کد خبر: ۵۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«رکورد قبلی ظرف ۱۲ ساعت شکست؛ قیمت بیتکوین از ۵۷ هزار دلار فراتر رفت» این تیتر کوتاه می تواند بیانگر توجه سوال برانگیز تمامی فعالان اقتصادی به رمز ارز باشد.



براستی چه اتفاقی افتاده که بیت کوین با این رشد سرسام آور رو به رو شده است؟ مگر معاملات اقتصادی جهان از دلار و یورو به سوی رمز ارز رفته است؟ مگر دولتها به جای طلا، رمز ارز را به عنوان پشتوانه پول ملی خود انتخاب کرده اند؟ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر نشان می دهد که هیچ اتفاقی در مورد رمز ارز نیفتاده به غیر از اینکه نقدینگی های سرگردان فراوانی که روزی بازارهای طلا، بورس، دلار، خودرو، مسکن و... را در اختیار داشت، امروز به سوی رمز ارز کوچ کرده اند. نقدینگی هایی که هر چند وقت یک بار در بخشی از اقتصادی جا خشک می کند تا آن بخش به نفع جیب عده ای متورم شود.

جهش ٩ درصدی در یک روز

خبرها حکایت از آن دارد که قیمت بیتکوین مهمترین ارز دیجیتال جهان، ظرف کمتر از ۱۲ ساعت رکورد قبلی خود را شکست و از ۵۷ هزار دلار هم فراتر رفت. طبق دادههای پایگاه کویندسک قیمت بیتکوین تنها در یک روز ۹ درصد جهش کرده است.قیمت بیتکوین در ۷ روز اخیر ۱۸ درصد و از ابتدای سال تا کنون ۹۲ درصد جهش کرده و این جهش اخیر ارزش کل بازار این ارز دیجیتال را از یک تریلیون دلار فراتر برده است.با ورود این سرمایههای جدید به بازار بیتکوین، حالا این ارز دیجیتال از بزرگترین شرکت چین بیشتر میارزد. اگر ارزش بازار بیتکوین را با ارزش بزرگترین شرکتهای جهان مقایسه میکردیم بیتکوین پس از آلفابت گوگل ششمین شرکت ارزشمند جهان میشد.

هشدار به رییس جمهور

نکته مهمی که در رشد رمز ارز وجود دارد، هجوم سرمایه های ایرانی به این بازار است. رمز ارز هیچ ماهیت و پشتوانه ای ندارد و تنها پشتوانه آن، افرادی است که حاضر به خرید رمز ارز می شوند. بنابر این اگر مردم رمز ارز بخرند، گران می شود و اگر مردم فروشنده شوند، قیمت پایین می آید. به عبارت بهتر ارزش رمز ارز در تقاضا نهفته است، چیزی که باعث نگرانی همگان می شود. در این رابطه رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در توئیتی از خرید ریالی رمز ارزها و بیت کوین اظهار نگرانی کرد و در نامه ای به رییس جمهور نسبت به عواقب توجه بیش از حد به رمزارزهای خارجی هشدار داد. مجتبی توانگر در این نامه افزود: متاسفانه بعد از مدیریت مسئله دار دولت در بازار سرمایه، بسیاری از لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی، به تشویق مردم به خرید رمز ارزهای خارجی بخصوص بیت کوین اقدام کردهاند. وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون جستجوی کلمات مربوط به رمز ارز در فضای مجازی از جستجوی کلمه بورس پیشی گرفته است گفت: این یعنی عده ای ناآشنا و ناآگاه در جستجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند. توانگر افزود: علاوه بر اینکه این موضوع احتمالاً به تشدید خرید غیررسمی ارز برای این منظور منجر میشود، متاسفانه خرید ریالی رمز ارز از درگاههای پرداخت داخلی نیز در حال انجام است و به احتمال فراوان مسئلهای شبیه سکه ثامن در این موضوع به صورت شدیدتر قابل تکرار است. نماینده تهران در مجلس افزود: لازم است دولت اولاً درگاههای پرداخت مشکوک به این مبادلات را هرچه سریعتر مسدود کند و ثانیاً اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت کوین و تبلیغ کنندگان در فضای مجازی را انجام و اجازه ندهد این موضوع باعث ضربه شدید به اقتصاد کشور شود.

سرمایه گذاری ١.٥میلیاردی تسلا

برای آنکه متوجه بازی های سیاسی و اقتصادی در افزایش قیمت رمز ارز شویم، کافی است به اظهارات کسانی که در افزایش قیمت بیتکوین تاثیر داشته اند، توجه کنیم. یکی از کسانی که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت بیتکوین داشت، ایلان ماسک، بنیان گذار و مدیرعامل گروه تسلا بود. ماسک یک باره از سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری شرکتش در بیتکوین خبرداد و نگهداری این ارز را بهتر از نگهداری وجه نقد دانست. وی در اختیار داشتن بیتکوین را یک مزیت برای شرکتش خواند و افزود: بهره واقعی ارزهای فیات منفی است. همین مساله باعث شد تا مردم به دنبال گزینه های دیگری برای سرمایه گذاری بروند.

توجه بانکهای جهانی

با افزایش محبوبیت و مقبولیت ارزهای دیجیتالی در جهان، بانک های مرکزی هم به سرعت در حال توسعه ارزهای ملی خود هستند. رییس بانک مرکزی روسیه از آغاز به کار اولیه روبل دیجیتال به صورت مفهومی تا تابستان خبر داده و بانک مرکزی سوئد هم اعلام کرده است احتمالا تا سال ۲۰۲۲ کرون دیجیتالی راه اندازی خواهد شد. بانک مرکزی کانادا هم از تسریع در برنامه قبلی خود برای راه اندازی ارز دیجیتالی رسمی این کشور خبر داده است. بانک مرکزی چین به عنوان پیشروترین بانک مرکزی جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی که توانسته نخستین ارز دیجیتالی رسمی جهان را به طور آزمایشی و با موفقیت راه اندازی کند از آغاز توزیع یوان دیجیتال در بین متقاضیان این ارز که دارای شرایطهای لازم باشند خبر داده است. سیاستگذاران چینی ممکن است یوان دیجیتالی را به عنوانی ابزاری برای جایگزن کردن یوان با دلار و کاهش نقش دلار در نظام مالی استفاده کنند.

قیمت زیادی بالاست

همانگونه که از دلایل و شرایط افزایش قیمت رمزارزها مشخص می شود، بازی های سیاسی و اقتصادی تاثیر بسزایی بر این ارزها دارد پس از رکوردشکنی های اتریوم و بیتکوین، ایلان ماسک به نوعی بر وجود حباب قیمتی در این ارزها صحه گذاشت. ایلان ماسک - میلیاردر مشهور آمریکایی- که اظهارات جنجال برانگیزی را در رابطه با ارزهای دیجیتالی بیان کرده، تنها یک روز پس از آن که خرید بیتکوین را عاقلانه تر از نگهداری وجه نقد دانسته بود، گفت: ارزش بیتکوین و اتریوم در حال حاضر بیشتر از چیزی است که باید باشد! این در حالی است که پیش از ایلان ماسک، بیل گیتس- دیگر ثروتمند مشهور آمریکایی- گفته بود سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی نکرده و نظری هم در خصوص آن ها ندارد. برای آنکه به تاثیر بازی های هدفمند در بالا و پایین شدن رمز ارز پی ببریم کافی است بدانیم ماسک بیش از ۴۸ میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و توصیه هایش اثرات زیادی روی عملکرد آن ها دارد. یک نمونه از این دست زمانی اتفاق افتاد که از واتس آپ انتقاد کرد و سیگنال را پیشنهاد داد. پس از این توییت سهام سیگنال ۱۱۰۰ درصد رشد کرد!

دست مردم به جایی بند نیست

کسانی که امروزه به فکر سرمایه گذاری گسترده در بیتکوین افتاده اند، باید بدانند که بازار رمز ارز متفاوت با موسسات مالی و اعتباری یا بورس است. کسانی که رمزارز می خرند، دیگر نمی توانند مقابل مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، بانک مرکزی یا دیگر مراکز کشور تجمع کنند تا با جنجال آفرینی بدنبال پولهای از دست رفته خودشان باشند. اگر دولت برای پایان دادن به تجمع گسترده سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری ناچار شد هزاران میلیارد تومان از اموال بیت المال را برای ساکت کردن آنها اختصاص دهد، در مورد خریداران بیتکوین هیچ وظیفه ای برای پاسخگویی ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: