کد خبر: ۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امیرعبداللهیان خطاب به بورل شرط دستیابی به توافق را اعلام کرد:
وزیر خارجه ایران دیشب در تماس تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها برای رفع تحریم تبادل نظر کرد.

گروه سیاسی:وزیر خارجه ایران دیشب در تماس تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها برای رفع تحریم تبادل نظر کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها برای رفع تحریم و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به تداوم رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌ها گفت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردید را کنار گذاشته و در مسیر واقع بینی و راه حل گام بردارد. دور هشتم مذاکرات وین که از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده اما بنا به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، مباحث فنی مذاکرات وبن مشخص شده و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت امور خارجه است.اکنون مذاکرات در مرحله حل آخرین مسائل قرار دارد و بنا به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی آمریکا از جمله موضوعات اصلی است که هیات مذاکره کننده ایران در گفت‌وگوها مطرح کرده است. ۱۰ فروردین امسال یکی از رسانه های فارسی زبان بیگانه اعلام کرد یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات لغو تحریم ها گفته آمریکا توافق در وین و خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست تروریستی را مشروط به تعهد ایران برای توقف پیگیری پرونده و چشم پوشی از گرفتن انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی دانسته است. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش طولانی همه طرف‌ها در وین، اظهار داشت اکنون سه کشور اروپایی و روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند. دولت فعلی آمریکا باید جسارت اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته کاخ سفید را داشته باشد. امیرعبداللهیان با ابراز قدردانی از تلاش‌های بی وقفه جوزپ بورل و آنریکه مورا تأکید کرد که اکنون دیپلماسی به درستی و به خوبی عمل می‌کند. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو با اشاره به اراده مثبت طرف ایرانی در مذاکرات وین اظهار داشت، باور داریم که ایران خواهان توافق است و ابتکارات متنوعی وجود داشته و تداوم دارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طولانی شدن تنفس در مذاکرات را سازنده ندانست و پیشنهاد کرد گفت‌وگو‌ها مجددا میان نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.

تلاش آمریکا برای انداختن توپ در زمین ایران
در حالی تیم مذاکره کننده کشورمان و در راس آن وزیر امورخارجه موکدا نسبت به تعلل آمریکا هشدار داده‌اند که در اظهار نظری دنباله دار از سوی دولت دموکرات آمریکا، سفیر این کشور در سازمان ملل با اظهاراتی واهی به دنبال انداختن توپ در زمین ایران بود. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در بخشی از یک گفت‌وگو با روزنامه العربی در پاسخ به سوالی درباره بن‌بست در مذاکرات وین و این که آیا انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل به زودی این موضوع را بحث بگذارد یا نه، گفت: همان طور که اشاره کردید، ما هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم و ممکن است به آن نرسیم. اما رئیس جمهور(جو بایدن) وعده داده است که ما اطمینان خواهیم یافت ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند. گرینفیلد ادامه داد: موضوع توافق در شورای امنیت مطرح نشده است اما اگر آن‌جا مطرح شود، ما آماده‌ایم رای بدهیم و درباره مسائل مشترک جهانی بحث کنیم. این یکی از حوزه‌هایی بود که ما توانستیم راجع به آن همکاری نزدیکی با تمام اعضای شورای امنیت داشته باشیم.او افزود: من فکر می‌کنم تمام آن‌ها خواستار برجام(توافق هسته‌ای)، بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل مقررات آن هستند. به گمانم، اگر این مسئله در شورای امنیت مطرح شود، ایران خواهد شنید که جهان می‌خواهد در این زمینه وارد عمل شود. سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: این ایران است که مانع این تلاش‌ها شده است. ما موافقت کرده بودیم که اگر آن‌ها به پایبندی دوجانبه به توافق بازگردند، ما هم به پایبندی دوجانبه باز می‌گردیم. موقعیت کنونی ما این است. ما آماده‌ایم، آن‌ها[ایران] نیستند. اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل در پی این مطرح می‌شود که ‌مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران- واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

تهران همچنان منتظر تصمیم واشنگتن
ادعای گرینفیلد درباره موضع ایران در مذاکرات وین در حالی مطرح شده است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری اخیرش درباره مذاکرات وین گفت: جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌هایمان را در دو حوزه‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌ایم که اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تأخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.خطیب‌زاده گفت:‌ همان طور که پیش از این تأکید کرده ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود. او ادامه داد: ‌آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.

نام:
ایمیل:
* نظر: