کد خبر: ۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سعید محمد و ضرغامی زیر بار ائتلاف نمی‌روند
اصولگرایان در صدد رسیدن به وحدت برای رسیدن به یک کاندیدا هستند اما به نظر می‌رسد این وحدت چندان کار ساده‌ای نیست.




سعید محمد و عزت الله ضرغامی هرکدام می‌توانند به تنهایی کار وحدت شکنی در جبهه اصولگرایی را به عهده بگیرند.
در حالی که منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در خصوص نامه نامزدها و دعوت آن ها برای ارائه برنامه سخن گفت اما عزت الله ضرغامی در نامه‌ای به شورای وحدت درخواست آن‌ها برای ارسال برنامه‌های انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرده و گفته بنای ورود به سازوکار‌های مرسوم را ندارم.
متکی همچنین گفته بود «پیش از این از ارسال نامه به آقایان سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، رستم قاسمی و امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد خبر داده بودیم اما در روز‌های اخیر این روند با ارسال نامه به آقایان سعید محمد، حسین دهقان و عزت‌الله ضرغامی تکمیل شده و ما منتظر پاسخ این ده نفر به شورای وحدت و ارسال برنامه‌ها و تیم انتخابی‌شان هستیم.» از سوی دیگر اما سعید محمد نیز در اظهار نظری گفته بود که تنها در صورت آمدن سید ابراهیم رئیسی کنار خواهد رفت بنابراین به نظر می رسد تنها در صورت آمدن حجت الاسلام رئیسی به عرصه انتخابات اصولگرایان به وحدت بی دردسر برسند که در این صورت نیز با توجه به دست خالی اصلاح طلبان احتمال پیروزی در انتخابات محتمل است.
خروج ضرغامی از شورای وحدت

مهمترین نکته فهرست شورای وحدت، موضع ضرغامی به آن بود. رئیس اسبق سازمان صدا و سیما با انتشار عکس‌نوشته‌ای در کانال اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده که «ضمن احترام به همه نامزدها، رقبا، تشکل‌های سیاسی و تشکر از تلاش آنان برای مشارکت هر چه پرشورتر مردم در همه انتخابات، بنای ورود به سازوکار‌های مرسوم را ندارم.»
ضرغامی شیفته احمدی نژاد است و حالا می‌خواهد یک کپی دست‌چندم از او باشد. یک روز شعار‌های پوپولیستی می‌دهد و یک روز برای دیده شدن، خاطره خریدن لباس‌های زیر تعریف می‌کند یا تصویر چه‌گوارا را در سایتش قرار می‌دهد و از او تمجید می‌کند یا شعار «نان، مسکن، آزادی» کمونیست‌ها را به عنوان شعار انتخاباتی‌اش بیان می‌کند.
به گزارش رویداد‌۲۴، دوره قبل در انتخابات مقدماتی جمنا، ابراهیم رئیسی، زاکانی، بذرپاش، قالیباف و حاجی بابایی به عنوان ۵ نامزد نهایی معرفی شدند. نفر بعدی نیکزاد بود و نفر بعدی ضرغامی. از این جمع، ابراهیم رئیسی به قوه قضائیه رفت و سایرین در مسئولیت‌های کلیدی مجلس یازدهم قرار گرفتند. اما دست ضرغامی از همین هم خالی ماند و شاید از همین رو ضرغامی می‌گوید که این شورا را قبول ندارد.
اصولگرایان معتقدند شرایط در سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای است که حتما قدرت را به دست خواهند. آن‌ها ابراهیم رئیسی و لاریجانی و سعید جلیلی و محسن رضایی را دست به نقد دارند که احتمال اجماع بیشتری دارند، به این ترتیب بعید است کسی به سمت ضرغامی برود. با این سناریو، خوشبینانه‌ترین مقام برای ضرغامی در حد «وزارت ارشاد» یا «سخنگویی دولت» است.
برخی اصولگرایان معتقدند تاسیس جمنا اساسا به خاطر کنترل رفتارهای مشابه ضرغامی بوده است: «جمنا برای مدیریت رفتار‌های یک‌جانبه افرادی مثل ضرغامی و سعید جلیلی و سایر نامزد‌های منفرد اصولگرا تاسیس شده است.»
عزت الله ضرغامی پیش از این در سال ۹۲ نیز با «گفتمان سوم تیر» به میدان آمد؛ سوم تیر روز پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ۸۴ بود اما این شعار هم نتوانست برای او خوش‌یمن باشد و او بدون سر و صدا فعالیت انتخاباتی خود را پایان داد.
ضرغامی پس از آن تلاش کرد با ایده «اعتدال اصولگرایی» ادامه دهد و برای جا انداختن این نگاه برنامه «صبحانه‌های سیاسی» را راه انداخت تا نشان دهد با همه سلایق سیاسی می‌تواند همکاری کند. دیدارهای او با محمدعلی ابطحی، محمدتقی کروبی، عماد الدین باقی و ... بخشی از همین شوی تبلیغاتی بود که البته کسی آن را باور نداشت؛ چه آنکه برای مخاطبان رفتار ضرغامی در دوره مدیریت او بر صداوسیما ملاک بود نه دوره‌ای که سمت سیاسی نداشته است. به همین دلیل است که اصلاح طلبان برنامه‌های صداوسیما در سال ۸۸ (دوره مدیریت ضرغامی) را فراموش نمی‌کنند
ضرغامی برای انتخابات ۹۶ خود را به جریان عدالتخواه نزدیک کرد و در سال ۱۴۰۰ تمام کمپین انتخاباتی خودش را بر پایه تبلیغات چهره‌های تاثیرگذار این جنبش طراحی کرده است. شعارهای انتخاباتی او نیز بر پایه همان دیدگاه بود، بلکه بتواند محبوبیتی به دست بیاورد. البته ضرغامی بر خلاف احمدی نژاد محبوبیتی ندارد. این را می‌توان از تعداد کم دنبال کنندگان او در شبکه‌های اجتماعی (نسبت به سایر شخصیت‌های هم‌سطح) فهمید. در حالی که خودش تلاش دارد با انتشار اخبار از دیدار با سلبریتی‌های سیاسی، رفتار‌های به اصطلاح لایک‌خور انجام دهد. نامه خروج از شورای وحدت هم احتمالا در همین راستا است.
فقط ۶۰ روز به انتخابات باقی مانده و اصولگرایان حداقل یک لیست ده نفره شورای وحدت و یک لیست ده نفره نامزد‌های ناراضی دارند. پیچیدگی‌های انتخابات، پیش بینی آن را غیر ممکن کرده است، اما حالا همه می‌دانند این انتخابات، شروع اختلاف‌های شدید میان آنان خواهد بود...
قالیباف گزینه نهایی می‌شود؟
همچنین یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید: اگر اصولگرایان بر کاندیداتوری محمدباقر قالیباف اجماع کنند او قطعا وارد میدان می شود.
به گزارش خبرآنلاین، در فاصله دو ماه مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم‌، لیست بلندبالایی از کاندیداهای احتمالی وجود دارد و بسیاری معتقدند این افراد از جناح راست بیش از پیش فعال شدند. هرچند که عباس سلیمی نمین، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است تعداد کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب تقریبا برابر است.
او همچنین به میزان مشارکت مردم در انتخابات خوشبین و معتقد است که انتخابات پیش رو با انتخابات ۹۸ قابل مقایسه نیست زیرا انتخابات مجلس یک حرکت منطقه ای است، اما انتخابات ریاست جمهوری حرکتی ملی است.
این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف که این روزها با اما و اگرهای زیادی همراه است هم می گوید: اگر اجماع اصولگرایان حول ایشان باشد قطعا وارد میدان می شود و اگر حول یک شخصیت دیگری این اجماع باشد او هم باید در این زمینه وارد میدان شود و همراهی کند.
رئیسی بیاید کارمان تسهیل می‌شود
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: شورای وحدت در مقابل شورای ائتلاف نیست و هر دو ظرفیتی هستند که می‌توانند تجمیع شوند و تلاش‌ها برای وحدت و پرهیز از اختلاف همچنان مورد تاکید ما است.
به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در نشستی خبری در زمینه حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات گفت: مطالبه برای حضور آقای رئیسی برای انتخابات در اقشار مختلف وجود دارد، اما از اینکه گروه خاصی نامه‌ای به رهبری نوشته‌اند تا آقای رئیسی در انتخابات شرکت کنند را خبر ندارم؛ البته برخی هم معتقد هستند که به دلیل اقدامات مثبت ایشان در قوه قضائیه بهتر است در انتخابات حضور پیدا نکنند.
وی افزود: درباره نگارش نامه‌ای به رهبری برای عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات نیز اطلاعی ندارم اما آن‌هایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضائیه نمی‌بینند، البته افرادی که بتوانند مبارزه با فساد را براساس آن چه که مدنظر رهبری است در قوه قضائیه اجرا کنند، کم نیستند.
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به اینکه براساس پاسخ‌هایی که به دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه خود را عملیاتی می کنیم، ادامه داد: اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به نامه رئیس شورای وحدت پاسخ می دهند. در متن نامه آمده کسانی در معرض نامزد شدن قرار دارند که برنامه‌های خود را اعلام کنند و دیگری این بود که حداقل ۱۰ نفر از تیم خود را معرفی کنند تا کارگروه بررسی برنامه و بررسی که در شورای وحدت تشکیل دادیم، سوالات و چالش ها را نسبت به نامزدها مطرح کنند و بعد از آن اعلام نظر نهایی شود.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام گفتمان را در انتخابات پیروز می‌داند، اظهار کرد: گفتمان باید کارگشا باشد و برای باز شدن قفل‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، تلاش کند و گفتمان باید تعهد خود را به مردم و انقلاب حفظ کند و درک درستی از شرایط مردم در جامعه داشته باشد.
سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان افزود: گفتمان جدید باید یک تحول اساسی در مسیر وضع مطلوب ایجاد کند؛ بنابراین گفتمان ما باید اصولگرایانه، انقلابی و معطوف به مشکلات مردم و مقاومت و ایستادگی در حوزه داخلی و بین‌المللی باشد زیرا هزینه مقاومت و ایستادگی همیشه کمتر از وادادگی است. وزیر اسبق خارجه در پاسخ به این پرسش که رقیب اصلی خود را کدام جریان می‌دانید، تصریح کرد: یک جریان، جریانی است که در ۸ سال گذشته کشور را مدیریت کرده و علیرغم اینکه برخی در تلاش هستند بازی را خراب کنند و هم بگویند من نبودم و هم بگویند دولت اختیاری ندارد، ولی همه اینها از یک جریان هستند. جریان دوم هم جریانی است که در دولت نبود و صرفا شاهد و ناظر اعمال آن ماند و آنهم جریان انقلابی کشور است و رقابت بین این دو جریان شکل گرفته است.
متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاثیر مذاکرات وین در انتخابات را تا چه حد جدی می‌دانید، افزود: واقعیت این است که من درباره نتایج این مذاکرات تردید جدی دارم زیرا دوستان ما در دولت همواره شاهد شرایط بودند و حال چیزی را که سالها نتوانستند به آن برسند در صدد هستند تا با تلاش چند ماهه شاید به دست بیاورند؛ نمی‌خواهم قضاوت کنم که این کار چقدر انتخاباتی است اما می‌تواند در انتخابات موثر باشد ولی واقعیت این است که با توجه به تجربه باید قدری عینک ذوق‌زدگی را از خود دور کنیم و واقع‌بین باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: