کد خبر: ۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در میان دو راهی بازگشایی یا مجازی برگزار کردن مدارس در سال تحصیلی جدید مناقشات بسیاری وجود دارد، اما انچه که معلوم است، معلوم نبودن برنامه دقیق اموزش و پرورش در این زمینه است! برخی برگزاری مجازی کلاسها را کافی نمی دانند و در مقابل برخی معتقدند تا زمانی که هر چند ماه یکبار بیماری کووید عود کرده و وارد پیکهای جدید کرونایی می شویم

مریم کاظمی
روزنامه نگار

در میان دو راهی بازگشایی یا مجازی برگزار کردن مدارس در سال تحصیلی جدید مناقشات بسیاری وجود دارد، اما انچه که معلوم است، معلوم نبودن برنامه دقیق اموزش و پرورش در این زمینه است! برخی برگزاری مجازی کلاسها را کافی نمی دانند و در مقابل برخی معتقدند تا زمانی که هر چند ماه یکبار بیماری کووید عود کرده و وارد پیکهای جدید کرونایی می شویم، خانواده ها راضی به فرستادن فرزندانشان به مدارس نخواهند شد. انچه در این میان بحث اصلی ماست، هزینه های سرسام اور مدارس از هر نوع و در هر مقطعی است که به خانواده ها تحمیل می شود.
سال گذشته در همین روزها و در شرایطی که امکان تحصیل غیر حضوری دانش اموزان بسیار محتمل بود، مدیران مدارس در زمان ثبت نام دانش اموزان در مقاطع تحصیلی مختلف خانواده ها را وادار کردند تا هزینه لباس فرم، کتابها و جزوه های کمک اموزشی و حتی مبالغ تعیین شده ای جهت کمک به مدرسه پرداخت کنند.
آنگونه که بعضی از والدین می گویند در زمان ثبت نام مبالغی به عنوان کمک هزینه ملزومات اموزشی و ازمایشگاهی و هزینه پرینت و … برای برگزاری ازمونهای میان ترم و پایان ترم از انها دریافت شده است. برخی از مسوولان مدارس نمونه دولتی و خصوصی هم پول کامل شهریه یک ترم و حتی یک سال را از خانواده دانش اموزان دریافت کرده اند. مهد کودکها و پیش دبستانی ها هم از این روند عقب نماندند و از این قضیه مستثنی نبودند و همگی تا جایی که توان داشتند جیب خانواده ها را خالی کردند، و در مقابل درخواست خانواده ها به عودت دادن شهریه به گفتن این جمله که «پولها هزینه شده» بسنده کرده اند. این مبالغ که احتمالا جمع انها سر به فلک می زند و در شرایطی که طبق قانون تحصیل باید رایگان باشد اصلا معلوم نیست در چه حوزه هایی هزینه می شود و هیچگاه به خانواده ها با فاکتور و مدرک از نحوه هزینه کرد
این مبالغ اطلاع داده نمی شود. البته گاهی مدیران پاسخگو طی نامه ای هزینه های مربوط به نگهداری، هزینه قبوض، حوادث غیر مترقبه،
خرید دستگاههای ضد عفونی کننده و محلول ضد عفونی را به صورت تیتر وار به خانواده ها اعلام می کنند و معمولا در انتهای این نامه مبالغ دیگری برای هزینه کرد در بخشهای مختلف هم عنوان می شود و در نهایت اینکه در ازای ارائه کارنامه دانش اموزان این مبالغ را دریافت می کنند.
مسلخ کلام اینکه همواره و با وجود قوانین بالا دستی برای رایگان بودن تحصیل در مدارس دولتی، از گذشته های دور تا به کنون خانواده ها مبالغی تحت عناوین مختلف به مدارس پرداخت کرده اند، حال آنکه نمی دانیم این مبالغ در چه راهی و صرف چه اموری شده است. در این میان مسوولان دولتی همیشه می گویند اخذ این مبالغ غیر قانونی است و باید با مدیران خاطی برخورد کرد، برخوردی که هرگز اتفاق نیفتاده و تنها در حد حرف باقی مانده است.
اما انچه که شهریه و دریافتی مدارس از خانواده ها در سال جاری را با اهمیت می کند، وجود شرایط خاص حاکم بر جامعه و خانواده ها به واسطه پاندمی کروناست. در شرایطی که خانواده ها باید تبلت، اینترنت، ماسک و الکل و ... خریداری کرده و چه بسا هزینه های درمان بیماری یکی دو نفر از اعضای خانواده را هم پرداخت کنند، باید تحمیل هزینه های غیر ضرور به خانواده ها را به حداقل رساند. به همین جهت لازم است هر چه سریعتر تکلیف بازگشایی یا غیر حضوری بودن سال تحصیلی جدید مشخص شود تا حداقل مانند سال گذشته هزینه ای بابت خرید لباس فرم، هزینه کلاس فوق العاده و ... به خانواده ها تحمیل نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر: