کد خبر: ۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«تورم افسارگسیخته و فساد اقتصادی ناشی از آن کمر مردم را شکسته و قطعی مکرر برق، آب و مسأله خشکسالی مردم را به ستوه آورده است؛ ما مجلسی‌ها اما هر روز برنامه‌های غیرضروری را در دستور قرار داده و به دولت و وزرا صرفاً تذکر می‌دهیم».

  «تورم افسارگسیخته و فساد اقتصادی ناشی از آن کمر مردم را شکسته و قطعی مکرر برق، آب و مسأله خشکسالی مردم را به ستوه آورده است؛ ما مجلسی‌ها اما هر روز برنامه‌های غیرضروری را در دستور قرار داده و به دولت و وزرا صرفاً تذکر می‌دهیم». حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در روزی این جمله را از پشت تریبون بهارستان اعلام کرد که نمایندگان پس از دو هفته تعطیلی، تقاضای تعدادی از همکاران برای اعمال ماده ۸۵ در خصوص طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی را در دستور کار هفتگی داشتند.
با این حال جلسه دیروز مجلس تحت‌الشعاع مشکلات حوزه انرژی اعم از کمبود برق و آب بود. در روزهایی که حوادث بی‌آبی خوزستان و جان‌باختن دو نفر در اعتراضات این استان مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد، اما این نمایندگان اصفهان، کرمان و کرمانشاه بودند که دیروز در مجلس از بی‌آبی حوزه‌های انتخابیه خود گفتند و صدای العطش مردم خود شدند. بی‌توجهی مجلس نسبت به اتفاقات خوزستان در نهایت صدای انتقاد نماینده شادگان از استان خوزستان را به‌دنبال داشت.
آنجا که بعد از قرائت گزارش کمیسیون انرژی مجلس در مورد خاموشی‌های اخیرگفت که توقع داشته مجلس جلسه اضطراری برای استان خوزستان تشکیل دهد. مجید ناصری‌نژاد در صحن علنی گفت: «توقع ما این بود که رئیس و هیأت رئیسه مجلس جلسه اضطراری فوق‌العاده برای خوزستان برگزار کند، واقعاً وضعیت خوزستان خوب نیست. انتظار ما از آقای قالیباف که در سفر به استان خوزستان وعده حل مشکل آب شرب و ساماندهی آب کشاورزی خوزستان را داد، این بود که امروز با تغییر دستور، جلسه‌ای فوق‌العاده برای حل مشکلات اساسی خوزستان تشکیل دهد اما چرا این اتفاق رخ نداد؟»
 سیدمحمد مولوی دیگر نماینده استان خوزستان (آبادان) هم در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص خاموشی‌های اخیر به انتقاد گفت: «متأسفم که الان این گزارش قرائت شد، مجلس جای قصه‌گویی نیست، عده‌ای مشروحاتی را در برخی اوراق می‌نویسند و به ظن اینکه مجلس متوجه نمی‌شود آن را گزارش می‌دهند، الان چه موقع گزارش دادن است، اگر واقعاً انصاف دارید و می‌گویید کمیسیون پیشنهادات خوبی ارائه کرده است، چرا چند ماه قبل به فکر نبوده‌اید.»

در جلسه دیروز محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم با اشاره به بحران‌ کمبود آب استان خوزستان از مأموریت و نظارت میدانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد و گفت: «با همت نمایندگان مردم استان خوزستان و اعضای کمیسیون انرژی، موضوعاتی مثل افزایش ظرفیت خروجی سد کرخه و دز، تأمین آب پایین دست در دشت آزادگان، مشکلات دامداران و کشاورزان، تأمین مالی فوری فعالیت‌های مرتبط با تأمین آب شرب و آب مورد نیاز برای دام و همچنین پرداخت خسارت کشاورزان که پیش از این تصویب شده بود، به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات نظارتی مجلس مورد بررسی و پیگیری‌ قرار گرفت که با همراهی و جدیت مدیران کشور و استان منجر به نتایج مؤثری در کمتر شدن مشکلات مردم شد.»فریدون حسنوند نماینده اندیمشک یکی دیگر از شهرهای استان خوزستان و رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در توئیتر خود خبر خوشی به خوزستانی‌ها داد. او نوشت: «به لطف خداوند متعال و با پیگیری مجدانه رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و همکاری و تلاش وزارت نیرو و پیرو مصوبه جلسه روز جمعه در استانداری ‎خوزستان از ساعت یک بامداد یکشنبه ٢٧ تیرماه میزان خروجی سد کرخه و سد دز برای پایین دست افزایش یافت.‎ سدکرخه ١۶٠ متر مکعب و ‎سد دز ١۴٠ متر مکعب.»

تیراندازی در خوزستان از جانب گروه‌های تروریستی بود
اگر چه در جلسه علنی بهارستان اشاره‌ای به برخی ناآرامی‌های دو سه روز اخیر در برخی شهرهای استان خوزستان نشد، اما نماینده دشت آزادگان استان خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تأکید کرد که تیراندازی به سمت مردم معترض که منجر به کشته شدن دو نفر شده، از ناحیه عوامل دست نشانده و گروه‌های تروریستی بوده است.
قاسم ساعدی با اشاره به ناامنی‌های اخیر در استان خوزستان گفت: مردم تعدادی از شهرهای خوزستان نسبت به مشکل بیکاری و همچنین موضوع آب و... اعتراضاتی داشتند که به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند و مقامات نظام نیز این اعتراضات آنها را بحق دانسته و آن را پذیرفته‌اند. متأسفانه عده‌ای از نوکران و دست‌نشاندگان صهیونیست‌ها با استفاده از فضای پیش آمده خصوصاً در صفوف مردم نفوذ کرده و ضمن سر دادن شعارهای ساختارشکنانه و رفتارهای غیرمتعارف در دو مورد اقدام به تیراندازی به سمت مردم نیز کردند و دو جوان را در شهرستان‌های شادگان و کارون به قتل رساندند. او گفت که در زمان تجمع اعتراض‌آمیز مردم نیروهای انتظامی و امنیتی هیچ حرکتی در مقابل معترضان نداشتند و تیراندازی از جانب عوامل دست نشانده و گروه‌های تروریستی صورت گرفت.
کرمان، کرمانشاه و اصفهان هم از
کم آبی رنج می‌برند
نمایندگان دیگر استان‌ها هم البته رضایت خاطری از وضعیت آب در حوزه‌های انتخابیه خود نداشتند.
مهدی طغیانی عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری شفاهی گفت: باتوجه به وضعیت کم آبی و خشکسالی در کشور توقع ما این بود که علاج واقعه در وزارت نیرو قبل از وقوع صورت می‌گرفت.
شاید برای شما باور کردنی نباشد که در شهر اصفهان با ۳ مترمکعب در ثانیه کمبود آب مواجه هستیم. در برخی از مناطق اصفهان قطعی ۱۷ ساعته آب در مرکز استان را شاهد هستیم و در یک هفته ۲۲۷ تانکر به مناطق مختلف استان آبرسانی کرده‌اند، این مطالب را باید چگونه و به چه کسی گفت؟
او در ادامه تأکید کرد: باز شدن موقت زاینده‌رود برای آبرسانی به باغ‌های استان بازیچه معاندین نظام قرار گرفته و برای فعال کردن گسل‌های قومی از آن استفاده می‌کنند، بر همین مبنا از وزارت نیرو می‌خواهم سامانه دوم آبرسانی را هر چه زودتر بهره‌برداری کند و از همین تریبون به خاطر کوتاهی‌های دولت در این زمینه از مردم عذرخواهی می‌کنم.
شهریار حیدری نماینده قصر شیرین و سرپل ذهاب از استان کرمانشاه هم خطاب به وزیر نیرو گفت: روستاهای حوزه انتخابیه در کنار چشمه‌ها و سدهای پر آب، آب آشامیدنی ندارند و تشنگی و بی‌آبی امانشان را بریده است، اکثریت قریب به اتفاق روستاهای حوزه انتخابیه بنده به‌دلیل فرسودگی و عدم بازسازی توسعه شبکه توزیع آب، کمبود مخازن ذخیره آب و ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه خانه در کنار سدهای پر آب با قطعی‌های مستمر و جانفرسای آب مواجه هستند و به‌دلیل بی‌تدبیری و عدم مدیریت وزارت نیرو از منابع آب موجود نیز استفاده نمی‌شود.
شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان از استان کرمان هم در نطق میان دستور خود با بیان اینکه صدای العطش مردم استان کرمان از بی‌آبی بلند است، گفت: پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز بیش از ۷۰۰ روستای استان کرمان با تانکر آب‌رسانی می‌شود، کجای این مملکت چنین وضعیتی است؟ نباید از نجابت مردم کرمان سوءاستفاده کرد و باید به داد مردمی رسید که بالاترین مشارکت را پای صندوق‌های رأی داشتند، رأی ۸۰ درصدی به آیت‌الله رئیسی دادن با معنا است، دولت آینده باید به فکر رفع مشکلات اساسی مردم استان کرمان باشد.
گزارش کمیسیون انرژی در مورد خاموشی‌های اخیر
در ادامه جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون انرژی مجلس در مورد خاموشی‌های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور قرائت شد. در جریان بررسی این گزارش، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تأکید بر ضرورت ادامه همکاری‌ها برای مدیریت خاموشی‌ها گفت که گرمای بی‌سابقه رشد ۲۰ درصدی مصرف و کاهش شدید توان نیروگاه‌های برق آبی از جمله عوامل خاموشی‌ها بوده و با تدابیر انجام شده و همکاری صنعتگران و تمام بخش‌ها مدیریت‌ خاموشی‌ها در دستور کار است.
پس از ارائه این گزارش محمدباقر قالیباف بر ضرورت سرمایه‌گذاری و سیاستگذاری درست در بخش برق و انرژی‌های تجدید پذیر تأکید کرد و افزود: ما باید به سمت سیاستگذاری درست و سرمایه‌گذاری و قوانینی برویم که زیرساخت‌های کشور را خصوصاً در بخش برق و انرژی‌های تجدید پذیر تقویت کند.
در بودجه ۱۴۰۰ تصمیم خوبی برای حوزه برق، عدالت در مصرف برق، قیمت‌گذاری و سرمایه‌گذاری گرفته شد که اگر به آن سمت حرکت کنیم مشکلات حل می‌شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان:
خونخواهی دو جوان کشته شده را مطالبه می‌کنیم

نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان بر مطالبه برحق مردم استان تأکید کرد و گفت: نیروهای مردمی و مطالبه‌گر باید با دقت، بصیرت و هوشیاری قدم بردارند تا هیچگونه زمینه‌ای برای سوءاستفاده دشمن ایجاد نکنند.
آیت‌الله محسن حیدری در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از «به حاشیه بردن مطالبات مردمی توسط برخی گروهک‌های ضد انقلاب»، گفت: مطالبات کشاورزان و دامداران خوزستانی بویژه آن‌هایی که در مسیر رودخانه کرخه قرار دارند و متضرر شدند مطالبه بحق و قانونی است و هیچکس با آن مخالفت ندارد.
اما در میان مطالبات مردمی جریاناتی شناسایی می‌شوند که از آن سوی آب در خارج از کشور با وجود اینکه هیچ پایگاهی در بین مردم ندارند اما مترصد فرصت برای سوءاستفاده‌های حزبی و باندی خود هستند. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: هدف جریان ضد انقلاب این است که روی مطالبات مردمی موج سواری کرده و آن را به نفع خود مصادره کند که قطعاً این کارها سوءاستفاده، جنایت و خیانت به آرمان‌های ملت است.
حیدری با اشاره به مقوله مطالبه‌گری مردم و مقوله سوءاستفاده جریان ضد انقلاب، بیان کرد: مقوله اول برحق است و باید از آن دفاع کرد اما مقوله دوم در راستای منافع دشمنان اسلام و انقلاب بوده و باید با تمام قدرت در مقابل آن ایستادگی کرد.  وی با تأکید بر اینکه نیروهای امنیتی کار خود را در این شرایط بخوبی انجام می‌دهند، عنوان کرد: نیروهای مردمی و مطالبه‌گر باید با دقت، بصیرت و هوشیاری قدم بردارند تا هیچ گونه زمینه‌ای برای سوءاستفاده دشمن ایجاد نکنند و بدانند مطالبه برحق آنها به‌عنوان تیری برای رسیدن به قلب دشمن است.
اگر انقلاب و مردم ضربه بخورد نه تاک می‌ماند و نه تاکستان و حقوق مردم بر باد می‌رود لذا باید هوشیارانه برخورد کنیم و در زمین دشمن بازی نکنند. حیدری با تأکید بر مطالبه خونخواهی دو جوان کشته شده از شهرستان‌های شادگان و کوت عبدالله، گفت: نه تنها اولیای دم بلکه همه مردم و انسان‌های دلسوز درخواست خونخواهی این دو جوان بی‌گناه را می‌کنند.
چرا که ما می‌بینیم انسان‌های جنایتکار، وابسته به اجنبی و ضد انقلاب با سوءاستفاده از مطالبات مردمی در بین آنها تیراندازی کرده و افراد بی‌گناه را می‌کشند که هم خانواده‌ها را عزادار و هم ملت را رنجیده خاطر می‌کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: