کد خبر: ۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«ابتکار» تاثیر افزایش سپرده‌های بانکی بر اقتصاد ایران را بررسی کرد
با وجودی ک سیر صعودی شاخص‌های بورس طی یک‌سال اخیر، این بازار را به محلی جذاب برای سرمایه‌های نهفته مردم تبدیل کرده بود اما سقوط شاخص و نوسانات نرخ ارز سبب شد تا مردم تمایلی به نگه‌داری دارایی‌های‌شان در بازارهای اقتصادی نداشته باشند



به همین دلیل برخی‌ها نظرشان به سمت بازار رمزارزها جلب شد و عده‌ای دیگر بانک‌ها را محلی امن برای نگهداری دارایی‌شان دانستند.
آمارهای بانک مرکزی، از افزایش ۴۱.۶ درصدی مانده سپرده‌ها و ۴۶.۸ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان آبان ماه ۹۹ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد. گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۳۳۳۲۳.۵ هزار میلیارد ریال است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰,۰۸۱ هزار میلیارد ریال (۴۱.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۷۱۶۰.۶ هزار میلیارد ریال (۲۶.۴ درصد) افزایش داشته است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا افزایش سپرده‌های بانکی به نفع اقتصاد خواهد بود و یا تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت؟ آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: دارایی افراد خواسته و یا ناخواسته تا زمانیکه محل جدید برای ورود پیدا نکند در بانک‌ها نگهداری می‌شود، بنابراین وقتی بانک مرکزی اشاره می‌کند که سپرده بانکی افزایش پیدا کرده منظور سپرده‌های بلندمدت است، که افراد برای دریافت سود دارایی‌شان را در بانک نگه‌داری می‌کنند. اگر سپرده‌های بلندمدت بانکی افزایش پیدا کرده است می‌تواند نشانه خوبی در اقتصاد باشد.
نقدینگی خسته از سرگردانی شده است

این استاد دانشگاه در ادامه گفت‌وگو به تاثیر مثبت جذب نقدینگی در بانک‌ها اشاره کرد و در این‌باره گفت: هنگامی که سپرده‌های بانکی افزایش پیدا می‌کنند یعنی ر نقدینگی خسته از سرگردانی شده و دیگر تمایلی برای ورود به بازارهای همچون ارز، طلا، سکه و بورس و همچنین تقاضای سوداگری در این بازارها را ندارد.
بغزیان ادامه داد: به عبارتی دیگر هرچه سهم حساب‌های جاری افزایش پیدا می‌کند و افراد تقاضایی برای پس‌انداز دارایی‌شان در بانک را نداشته باشند یعنی نقدینگی را برای سوداگری در یکی از بخش‌های اقتصادی نگه داشته‌اند. بنابراین جذب سرمایه به بانک‌ها یعنی افراد دیگر تمایلی به سوداگری در بخش‌های مختلف اقتصادی را ندارند، به همین دلیل این اتفاق می‌تواند نشانه خوبی برای اقتصاد کشور باشد.
افزایش سپرده‌های بانکی، دست بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات باز می‌کند
این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به باز شدن دست بانک‌ها برای پرداخت وام به دلیل افزایش سپرده‌های بانکی اشاره کرد و در این خصوص گفت: افزایش سپرده‌های بانکی سبب می‌شود که منابع بانک‌ها به اندازه کافی باشد و با خیال راحتی شروع به وام دادن ‌کنند، باز شدن دست بانک‌ها برای پرداخت وام به متقاضیان آثار مثبتی را به دنبال خواهد داشت، چراکه سرمایه‌گذاران با دریافت وام‌ها می‌توانند زمینه را برای رونق تولید، اشتغال و کاهش قیمت‌ها فراهم کنند.
بغزیان همچنین به ضرورت برنامه‌ای جامع برای جلوگیری از رانت و فساد در پرداخت وام اشاره کرد و گفت: فرآیند پرداخت وام و اثر مثبت آن در اقتصاد بستگی به استراتژی بانک‌ها دارد. بانک‌ها باید با برنامه‌ای دقیق مانع از ایجاد رانت و فساد در پروسه پرداخت وام‌ها شوند، از سوی دیگر بانک‌ها نباید خودشان به دنبال بنگاه‌داری بروند و به جای آن تسهیلات را در اختیار اهلش قرار دهند. اگر این نکات رعایت شود، افزایش سپرده‌های بانکی بی‌شک تاثیرات مثبتی را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.
دارایی افراد در بانک‌ها رسوب نمی‌کند
وی در پاسخ به این پرسش که جذب نقدینگی به بانک‌ها آیا تهدید برای بازارهای اقتصادی خواهد بود یا خیر، گفت: جذب سرمایه توسط بانک‌ها نمی‌تواند خطری برای دیگر بخش‌های اقتصادی باشد، چراکه دارایی افراد در بانک‌ها رسوب نمی‌کند بلکه به شکل وام به گردش درآمده و باز وارد چرخه اقتصاد خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: جذب نقدینگی توسط بانک‌ها همانند نگه‌داری دلار توسط عامه مردم و یا خرید خودرو و نگه‌داری آن در پارکینگ‌های شخصی نیست، نقدینگی پس از جذب در بانک‌ها به شکل وام به چرخه اقتصاد بازمی‌گردد و می‌تواند زمینه رونق تولید و افزایش اشتغال را فراهم کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: