کد خبر: ۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رئیس مجلس از پیچیدگی و کندی ساختار اداری انتقاد کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیچیدگی و کندی ساختار اداری که مانعی دربرابر کارافرینی مردم شده تاکید کرد: امروز نداشتن پول مشکل ما نیست بلکه نداشتن یک حکمرانی صحیح و تفکیک کار درست و میدان ندادن به مردم مسئله است و باید اجازه دهیم به ویژه در حوزه اقتصاد استعدادها بروز پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیچیدگی و کندی ساختار اداری که مانعی دربرابر کارافرینی مردم شده تاکید کرد: امروز نداشتن پول مشکل ما نیست بلکه نداشتن یک حکمرانی صحیح و تفکیک کار درست و میدان ندادن به مردم مسئله است و باید اجازه دهیم به ویژه در حوزه اقتصاد استعدادها بروز پیدا کند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در یادواره ۵۰۰ شهید نی‌ریز گفت: امام خمینی (ره) فرمودند کسانی تا انتها پای این انقلاب هستند که طعم فقر را چشیده باشند و مستضعفین هستند که دلداده این انقلاب اند همان کسانی که متأسفانه ما مسئولان در تصمیم‌گیری‌هایمان و در سیاست‌ گذاری‌هایمان که قطعا غیرموجه است نسبت به آنها بی توجهی کردیم درحالی که افتخارات بزرگ انقلاب را همین مستضعفین خلق کردند.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: باید در راه خدمت به مردم و حل مشکلات آنها تلاش کنیم یعنی گره‌گشایی از کار مردم قبل از آن که مردم اذیت شوند.
وی با تأکید بر اینکه هر جا که لازم بود مردم در بحران‌ها و بحبوحه‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند، گفت: مردم ما نشان دادند آنجایی که باید برای انقلاب سختی تحمل کنند و برای استقلال کشور هزینه بدهند، هزینه پرداخت کرده‌اند اما آن بخش‌هایی که به خاطر عدم ناکارآمدی و بی‌توجهی و کم کاری منِ مسئول و امثال من گره‌ای به کار مردم می‌افتد، قابل قبول نیست.
قالیباف با بیان اینکه ناامیدی گناهی نابخشودنی است گفت: امروز شرایط اقتصادی خوب نیست و فشار اقتصادی زیاد است و تحریم، بخشی از این مشکلاتی که ما داریم را ایجاد کرده است؛ این ظلم آشکاری است که آمریکای مستبد به ملت وارد کرده است.
وی تاکید کرد: ظرفیت‌های اقتصادی و امکانات این کشور به گونه ای است که می توانیم شرایط را به گونه‌ای بهتر از امروز اداره کنیم و به این موضوع شک نکنید، اما اشکالاتی در کار داریم؛ یکی از اشکالات ما این است که مردممان را از مسیر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در موضوعاتی که مخصوصا مربوط به خود آنها است، حذف کرده‌ایم و از توان و ظرفیت آنها استفاده نمی کنیم. رئیس مجلس ادامه داد: ۸۰ درصد اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی بی شک دچار رانت و مفسده هایی می شود که آن را می بینیم. وقتی سیستم اداری ما اینقدر پیچیده و کند است که یک تصمیم ساده اینقدر طولانی و زمانبر می شود و ماه‌ها طول می کشد و ده ها بار در یک اداره رفت و برگشت پیش می آید ما نمی‌توانیم به حل مسائل امیدوار باشیم.
وی گفت: مردمی که در بخش خصوصی با حداقل سرمایه ای می خواهند برای خودشان کار ایجاد کنند با چه موانعی مواجه هستند و چه میزان باید تلاش کنند تا یک مجوز ساده را بگیرند.
قالیباف با انتقاد از بی توجهی به توان مردم در اداره کشور گفت: امام خمینی (ره) در کلامی که خطابش به ما و امثال ما بود فرمودند کاری که مردم می توانند انجام دهند نباید دولت ها سراغ آن بروند و منظور ایشان دولت خاصی نبود بلکه منظورش به همه ماهایی بود که مسئولیتی داریم اما امروز ما اصلا کاری به مردم نداریم.
رئیس مجلس تأکید کرد: در کنار این موضوع باید اجازه دهیم یک استاندار مانند یک والی در منطقه عمل کند و اختیارات کافی داشته باشد. البته ما نمی‌گوییم در همه موضوعات می‌توانند از پایتخت منفک شود‌. تفکیک کار ملی و محلی در حکمرانی تعریف خاص خود را دارد اما ما این کار را انجام نمی دهیم و می خواهیم همه چیز را از مرکز کنترل کنیم و این مشکل بزرگی است. ما فرق بین موضوعات تولی گری و تصدی گری را نمی دانیم و در مرکز می خواهیم همه کارها را کنترل کنیم، اگر جنس یک کار، جنس تولی گری و حاکمیتی است باید در مرکز به آن پرداخت اما اگر کاری کار تصدی گری و جاری است چرا باید مرکز درباره آن تصمیم بگیرند و چرا مسئولان شهرستانی نباید خودشان بتوانند راجع به شهر و شهرستان شان تصمیم بگیرند.
رئیس مجلس تصریح کرد: بچه‌هایی که یک روز امکان پرتاب خمپاره ساده را نیز در جبهه‌ها نداشتند توانستند با آگاهی و با قدرت برنامه ریزی و اتکا به داخل به ظرفیت بالای تکنولوژی فضایی برسند اما چرا این کار را امروز در اقتصاد انجام نمی‌دهیم؟! این نشان می‌دهد که تنها مشکلات ما پول نیست و بخشی از ثروت ها و انفال ما در جای دیگری از بین می رود.
قالیباف با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور بسیار بالا و غیر استاندارد است تأکید کرد: باید قبول کنیم که انرژی را بد مصرف می کنیم و انرژی زیادی در کشور هدر می‌رود و هیچ کشوری به اندازه ما در انرژی و مصرف سوخت اینگونه نیست که به بدترین شکل ممکن دارایی‌های خدادادی خود را از بین ببرد.
وی افزود: چرا نباید در این مورد با مردم صادقانه صحبت کنیم و نگوییم این‌ها دارایی و انفال مردم است، ما در اقتصاد نیازمند تصمیمات دقیق و شجاعانه هستیم تا بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و مطمئن باشید باید همه ما مسئولان به نحوی عمل کنیم که هیچ اختلافی بین ما نباشد و همه باید با وحدت و همدلی و هم افزایی میدان را برای مردم و جوانان باز کنیم؛ ما در مجلس شورای اسلامی مصمم به این حرکت هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما برای بحث اشتغال در مجلس ایستادگی کردیم و قانونی تصویب کردیم که مردم شرایطی داشته باشند که ادارات به آنها خدمت سریع ارائه کنند و مسیر خدمت رسانی به مردم تسریع شود و مردمی که دنبال ایجاد کار هستند حداکثر ظرف ۳ ماه پاسخ بگیرند و پاسخ روشنی دریافت کنند نه اینکه یک فرد ۵ یا ۶ سال برای دریافت یک مجوز دوندگی کند و معلوم نشود که می تواند مجوز بگیرد یا خیر و ما در مجلس این را تصویب کردیم که ظرف ۳ ماه تکلیف مردم مشخص شود و بر این موضوع مصمم هستیم تا شاهد گره گشایی و حل مشکلات مردم باشیم البته می‌دانیم که این مسیر سخت است و دشواری های خاص خود را دارد.
رئیس مجلس با بیان این که در اقتصاد نیز اگر به وعده های الهی اعتماد کنیم و به مردم میدان بدهیم، قطعا گشایش هم است و ما باید بایستیم و به درستی پیش برویم تاکید کرد: در حوزه اقتصاد وقتی می‌بینیم رگه‌هایی از ربا در جامعه ما وجود دارد حتی اگر اسم آن هم جمهوری اسلامی باشد، ربا جنگ با خدا است و اگر جنگ با خدا بکنیم، آن اقتصاد موفق نخواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: