کد خبر: ۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تجارت از رفتار عجیب نمایندگان مجلس در رد کلیات لایحه بودجه گزارش میدهد
لایحه بودجه ۱۴۰۰ با چالش بزرگی به نام مجلس انقلابی و دولت روحانی رو به رو شد. مجلس یازدهم که عنوان انقلابی را دنبال می کند، از زمان روی کار امدن، بدنبال حاشیه سازی بوده و از هر فرصتی برای مشکل تراشی و چوب لای چرخ گذاشتن استفاده کرده است.

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: لایحه بودجه ۱۴۰۰ با چالش بزرگی به نام مجلس انقلابی و دولت روحانی رو به رو شد. مجلس یازدهم که عنوان انقلابی را دنبال می کند، از زمان روی کار امدن، بدنبال حاشیه سازی بوده و از هر فرصتی برای مشکل تراشی و چوب لای چرخ گذاشتن استفاده کرده است. بدترین رویکرد مجلس یازدهم، ادبیات نامناسب توهین و افترا بود که با هشدار جدی مقام معظم رهبری رو به رو شد. اما پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته شد که در نهایت با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ٢۶١ نماینده حاضر به تصویب مجلس نرسید. اما سولا اینجاست که نمایندگان کلیات بودجه را رد کردند یا با مصوبات کمیسیون تلفیق مخالفت کردند؟ کلیات بودجه با وجود اعمال تغییرات گسترده در کمیسیون تلفیق که حدود ۴۰ روز طول کشید یکی از بیسابقهترین کشمکشهای بودجهای دولت و مجلس را رقم زد.با رد شدن کلیات بودجه ۱۴۰۰، این لایحه به دولت عودت داده میشود و پس از اصلاح، دوباره باید برای تصویب به مجلس شورای اسلامی برگردد.

رای مشروط کمیسیون تلفیق

در ابتدای جلسه سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت. رحیم زارع گفت: درآمدها ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در مصوبه کمیسیون تلفیق به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.وی افزود: در لایحه بودجه واگذاری داراییهای سرمایهای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به میزان ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، واگذاری داراییهای مالی در لایحه دولت ۲۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلیق به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: در لایحه دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بودجه عمومی آمده است، اما در بند و تبصره ۲ یک اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی آمده که در ردیفهای بودجه نیامده است.

شفافیت حلقه گمشده بودجه

پس از آن نماینده ساری در مخالفت با بودجه، بر فقدان کاهش اتکای به نفت و عدم افزایش شفافیت تاکید کرد و گفت: انضباط مالی شرکتهای دولتی که منشأ فساد در کشور هستند را در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمیکنیم ضمن اینکه فساد و رانت هم در بودجه وجود دارد. علی باباییکارنامی به مواردی دیگر همچون بی توجهی به تولید، عدم رشد اقتصادی، بی توجهی به سلامت و فرهنگ در شرایط کرونایی، رشد نقدینگی و نبود فضای عدالت در جامعه و حمایت معیشتی از مردم را از دیگر دلایل مخالفت خود برشمرد.وی با بیان اینکه کسری بودجه سال آتی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است گفت: تراز عملیاتی بودجه متأسفانه افزایش پیدا کرده که معنایش رشد نقدینگی در جامعه و سالی تورمزا است.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح نظام یارانهها باید صورت می گرفت و به سمت کاهش سبد هزینههای زندگی مردم میرفتیم اما لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان داد که سفره مردم تنگتر شده است.سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت: مالیات باید مبنای بودجه قرار گیرد اما زیرساخت آن در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد زیرا سال ۱۴۰۰ سالی سیاسی و انتخاباتی است و دولت پیام داده که کارهایی که کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ داده را اجرایی نخواهد کرد.

پیشبینی تورم ٤٠٠ درصدی

همچنین نماینده قائمشهر هم در مخالفت گفت: امروز که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را در کشور داریم ۴۲ درصد تورم در کشور وجود دارد، چه کسی تضمین میکند که اگر ارز ترجیحی به دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برسد سال آینده شاهد کاهش قیمتها باشیم. کمال علیپور خنکداری گفت: سال آینده ما شاهد تورم بیش از ۴۰۰ درصدی خواهیم بود زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی رسیده است یعنی ۴ برابر شده است و اگر کمیسیون تلفیق نگران ارز ترجیحی است باید مجلس به آن ورود کند.

بیمار اورژانسی که درمان نشد

در ادامه نماینده رشت گفت: بودجه ۱۴۰۰ مانند مریضی اورژانسی بود و کمیسیون تلفیق آن را مداوا نکرده و درد آن بیشتر شد. جبار کوچکینژاد افزود: نباید گرانی به مردم تحمیل شود و تورم افزایش پیدا کند زیرا جامعه دیگر تحمل بیشتر را ندارد؛ در بودجه، تورم بیش از ۴۰ درصدی را شاهد خواهیم بود، ضمن اینکه کسری بودجه هم خواهیم داشت.فقدان درآمدهای پایدار، وابستگی بیش از ۳۰ درصد وابستگی به نفت، تداوم حقوق نجومی ، فشار مالیاتی به مردم از دیگر دلایل مخالفت این نماینده بود که بر این اساس گفت: کمیسیون تلفیق اگر به دنبال کار برای مردم و نفع جامعه بود باید رأی منفی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ میداد.

جای خالی اصلاح ساختاری

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم کمک به مردم فقط پرداخت نیست درست است که در کوتاه مدت و شرایط اضطراری کمک باید صورت بگیرد، اما در بلند مدت یک اشتباه راهبردی است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: کلیات را کنار بگذارید و اجازه دهید دولت بودجه را اصلاح کند و یا به صورت سه دوازدهم آن را بررسی خواهیم کرد.وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بنده با حذف ار ز ترجیحی کاملا موافقم چرا که تنها ایجاد فساد میکند، اما قرار نبود که با حذف ارز ترجیحی منابع آن را تبدیل به پول کرده و یارانهها را افزایش دهیم. این امر برای مردم دغدغه ایجاد میکند.

تعهد به اجرای مصوبات

پس از آن عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه شاخص شفافسازی در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد گفت: به عنوان مثال در تبصره ۱۴ به دولت اجازه داده شده اگر منابعاش تأمین نشد میتواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه میخواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.محسن زنگنه ادامه داد: عدالت در توزیع منابع نیز در لایحه پیشنهادی رعایت نشده است؛ طی ۷ سال گذشته همواره از دولت خواسته شد یارانه دهکهای بالا را حذف کند اما اکنون یارانه دهکهای بالا از ۴۵ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش داده شده است.زنگنه افزود: به نظر میرسد اکنون زمان آن رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد آیا متعهد میشود لایحه بودجه اصلاح شده در کمیسیون تلفیق را به درستی اجرا کند؟

لایحه دولت افتضاح بود!

نماینده مردم نجفآباد گفت: همه معتقدند لایحه دولت افتضاح بود، اتفاقی که در کمیسیون تلفیق افتاد قدم رو به مثبتی بود اما ایدهآل نیست. ابوالفضل ابوترابی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با نظر کمیسیون تلفیق بودجه گفت: عدهای معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تبدیل شده و تورمزا است. به هر حال دولت از الان جنگ روانی را شروع کرده و دارد همه چیز را گردن مجلس میاندازد اما قطعا سال آینده از آنجا که مجلس انقلابی برای خدا این کار را انجام داده قطعا به مردم ثابت خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: در بخش دارویی همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی مانده است، اما نامهای که اتحادیه واردکنندگان برای بخش دام و طیور به ما ارسال شده است گفتهاند در حال حاضر دام و طیور را با ارز آزاد میخرند.

قاچاق ارز در کشور

از سوی دیگر نماینده اراک با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه گفت: در تبصرههای مختلف ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ارز جایگزین در این بخش گذاشته شده که چنانچه کالایی گران شد جایگزین آن شود. متأسفانه در حوزههای مختلف از جمله خوراک دام و طیور وارد میکردند اما اجازه ترخیص را به او نمیدادند.محمدحسن آصفری گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص میدادیم اما مردم باید مرغ ۳۰ هزار تومانی میگرفتند لذا این اصلاً درست نبود.وی افزود: امروز شاهد قاچاق ارز در کشور هستیم بنابراین باید انضباط مالی در بودجه وجود داشته باشد.

بودجه بزک کرده

همچنین نماینده صومعهسرا گفت: کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تایید شده و با رد کلیات بودجه، دولت آن را بزک کرده و به مجلس میفرستد. سیدکاظم دلخوش افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد میآورد، این در حالیست که ۲.۵ میلیارد دلار آن به دارو تخصیص یافته و ۵.۵ میلیارد دلار آن به فقرا، محرومین و کالاهای ضروری مردم؛ بایستی با کلیات بودجه موافقت کنیم و در جزئیات آن را تغییر دهیم.دلخوش گفت: رئیس مجلس در ابتدای بررسی بودجه اعلام کرد که تغییرات را شورای نگهبان پذیرفته است این در حالی است که تغییرات لایحه بودجه در حد ۱۳ درصد است.

اصلاح ساختار بودجه

در ادامه رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ملت منتظر هستند که مجلس بعد از ۲ ماه که داشته و اختیار برای تغییرات داشته و از آن استفاده کرده در راستای رفع آن اشکالات قدم برداشته و یا در تائید آن؟محمدباقر نوبخت گفت: منابع عمومی دولت در سال آتی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و رشد ۴۷ درصدی را نشان میدهد اما این رقم به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. وی گفت: سئوال این است که اگر انتقادی به این رقم و رشد زیاد این منابع وجود داشته چرا نمایندگان آن را اصلاح نکردند و این رقم را افزایش دادند؛ مگر نگفتید که باید اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ساختار بودجه را مدون و کامل به رئیس مجلس و نمایندگان دادیم و انتظار داشتیم که اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام شود.

افشای بخشهای پنهان بودجه

در ادامه رئیس کمیسیون تلفیق گفت: نمایندگان ایراداتی مانند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش منابع و عدم اصلاح ساختار بودجه و اینکه دولت آن را اجرا نخواهد کرد مطرح کردند، در حالی که در هرکدام از این محورها کمیسیون تلفیق به نحوی شرایط را تدین کرده که برگشت به نظر مخالفین امکانپذیر باشد و اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم، مابه ازای آن طبق تبصره ۱۴ درنظر گرفتیم که در سه ماه یا شش ماه در تبصره ۱۴ است و عیناً در آن وجود دارد که هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.الیاس نادران گفت: ما تصمیم گرفتیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و منابع آزادسازی آن را به مردم بدهیم ولی اگر تصمیم گرفتیم که حذف نشود هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.وی گفت: بخش عمده مشکل به افشای منابع زیرمیزی و زیرفرشی دولت بازمیگردد؛ پنهانکاری سخت نیست بلکه افشاگری هزینه دارد.

فریاد از غیبت روحانی

اما رابطه مجلس و دولت همچنان شکرآب است و غیبت رییس جمهور و در جریان رسیدگی به کلیات بودجه ۱۴۰۰ موجب شد تا نمایندگان به این رویه اعتراض کنند که رئیس مجلس توضیح داد: از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم و از رئیسجمهور به طور رسمی دعوت کرد؛ رئیس جمهور این دعوت را اجابت نکردند لذا ما وظیفه خود را انجام دادهایم. به نظر می رسد قربانیان اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مردم هستند که همچون دانه های گندم بین سنگهای بزرگ کینه توزی های مجلس و دولت له می شوند. آنچه امروز مجلس با کمیسیون تلفیق کرد، بیانگر اشکالات جدی در مجلس یازدهم است، مجلسی که با وجود ادعای انقلابی گری، همچنان به بازی های سیاسی می پردازند.

نام:
ایمیل:
* نظر: