کد خبر: ۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس مبنی بر ضرورت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را که تاکنون به امضای ۲۲۶نفر از نمایندگان رسیده، قرائت کرد.



در متن این بیانیه آمده است: «بعد از توافق برجام در سال ۱۳۹۴ امید می‌رفت طرف‌های غربی از جمله آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با صداقت با ملت بزرگ ایران برخورد کرده و به تعهدات خود عمل نمایند.»
در ادامه این متن می‌خوانیم: «علی‌رغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در فواصل مختلف ۱۵ بار تائید کرده است که ایران به تعهدات برجامی خود به‌صورت کامل عمل کرده است اما متأسفانه شاهد بوده‌ایم که دشمنان ملت عزیز ایران به هیچ‌یک از تعهدات اساسی و مهم خود عمل نکرده و با اینکه قرار بود در روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۱۳۹۴ تحریم‌های بانکی و نفتی برداشته شود متأسفانه بر مقدار این تحریم‌ها افزوده شده است، روند آسیب به منافع ملت ایران و افزایش تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف که از زمان اوباما دموکراتیک آغاز شده بود منجر به خروج ‌ترامپ جمهوری‌خواه از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شد.»
نمایندگان در بیانیه خود افزوده‌اند: «متأسفانه روند اجرای تعهدات یکطرفه از سوی مسئولین دولتی ایران به مدت ۵ سال ادامه یافت تا اینکه مجلس انقلابی در دفاع از منافع ملت ایران تصمیم گرفت طرح مهم اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با ۲۵۱ رأی مثبت در ۱۱ آذرماه ۹۹ به تصویب برساند.»
قوه مقننه در ادامه افزوده است: «در راستای دفاع از حقوق هسته‌ای و وادار کردن دشمنان ملت به برداشتن تحریم‌های ظالمانه به تبع آن گشایش اقتصادی مقرر شده است غنی‌سازی ۲۰ درصدی آغاز و نیز با اعطای مهلت دو ماهه به آمریکا و سه کشور اروپایی برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در صورت عدم صداقت و عدم انجام تعهدات ملت ایران نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در راستای اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ و بند ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کنند از این رو همه مسئولین نظام از جمله مدیران دولتی موظف هستند که در صورت عدم رفع تحریم‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به‌صورت کامل از ۵ اسفند ۹۹ متوقف و بازرسی‌های آژانس را صرفاً محدود به نظارت‌های پادمان نمایند.»

در پایان این متن می‌خوانیم: «ما نمایندگان مجلس به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که در دفاع از حقوق آنها به هیچ وجه کوتاه نیامده و به دشمنان ملت ایران نیز اعلام می‌کنیم همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند رفع عملی و کامل تحریم‌های بانکی و نفتی از شرایط اساسی ملت ایران برای برگشت آمریکا به برجام بوده و بدون رفع تحریم‌های ظالمانه که قابل راستی‌آزمایی از سوی ملت ایران باشد، ایران سربلند و قوی گام‌های پیشرفت صنعتی و هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.»
بایدن؛پیگیر سیاست ‌ترامپ
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» با توجه به ضرب‌الاجل ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) که موعد توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران است، یادآوری کرد: طبق پاراگراف ۳۶ برجام، ایران حق دارد در صورت عدم پایبندی دیگر اعضای توافق به تعهداتشان، اقداماتی در راستای چاره‌اندیشی انجام دهد حال آنکه اکنون نه تنها آمریکا برجام را نقض کرده بلکه هر که را که از این توافق پیروی کرده را هم تنبیه کرده است.
ظریف ادامه داد: کشورهای اتحادیه اروپا نیز به تعهداتشان عمل نکرده‌اند حال آنکه ما این اقدامات (عقب‌نشینی از برخی تعهدات) را طبق برجام انجام داده‌ایم، ما آن را نقض نکرده‌ایم. مجلس شورای اسلامی با جهان حرف نمی‌زند با ما به‌ عنوان مجریان قانون حرف می‌زند و می‌گوید تا زمانی که نتوانید نشان دهید که طرف‌های برجام به تعهداتشان در قبال ایران پایبند بوده‌اند، بنابراین دیگر نمی‌توانید به تعهدات اختیاری خود ذیل برجام پایبند باشید. این یک ضرب‌الاجل نیست بلکه اولتیماتوم است.
ریاکاری و دورویی غربی‌­ها
وی ادامه داد: آژانس نماینده ما است و ما با آن درباره احترام گذاشتن به قوانین کشور خود که اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی است، گفت‌وگو می‌کنیم حال آنکه برای گروسی هم در راستای انجام تعهداتش در زمینه نشان دادن اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مانع‌تراشی نمی‌کنیم چون برنامه ما صلح‌آمیز است و قرار نیست در ماهیت آن تغییر کند. ما با نظارت‌های بیشتر موافقت کردیم.
اروپایی­‌ها هیچ‌گاه به تعهدات­‌شان عمل نکردند
وزیر امور خارجه ادامه داد: کشورهای اروپایی نه به تعهدات‌شان قبل از خروج آمریکا از برجام عمل کردند و نه به تعهداتشان در قبال این توافق بعد از خروج آمریکا پایبند بودند و آنها مجبورند برای هرگونه تصمیم‌گیری منتظر تأییدیه واشنگتن باقی بمانند.
ظریف درخصوص آغاز مذاکرات احتمالی با آمریکا افزود: ایران تضمین می‌خواهد که رفتار قبلی واشنگتن مجدداًً تکرار نمی‌شود. آنها در موقعیتی هستند که باید تضمین بدهند چرا که ما کار خود را انجام داده‌ایم. هیچ‌چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ‌ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاًً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که آمریکا به تحریم، فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است. آنها باید بدانند در مقابل ایران فقط احترام جواب می‌دهد. تمامی تحریم‌ها باید لغو شود، آمریکا باید به برجام بازگردد.وی درخصوص پیامدهای خروج ایران از پروتکل الحاقی افزود: ما با گروسی درباره همه مسائل مهم و اقدامات بعدی ایران برای کاهش تعهدات برجامی مذاکره می‌کنیم ولی آنها اجازه نخواهند داشت تا زمانی که آمریکا به پایبندی کامل به تعهدات برجامی بازگردد، تصاویر دوربین‌های مراکز هسته‌ای ایران را دریافت کنند. اقدامات دیگری را نیز در دست بررسی داریم.
ایران در 4 سال گذشته دیپلماسی را زنده نگه داشته «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه‌شب با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی و همچنین برجام پرداخت.
معاون سیاسی وزیر خارجه درباره گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران نیز بیان کرد: هیچ‌کسی حسن نیت ایران را در موضوع برجام نمی‌تواند زیر سؤال ببرد. ایران به‌صورت کامل به تعهداتش پایبند بود و عمل کرد و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال در برجام باقی ماندیم و هنوز هم باقی ماندیم. ۱۵ گزارش آژانس پایبندی ایران به تعهداتش را تایید می‌کند. اروپا بعد از خروج آمریکا وارد صحنه شدند و از ما خواستند در برجام بمانیم تا آنها نبودن آمریکا را جبران کنند و راه‌حل‌های عملی پیدا کنند.
عراقچی ادامه داد: آن یک سالی که صبر کردیم فرصت دادن به اروپا برای عمل به تعهدات‌شان و دیپلماسی بود. متأسفانه اروپا در عمل به تعهدات‌شان و ۱۱ تعهد ناتوان بودند. البته برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که اساساً اراده نداشتند. بعد از یک سال فرصت تمام شده بود و امکان ادامه مسیر وجود نداشت. ما بر اساس حق خود در برجام مندرج در پاراگراف‌های ۲۶ و ۳۶ از حق خود استفاده کردیم.
وی درخصوص واکنش اروپایی‌ها به اقدامات جبرانی ایران و اینکه ایران دیپلماسی را به خطر انداخته است گفت: اروپایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که از این ادعا‌ها داشته باشند و علی‌رغم بیانیه‌ها و حرف‌ها در رسانه‌ها وقتی در جلسات خصوصی با آنها صحبت می‌کنیم زبان‌شان بسته است. ما یک سال به آنها فرصت دادیم. آنها نتوانستند نبودن آمریکا در برجام را جبران کنند و بعد از آن فرصت‌های مکرر دادیم و آنها در موضعی نیستند که ادعا کنند ایران در اجرای برجام قصوری دارد.
سفر گروسی ارتباطی با ضرب‌الاجل ندارد
معاون سیاسی وزیر خارجه با‌ اشاره به مصوبه مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که به ان.پی.تی ملحق شدیم موافقت‌نامه پادمان را امضا کردیم و بر اساس آن به آژانس دسترسی‌ها را می‌دهیم در برجام قبول کردیم یکسری نظارت‌های بیشتر دهیم که از آن جمله قبول اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بود. بر اساس مصوبه مجلس این اقدامات فراتر و پروتکل الحاقی باید متوقف شود. این تعبیر که بازرسان باید از ایران خارج شوند تعبیر درستی نیست. میزان بازرسی‌های آنها کاهش می‌یابد.
عراقچی گفت: حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس در اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد. علی‌رغم اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس، دولت مجری قانون است و در اجرای قانون نمی‌تواند تعلل کند. در قدم اول غنی‌سازی ۲۰ درصد شروع شد و در قدم دوم اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر که در برجام بوده متوقف می‌شود. به‌نظر نمی‌آید تا پنجم اسفند اقدامی در جهت لغو تحریم‌ها صورت بگیرد و ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد و این به معنای خروج از برجام نیست.
وی خاطرنشان کرد: سفر گروسی هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد. آمده که نظم جدیدی در روابط ایران و آژانس ایجاد شود.
ما الان اصلا 1+5 نداریم
معاون سیاسی وزیر خارجه درباره اینکه آمریکا چه زمانی می‌تواند به برجام و جمع ۱+۵ برگردد، اظهار داشت: در روز‌های گذشته در ادبیات آمریکایی‌ها بعضا به ۱+۵‌ اشاره شد و حتی بایدن در صحبت خود گفت ما آماده مذاکره با ایران در قالب ۱+۵ هستیم. آنچه خطیب‌زاده تذکر داد و درست بود این بود که ما الان چیزی به نام ۱+۵ نداریم و از می ‌۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شده وجود ندارد و الان ۱+۴ است و فعلا آمریکایی‌ها حق ندارند به مفهوم ۱+۵‌ اشاره کنند، چون چنین قالبی وجود ندارد و اینکه آیا می‌توانند به این قالب برگردند؟ بله می‌توانند به شرطی که تحریم‌ها را بردارند.
عراقچی تصریح کرد: بازگشت آمریکا به برجام بدون برداشتن تحریم‌ها موضوعیت ندارد. از نظر ما وقتی آمریکا دوباره عضو برجام می‌شود و ۱+۴ وقتی به ۱+۵ تبدیل می‌شود که آمریکا تحریم‌های خود را برداشته و ما به وضعیت قبل از خروج آمریکا از برجام برگردیم.
تکذیب نامه‌نگاری ظریف به رهبر انقلاب سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: محمدجواد  ظریف، نامه‌ای در مورد قانون اخیر  مجلس به مقام معظم رهبری ننوشته است.
در فضای مجازی دیروز خبری به نقل از روزنامه کویتی القبس منتشر و در آن ادعا شده بود که محمدجواد ظریف نامه‌ای را به رهبر انقلاب درباره اجرای قانون اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها نوشته است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به انتشار این خبر به ایسنا گفت: چنین موضوعی به شدت تکذیب می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: