کد خبر: ۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گزارش تجارت از اقدامات دولت نشان می‌دهد
سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز یکشنبه هفته جاری (۲۵ اردیبهشت‌ماه) در نشانی sale.iranecar.com در دسترس قرار گرفت و از ساعت ۹ صبح روز گذشته (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) ثبت‌نام در این سامانه و به مدت یک هفته آغاز خواهد

گروه صنعت و تجارت: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز یکشنبه هفته جاری (۲۵ اردیبهشت‌ماه) در نشانی sale.iranecar.com در دسترس قرار گرفت و از ساعت ۹ صبح روز گذشته (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) ثبت‌نام در این سامانه و به مدت یک هفته آغاز خواهد شد. براساس این گزارش متقاضیان می‌توانند با اعلام شرایط فروش، فعال‌سازی بخشنامه‌ها و به دنبال آن آغاز مرحله ثبت درخواست خرید خودرو (شرکت در قرعه‌کشی محصولات)، با مراجعه به صفحه اصلی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و مشاهده لیست خودروهای قابل عرضه، اقدام به ثبت درخواست کنند. تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تاثیری بر روند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و همه خودروسازان موظف‌اند محصولات تولیدی خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. روند فروش خودرو در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازارسازی و سوءاستفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد.

جزئیات مدل جدید فروش خودرو
در همین حال معاون وزیر صمت ضمن تشریح نحوه کارکرد سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، گفت: تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشت اما از امروز مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت. منوچهر منطقی روز سه شنبه در نشست خبری با بیا اینکه دانش بنیان یعنی خلق محصول، اظهار کرد: صنعت خودرو در دنیا دانش بنیان شده و ما هم به دنبال این هستیم که وارد مسیر دانش بنیانی کردن صنعت خودروی کشور شویم. معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به راه اندازی سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، افزود: تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت. ما به دنبال این هستیم که بر اساس نیازهای مشتری روابط صنعت را تنظیم کنیم. وی با بیان اینکه در دنیا تولید دانش بنیان بر مبنای نیاز مشتری انجام می‌شود، گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته می‌شد اما در مدل جدید در یک دوره ثبت نام انجام می‌شود و در یک دوره ۳ ماه به عنوان نمونه ۶ بار قرعه کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود و هر فرد یک خودرو ثبت نام می‌کند. بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت نام کنند.
معاون وزیر صمت افزود: همچنین قبلاً تولیدکنندگان محدود هزار خودرو می‌فروختند اما از ۳ هزار نفر ثبت نام می‌کردند که مشکل زا شده بود در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم. منطقی ادامه داد: تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطره چکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند. از سویی دیگر نیز اگر مثلاً خودروساز می‌گوید ۲۰۰ هزار خودرو می‌خواهد بفروشد راستی ازمایی می‌کنیم و رقم قطعی را مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو را برای قرعه کشی می‌گذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی کرده و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را برای فروش می‌گذاریم. به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به موقع انجام می‌شود. وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت سنجی می‌کند و مابقی کارها توسط خود خودروساز انجام می‌شود. وزارت صمت فقط نظارت می‌کند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع می‌کنیم می‌توانیم به صورت هدفمند عمل کنیم و ۵۰ درصد ظرفیت فروش را به جوان‌ترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم. منطقی در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.

رفع مهمترین عامل التهاب بازار خودرو
از طرف دیگر ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفتگو با ایرنا افزود: مهم‌ترین عامل التهاب بازار خودرو در شرایط کنونی، عرضه اندک به بازار است؛ در این زمینه شاهد بودیم همه آنچه توسط خودروسازان تولید می‌شد، وارد بازار نمی‌شد و به این ترتیب هیچ‌وقت آمار دقیقی از عرضه خودرو موجود نبود. وی بیان داشت: وقتی آمار تولید وارد این سامانه شود، مشخص خواهد شد چند درصد تولید به بازار عرضه شده است، حتی می‌توان روی این آمارها تحلیل انجام داد و عرضه در هر سگمنتی (کلاس‌های خودرویی) را مشخص کرد. این موارد می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و برنامه‌ریزی به میزان نیاز، موثر باشد. خلخالی یادآور شد: در چند روز گذشته مطالبی در خصوص کاهش تولید خودرو در برخی محافل و رسانه‌ها مطرح شد، درحالی‌که این موضوع اشتباه است و در واقع وزارت صمت جلوی تولید خودروهای ناقص را گرفته است. وی اظهار داشت: پیش از این با تولید خودروهای ناقص، عرضه به بازار کم بود، اما اکنون جلوی تولید خودروی ناقص گرفته شده است و انتظار می‌رود به‌تدریج عرضه خودروها افزایش یابد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: هرچند وزارت صمت در چیدن تیم خودرویی خود تاخیر داشت و حدود هشت ماه به طول انجامید، اما تیمی که بر سرکار آمده و افرادی که عهده‌دار مسوولیت‌ها هستند، افرادی توانمند با سابقه اجرایی خوب هستند. وی با تاکید بر اینکه باید به این تیم فرصت داد، تصریح کرد: مشکلات صنعت و بازار خودرو و مسائل مترتب بر آن را نمی‌توان یک‌شبه رفع و برطرف کرد. خلخالی خاطرنشان کرد: امروز با یک التهاب و چالش بزرگ در بازار خودرو مواجهیم که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است، بر این اساس نباید به التهابات دامن زد، بلکه باید به تیم خودرویی وزارت صمت فرصت داد تا بتواند وضعیت را سروسامان ببخشد.

کاهش 50 درصدی تولید خودروهای ناقص
از طرف دیگر عبدالله توکلی لاهیجی، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتگو با مهر، درخصوص تولید خودروهای ناقص، اظهار کرد: تولید خودرو به شیوه ناقص در دنیا امری غیرمتعارف است؛ اما در کشور ما خودروی ناقص تولید و در آمار تولید هم لحاظ می‌شود اما در نهایت در پارکینگ‌ها انباشت شده و قابلیت عرضه به بازار را ندارد و به همین دلیل هزینه‌های بیشتری را هم تحمیل می‌کند. وی با بیان اینکه طی سنوات اخیر، خودروساز به تولید خودروی ناقص عادت کرده بود، افزود: تولید و انباشت خودروی ناقص علاوه بر اینکه هزینه‌های بیشتری را تحمیل می‌کند، منجر به محبوس شدن نقدینگی خودروساز نیز می‌شود زیرا قابلیت عرضه به بازار را ندارد. این مقام مسئول تاکید کرد: سیاست دولت به حداقل رسیدن تولید خودروی ناقص است؛ بنابراین تصمیم بر این شد که در سال جاری، تولید خودروی ناقص متوقف و عرضه به بازار در اولویت قرار گیرد. توکلی با بیان اینکه عرضه کم خودرو منجر به افزایش سوداگری شده است، گفت: براساس آمار، میزان تولید خودروهای ناقص در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته زیرا سیاست ما افزایش عرضه و کاهش هزینه‌های سربار تولید است.

نام:
ایمیل:
* نظر: