نسخه چاپی
وی
خاطرنشان کرد: ساختار، قوانین و مقررات و مصوبات مربوط به دهههای گذشته
پاسخگوی نیازها و مقتضیات امروز کشور نیست و باید با همفکری همه بخشهای
حاکمیتی قوانین اصلاح و بروز رسانی شود.رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم
اجرای خصوصی سازی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: قانون بر واگذاری
بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی تاکید دارد و باید اجرا شود و اگر خصوصی
سازیها اشکال داشته باید ایرادات این کار برطرف شود نه آن که جلوی آن
گرفته شود.
اژهای افزود: همه ارکان کشور ساعتها برای تدوین سیاستهای
اصل ۴۴ تلاش کرده و اهدافی را برای واگذاریها تعیین کردند و این سیاستها
به تایید مقام معظم رهبری رسیده و نباید دوباره و به یکباره سیاستها را
عوض کنیم.وی خاطرنشان کرد: اگر قانون خلاء دارد باید آن را با تصمیمات
کارشناسی برطرف کنیم نه آن که عجولانه تصمیمی بگیریم که بعد از گذشت ۴ سال
دوباره مجبور شویم به همان روال قبل برگردیم.رئیس دستگاه قضا با اشاره به
موضوع پروندههای متعدد و سنگینی که درباره واگذاریها تشکیل شده و برای
دولت و مردم حاشیهساز بوده و بعضا مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفته،
اظهار داشت: واگذاریها از هدف اصلی خود منحرف شدهاند که این مسأله
نیازمند توجه ویژه وزیر اقتصاد و اتخاذ تدابیر لازم است. محسنی اژهای
خاطرنشان کرد: چند هزار میلیارد پروژه نیمه کاره در کشور وجود داشت که دو
سال قبل در شورای عالی اقتصادی برای واگذاری آنها تصمیم گیری شد که باید
نحوه این واگذاریها و وضعیت این پروژهها بررسی شود.
اژهای فراهم
نکردن زمینههای واگذاری را از مهمترین معضلات در واگذاریها عنوان کرد و
متذکر شد: بنگاههایی که بر اساس قانون و با تدبیر و دقت واگذار میشوند
باید پس از فراهم کردم مقدمات، پس از واگذاری هم برای تداوم فعالیتشان مورد
حمایت قرار گیرند، اما در حال حاضر یا حمایت نمیشوند یا حمایت شایسته از
آنها صورت نمیگیرد.رئیس قوه قضاییه گفت: امروز بخش خصوصی به واگذاریها
عمدتا اعتماد ندارد در حالی که قراردادهای دولتی باید مطمئنترین
قراردادها باشد.
وی افزود: وقتی دولت در هر زمینهای قراردادی منعقد
میکند باید همه محاسبات را انجام داده باشد تا آن قرارداد از محکمترین
قراردادها باشد که به راحتی به هم نخورد، اما متاسفانه در ادوار و
دولتهای مختلف دیده شده قراردادها با تغییر دولتها و سیاستها ابطال و
یا عوض شده است.وی با بیان این که بخش قابل توجهی از واگذاریها از سوی
دولتها فسخ شده است، تاکید کرد: این مسئله خیلی مهم است که اگر قرارداد
میبندیم در کارشناسی و اعتبارسنجی و سایر ملاحظات نهایت دقت را داشته
باشیم تا پای قرارداد خود بایستیم. محسنی اژهای اعتمادسازی را امری مهمی
دانست و با بیان این که اعتمادسازی با حرف به وجود نمیآید و نیازمند اقدام
و عمل است، افزود: اگر اعتماد وجود نداشته باشد کسی نمیآید یک شرکت یا
بنگاه اقتصادی را تحویل بگیرد و آن را رونق دهد چرا که نسبت به آینده این
کار اطمینان ندارد.وی تصریح کرد: یکی از راههای اعتمادسازی بررسی
پروندههای تشکیل شده و احکام صادره درباره واگذاریها است که اگر واقعاً
کسی فساد و تبانی و یا از وظیفه خود تخطی کرده با او برخورد شود، اما اگر
فسخ قراردادها به دلیل فشارهای سیاسی و تغییر سیاستها بوده، حق تملیک
کننده ضایع نشود.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم برخورد
با فسادهایی که در واگذاریها صورت گرفته اظهار داشت: در کنار این برخورد
یکی از بسترهای فساد در واگذاری ها، تبانی برخی مدیران دولتی و کارشناسان
در قیمت گذاری هاست که باید نسبت به آن حساس بود. اژهای با بیان این که در
واگذاریها باید از ابتدا مراقبت شود همه ضوابط رعایت شود و پس از واگذاری
نیز از مالکان جدید بنگاهها حمایت شود تصریح کرد: گاهی اوقات در فسخ
قراردادها حقوق حکومت و افراد ضایع میشود و بهتر آن است که به جای فسخ که
مشکلات جدیدی به وجود میآورد با اصلاحیه و الحاقیه ایرادات شکلی و ماهوی
را برطرف کنیم.
رئیس قوه قضاییه افزود: تلاش ما این است که حتی الامکان
اگر ایرادی در اداره بنگاههای تولیدی و اقتصادی به وجود آمد افراد بازداشت
نشوند، اما اگر هم کسی بازداشت شد بتوان آن بنگاه را به گونهای اداره کرد
که در فعالیتش خللی به وجود نیاید.وی با بیان این که توقف در فعالیتهای
اقتصادی و تولیدی هم به اقتصاد کشور و مردم لطمه میزند و هم برای دستگاه
قضا مشکل ساز است، متذکر شد: دولت و قوه قضاییه به تنهایی نمیتوانند اموال
و شرکتهایی که ضبط میشوند را اداره کنند و باید در این خصوص یک ساز و
کار موثر و کارآمد ایجاد شود.محسنی اژهای با اعلام آمادگی دستگاه قضا برای
هماهنگی و همکاری بیشتر با دولت در جهت حل مشکلات با کمترین هزینه و در
کوتاهترین زمان ممکن دستور داد کارگروه مشترکی برای آسیبشناسی پروندههای
مهم اقتصادی موجود تشکیل شود تا بررسی کند این پروندهها را با چه ساز و
کارهای قانونی میتوان قبل از قضایی شدن حل و فصل کرد و یا در صورت صدور
حکم چگونه باید احکام صادره را اجرایی کرد تا کسب و کارها آسیب نبینند.
دادستان
تهران نیز با بیان اینکه واگذاری شرکتهای دولتی یکی از چالشهای اصلی
حوزه اقتصادی کشور است گفت: فرآیند واگذاریها به بخش خصوصی تا امروز
فرآیند موفقیتآمیزی نبوده و نیازمند اصلاح است.علی القاصیمهر افزود:
«تشریفاتی بودن اختیارات و تکالیف پیش بینی شده برای هیئت واگذاری»، «عدم
احراز صلاحیت صحیح خریداران شرکتهای دولتی از سوی هیئت واگذاری»، «نقش
کمرنگ سازمان خصوصی سازی در احراز اموال و داراییهای شرکت پیش از
واگذاری»، «تمرکز حداکثری بر روش واگذاری از نوع فروش»، «عدم انجام
اهلیتسنجی تخصصی و اعتبارسنجی خریداران پیش از واگذاری شرکت به آنها» و
همچنین «پایین بودن میزان آورده ابتدایی خریداران و طولانی بودن زمان
بازپرداخت وامهای آنها»، از جمله چالشهایی هستند که دادستانی تهران در
روند بررسی پروندههای مربوط به واگذاریهای مسئلهدار با آنها مواجه بوده
است.دادستان تهران با اشاره به تکثر آییننامهها در خصوص واگذاری
شرکتهای دولتی، پیشنهاد اصلاح این آییننامهها از سوی مجلس یا شورای عالی
اقتصادی سران قوا را مطرح کرد.