کد خبر: ۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اهداف سفر وزیر خارجه قطر به تهران چیست؟
یک کارشناس مسائل منطقه با تشریح اهداف سفر وزیر خارجه قطر به تهران گفت: قطر می‌تواند در کاهش اختلافات در منطقه و همین‌طور در حل اختلافات ایران و آمریکا نقش مهمی را ایفا کند.



حسن هانی زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف و اهمیت سفر وزیر خارجه قطر به تهران گفت: در سفر وزیر خارجه قطر که به صورت غیر منتظره صورت گرفت پیام مهمی از سوی امیر قطر به رئیس جمهور کشورمان تقدیم شد که به نظر می رسد این پیام حاوی موضوعاتی از جمله مسئله برجام و ضرورت بازگشت آمریکا به برجام ، رفع تحریم‌ها و روابط تهران و ریاض باشد.
وی افزود: قطر به دلیل این که با تیم بایدن و در واقع با دموکرات ها ارتباط سیاسی نزدیکی دارد می تواند نقش مهمی در حل اختلافات میان ایران و تیم بایدن داشته باشد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: قطر عضو شورای همکاری خلیج فارس است و طی این سالها نیز تلاش زیادی کرده تا نقش تعدیل کنندگی را ایفا کند.

هانی‌زاده افزود: علی‌رغم فشارهایی که از سوی عربستان ، بحرین و ... به قطر وارد شد تا روابطش با تهران را کاهش دهد اما دوحه ارتباط خود را حفظ کرد و با توجه به تحریم هایی هم که برایش اعمال شد ایران توانست نقش مهمی را در کمک به قطر ایفا کند.
وی با بیان این که قطر می تواند نقش مثبتی در منطقه ایفا کند گفت: سفر وزیر خارجه قطر حاوی دو هدف بود یکی حفظ برجام و ضرورت رفع تحریم ها و دیگری روابط تهران – ریاض بود. از آنجا که عربستان احساس می کند تیم بایدن نگاه منفی به عربستان دارد تلاش می کند تا اختلافات را در منطقه کاهش دهد و با تهران هم روابط نزدیکی داشته باشد تا بتواند از فشارهای خارجی تیم بایدن در امان بماند.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: بعد از مرگ سلطان قابوس و خروج یوسف بن علوی وزیر خارجه سابق قطر از چرخه قدرت، قطر تلاش کرد تا بتواند به عنوان واسطه ایران و آمریکا نقش خود را ایفا کند.
وی همچنین تصریح کرد: به نظر می رسد در شرایط فعلی عربستان هم احساس خطر دارد به خاطر موضع گیری هایی که صورت گرفته هم از طرف یمن هم از طرف تیم بایدن و از قطر درخواست کرده تا از ایران بخواهد نقش میانجی را بین انصارالله و عربستان ایفا کند تا بتواند از فشارها دور بماند.
نام:
ایمیل:
* نظر: