تفاوت قیمت کارخانه برخی از خودروهای مونتاژی بر حسب دلار در داخل با قیمت دلاری این خودروها در کشور مبدا مانند چین، موضوعی است که تاکنون مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، از همین رو این پیشنهاد گاه مطرح شده که واردات خودرو از مونتاژ آن در داخل برای مصرف کننده ارزان تر تمام می شود.
خراسان- تفاوت قیمت کارخانه برخی از خودروهای مونتاژی
بر حسب دلار در داخل با قیمت دلاری این خودروها در کشور مبدا مانند چین،
موضوعی است که تاکنون مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، از همین رو این
پیشنهاد گاه مطرح شده که واردات خودرو از مونتاژ آن در داخل برای مصرف
کننده ارزان تر تمام می شود. این موضوع دیروز به طور رسمی مورد تایید شورای
رقابت قرار گرفت. این شورا با اعلام قیمت کارخانه خودروهای مونتاژی اعلام
کرد که از بین 17 خودرو، باید قیمت 13 خودرو کاهش یابد. کمبود عرضه و
بارشدن تقاضای دلالی بر تقاضاهای مصرفی خودرو، موجب شده قیمت خودرو به
ویژه خودروهای خارجی (مونتاژی) در بازار به شکل سرسام آوری افزایش پیدا
کند. با این حال، این مسئله خود را در قیمت کارخانه این محصولات نیز نشان
داده است. موضوع تا آن جا جدی است که در سند تحول خودرو که 26 فروردین ماه
از سوی وزارت صمت منتشر شد، بر غیر اقتصادی بودن مونتاژ خودرو نسبت به
واردات خودروی خارجی تصریح شده است. این سند تصریح می کند: «خودروهای با
میزان داخلی سازی پایین و تیراژ غیر اقتصادی، از منظر قیمت، غیررقابتی
محسوب می شوند. بر این اساس، واردات خودروی کامل هم از نظر میزان ارز بری و
هم از نظر نفع مصرف کننده نسبت به مونتاژ خودروهای خارجی با میزان داخلی
سازی پایین اولویت دارد.» با این اوصاف، شورای رقابت به تازگی به موضوع
قیمت گذاری خودروهای مونتاژی (که توسط خودروسازان بخش خصوصی تولید می
شوند)، ورود و در نهایت، دیروز نظر قطعی خود را درباره وضعیت قیمت کارخانه
17 نوع از این خودروها اعلام کرد. قیمت هیچ خودروی مونتاژی رقابتی نیست
به گزارش ایرنا به نقل از شورای رقابت، با در نظر گرفتن شاخص رقابت
پذیری، مشخص شد که (قیمت) هیچ یک از خودروهای مونتاژی مورد بررسی که تعداد
آن ها 17 نوع خودرو بوده، رقابت پذیر نیست و این خودروسازان باید هزینه
تولید خودروهایشان را پایین بیاورند. توضیحات بیشتری در باره شاخص رقابت
پذیری خودروهای مونتاژی تاکنون بیان نشده است. با این حال، سابقه تعیین
شاخص رقابت پذیری برای خودروهای داخلی نشان می دهد که این شاخص احتمالاً با
توجه به قیمت خودروهای هم رده در خارج از کشور وضعیت رقابتی یا غیررقابتی
بودن قیمت خودروی داخلی را مشخص می کند. دادجوی توکلی، مدیر کل روابط
عمومی شورای رقابت در این زمینه با اشاره به مصوب شدن قیمت خودروهای سواری
خودروسازان بخش خصوصی گفت: این خودروسازان موظف شدند تا زمان بعدی تشکیل
جلسه شورای رقابت، برای کاهش قیمت تمام شده و رقابتی شدن قیمت تولیدات شان
اقدام کنند. در غیر این صورت ارتقا نیافتن این خودروها در شاخص رقابت
پذیری (از گروه های G و F به هر یک از گروه های A و B و C و D) سبب میشود
به عنوان خودروهای غیررقابتی به مردم معرفی شوند. به گزارش خراسان، البته
درجه رقابتی سه خودرو از میان این 17 خودرو، E اعلام شده است. با این حال
تفاوت این سطح با سطوح G و F به روشنی بیان نشده است. گران فروشی 100 تا 800 میلیون تومانی در بین خودروهای مونتاژی
با این اوصاف، شورای رقابت قیمت 17 مدل خودروی مونتاژی را اعلام کرد.
در این زمینه بررسی های تسنیم نشان می دهد قیمت های جدید (که نرخ کارخانه
این خودروها در بازه زمانی بهمن 1401 و با احتساب سود عادلانه 17 درصدی
خودروساز را نشان می دهد)، بین 100 تا 800 میلیون تومان از قیمت های فعلی
کارخانه این خودروها پایین تر است. جدول زیر، جزئیات قیمت های محاسباتی
جدید را با قیمت فعلی کارخانه و بازار این خودروها مقایسه کرده است.