کد خبر: ۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پس از انتشار اوراق سکه طلا، روزگذشته بانک مرکزی جزئیات و مشخصات اوراق گواهی ارزی را که از روز شنبه اجرا می‌شود، رونمایی کرد. روز دوشنبه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این اوراق خبرداده بود.



پس از انتشار اوراق سکه طلا، روزگذشته بانک مرکزی جزئیات و مشخصات اوراق گواهی ارزی را که از روز شنبه اجرا می‌شود، رونمایی کرد. روز دوشنبه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این اوراق خبرداده بود. پیش از این رئیس کل بانک مرکزی در خرداد ماه امسال و در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی از برنامه این بانک برای انتشار اوراق ارزی خبرداده بود. بانک مرکزی به منظور گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور، اقدام به انتشار اوراق گواهی ارزی با عاملیت بانک ملی ایران می‌کند. طبق اعلام این بانک، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه‌ 28 آبان جاری می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. ناشر این اوراق بانک مرکزی و تاریخ انتشار آن 25 آبان ماه جاری است. براساس اطلاعات ارائه شده، مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی است. همچنین اوراق ارزی همانند اوراق سکه با نام و معاف از مالیات خواهد بود. علاوه براین، اوراق ارزی صرفاً و اصالتاً قابل خرید توسط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال است.
​​​​​​​گروه اقتصادی / پس از انتشار اوراق سکه طلا، روزگذشته بانک مرکزی جزئیات و مشخصات اوراق گواهی ارزی را که از روز شنبه اجرا می‌شود، رونمایی کرد. روز دوشنبه علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این اوراق خبرداده بود. پیش از این رئیس کل بانک مرکزی در خرداد ماه امسال و در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی از برنامه این بانک برای انتشار اوراق ارزی خبرداده بود.
بانک مرکزی به منظور گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کشور، اقدام به انتشار اوراق گواهی ارزی با عاملیت بانک ملی ایران می‌کند. طبق اعلام این بانک، اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال از روز شنبه‌ 28 آبان جاری می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. ناشر این اوراق بانک مرکزی و تاریخ انتشار آن 25 آبان ماه جاری است. براساس اطلاعات ارائه شده، مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق، نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی است. همچنین اوراق ارزی همانند اوراق سکه با نام و معاف از مالیات خواهد بود. علاوه براین، اوراق ارزی صرفاً و اصالتاً قابل خرید توسط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال است.
هر ورقه 100 دلار
برپایه اعلام بانک مرکزی اوراق ارزی سه‌ماهه و سررسید اوراق تاریخ 25 بهمن ماه امسال است. حداقل میزان خرید اوراق، معادل ریالی 1‌000 دلار و حداکثر میزان خرید اوراق، معادل ریالی 4‌000 دلار است. همچنین ارزش هر ورقه، معادل ریالی 100 دلار است که قابل بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک ملی ایران با نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی خواهد بود.
 امکان تحویل فیزیکی اسکناس
براساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده است، در این اوراق امکان تحویل فیزیکی اسکناس دلار در سررسید با پرداخت حق‌الوکاله اسکناس بانک مرکزی وجود دارد. با این حال اوراق ارزی ‌فاقد امکان معاملات ثانویه و انتقال به غیراست. گفتنی است، بخشنامه این اوراق به بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل ابلاغ شده و اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن توسط بانک عامل در دست اقدام بوده و از روز شنبه 28 آبان جاری اجرایی خواهد شد.
 ابزار جدید بانک مرکزی در حوزه بازار ارز
همان‌گونه که اعلام شده بود، اوراق ارزی به عنوان جدیدترین ابزار بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز منتشر می‌شود. روز دوشنبه هفته جاری رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند. خریداران در سررسید‌های مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند. جزئیات این ابزار جدید طی امروز یا فردا منتشر می‌شود و می‌تواند نگرانی افراد را برطرف کند.
افزایش عرضه ارز
براساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی در سال‌جاری به دلیل اینکه ارز ترجیحی حذف شده و دیگر این نوع ارز را نداریم حجم عرضه‌های بانک مرکزی در بازار بیشتر شده و از سوی دیگر تقاضای ارز کاهش پیدا کرده است. در گذشته کالاها با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد و بعضاً به کشورهای دیگر قاچاق می‌شدند. کاهش تقاضا برای ارز و افزایش عرضه بانک مرکزی باعث شده تا بانک مرکزی در حال حاضر روزانه بعضاً بیش از یک میلیارد دلار ارز در بازار عرضه کند. این میزان عرضه شامل عرضه‌های بانک مرکزی، صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی می‌شود در حالی که معمولاً یک‌سوم یا یک‌چهارم از میزان ارز عرضه شده در بازار معامله می‌گردد که حاکی از بهبود عرضه ارز در بازار است. بازار متشکل ارزی باعث شده صادرکنندگان غیرنفتی که به صورت اسکناس ارز خود را عرضه می‌کنند بتوانند به سهولت ارز خود را عرضه نمایند و تعادلی را در آن بازار شاهد باشیم.
رکوردشکنی عرضه دلار نیمایی در سه روز
معاملات توافقی ارز در چهارمین روز هفته، با نوسان محدود در کانال سی و سه هزار تومان همراه شده است. در روز‌های اخیر عرضه ارز در سامانه نیما نسبت به تقاضا، بسیار بیشتر بوده است. به گونه‌ای که آمار‌های بانک مرکزی از عرضه و تقاضای ارز در سامانه نیما نشان می‌دهد در اولین روز هفته مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) معادل یک میلیارد و ۱۸ میلیون دلار؛ در دومین روز هفته مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) معادل یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون دلار و در سومین روز هفته نیز مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) معادل یک میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار بوده که در مجموع سه روز ابتدایی هفته، حجم عرضه دلار در سامانه نیما به رقم ۳ میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار رسیده است.
این در حالی است که از حجم قابل توجه عرضه دلار نیمایی در این مدت، تنها ۷۲۰ میلیون دلار متقاضی داشته است. به بیان دیگر حدود ۲۰ درصد از دلار‌های نیمایی مشتری داشته که نشان از مازاد قابل توجه عرضه ارز در برابر تقاضا دارد. پیش از این نیز صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت عرضه و تقاضا در سامانه نیما گفته بود: در سامانه نیما عرضه‌ها به مراتب بیش از تقاضاست. برای نمونه از ابتدای سال تا یازدهم آبان، حدود ۲۶.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله انجام شده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد در سامانه یاد شده در عرضه‌ها و معاملات رشد داشتیم. با شروع معاملات توافقی ارز در چهارمین روز هفته (سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱) قیمت هر اسکناس دلار امریکا با نوسان محدود در کانال سی و سه هزار تومانی به رقم ۳۳۲۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر اسکناس یورو توافقی در لحظه انتشار این گزارش، ۳۳۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است که نسبت به آخرین نرخ روز قبل، ۰.۵۸ درصد افت دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: