کد خبر: ۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در زمان انتخابات آمریکا انتظارات به این سمت بود که چنانچه جو بایدن بر مسند قدرت بنشیند قیمت ارز خارجی و طلا کاهش پیدا خواهد کرد.



تاثیر این اتفاق از زمان پیروزی تا قدم گذاشتن در کاخ سفید کاهش قیمت دلار و طلا و پرهیز از هر گونه شوک بوده است. در هفته گذشته انتظارات از کاهش بیشتر قیمتها با ورود بایدن به کاخ سفید باعث شد تا در دو روز ابتدایی هفته با هجوم فروشندگان، دلار با افت ۲۲۵۰ تومانی مواجه شود و کانال ۲۳ هزار تومان را از دست بدهد.این چهارمین هفته متوالی است که دلار کاهش یافته است. سکه نیز به تبع دلار ۳۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. سکه که در یک ماه اخیر وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شده بود حالا با کاهش دلار در اوایل هفته گذشته کاهش پیدا کرد. به این ترتیب ارزش دلار در دی ماه ۹۹ بیش از ۱۳ درصد افت قیمت را ثبت کرد. دلایلی همچون ورود بایدن به کاخ سفید، بینش مثبت نسبت به کاهش تحریم ها و آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران در سایر کشورها عامل مسلط سقوط قیمتها بوده است.

در اواخر هفته با کاهش قیمتها، معامله گران مجددا خرید را در دستور کار قرار دادند و با توجه به اینکه انتظار می رود با شروع دولت بایدن روند کاهش متوقف شود با افزایش خرید امکان افزایش مجدد قیمتها وجود دارد؛ همچنان که در اواخر هفته گذشته قیمت دلار به ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت سکه به ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. افزایش اندک قیمت سکه در آخرین روز هفته به دلیل افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود که در مقاطعی به آستانه ۱۸۷۰ دلار رسید. مشخص است که بازارهای داخلی به شدت تحت تاثیر روابط بین ایران و آمریکا است و چنانچه تحول خاصی در این خصوص رخ ندهد، تقویت انتظارات تورمی میتواند قیمتها را در مسیر صعودی قرار دهد. در تمامی کشورها آن چه بیش از تحولات بین المللی بر بازارهای داخلی تاثیر گذار است، سیاست های پولی و نرخ بهره ای است که توسط بانک مرکزی اتخاذ و تعیین می شود؛ بکارگیری همزمان این دو مقوله در شرایط مختلف اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. یکی از دلایل اصلی ریزش بورس در ماه های اخیر دخالت دستگاهها در زنجیره قیمتگذاری و اعمال محدودیت ها در حجم مبنا و دامنه نوسان بوده است. شاخص کل سهام در اولین روز این هفته با افت ۳.۵ درصدی از مرز مقاومتی ۱.۲ میلیون واحدی پایینتر رفت.

شاخص کل در دومین روز هفته نیز افت ۳۶ هزار واحدی را ثبت کرد. بی اعتمادی سهامداران به تصمیمات دولت و بیم کاهش بیشتر قیمت دلار در روزهای آتی باعث ریزش بازار سهام در اوایل هفته گذشته بوده است.

سخنان اخیر رییس جمهور مبنی بر کاهش قیمت دلار به دلیل احتمال آزاد شدن دارایی های بلوکه شده در کره جنوبی عاملی اثرگذار بر سنگین شدن صفهای فروش بوده است. چنانچه برنامه محور اقتصادی بایدن نرخ جهانی کامودیتی ها را افزایش دهد، می توان امیدوار بود که ارزش سهام رشد پیدا کند چرا که بیش از ۶۰ درصد از ارزش کل بازار سهام به سهام کالا محور وابسته است. در مجموع بازار سهام در هفته گذشته بازدهی منفی ۴ درصد را به ثبت رسانده و به ۱۱۸۳۹۴۸ واحد رسید. ارز دیجتالی بیت کوین که در هفته های اخیر توانسته بود خود در صدر جدول افزایشی نگه دارد؛ هفته گذشته با سقوط آزاد مواجه شد و بازدهی منفی ۱۲.۵ درصد را به ثبت رساند. افزایش نگرانی ها درباره استفاده غیر قانونی از این ارز دیجیتالی باعث سقوط ارزش آن شده است. عده ای معتقدند که سیاست هایی که دموکرات ها اتخاذ خواهند کرد با رشد تورم انتظاری و افزایش ریسک در بازارها منجر خواهد شد و می تواند جهش تقاضای بیت کوین را به دنبال داشته باشد.

در آخرین روز هفته گذشته بیت کوین قیمت ۳۲۱۷۷ دلار را به ثبت رساند برخی تحلیلگران معتقدند که احتمال سقوط قیمت بیت کوین تا ۲۵ هزار دلار وجود دارد. بازار انواع نفت هفته بدون تنشی را سپری کرد. اما به نظر می رسد دیدگاه دموکراتها به استفاده از سوخت های غیرفسیلی و توجه به محیط زیست و توسعه پایدار منجر به کاهش عرضه نفت شود و این موضوع میتواند سبب افزایش قیمت شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: