کد خبر: ۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روزنامه زنجیره‌ای آرمان به نقل از یک دیپلمات سابق (منسوب به طیف اصلاح‌طلبان) اذعان کرد: هدف آمریکا از مذاکرات وین، بازگشت به برجام و احیای مکانیسم ماشه است و نه لغو تحریم‌ها. سید جلال ساداتیان که در گذشته دور سفیر ایران در لندن بوده، در عین حال ادعا کرده دولت ایران راهی جز برجام ندارد(!).

روزنامه زنجیره‌ای آرمان به نقل از یک دیپلمات سابق (منسوب به طیف اصلاح‌طلبان) اذعان کرد: هدف آمریکا از مذاکرات وین، بازگشت به برجام و احیای مکانیسم ماشه است و نه لغو تحریم‌ها.
سید جلال ساداتیان که در گذشته دور سفیر ایران در لندن بوده، در عین حال ادعا کرده دولت ایران راهی جز برجام ندارد(!).
وی به روزنامه آرمان گفت: هدف از فشارهای آمریکا این است که اگر شرایطش مهیا شود مکانیسم ماشه را برگرداند. اینکه طرح توافق موقت از سوی آمریکا مطرح می‌شود در چارچوب تلاش‌هایی است که تاکنون انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال این است که به برجام بازگردد و از طریق بازگشت به مکانیسم ماشه ایران را به صورت کامل تحت فشار قرار بدهد.

وی با بیان اینکه شروط مطرح شده از سوی ایران قابل تحقق نیست، افزود: ایران عنوان می‌کند آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد. این موضوع هم شامل تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و هم تحریم‌هایی که به مسائل حقوق بشر و تروریسم مربوط می‌شود.از سوی دیگر ایران خواستار این است که آمریکا باید به ایران زمان بدهد که راستی آزمایی کند که آیا تحریم‌ها در واقع برداشته شده است. سومین شرط ایران نیز این است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا باید تعهد بدهد که وی و رؤسای‌جمهور بعدی از برجام خارج نشوند. ایران همچنین مدعی است که آمریکا باید در قبال خروج از برجام به ایران خسارت بپردازد.

ساداتیان گفت: از نگاه تحلیلگران داخلی نیز دولت رئيسی سردرگم است و نمی‌داند به‌دنبال چه هدفی است.
وی با تکرار این مطلب که «آمریکا به‌دنبال این است که با رویکرد توافق موقت بتواند به برجام بازگردد و دستش برای برخورد با ایران بازتر از گذشته شود»، اظهار داشت: در داخل به دولت روحانی اجازه داده نشد مرحله نهایی یا دور هفتم مذاکرات را انجام دهد و در شرایطی که این امکان وجود داشت که در دولت روحانی توافق حاصل شود اما به دلایلی ترجیح داده شد که اگر قرار است توافقی نیز صورت گیرد در دولت صورت گیرد. اگر توافق در دولت روحانی صورت می‌گرفت نتایج و مواهب توافق در نهایت به دولت رئیسی می‌رسید با این وجود این اتفاق رخ نداد. درباره اظهارات این دیپلمات سابق باید گفت که اولا؛ دولت جدید برخلاف دولت روحانی، خواستار لغو موثر تحریم‌هاست، بدین معنا که فارغ از برچسب‌ها و عناوین قلابی تحریم‌های آمریکا، ایران تعهدات خود را در برجام تمام و کمال انجام داشته و انتظار دارد که در مقابل، از لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود، نه اینکه طرف آمریکایی هرگاه اراده کرد، بازی شل کن و سفت کن راه بیندازد، هرگاه هم میلش نکشید، کل تعهدات را زیر پا بگذارد. از این جهت اتفاقا دولت جدید کاملا هوشمندانه عمل می‌کند و دولت سابق در مذاکرات و توافق و پس از آن تا همین مذاکرات چند ماه قبل در وین، سردرگم عمل کرد.
به عبارت دیگر اگر ادعای آقای ساداتیان را بپذیریم، طرف ایرانی صرفا باید به آمریکا اجازه بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه (بازگرداندن خودکار تحریم‌ها) را پیدا کند، اما نه خسارت‌های قبلی را جبران کند، نه تحریم‌ها را به نحوی که ایران انتفاع اقتصادی پایدار داشته باشد، لغو کند، و نه تضمین درباره عدم تکرار کلاهبرداری گذشته بدهد. با این اوصاف باید بررسی کرد که امثال آقای ساداتیان، سنگ ملت ایران را به سینه می‌زنند یا سنگ دولت آمریکا را که پشت در مانده است؟! (طور دیگری هم می‌شود سوال را مطرح کرد و آن اینکه اگر آمریکا نه خسارت می‌دهد، نه تضمین و نه تحریم‌ها را به‌طور جدی برنمی‌دارد - که همین هم هست - امثال آقای ساداتیان باید دقیقا توضیح بدهند آمریکایی‌ها در آخرین مذاکرات، غیر از توقع گرفتن مجوز بازگشت به برجام، قرار بوده کدام امتیاز واقعی را به دولت روحانی بدهند، باز هم هیچ؟! جایگاه مذاکراتی ایران قوی‌تر شده و روی تسلیم آمریکا حساب کرده است
ایران بر اساس توانمندی‌هایش و افزایش چانه‌زنی، خود را در برابر آمریکا، طرف قوی‌تر معادلات در مذاکرات وین می‌داند و روی تسلیم آمریکا حساب باز کرده است.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، ایران در دور جدید مذاکرات بر این اساس نقش‌آفرینی می‌کند که گویی از ذهن دولت بایدن و تیم او با خبر است. ایران بر اساس این پیش‌فرض سقف شروطش برای بازگشت به توافق را بالا می‌برد که بایدن ضعیف است و این کشور طرف قوی‌تر معادله است. ایران سه شرط را مطرح می‌کند.
اول؛ لغو تحریم‌ها. ایران از دستاورد اخیرش در دادگاه لاهه و پیروزی برای بازپس گرفتن دارایی‌های بلوکه شده‌اش در منامه قدرت می‌گیرد و آماده طرح شکایت علیه سئول و چند کشور اروپایی می‌شود. اما حتی اگر بتوان تحریم‌های اعمال شده با دستور رئیس‌جمهور آمریکا را لغو کرد؛ درباره تحریم‌های تصویب شده از سوی کنگره این امر امکان‌پذیر نیست.
دوم؛ ایران خواستار متعهد شدن آمریکا به عدم تکرار سناریوی خروج از توافق در دولت بعدی است و سوم؛ ایران خواستار عذرخواهی برای خروج ‌ترامپ از توافق است. ایران در راستای فعالیت‌های هسته‌ای خود واقعیت‌های جدیدی ایجاد می‌کند تا در معامله موشکی و نفوذ منطقه‌ای استفاده کند. ایران از گذشت زمان استفاده کرد و سطح غنی‌سازی را افزایش داد و به نقطه ‌گریز هسته‌ای نزدیک شد. اکنون در دستش چیزهایی دارد که با آنها می‌تواند وارد میدان مذاکره شود.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ایران نمی‌تواند به ماندن در وضعیت کنونی ادامه دهد. وضعیتی که به این کشور اجازه توسعه برنامه هسته‌ای را می‌دهد و مذاکرات را به تعویق می‌اندازد». بازی با زمان آزاردهنده شده است. اسرائیل در برابر تهدید موجودیتی علیه خود فریاد می‌زند. ایران بر این اساس رفتار می‌کند که اولا واشنگتن تسلیم خواهد شد و بعد اینکه عجله‌ای برای بازگشت به توافق اتمی ‌ندارد. این محاسبات بر اساس این ارزیابی است که جایگاه مذاکراتی ایران قوی‌تر از ماه‌های گذشته است. VOA: نه ایران می‌ترسد نه آمریکا قادر به اجماع‌سازی است
مرور اظهارات سه تحلیلگر ارشد آمریکایی، از درماندگی واشنگتن در برابر ایران حکایت می‌کند.
صدای آمریکا از دنیس راس (از مقامات دولت اوباما و مشاور انستیتو واشنگتن) پرسید «این برداشت را که تهران دیگر واشنگتن را جدی نمی‌گیرد، چگونه باید تغییر داد؟ دنیس راس با تأیید ارزیابی مجری VOA گفت: ایرانی‌ها به نظر می‌رسد ترسی از آمریکا ندارند. اگر بخواهیم دیپلماسی امکان‌پذیر شود، آن‌ها باید از نبود یک راه حل دیپلماتیک ترس داشته باشند. من پیشنهاد کرده‌ام طیفی از اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم. باید تلاش‌های دیپلماتیکی برای انزوای ایران وجود داشته باشد. اشتباه دولت ترامپ این بود که به جای ایران، آمریکا را منزوی کرد. وقتی ایرانی‌ها را زیر فشار می‌گذارید باید مراقب باشید ائتلاف گسترده حامی فشار را از دست ندهید.
در حالی که قربانیان روزانه کرونا در ایران 58 نفر و در آمریکا بالای 1600 نفر است، راس مدعی شد: ما می‌توانیم دوباره اعطای واکسن کرونا را به ایران پیشنهاد کنیم. در عین حال این را باید برای ایران روشن کرد که اگر راه حل دیپلماتیکی در وین به دست نیاید، با خطر از دست دادن تمام زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش روبه‌رو خواهد شد.
وی بی‌آنکه به موشک‌باران بی‌سابقه پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق و قدرت موشکی ایران بپردازد، مدعی شد: ما می‌توانیم با انجام رزمایش، تأسیسات موشکی و هسته‌ای ایران را هدف قرار دهیم(!)
این سخن وی، با خدشه مجری VOA مواجه شد که معتقد بود گزینه نظامی معتبری در مقابل ایران وجود ندارد و حتی اسرائیلی‌ها نیز چنین باوری ندارند.
راس در عین حال درباره بازدارندگی نظامی آمریکا اذعان کرد: شما می‌توانید به سیاست فشار حداکثری ترامپ نگاه کنید و بگویید شکست خورد. در واقع واکنش حداکثری ایران را به همراه آورد. اما در عین حال من به وضعیت ایران در پذیرش برجام نگاه می‌کنم. این امر پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی از جمله منع فروش نفت ایران به دست آمد. به خاطر دارم ایرانیها می‌گفتند تا زمانی که زیر تحریم هستند‌، بر سر برنامه هسته‌ای‌شان مذاکره نخواهند کرد. تحریم‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافت و ایرانی‌ها مذاکره کردند. اگر فشار به درستی اعمال شود‌، قابلیت تغییر محاسبات ایران را دارد.
(در اینجا هم وی تجاهل می‌کند که دولت در ایران تغییر کرده و محاسباتش برمبنای نوسان فشارهای آمریکا نیست)
در ادامه، مجری VOA می‌پرسد «شما در دوره دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ برای مجاب کردن چین به حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به پکن رفتید. موضع چین امروز چقدر تغییر کرده است؟... دنیس راس پاسخ می‌دهد: آشکارا چینی‌ها نفت ایران را خریداری می‌کنند. در این مقطع به نظر می‌رسد چینی‌ها به ایران برای ایستادن در برابر فشارها کمک می‌کنند. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است. آخرین چیزی که چینی‌ها خواهان آن هستند قطع جریان نفت از خاورمیانه یا یک جنگ احتمالی ناشی از رفتار هسته‌ای ایران است. چینی‌ها هم باید از عواقب عدم همراهی‌شان از یک اجماع بین‌المللی با هدف انزوای ایران بترسند.
صدای آمریکا در میزگرد خود همچنین با جان آلترمن «مدیر برنامه‌های خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن» گفت‌وگو کرد. آلترمن درباره میزان همراهی چین با آمریکادر مذاکرات می‌گوید: چین از همراهی با آمریکا و حضور در اتاق مذاکرات غایب است. آنچه من شنیده‌ام این است که سطح مشابهی از چنین توانایی در مورد آمریکا و چین دیده نمی‌شود.
به‌نظر می‌رسد تنش‌های فزاینده چین و آمریکا به همه چیز آسیب زده است. چین از سیاست موسوم به «دیپلماسی گرگ جنگجو» به دنبال ایجاد تخاصم با ایالات متحده است و این رویکرد امکان تفکیک اختلافات با موارد توافق را فراهم نکرده. موارد متعددی در چند ماه اخیر بوده که مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله شرمن و کری، به چین رفتند ولی نتوانستد با افرادی متناسب ملاقات کنند، چون ظاهرا چینی‌ها از دیگر مسائل ناراحت هستند. در شرایطی که ایالات متحده می‌کوشد بر سر تغییر رفتار ایران در برنامه هسته‌ای‌اش اجماع جهانی را احیا کند این امر مایه نگرانی است که چین مانعی بر سر یک اجماع بین‌المللی باشد. مشکل ایالات متحده این است که چگونه بدون چین یک اجماع بین‌المللی گسترده در برابر ایران شکل دهد و چگونه پکن را در یک تنش فزاینده همراه کند. این کارت دیپلماتیکی است که متأسفانه احساس می‌کنم آن روزها در گذشته که امکان حساب کردن بر روی چین برای ایفای نقشی سازنده در جامعه جهانی با هدف سوق دادن ایران به نقطه‌ای درست به پایان رسیده است.
«اریک بروئر» افسر ارشد پیشین اطلاعاتی در شورای اطلاعات ملی و سازمان اطلاعات پنتاگون، دیگر شرکت‌کننده در میزگرد VOA بود که گفت: من بسیار نگرانم که ایران غنی‌سازی اورانیوم را، در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته به بیست درصد افزایش داده است. این یکی دیگر از نکات مایه نگرانی من است که برجام احیا نخواهد شد و ما وارد دوره‌ای متزلزل و پرخطر می‌شویم. علاوه بر مسئله افزایش غنی‌سازی، میان ایران و آژانس توافقی برای دسترسی به دوربین‌های ناظر بر فعالیت‌های ایران در تاسیسات هسته‌ای وجود ندارد. در شرایط فعلی تصور پیوستن آمریکا وایران در برجام بسیار دشوار است.
وی درباره علت حمایتش از برجام در گذشته گفت: برجام توافق بسیار خوبی بود. از جهت محدودیت‌هایی که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده بود و زمان‌ گریز هسته‌ای ایران را به یک سال رسانده بود. از آن مهم‌تر افزودن جنبه‌های نظارتی و بازرسی بود که کار را برای‌گریز هسته‌ای ایران بسیار دشوار کرده بود. من همچنان طرفدار بازگشت به برجام هستم. ولی فکر نمی‌کنم خیلی محتمل باشد.
بروئر با تایید اینکه دولت بایدن امکان مانور چندانی برای تحریم‌های جدید ندارد، گفت: با توجه به تحریم‌های وضع شده در دولت ‌ترامپ، فضای به مراتب کندی برای رشد تحریم وجود دارد. اما می‌توان اقدام چین در خرید نفت ایران را تحریم کرد یا پیگیر فعال شدن مکانیسم ماشه شد.
یادآور می‌شود به‌خاطر خروج آمریکا از برجام، امکان دسترسی کاخ سفید به مکانیسم ماشه (امکان بازگرداندن خودکار تحریم از داخل برجام) وجود ندارد. مقام صهیونیست: برای حمله دیر شده برجام را احیا کنید!
یک مقام صهیونیست طراح حمله به راکتور هسته‌ای عراق تاکید کرد: اسرائیل قادر به نابودی پروژه هسته‌ای ایران نیست و برای چنین کاری دیر شده است.
«بلومبرگ» در تحلیلی نوشت: فعالان نظامی اسرائیل تحلیل‌های گوناگونی درباره نحو مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران دارند. برخی می‌گویند اسرائیل باید با توافق هسته‌ای 5+1 با ایران (برجام) مخالفت کند و برخی می‌گویند اسرائيل توان مقابله یکجانبه با برنامه هسته‌ای ایران را ندارد. اسحاق بن اسرائیل که چند دهه در امور امنیتی اسرائيل فعالیت داشته، طراح اصلی حمله به راکتور هسته‌ای عراق است. او همچنین رئيس اطلاعات نیروی هوایی بوده است و اکنون ریاست آژانس فضایی اسرائیل را برعهده دارد. وی می‌گوید من در گفت‌وگو با نفتالی بنت نخست‌وزیر، به او توصیه کردم به مخالفت اسرائيل با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران خاتمه دهد.
وی درباره این ادعای بنت که «اگر توافق هسته‌ای ناامنی پدید آید، اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را نابود خواهد کرد»، گفت: برای چنین کاری دیر شده است. شاید 10 سال قبل چنین امکانی بود اما امروز نام فناوری مربوط به تولید بمب در دسترس ایرانی‌هاست و تنها سند بر اراده آنها برمی‌گردد.
این مقام صهیونیست می‌افزاید: بحث بر سر اثربخشی هزینه اقدام نظامی است و ایران می‌تواند هر تاسیسات هسته‌ای را حداکثر ظرف 2 سال احیا کند. واقعیت این است که دیگر امکان نابودی برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.
اسحاق بن اسرائیل، با بیان اینکه «تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ به خروج از برجام بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل بود»، گفت: ما باید به مخالفت خود پایان دهیم و آمریکا را تشویق کنیم تا توافقی را با تمرکز بر موضوع اصلی جلوگیری از دستیابی قریب‌الوقوع ایران به بمب منعقد کند.
وی درباره گسترده کردن توافق به موضوعاتی مانند مبارزه با حمایت ایران از تروریسم هم گفت: پیچیده کردن موضوعات اشتباه است.
آنچه این مقام صهیونیست عمدا درباره علت اصلی ناتوانی اسرائیل از درگیری نظامی با ایران مسکوت گذاشته، توانمندی‌های گسترده و چندلایه ایران است که فقط یک قلم از آن اخیرا در بیان نایب‌رئيس آکادمی دانش موشکی روسیه بازتاب یافت: «ایران، یکی از کشورهای نظامی پیشرفته و یکی از چهار قدرت موشکی دنیاست. ایران توانایی آن را دارد که اسرائیل را غیرقابل سکونت کند».
نام:
ایمیل:
* نظر: