کد خبر: ۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
حیله انگلیسی برای شکار یوزها
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف تیم قدرتمند انگلیس خواهد رفت؛ دیداری که انگلیسی‌ها به دنبال ۳ امتیار آن هستند؛ اما کی‌روش و شاگردانش حریف آسانی برای «سه‌شیر» نخواهند بود.



تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف تیم قدرتمند انگلیس خواهد رفت؛ دیداری که انگلیسی‌ها به دنبال ۳ امتیار آن هستند؛ اما کی‌روش و شاگردانش حریف آسانی برای «سه‌شیر» نخواهند بود.
به گزارش ایرنا، ایران امروز در دومین بازی از جام جهانی به مصاف انگلیس می رود؛ مسابقه‌ای که از جهات مختلف حساسیت‌های زیادی دارد و این حساسیت برای هر دو تیم است. انگلیس چشم به ۳ امتیاز بازی با ایران دوخته و کی‌روش و شاگردان هم نمی‌خواهند حریفی آسان و از پیش بازنده‌ برای «سه‌شیر» باشند.
فوتبال انگلیس برگرفته از فرهنگ حاکم بر این کشور فوتبال مبتنی بر غرور و خود بزرگ‌بینی و البته حیله‌گری است و به همین خاطر انگلیسی‌ها به ندرت زیر بار استفاده از مربیان غیربومی برای هدایت تیم ملی‌شان رفتند و مربیان خودشان را در فوتبال جهان صاحب مکتب می‌دانند. در تاریخ فوتبال انگلیس تنها ۲ مربی غیربومی شانس سرمربیگری تیم ملی این کشور را پیدا کردند که این دو مربی هم اسون گوران اریکسون و فابیو کاپلو بودند.
در حال حاضر هم گرت ساوت‌گیت سرمربی انگلیسی‌ها است؛ مربی که پیش از هدایت تیم انگلیس سابقه مربیگری چندان پررنگی نداشت؛ اما با توجه به خلاء مربیان تراز اول در این کشور او توانست روی نیمکت تیم ملی انگلیس بنشیند. عملکرد این تیم در دوره اخیر لیگ ملت‌های اروپا آنقدر ناامید کننده بود که حتی صحبت‌هایی مبنی بر برکناری ساوت‌گیت هم مطرح شد؛ اما این اتفاق رخ نداد تا سرنوشت ساوت گیت در تیم ملی انگلیس بستگی به نتایج این تیم در جام جهانی قطر گره بخورد.


انگلیس در اولین بازی خود در مرحله گروهی این رقابت‌ها به مصاف تیم ایران خواهد رفت. ساوت‌گیت قطعا به شاگردانش یادآوری کرده که ایران تیمی «سخت‌بباز» است. مصداق این موضوع بازی ایران با تیم‌های قدرتمندی مثل آرژانتین، پرتغال و حتی اسپانیا در ۲ جام جهانی پیشین است. ضمن اینکه روی نیمکت تیم ایران مربی‌ای نشسته که سال‌ها در لیگ برتر انگلیس فعالیت کرده و فوتبال این کشور را به خوبی می‌شناسد؛ اما با این حال بازیکنان انگلیس که در تیم‌های مطرح باشگاهی بازی می‌کنند آنقدر باکیفیت هستند که توقف آنها در خوشبینانه‌ترین حالت هم کاری بسیار سخت است.
با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که ساوت‌گیت روی کدام نقاط ضعف تیم ایران دست خواهد گذاشت و چه تاکتیک‌هایی را برای باز کردن دروازه بیرانوند در نظر خواهد گرفت. یکی از محتمل‌ترین تاکتیک‌های کی‌روش در جام جهانی و به خصوص در بازی با انگلیس، تجمع بازیکنان ایران در یک سوم دفاعی و انجام بازی درگیرانه در میانه میدان است. به همین خاطر ساوت‌گیت با علم به این موضوع خطوط دفاعی و حمله انگلیس را با کمترین فاصله خواهد چید تا از این طریق فشار بیشتری به سیستم دفاعی تیم ایران وارد شود.
مهدی طارمی تک ستاره تیم ایران در جام جهانی قطر محسوب می‌شود. او می‌تواند مقابل انگلیس بازیکن کلیدی یوزها باشد؛ به شرط اینکه بازیکنی را در کنار خود ببیند که بتواند او را تغذیه کند؛ در غیر این صورت بعید است در این بازی شانسی برای گلزنی داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که این بازیکن در فوتبال اروپا مهاجمی شناخته شده محسوب می‌شود و ساوت‌گیت به مدافعانش گوشزد خواهد کرد که مراقب شماره ۹ تیم ایران باشند.
اگر سردار آزمون تا بازی فردا به شرایط آرمانی دست پیدا کند آن وقت طارمی دیگر مهاجم نوک نخواهد بود و به عنوان وینگر چپ بازی خواهد کرد. البته بعید است آزمون مقابل انگلیس از ابتدا بازی کند و به احتمال فراوان مهدی ترابی وینگر چپ تیم ملی در این بازی خواهد بود.
۲ مدافع کناری تیم ایران پرکارترین بازیکنان این تیم در بازی با انگلیس خواهند بود؛ چرا که بارانی از سانترهای بازیکنان انگلیس را در بازی با ایران شاهد خواهیم بود. مشخص نیست کی‌روش کدام بازیکنان را برای مدافعان کناری خود انتخاب خواهد کرد؛ اما به نظر می‌رسد صادق محرمی و احسان حاج‌صفی به عنوان مدافعان کناری در ترکیب ثابت تیم ملی قرار بگیرند.
مهار هری کین و فودن و سایر بازیکنان هجومی انگلیس را هم باید به چالش‌های کی‌روش در بازی با انگلیس اضافه کرد. محمدحسین کنعانی‌زادگان قطعا در ترکیب اصلی تیم ملی حاضر خواهد بود؛ اما مشخص نیست از بین شجاع خلیل‌زاده، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی کدام بازیکن در کنار کنعانی‌زادگان قرار خواهد گرفت.
اگر تیم ایران بتواند در بسته نگه داشته دروازه‌اش در نیمه اول بازی با انگلیس موفق باشد آن وقت است که ساوت‌گیت برای نیمه دوم تاکتیک‌های هجومی‌تری در نظر می‌گیرد و این مسئله باعث خواهد شد طارمی یا سایر بازیکنان هجومی تیم ایران بتوانند خودشان را به دروازه انگلیس نزدیک‌تر کنند و حتی بتوانند گلزنی کنند. 
در بین شاگردان کی‌روش، سامان قدوس و علیرضا جهانبخش سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس را دارند و همین موضوع می‌تواند یک پوئن مثبت برای تیم ایران باشد و این ۲ از ابتدا مقابل انگلیس بازی خواهند کرد. علی قلی‌زاده نزدیک‌ترین بازیکن به طارمی خواهد بود و او وظیفه دارد برای طارمی پاس‌های طلایی ارسال کند؛ اما اینکه این بازیکن در بین مدافعان تنومند انگلیس هری مگوایر و جان استونز تا چه حد می‌تواند موفق باشد سوالی بی‌جواب است.
احمد نوراللهی هم که در لیگ امارات مصدوم شده بود سلامتی خود را بازیافته؛ اما مشخص نیست کی‌روش برای بازی فردا او را از ابتدا به میدان بفرستد یا خیر. سعید عزت‌الهی هم دیگر هافبک خط میانی ایران است که شانس زیادی برای بازی مقابل انگلیس دارد. 
بعید نیست کی‌روش در نخستین بازی تیم ملی از بازیکنانی همچون چشمی، ابوالفضل جلالی و میلاد محمدی استفاده کند که کمتر کسی شانسی برای حضور آنها در ترکیب اصلی متصور بود.یکی از خوش‌شانسی‌های کی‌روش، مصدومیت کایل واکر است. او به خاطر مصدومیت نمی‌تواند مقابل ایران بازی کند و با توجه به اینکه واکر یکی از بهترین بازیکنان انگلیس محسوب می‌شود قطعا غیبت او به سود شاگردانش کی‌روش خواهد بود.
نکته پایانی این که انتظارات از تیم ملی باید با واقعیت‌ها همخوانی داشته باشد. اگر تیم ملی نتیجه را به انگلیس واگذار کند؛ اما بتواند نمایش قابل قبولی ارائه دهد نباید این تیم را مورد شماتت قرار داد. ساوت‌گیت در مقایسه با کی‌روش بازیکنان باکیفیت زیادی در اختیار دارد و همین موضوع کفه ترازو را به سود این مربی سنگین‌تر می‌کند.
کی‌روش قهرمان دیدارهای نخست ایران در جام جهانی
بررسی آماری نتایج تیم ملی فوتبال ایران در ادوار جام جهانی بیانگر آن است که سرمربی پرتغالی تیم ملی تا کنون بهترین نتیجه را در بازی نخست کشورمان در این تورنمنت بزرگ کسب کرده است.
تیم ملی فوتبال ایران در پنج دوره حضور در جام جهانی فوتبال ۱۵ بازی انجام داده که حاصل آن ۲ برد، چهار تساوی و ۹ باخت بوده است. ایران هر چند در گروه مرگ جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نتایج درخشانی کسب کرد اما تا کنون موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است. ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ با کسب چهار امتیاز بهترین عملکرد ممکن را داشت.
یوزهای ایرانی همچنین در جام جهانی ۱۹۹۸ با کسب سه امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفتند.
یکی از مهمترین مشکلات تیم‌ ملی در ادوار مختلف جام جهانی کسب امتیاز در بازی نخست بود. ایران در پنج دوره گذشته سه بازی اول خود را واگذار کرده است. ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین بازی را با نتیجه سه بر صفر به هلند و در جام جهانی ۱۹۹۸ با نتیجه یک بر صفر به یوگسلاوی سابق واگذار کرد. در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان هم بازنده دیدار نخست بود. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در آن دوره از جام جهانی با نتیجه سه بر یک مغلوب مکزیک شدند.
تیم ملی فوتبال ایران در حالی فردا (دوشنبه) در بازی نخست مرحله گروهی جام جهانی قطر به مصاف «سه شیر» خواهد رفت که رویه باخت یوزها در گام نخست با آمدن کارلوس کی روش قطع شده است. او که سومین حضور متوالی با ایران در جام جهانی را تجربه خواهد کرد در سال ۲۰۱۴ در بازی نخست موفق به کسب تساوی برابر نیجریه شد و در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز تیم ملی مراکش را با نتیجه یک بر صفر شکست داد. به عبارتی کی‌روش با هنر خود روند ناکامی تیم ایران را در بازی‌های نخست جام جهانی را قطع کرد اما همچنان سندروم باخت در بازی دوم وجود دارد.
کی‌روش تنها مربی تیم ملی فوتبال ایران است که با این تیم موفق به کسب امتیاز از بازی نخست شده است. پیش از این مربیانی مانند برانکو ایوانکوویچ، حشمت مهاجرانی و جلال طالبی طعم تلخ شکست را در بازی نخست چشیده بودند. این آمار مثبت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران موجب شده تا بسیاری از کارشناسان به نتایج درخشان تیم ملی در این دوره از جام جهانی امیدوار باشند.
جلال طالبی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در بازی دوم کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه موفق به شکست تیم ملی آمریکا شد و حشمت مهاجرانی نیز در بازی دوم یک امتیاز را از تیم قدرتمند اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۷۸ گرفت. برانکو ایوانکوویچ در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز در بازی سوم برابر آنگولا موفق به کسب تساوی شد.
البته کی‌روش یک آمار موفق دیگر با ایران در جام جهانی دارد. وی در سال ۲۰۱۸ موفق شد تیم پرمهره پرتغال را با کریستیانو رونالدو افسانه‌ای متوقف کند. آن بازی با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.
کی‌روش متخصص جام جهانی شد
سرمربی تیم ملی کشورمان به عنوان یکی از اساتید جام جهانی انتخاب شد.
مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از دیروز با بازی قطر و اکوادور در ورزشگاه البیت آغاز شد. پیش از این دیدار سایت کابین اسپورت اسپانیا به استادان جام جهانی اشاره کرد که بیشترین تجربه حضور در این مسابقات را در قطر دارند.
کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان با چهارمین حضور در مسابقات جام جهانی جزو استادان و متخصصان این تورنمنت قرار گرفت.کی روش با تیم ملی پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰ حضور داشت و به همراه ایران در جام‌های جهانی ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ شرکت کرد.لوئیس فان خال سرمربی هلند و سانتوس سرمربی پرتغال از دیگر استادن جام جهانی در کنار کارلوس کی روش به شمار می‌آیند.
نام:
ایمیل:
* نظر: