کد خبر: ۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
علیرضا فغانی به عنوان یک چهره برجسته در فوتبال ایران و جهان، با کوله‌باری از تجربه و میدان‌دیدگی امیدوار است یک جام جهانی دیگر را هم تجربه کند و به آخرین آرزویش که قضاوت در فینال مسابقات است، دست یابد.

شهروندآنلاین: علیرضا فغانی به عنوان یک چهره برجسته در فوتبال ایران و جهان، با کوله‌باری از تجربه و میدان‌دیدگی امیدوار است یک جام جهانی دیگر را هم تجربه کند و به آخرین آرزویش که قضاوت در فینال مسابقات است، دست یابد. این داور که چند سالی است در استرالیا زندگی می‌کند اما همچنان به عنوان یک ایرانی در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا می‌کند، یکی از پرکارترین قاضی‌های فوتبال دنیاست؛ چراکه علاوه بر قضاوت در لیگ استرالیا و مسابقات بین‌المللی مختلف، هربار به ایران سفر کند،‌ قضاوت در لیگ برتر کشورمان را نیز انجام خواهد داد.

فغانی این روزها در استرالیا حضور دارد و خود را برای برنامه‌های بعدی آماده می‌کند، او البته از اعتراض‌های پرتعداد به قضاوت در فوتبال ایران ناراحت است و می‌گوید این مساله باید مورد برخورد قرار بگیرد.

شرایط این روزهای فغانی سوژه‌ای برای گفت‌وگو با این داور بین‌المللی فوتبال ایران است. صحبت‌های او را در مصاحبه با خبرنگار «شهروندآنلاین» در ادامه می‌خوانید:


**اگر لقب مارکوپولوی داوران را به شما بدهیم، بیراه نگفته‌ایم؛ الان کجا هستید؟

(با خنده) الان که در استرالیا هستم، اما واقعا خودم هم بعضی اوقات خسته می‌شوم. سفرهای متعدد واقعا خسته‌کننده است. در دو سه ماه گذشته مدام در حال سفر بودم. حدود دو ماه پیش برای قضاوت در لیگ قهرمانان آسیا به کره جنوبی رفتیم، بعد در امارات مسابقات زیر 23 سال آسیا را سوت زدیم. یک هفته هم در سمینار جام جهانی در قطر شرکت کردیم و سپس در جام عرب حضور یافتم. جالب اینکه بعد به ایران برگشتم و یکی دو بازی هم قضاوت کردم و حالا در استرالیا منتظر قضاوت در لیگ این کشور هستم. مارکوپولو برای تفریح سفر می‌کرد، اما ما واقعا فرصتی برای استراحت هم نداریم!

**به جام کشورهای عرب اشاره کردید؛ شما داور بازی تونس و مصر بودید، قضاوتی که به خاطر درگیری لفظی‌تان با کارلوس کی‌روش، سرمربی مصر، بسیار در ایران خبرساز شد. خودتان توضیح می‌دهید چه اتفاقی افتاد؟

درگیری خاصی نبود، این مسائل در فوتبال طبیعی است. من یک پنالتی برای تیم مصر گرفتم که داوران VAR گفتند اگر صحنه را بازبینی کنم، بهتر است. از تکنولوژی استفاده کردم و پنالتی را برگرداندم که باعث اعتراض کی‌روش شد. موضوع عجیبی نیست و در همه بازی‌ها از این اتفاقات می‌افتد، اما چون کی‌روش سال‌ها در ایران بود و من داور مسابقه اخیرش بودم، در ایران به این مساله خیلی پرداخته شد.

**اما کی‌روش بعد از بازی هم مصاحبه‌ای علیه شما انجام داد.

عیبی ندارد؛ ما ایرانی‌ها به مصاحبه‌های تند آقای کی‌روش عادت داریم. در جریان بازی هم من به ایشان تذکر دادم که اعتراض نکند و ماجرا تمام شد.

**پس از نظر شما اعتراض به داوری‌ها فقط محدود به فوتبال ایران نیست!

قطعا این‌گونه نیست، اما در ایران شکل اعتراض‌ها فرق می‌کند. ما در ایران با برخی افراد مواجه هستیم که فقط زمانی که متضرر می‌شوند اشتباهات داوری را بر زبان می‌آورند و من فکر می‌کنم این افراد دنبال این هستند تا ناکامی‌ها و ضعف فنی خودشان را گردن داوران بیندازند. همین افراد بارها از قضاوت و اشتباهات داوران سود می‌برند، اما هیچ حرفی در این‌خصوص نمی‌زنند.

**در کنار این موضوع اما اشتباهات داوران هم در ایران واقعا زیاد است. قبول دارید؟

من از شما سوال می‌کنم؛ مگر مربیان و نیمکت‌نشینان تیم‌های ایرانی اشتباهات‌شان کنار زمین زیاد نیست؟ ما باید همه چیز را با هم ببینیم. شما در فوتبال‌های خارجی دیده‌اید که مربی یک تیم از روی نیمکت گوشی به دست دنبال داور راه بیفتد؟ در ایران چندبار این صحنه را دیده‌اید؟ این یک نمونه است. فیفا می‌گوید در مسابقات استفاده از تلفن همراه در کنار زمین ممنوع است.

**یعنی داوران ایرانی عملکرد خوبی دارند؟

من این را نمی‌گویم. حرفم این است که وقتی نیمکت‌ها در ایران آن‌گونه رفتار می‌کنند، داوران هم ضریب اشتباهات‌شان بالا می‌رود. هر سوتی که داور می‌زند، یک نیمکت وسط زمین می‌آید و داد و فریاد می‌کند. در ایران هیچ کس اجازه نمی‌دهد داور تمرکز داشته باشد. تا زمانی که این رویه اصلاح نشود، اشتباهات داوری هم وجود دارد و بیشتر هم می‌شود.

**برخی معتقدند که نسل داوران جوانی که وارد لیگ برتر شده‌اند، چندان قدرتمند نیستند. این مساله را قبول دارید؟

من فکر می‌کنم داوران جوان خوبی داریم، اما باید در بحث آموزش بیشتر روی آنها کار کنیم. شما فقط از داوری یک نفر را می‌بینید که وسط زمین لباس مشکی می‌پوشد و سوت می‌زند و کارت می‌دهد. اما داوری بسیار فراتر از این چیزهاست. داوران در مسابقات بین‌المللی روانشناس دارند، اما در ایران داور دنبال این است که مبادا فلان مربی علیه او مصاحبه کند یا محرومش کنند و  …. این اتفاقات همه در عملکرد داوران تاثیرگذار است.

**با توجه به اینکه شما با فدراسیون فوتبال هم در زمینه ورود کمک‌داور ویدیویی همکاری دارید، امیدی به آمدن VAR‌ به ایران هست؟

واقعا آوردن VAR‌ به ایران آسان نیست. ما در ایران در حوزه زیرساخت هیچ کاری برای نصب سیستم کمک‌داور ویدیویی نکرده‌ایم. از طرف دیگر مسائل مربوط به تحریم‌ها و هزینه موضوعی جدی‌ است. همکاری با شرکت‌های مورد تایید فیفا و AFC در وضعیت کنونی واقعا امکان‌پذیر نیست و من فکر نمی‌کنم حالا حالاها امکان آوردن این سیستم به ایران باشد. فیفا هم فعلا تاییدیه به ایران نمی‌دهد چون شرایط سخت‌افزاری‌اش را نداریم.

**کمی هم از شرایط خودتان بگویید. برای جام جهانی قطر برنامه‌تان چیست؟

فعلا که در استرالیا حضور دارم. یکی دو ماه دیگر باید در سمینار فیفا برای جام جهانی شرکت کنیم. بعد هم که برای مسابقات آینده خودمان را آماده می‌کنیم.

**شما بازی‌های مهمی را در فوتبال جهان سوت زده‌اید و فقط قضاوت در فینال جام جهانی باقی مانده؛ در قطر به این مساله نیز می‌رسید؟

هرچه خدا بخواهد همان می‌شود. من زیاد دنبال این نیستم که رکورد بزنم و افتخار جمع کنم. فکر می‌کنم در داوری به هرچه می‌خواستم رسیده‌ام و از الان به بعد هم تلاش می‌کنم تا عملکرد خوبی داشته باشم و بقیه‌اش به فیفا و تصمیماتش برمی‌گردد.

**بعد از جام جهانی باز هم شما را در میادین قضاوت خواهیم دید؟

هنوز که به جام جهانی هم نرسیدیم. ان‌شاءالله در آینده درباره‌اش صحبت خواهم کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: