کد خبر: ۱۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شوک بزرگ با کناره گیری «محرم اینجه» از ادامه رقابت انتخاباتی؛
همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در 14 می (24 اردیبهشت) رقابت نفس‌گیر میان رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو تشدید شده است.



گروه سیاسی: همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در 14 می (24 اردیبهشت) رقابت نفس‌گیر میان رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو تشدید شده است. اردوغان امیدوار است که با پیروزی در انتخابات همچنان زمام امور و حکمرانی را در دست داشته باشد. در مقابل، احزاب شش‌گانه اپوزیسیون نیز امیدوارند، بتوانند به دو دهه زمامداری آک‌پارتی پایان دهند. در این بین انصراف یکی از نامزدهای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری موجب شده که غالب نظر‌سنجی‌ها از سنگین شدن وزنه به سود قلچیدار اوغلو حکایت داشته باشند.
به گزارش «تجارت»، نتایج یک نظرسنجی بعد از کناره‌گیری «محرم اینچه» از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان می‌دهد که «قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف ملت از رجب طیب اردوغان نامزد حزب اعتدال و توسعه و رئیس جمهور فعلی پیش است. محرم اینچه یکی از چهار نامزد انتخابات یکشنبه ریاست‌جمهوری ترکیه روز (پنجشنبه، ۱۱ مه) در اقدامی شوکه‌کننده اعلام کناره‌گیری کرد. به گفته کارشناسان، کناره‌گیری غافلگیرکننده اینجه از انتخابات ترکیه شانس پیروزی نامزد اپوزیسیون در دور اول انتخابات را افزایش خواهد داد.
محرم اینجه ۵۹ ساله، نامزد حزب "مملکت" بود و هیچ ائتلاف دیگری از او حمایت نکرد.او در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی مقابل اردوغان ۳۰/۶۴ درصد آرا را به دست‌ آورد. در آن انتخابات از طرف حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه نامزد شده بود که اکنون حامی کمال قلیچداراوغلو است.
اینجه بعد از جدا شدن از حزب مردم جمهوری‌خواه، حزب مملکت را تاسیس کرد. این حزب به عنوان یک حرکت اعتراضی علیه کمال قلیچداراوغلو در راس حزب مردم جمهوری‌خواه ایجاد شد.
وی اما در یک برنامه تلویزیونی گفت، در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم از قیلچداراوغلو در مقابل اردوغان حمایت خواهد کرد. آنها با هم دیداری هم برگزار کردند و بعد از آن اینجه در پاسخ به تقاضای کسانی که خواستار کناره‌گیری او به نفع قلیچداراوغلو بودند،‌ گفت قرار نیست از انتخابات انصراف بدهد. اما در نهایت انصراف داد. او گفته بود هدفش کنار گذاشتن اردوغان از قدرت است.
وعده‌های انتخاباتی اینجه شامل برقراری حکومت قانون و آزادی مطبوعات، توسعه اقتصادی ترکیه و توجه به صنعت جهانگردی و صلح و امنیت بود.
متعاقب کناره‌گیری اینجه، در آخرین نظرسنجی که موسسه تحقیقاتی و خبری SAROS انجام داده است رجب طیب اردوغان 46.9 درصد آراء، قلیچدار اوغلو 51 درصد و «سینان اوگان» نامزد حزب ملی گرا دیگر نامزد انتخابات 2.91 درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
نکته قابل توجه اینکه در نظرسنجی قبلی این موسسه اختلاف 5 درصدی میان اردوغان و کلیچدار اوغلو وجود داشت اما درصد آرای اوغلو زیر 50 درصد بود اما در نظرسنجی فعلی شمار آرای احتمالی وی به بالای 50 درصد رسیده است.
با این حال بیشتر ناظران سیاسی و تحلیلگران می‌گویند که انتخابات ریاست جمهور ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد چرا که هیچ یک از آنها قادر به کسب 50 درصد آرا در مرحله اول نیستند.
اگر انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود مرحله دوم در تاریخ هفتم خرداد برگزار خواهد شد.
در این نظرسنجی، 8 درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده‌اند که مردد هستند و هنوز تصمیم نهایی خود را برای اینکه به چه کسی رای دهند نگرفته‌اند. آرای این افراد در انتخابات پیش رو تعیین کننده خواهد بود.
در سطحی دیگر یکی از نکات قابل توجه در فاصله یک روز مانده تا برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه، طرح اتهام دخالت‌ قدرت‌های آمریکا و روسیه از سوی طرفین است. در یک سوی ماجرا، رهبر اپوزیسیون ترکیه و یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، روسیه را به اشاعه توطئه و اخبار نادرست پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه متهم کرد.
به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، کمال قلیچدار اوغلو در توئیتی نوشت: دوستان عزیز روس! شما پیشتر در توطئه‌چینی، اشاعه اخبار نادرست و جعلی در ترکیه دست داشتید. اگر پس از ۱۵ مه هم دوستان خود را می‌خواهید دست از سر ترکیه بردارید. ما هنوز خواهان همکاری و دوستی هستیم.
در سوی دیگر، ماجرا، وزیر کشور ترکیه دیروز (جمعه) دولت آمریکا را به مداخله در انتخابات کشورش متهم کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه روز سوم مه سال جاری میلادی گفته بود، آمریکا تلاش می کند تا با هدف به پایان رساندن آنچه که در ژوئیه ۲۰۱۶ آغاز کرده بود، در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که به زودی انجام می‌شود، کودتایی ترتیب دهد.
در ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ کودتایی نافرجام علیه دولت ترکیه و با هدف سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور انجام شد و سویلو مقصر آن را آمریکا اعلام کرد. وی همچنین گفت دستکاری‌ها و جعل اخبار توسط رسانه‌های غربی پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه نشانه‌ای از طرح آمریکاست.
وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان ترک گفت: آمریکا در حال مداخله در انتخابات ترکیه است. همه در این کشور این را می‌دانند چون جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا آن را اعلام کرده است. وی افزود: حمله به کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه یعنی محرم اینجه، کاندیدا و رهبر حزب مملکت مشخص است که از کجا آمده و مشخص است که از چه جایی هماهنگ شده است. این کار آمریکاست.

نام:
ایمیل:
* نظر: