کد خبر: ۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تمرین نابودی دیمونا با موشک‌های نقطه‌زن
سرلشکر باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره این شلیک همزمان گفت: این ۱۶ موشکی که با دقت تمام به هدف اصابت کردند، بخش کوچکی از صدها موشکی است که می‌تواند به‌طور همزمان مقرهای دشمنان را منهدم کند.

سرلشکر باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره این شلیک همزمان گفت: این ۱۶ موشکی که با دقت تمام به هدف اصابت کردند، بخش کوچکی از صدها موشکی است که می‌تواند به‌طور همزمان مقرهای دشمنان را منهدم کند.
همچنین آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان نیز با تقدیر از تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری همزمان از امنیت ملت ایران و ملت‌های منطقه، رزمایش پیامبراعظم(ص) ۱۷ را نشانه‌ای آشکار از اراده و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و امنیت ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: هرگونه تحرک خصمانه از سوی دشمنان با پاسخ فراگیر و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و معادلات راهبردی را بصورت معناداری تغییر خواهد داد.
این رزمایش در حالی برگزار شد که مقامات رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر و همزمان با مذاکرات هسته‌ای که در وین در حال انجام است، بار دیگر تهدیدات لفظی سال‌های اخیر خود برای حمله نظامی به ایران را تکرار کردند.

هفته پیش، بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه لاف و گزاف‌های خود مدعی شد که به ارتش این رژیم دستور داده گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی تبدیل کنند. به نوشته برخی رسانه‌های بین‌المللی، گانتز مدعی شده بود که «اسرائیل اگر لازم باشد، به تنهایی و حتی بدون همکاری با آمریکا دست به حمله خواهد زد». این رسانه‌ها در عین حال از اختلاف‌نظرهای جدی بین مقامات صهیونیستی درباره توانایی حمله به ایران گزارش دادند.

در واکنش به تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی، سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) تأکید کرد که «اگر تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبور و مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.»
پیام قاطعانه رزمایش پیامبر اعظم
به سران متوهم رژیم صهیونیستی
همزمان با این تهدیدات بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش چندجانبه پیامبر اعظم(ص) 17 را برگزار کرد و سخنگوی رزمایش هم گفت که این رزمایش در راستای افزایش سطح آمادگی‌های رزمی سپاه و بر اساس شبیه‌‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین طرح‌های تهاجمی در جنگ‌های ترکیبی و درهم‌تنیدگی جنگ‌های سخت و نیمه‌سخت و نرم برگزار می‌شود.
رزمایشی که روز جمعه به پایان رسید و بنابر گزارش‌های رسمی، در آخرین مرحله آن، 16 فروند موشک بالستیک سپاه مواضع حساس شبیه‌‌سازی شده دشمن را با دقت 100 درصدی مورد اصابت قرار داده و منهم کرده‌اند.
به گزارش برنا، در واقع برخی مناطق حساس و حیاتی رژیم صهیونیستی به عنوان اهداف حملات احتمالی، شبیه‌‌سازی شده‌اند و در رزمایش پیامبر اعظم 17 با موشک‌های بالستیک سپاه مورد هدف قرار گرفته‌اند.
صهیونیست‌ها در لفاظی‌های خود، بارها از تأسیسات هسته‌ای نطنز به عنوان یکی از اهداف حملات به ایران صحبت کرده‌اند. در مقابل نیز از تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی به عنوان اهداف احتمالی سخن به میان آمده است.
یکی از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین این مناطق، تأسیسات اتمی دیموناست که از آن به عنوان نماد توان هسته‌ای و در عین حال نقطه ضعف اسرائیل یاد می‌شود.
در میان موشک‌هایی که روز جمعه سپاه شلیک کرده است، موشک‌هایی قرار دارند که برد بالای دو هزار کیلومتر و سرعتی چندین برابر سرعت صوت دارند. موشک‌هایی که به عنوان مثال اگر از نطنز شلیک شوند، در زمانی حدود هفت دقیقه به قلب تأسیسات اتمی دیمونا اصابت خواهند کرد.
بازتاب نمایش اقتدار دفاعی - تهاجمی ایران در رسانه‌ها غربی
همچنین اخبار منتشر شده در مورد شلیک همزمان ۱۶ فروند موشک بالستیک در کلاس‌های مختلف در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده، در رسانه‌های غربی و صهیونیستی بازتاب گسترده‌ای داشت. علاوه‌بر رسانه‌های غربی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز با حساسیت بالایی نسبت به انعکاس اخبار مرتبط با این رزمایش پرداختند.
خبرگزاری «رویترز» نیز نوشت، ایران نسبت به پاسخ «کوبنده» به هرگونه اقدام از سوی اسرائیل، که مخالف تلاش‌های قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تهران هستند، هشدار داد. در این رزمایش همزمان پنج موشک کروز و پهپادهای مسلح به اهداف از قبل تعیین شده حمله کردند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی آورد: سپاه پاسداران در جریان یک رزمایش بزرگ نظامی در جنوب ایران، موشک‌های کروز را شلیک کرد.
آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های ایرانی اضافه کرد: پنج موشک کروز و تعداد نامشخصی پهپاد تهاجمی با موفقیت اهدافشان را هدف قرار دادند.
شبکه خبری انگلیسی «اسکای‌نیوز» گزارش داد که ایران در این رزمایش انواع موشک‌های خود را به نمایش گذاشت. اسکای نیوز با نمایش فیلمی از این رزمایش نوشت، ایران به فهرست کشورهایی می‌پیوندد که هنگام برگزاری رزمایش به سرعت تجهیزات در حال آزمایش را به تصاویر می‌کشاند.
نیوزویک هم با پوشش سخنان مقام‌های ارشد نظامی کشورمان، رزمایش مذکور را مورد بررسی قرار داد.
این رزمایش همچنین واکنش وحشت زده رسانه‌های اسرائیلی را نیز به همراه داشت. جروزالم پست نوشت که مانور جنگی ایران در خلیج‌فارس هشداری بود از فرماندهان ارشد ایرانی به اسرائیل.
تایمز اسرائیل هم گزارش داد: هشدار به اسرائیل! ایران با ۱۶ موشک بالستیک این کشور(اسرائیل) را تهدید کرد و فرمانده سپاه تاکید کرده‌اند اگر رژیم صهیونیستی مرتکب اشتباه شود، دستان آنها را قطع می‌کنیم.
غرش موشکهای بالستیک سپاه
و خدمات متقابل میدان و دیپلماسی
رزمایش پیامبر اعظم 17 در کنار پیام نظامی قاطع خود به سران متوهم رژیم غاصب صهیونیستی‌، حاوی یک پیام دیپلماتیک بسیار مهم برای میز مذاکرات نیز بود.
پس از خروج آمریکایی‌ها از برجام دولتی‌ها و حامیان آن برای سرپوش گذاشتن بر نابلدی و اشتباهات بزرگ خود در طول مذاکرات؛ مدام زیر گوش مردم خواندند که نظامی‌گری مانع از گفت‌وگو است و به صلاح نیست که بروز نظامی چون آزمایش موشکی داشته باشیم و پرتاب هر موشک میخی بر تابوت برجام است!
تلاش روحانی و جریان حامی‌اش از پیگیری چنین خط خبری ـ رسانه‌ای در ابتدای امر تبرئه این جریان از پیگیری برجام بی‌نتیجه و بی‌ثمر بود؛ بدین صورت که به افکار عمومی بگویند ما رفتیم مذاکره کنیم ولی بخشی از حاکمیت چون موافق مذاکره نیست، بین ما و مذاکره‌کنندگان با رزمایش‌های نظامی شکاف ایجاد کرد و در نتیجه نتوانستیم مذاکره‌ای کنیم که منتج به لغو همه تحریم‌ها شود.
اما خیلی پیش‌تر از این و قبل از آغاز مذاکرات برجامی، با همین تصور فوق که قدرت نظامی، مانع چانه زنی دیپلماتیک است،‌ بخشی از دولت و در راس آن وزیر امور خارجه این پالس را به غرب ارسال کرده بود که قدرت نظامی آمریکایی‌ها خیلی بیشتر از ماست و بنابراین راهی جز مذاکره به هر نحوی با آنها وجود ندارد. شاهد مثال این مدعا همان اظهار نظر معروف محمد جواد ظریف است که گفته بود: «آمریکا می‌تواند با یک بمب سیستم دفاعی ما را از کار بندازد». با این عبارات به زعم خودش اصطلاحا سعی کرد درد سر نظامی‌ها را از سر دیپلماسی کم کند تا بتواند به راحتی به مذاکره بپردازد.
8 سال روحانی با همین دست‌فرمان گذشت و دولت سابق در بخشی از جامعه این تصور را ایجاد کرد که قدرت‌نمایی نظامی در تقابل با اقتدار دیپلماتیک است. اما مرداد 1400 دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روی کار آمد با رویکردی کاملا برعکس دولت سابق. رویکردی که در آن نه تنها افزایش قدرت دفاعی ایران را در تقابل با دیپلماسی نمی‌داند بلکه آن را در خدمت دیپلمات‌ها و پشت گرمی مذاکره کنندگان در مذاکره با دشمن قلمداد می‌کند.
در این رویکرد جدید اولویت ایران برای رفع تحریم‌ها نه از مسیر برجام که در راستای تعاملات منطقه‌ای می‌گذرد و اروپا و آمریکا نمی‌توانند با ادعای نیاز ایران به برجام و وعده‌های پوشالی غرب به باج‌خواهی از ایران بپردازند. در همین حال ایران تاکید دارد که در کنار رویکرد دیپلماتیک، آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید و یا اقدام احمقانه‌ای که علیه امنیت ایران صورت گیرد، خواهد بود.
پشتوانه‌‌سازی عرصه نظامی
برای دیپلماسی
در همین رابطه روح اله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان درباره نسبت و رابطه میان قدرت دفاعی و دیپلماسی گفت: در مجموعه سیاست‌های حوزه دفاعی کشور و بخشی که به سیاست خارجی کشور مربوط می‌شود یک ارتباط پیوسته‌ای وجود دارد. اساسا اتفاق افتادن و شکل‌گیری مذاکره با طرف‌های خارجی که بخواهیم در آن منافع کشور را تامین کنیم و عایدی نصیب کشورمان شود قطعا این باید پشتوانه‌ای داشته باشد. چرا که دیده‌ایم که کشوری که از نظر نظامی ضعیف بود اصلا فرصت مذاکره به او ندادند و مراکز هسته‌اش را بمباران کردند.
وی در ادامه افزود: چرا که بدون پشتوانه نظامی و دفاعی مذاکره یا شکل نمی‌گیرد و یا اگر شکل بگیرد تنها یک ترفند و بازی خواهد بود که در آن کشورهای قدرتمند در پی امتیازگیری از کشورمان آن هم به صورت یکطرفه خواهند بود.
نجابت خاطرنشان ساخت: از جمله مسایلی که می‌توانند ظرفیت پشتوانه ‌سازی برای دیپلماسی را داشته باشند توانمندی داخلی در حوزه‌های مختلف است. اگر ما قدرت علمی بومی داشته باشیم طرف خارجی می‌فهمد که اینجا چیزی هست که بخواهد بر پایه آن مذاکره‌ای واقعی را شکل دهد. تولید و صنعت بومی نیز به طرف مقابل می‌فهماند که دست ما خالی نیست.
نماینده مردم شیراز گفت: خب بسیار روشن است که یکی از مهمترین عواملی که پشتوانه دیپلماسی قرار می‌گیرد توان دفاعی است. حالا وقتی بنیه دفاعی ما بنیه قوی باشد نوع تعامل و مواجهه غربی‌ها با ما متفاوت خواهد بود و اساسا بدون پشتوانه دفاعی و نظامی نمی‌توان در برابر بازیگران مهم جهانی به شکلی موثر ظاهر شد.
میدان و دیپلماسی مکمل همدیگر
همچنین ابوالفضل عمویی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار کیهان گفت: هر کشوری عناصر مختلفی از قدرت دارد و این عناصر و گونه‌های مختلف قدرت همدیگر را حمایت می‌کنند و به نوعی نسبت به هم خاصیت تکمیل‌کنندگی دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بارزترین و مهمترین حمایت در عناصر قدرت هر کشور حمایتی است که عرصه دفاعی و نظامی از دیپلماسی به عمل می‌آورد. دیپلماسی عرصه به تجلی رساندن قدرت هر کشور در مبحث حقوقی است ولی بدون توانمندی دفاعی و نظامی حتما دیپلماسی نخواهد توانست در متون حقوقی قدرت‌نمایی کند.
نماینده مردم تهران در ادامه افزود: از این جهت میدان همیشه پشتوانه موثری برای دیپلماسی بوده است. کسانی که دیپلماسی و میدان را جدای از همدیگر می‌بینند درک درست و معقولی از قدرت ملی کشور در عرصه بین‌المللی ندارند.
عمویی ضمن اشاره به این نکته که همه عناصر قدرت آفرین باید نسبت به هم خاصیت هم افزایی داشته باشند خاطرنشان ساخت: منافع ملی هم در میدان و هم در عرصه دیپلماسی باید دنبال شوند، چه قدرت نظامی، چه قدرت فرهنگی، چه قدرت دیپلماسی و چه قدرت اقتصادی باید همه مکمل هم شوند.
انگلیس
هنوز در توهم دوران استعمارگری
ولی اسماعیلی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز درباره اقدام مداخله‌جویانه وزارتخارجه انگلیس در محکوم کردن موشک‌های بالستیک کشورمان ضمن تقدیر از نیروهای مسلح کشورمان به خبرنگار کیهان گفت: این عزیزان در دوره دفاع مقدس و چه در ادوار دیگر نظیر مقابله با تروریسم و چه در این رزمایش‌ها (چرا که این رزمایش‌ها خاصیت بازدارندگی دارند) جان برکف از امنیت کشور حفاظت کردند.
اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: در مورد مباحث مرتبط با امنیت ملی فصل‌الخطاب همان چیزی است که مقام عظمای ولایت فرمودند که ما در مورد توانمندی‌های دفاعی در حیطه سلاح‌های متعارف نه با کشوری مذاکره می‌کنیم و نه از کشوری اجازه می‌گیریم.
وی سپس گفت: کشور ما تجربه 8 سال دفاع مقدس را دارد که در آن نظام سلطه صدام را به انواع تجهیزات نظامی پیشرفته مجهز می‌کردند و در مقابل به کشورمان حتی سیم خاردار هم نمی‌دادند. بدیهی است با چنین تجربه‌ای باید دیگر در حوزه‌های مختلف نظامی قدرتمند شویم آن هم با اتکا به فکر و خلاقیت بومی جوانان کشور.
عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه افزود: در مورد انگلیس و اقدام مداخله‌جویانه‌اش باید بگویم که این کشور هنوز در توهم دوره‌ای است که با ظلم‌های فراوان کشورهای مختلف دنیا را مستعمره خویش می‌ساخت و خون مردمان آن کشور را می‌مکید. توصیه ما به این کشور این است که از این توهم بیرون بیاید و واقعیات دنیای امروز را با چشمانی باز ببیند و بپذیرد. یکی از این واقعیات جمهوری اسلامی ایران است، کشوری مستقل و قدرتمند که نه به کشور دیگری تجاوز می‌کند و نه اجازه تجاوز و عرض‌اندام به سلطه جویان عالم را می‌دهد.
انگلیس صلاحیت اظهار نظر
درباره فعالیت‌های دفاعی مشروع ایران را ندارد
مهدی شریفیان، نماینده مردم تهران نیز در این رابطه به کیهان گفت: انگلیس با سابقه اشغال نظامی ایران صلاحیت اظهار نظر درباره فعالیت‌های دفاعی مشروع ایران را ندارد.
وی افزود: برنامه دفاعی هرکشوری برابر عرف و قوانین بین‌الملل بر اساس نیازمندی‌های جغرافیای سیاسی و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی آن کشور تعیین می‌شود و اقدام خارج از عرف انگلیس درخصوص اظهارات مداخله‌جویانه در مورد رزمایش ایران و ارتباط دادن آن به قطعنامه غیر مرتبط، قطعاً باید از طرف دستگاه دیپلماسی کشور پاسخ درخور داده شود.
نماینده مردم تهران همچنین گفت: آن‌گونه که دولت و فرماندهان ارشد و سران نظامی کشور بارها اعلام کردند هیچ دولت خارجی به هیچ عنوان حق دخالت در امور دفاعی و برنامه‌های نظامی کشور به عنوان یک حق شناخته شده بین‌المللی را ندارند و جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم برنامه‌های دفاعی خود از هیچ کشور خارجی اجازه نمی‌گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: