کد خبر: ۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بی ثباتی بدترین اتفاق در نظام اقتصادی هر کشوری است، رویکردی که امروز به یک امر عادی در عرصه های مدیریتی کشور تبدیل شده و اگر روزی پیدا شود که در تمامی عرصه ها ثبات وجود داشته باشد، شوکه می شویم.



آشفتگی و نبود ثبات به اندازه ای عادی شده که در مدت کوتاهی قیمت دلار ۹ برابر گران و ارزش پول ملی ۹ برابر سقوط می کند. این آشفتگی در عرصه های دیگر همچون طلا، خودرو، مسکن، لوازم خانگ و... به وفور مشاهده می شود. اما ریشه این بی ثباتی درمباحث دیگری است که عمده آنها، نقدینگی وحشتنناکی است که در دست مردم جابجا می شود. اما در هنگامی که بازارها از آشفتگی کمتری برخوردار است، نقدینگی ها به سوی بانکها کوچ می کند تا در قالب دریافت سودبانکی رشد کند. نکته دیگر اینکه هرچند وقت یکبار، عرصه جدید شکل می گیرد که نقدینگی را می بلعد که امروز رمز ارزها یکی از این موارد است. امروزه رمزارزها به اندازه ای مورد استقبال قرار گرفته که حتی شاهد حضور تخلفات و کلاهبرداری در این عرصه هستیم. به همین منظور دلیل هجوم نقدینگی به بازار رمز ارز را مورد بررسی قرار دادیم.

روند نگرانکننده افزایش نقدینگی

یکی از مباحث نگران کننده برای اقتصاد، رشد نقدینگی است. این رشد باعث می شود نقدینگی لجام گسیخته در یک بخش اقتصاد ظهور داشته و پس از بحران سازی برای آن بخش، به سوی دیگر بخشها کوچ کند. اعداد و ارقام نقدینگی و رشد پایه پولی در کنار ضریب فزاینده، حکایت از روزهای تورمی برای اقتصاد ایران دارند. نقدینگی در ده ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ برابر شده و به صورت ماهانه طی ده ماهه گذشته، نقدینگی ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد داشته است. اگرچه از سرعت رشد ماهانه نقدینگی در دی ماه کمی کاسته شده؛ اما همچنان رقم نقدینگی در اقتصاد ایران عددی بسیار خطرناک است. مروری بر آمارها حکایت دارد که رقم نقدینگی در اسفند ۹۸ از ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان به ۳۲۱۶ هزار میلیارد تومان در دی ماه امسال رسیده است. عامل دیگر به موازات نقدینگی، روند ماهانه افزایش پایه پولی است که حکایت از رشد فزاینده در ماههای گذشته دارد؛ به نحوی که طی ده ماهه نخست امسال، پایه پولی ۶۶ هزار میلیارد تومان رشد کرده که رشد ۱۸.۸ درصدی را نشان میدهد.در این میان میانگین رشد ماهانه پایه پولی طی ده ماهه امسال، ۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده و در واقع، افزایش سرعت رشد پایه پولی را در دی ماه رقم زده و به ۲.۹ درصد رسانده است.

رکود بازار سرمایه

دلیل هجوم نقدینگی به بازار رمز ارز، رکود در دیگر بخشهای اقتصادی است. رشد بورس در سال جاری و تشویقهای مکرر دولت به ورود سرمایههای خرد و کلان مردم به این بازار، سبب شد تا بسیاری از سرمایههای سرگردان راه بورس را در پیش گیرند و به سمت این بازار هدایت شوند؛ هر چند که در برخی ماهها جابجایی منابع از بازار بورس به سمت برخی بازارهای موازی نقدشونده از جمله ملک و املاک و ارز و طلا را نیز شاهد بودیم؛ اما در مجموع بخش عمدهای از نقدینگی متمرکز بر بازار سرمایه شده بود.

اما روند رو به رشد شاخص بورس متوقف شد و بسیاری از سهام شرکتها با صفهای فروش مواجه شدند؛ بخشی از سرمایهها از بازار سرمایه خارج شده و باز هم راه بازارهای نقدشونده دیگر را در پیش گرفتند که اکنون، صحبت از ورود بخشی از این سرمایهها به بازار ارزهای دیجیتال است؛ اما از آنجا که افراد و مردم عادی تخصصی در این حوزه ندارند، عمدتاً با برخی چالشها و مشکلاتی برای سرمایههای خود مواجه میشوند و بخش عمدهای از سرمایهای را که به طمع سود بیشتر وارد این بازار نمودند را از دست دادند. که در نهایت بازار سرمایه برای نقدینگی جذابیت خود را از دست داد.

بازار جذاب رمزارز

اما رشد سرسام آور بیتکوین و عبور این رمز ارز از ۵۱ هزار دلار، نشان می دهد که اقبال جهانی به این بخش بسیار زیاد شده که ایران را نیز شامل شده است. اگرچه معاملات بیتکوین بسیار است، اما تجربه نشان داده که همزمان با حضور سرمایه گذاران، کلاهبرداران و فرصت طلبان نیز به این بازار علاقه نشان داده اند. اکنون شاهد تلاش برخی سودجویان برای معامله ارزهای دیجیتال با عناوین مشابه با ارزهای دیجیتال معروف دنیا هستیم که در بارزترین آنها، برخی مالباختگان خبر از خرید «بیتکورن» به جای «بیتکوین» میدهند که ارزی دیجیتال اما به مراتب کم ارزشتر از بیتکوین است. بازار بیتکون همان سابقه بازار بورس است و همان بلایی که بروز ناآگاهان بورس آمد، به روز ناآگاه بازار رمزارز نیز آمده و افراد بسیاری با ضرر هنگفتی آن هم به دلیل ناآگاهی در چنین بازارهایی مواجه میشوند. در این رابطه تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بین ۸ تا ۱۲ درصد از بیتکوین تولیدشده در دنیا، در ایران استخراج میشود، گفت: استخراج این آمار بر مبنای بررسیهای کارشناسی و ریاضی صورت گرفته در کشور است؛ به نحوی که زمانهایی که بنا به هر دلیلی اینترنت سراسری کشور دچار اختلال میشد، ۸ تا ۱۲ درصد سختی شبکه بیتکوین هم به صورت همزمان جابجا میشد که نشانگر استفاده ماینرها از اینترنت برای استخراج بیت کوین است که این حجم بسیار بزرگی به شمار میرود. دانیال دارایی از فریب برخی مردم از سوی سودجویان در بازار رمزارزها خبر داد و گفت: متأسفانه برخی «بیت کورن» که یکی از ارزهای دیجیتال دنیا است و کم ارزش تر از بیت کوین به حساب میآید را به قیمت بیت کوین به مردم میفروشند و این امر به دلیل عدم اشراف کامل به این حوزه است؛ چراکه برخی سرمایه گذاران خرد بدون مطالعه و آموزش، وارد خرید و فروش ارزهای دیجیتال میشوند تا صرفاً سود بیشتری را کسب نمایند.وی ادامه داد: برخی از مردم صرفاً با طمع کسب سود بیشتر وارد بازار کریپتوکارنسیها میشوند و متأسفانه نه تنها سود نمیبرند، بلکه بخش عمدهای از سرمایه خود را هم از دست میدهند؛ این در حالی است که این روند مهاجرت از بورس به بازار ارزهای دیجیتال هم اکنون در حال شدت گرفتن است؛ در حالی که باید توجه داشت که بازار بورس ساعت شروع و اتمام دارد و در یک فاصله زمانی مشخص، معاملات صورت میگیرد؛ اما بازار ارزهای دیجیتال یک بازار ۲۴ ساعته است که تحولات آن به سرعت در حال شکل گیری است و اینجا است که اگر یک سرمایه گذار بدون محاسبات دقیق و دارا بودن اطلاعات کافی وارد این بازار شود، حتماً با از دست رفتن سرمایه خود مواجه خواهد شد.وی معتقد است که مهاجرت از بورس به بازار ارزهای دیجیتال، یک مهاجرت از فضای معلوم به مجهول است که خطرات زیادی دارد.

گردش مالی دوهزارمیلیاردی

بر اساس آمار دادهشده روزی دو هزار میلیارد تومان به گردش مالی رمزارز در کشور اختصاص پیداکرده که گویای کوچ سهامداران بورسی به حوزه رمزارزهاست. نکته ای که نباید نادیده گرفت این است که فعالیت در هر بازار و عرصه اقتصادی صرفا با مشاهده چند CD آموزشی یا دنبال کردن پیجهای اینستاگرامی برای عدهای که تصور میکنند میتوانند همواره از پلههای سودآوری بالا بروند، کافی نیست و حالا این نکته درباره خرید بیت کوین و اتریوم هم صادق است. هرچند فناوری تاکنون تحولات شگرفی را در حوزههای مختلف رقم زده و حالا هم فناوری بلاکچین افقهای جدیدی را پیش روی سیستم مالی اقتصاد در همه دنیا ترسیم کرده، اما ورود بدون برخورداری از دانش و اطلاعات کافی و صرفا در جهت انجام اقدامات هیجانی برای دور نماندن از قافله همراهی با ارزهای دیجیتال نتیجهای به جز از دست رفتن سرمایه به همراه نخواهد داشت. بنابراین افتادن دوباره افراد در ورطه حضور بدون دانش و اطلاعات در بازارهای مالی مجددا دود شدن سرمایهها را به دنبال خود میآورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: