نسخه چاپی
گجتنیوز نوشت: بهبهانه تولید و عرضه جدیدترین محصول سایپا قصد داریم نگاهی اجمالی به کوییک gx بیندازیم و از ابعاد مختلف به بررسی آن بپردازیم.
اگر از ابتدا بخواهیم شروع کنیم، کوییک فیس لیفتی برای تیبا ۲ بهحساب میآید و اولین بار در سال ۹۷ بود که به بازار معرفی و سپس عرضه شد.
از سال ۱۴۰۰ بود که سایپا تصمیم گرفت مدل جدیدتری تحت عنوان کوییک s عرضه کند که فیس لیفتی برای کوییک دندهای بهشمار میرفت. تغییرات ظاهری مدل s نسبت به نمونه اولیه در کنار استانداردهای جدید جلب توجه میکرد. حالا نسخه جی ایکس نمونه تکامل یافته و فول آپشن اس بهحساب میآید و پیش فروش آن هماکنون انجام شده و از نیمه دوم سال جاری بهطور رسمی وارد بازار خواهد شد.
اصولا خودروهای داخلی وقتی دچار فیس لیفت میشوند، تغییر خاص و محسوسی در ظاهرشان دیده نمیشود و هنگامی که صحبت از فیس لیفت میشود، بیشتر آپشنهای رفاهی و ایمنی مورد توجه است. بنابراین قرار نیست در کوییک جی ایکس مشخصه ظاهری جدیدی دیده شود.
از نظر طراحی بیرونی اگر بخواهیم به بررسی gx بپردازیم باید به شباهتهای کامل آن با کوییک s اشاره کنیم. تنها تفاوتهایی که بین این دو مدل وجود دارد مربوط به رینگهای آلومینیومی و شیشههای دودی عقب میشود. شاید بتوان گفت اغلب تفاوتهای این دو مدل هاچ بک کراس در داخل کابین است.
کوییک جی ایکس همچون کوییک اتوماتیک مجهز به صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی است که در میانه داشبورد قرار گرفته و کلیدهای کنترل سیستم صوتی نیز روی فرمان تعبیه شدهاند. مجموع این تغییرات اگرچه اندک هستند، ولی باعث تفاوتهایی نسبت به کوییک s میشوند.
سایپا تصمیم گرفته بالاخره دستی به پیشرانه قدیمی M۱۵ بکشد و آن را ارتقا دهد. البته در نهایت خروجی خاصی از موتور دریافت نمیشود. موتور ام ۱۵ حالا مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها یا VVT شده.
در حال حاضر پیشرانه کوییک gx میتواند حداکثر ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که نسبت به نمونه قبل تا ۳ اسب بخار قدرت و ۷ نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند. همچنین شتابگیری خودرو بهتر شده و چابکی بیشتری میتوان از آن انتظار داشت.
کوییک جی ایکس در هر صد کیلومتر مسافتی که طی میکند بهطور ترکیبی ۶.۹ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. در خصوص شتاب صفر تا صد اطلاعاتی منتشر نشده و مشخص نیست در عرض چند ثانیه میتوان از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید. نیروی محرکه پیشرانه هم از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود.
همانطور که ملاحظه کردید، مجموع تغییرات کوییک gx جزئی است و اتفاق مهم و عمدهای برای آن رخ نداده که بتوان گفت فیس لیفت مطلوبی از آب درآمده است.