کد خبر: ۱۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سران کشورهای عربی پس از سالها خصومت‌ورزی، با رئیس جمهور سوریه دور یک میز نشستند
ایمن بن عبدالرحمن، نخست وزیر الجزایر در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب در شهر جده عربستان گفت: ما از حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم.



گروه سیاسی:سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب فعالیت‌های خود را در شهر جده عربستان آغاز کرد.
به گزارش تجارت، به نقل از شبکه خبری الجزیره، ایمن بن عبدالرحمن، نخست وزیر الجزایر در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب در شهر جده عربستان گفت: ما از حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم.
وی گفت: جامعه بین المللی باید حمایت بین المللی از ملت فلسطین و مقدسات آن را تضمین و برای توقف شهرک سازی اسرائیل تلاش کند.
همچنین بشار اسد در این نشست تاکید کرد: آشتی‌های حاصله یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد امور ما بدون مداخله خارجی است. به نقل از الجزیره، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سخنرانی در نشست سران عرب گفت: من خواهان توسعه و بازنگری در منشور اتحادیه عرب و اساس نامه آن هستم تا با ملزومات زمانه همخوانی داشته باشد.
بشار اسد خاطرنشان کرد: ما در مقابل یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آشتی‌های حاصل شده یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد امور داخلی ما بدون مداخله خارجی است. رئیس جمهور سوریه اظهار کرد: جهانیان باید مسائل داخلی را به دست ملت‌ها بگذارند و ما باید با مداخله‌های خارجی مخالفت کنیم. وی عنوان داشت: فعالیت مشترک عربی نیازمند یک سیاست یکپارچه و مکانیزم‌های شفاف است.
اسد گفت: ما باید به دنبال عناوین بزرگی بگردیم که آینده ما را تهدید کرده و بحران‌های ما را ایجاد می‌کند تا غرق نشویم و نسل‌های آینده‌ را با پرداختن به معلول‌ها و نه علت‌ها غرق کنیم.
وی تاکید کرد: ما امروز با فرصتی برای تغییر وضعیت بین المللی که در دنیای چندقطبی ظاهر می شود، مواجه هستیم، یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد امور ما وجود دارد. با همگرایی عربی –عربی و حرکت به سمت مرحله‌ای جدید از همکاری مشترک؛ امید در حال افزایش است.
در این نشست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت: ما از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در این نشست بسیار خرسند هستیم و امیدواریم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حمایت از امنیت سوریه نقش داشته باشد.
وی گفت: مسئله فلسطین مسئله محوری اعراب و مسلمانان و در رأس اولویت‌های عربستان است. ولیعهد عربستان گفت: امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به پایان بحران در این کشور منجر شود. وی افزود: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم منطقه به میدانی برای نزاع و جنگ تبدیل شود. این همه سال نزاع و درگیری که ملت‌های ما از آن رنج بردند برای ما کافی است. ما تلاش خود را برای کمک به طرف‌های یمنی برای حل بحران در این کشور افزایش می‌دهیم.

زلنسکی در عربستان: سفرم با هدف تقویت روابط با جهان عرب است
رئیس جمهور اوکراین نیز دیروز جمعه برای شرکت در نشست سران عرب وارد جده شد.به نقل از النشره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که سفرش به عربستان با هدف تقویت روابط دوجانبه و تحکیم روابط اوکراین با جهان عرب است.وی همچنین گفت که در این سفر مسأله زندانیان سیاسی در کریمه و اراضی تحت تصرف روسیه، بازگشت مردم اوکراین، ساختار صلح و همکاری در زمینه انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی تاکید کرد که عربستان نقش مهمی را ایفا می‌کند و ما آماده ارتقای همکاری‌های به سطح جدیدی هستیم.پیشتر منابع خبری اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب به جده می‌رود و بعد از آن نیز برای حضور در نشست سران گروه هفت به ژاپن سفر می‌کند.

سازمان ملل: امیدواریم مشارکت اسد در جده به پیشبرد روند سیاسی کمک کند
سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مشارکت بشار اسد در نشست سران جده در پیشبرد روند سیاسی و اجرای قطعنامه شورای امنیت درمورد حل بحران سوریه نقش داشته باشد. به نقل از المیادین، فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: ما از شرکت کنندگان در نشست سران کشورهای عربی این امید را داریم که این ساختار را در تشویق طرف‌های سوری به ویژه دولت سوریه برای پیشبرد تلاش‌های مسالمت آمیز بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت به کار بگیرند.فرحان حق همچنین درخصوص مسأله فلسطین و تنش در کرانه باختری و نوار غزه گفت که سازمان ملل دست به تلاش‌هایی برای آرام کردن اوضاع و توقف تحریک‌ها میزند. وی بر دنبال کردن تحولات میدانی تاکید کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: