کد خبر: ۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
موجی که با هلند آغاز شد
ناآرامی‌های اخیر هلند نگرانی‌هایی را در مورد وقوع اعتراض‌های مشابه در برخی دیگر از کشورهای اروپایی به دلیل محدودیت های کرونایی و مسئله واکسیناسیون ایجاد کرده است.



به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، اخیرا چند شهر هلند شاهد ناآرامی و شورش به دلیل محدودیت های کرونایی و مسئله توزیع واکسن بود.
این ناآرامی و شورش‌ها در هلند بدترین خشونت طی چهار دهه اخیر محسوب می شود و نگرانی از بروز شورش های مشابه هلند در خیابان های دیگر کشورهای اروپایی به وجود آمده است.
در کل، اتحادیه اروپا نسبت به در اختیار گذاشتن واکسن های خریداری شده برای شهروندانش آن چنان که باید فعال نبوده است.
در انگلیس از هر ۱۰۰ نفر ۱۰.۵ دوز واکسن ثبت شده است و بهترین عملکرد در میان کشورهای اتحادیه اروپا تاکنون از آن کشور کوچک مالت بوده که از هر ۱۰۰ نفر چهار دوز واکسن ثبت شده است. به طور کل میانگین اتحادیه اروپا در این راستا فقط ۲ دوز در هر ۱۰۰ نفر بوده است.
"راسموس بچ هانسن” یک عضو یک شرکت تحلیل داده ها در این زمینه گفت: یک چالش امروز اتحادیه اروپا به طور گسترده مربوط به توزیع واکسن کروناست. در مسئله توزیع واکسن های کرونا در کشورهای اتحادیه اروپا سرعت عمل و آمادگی نهادهای مرتبط متفاوت بوده است.
شرایط محدودیت های کرونایی و همچنین توزیع واکسن و واکسیناسیون کُند نگرانی هایی را ایجاد کرده است و برخی هراس دارند که نارضایتی‌های اخیر مشاهده شده در هلند در دیگر شهرهای اروپا نیز تکرار شود.
اگر اتحادیه اروپا نتواند در رابطه با به پایان رسیدن ممنوعیت‌های رفت‌وآمد و تعطیلی کافه ها در تابستان امیدواری ایجاد کند، شرایط برای دولتها و کل اتحادیه اروپا سخت می شود.
ایتالیا در اولین هفته های شیوع کرونا در سال مجبور به انتقاد از مسئله فقدان همبستگی در اتحادیه اروپا در مسئله مقابله با کرونا شده بود.
مخاطرات زیادی در هفته‌های آینده در اروپا وجود دارد. صحنه‌های مشاهده شده در روزهای اخیر در شهرهای هلند می تواند هشداری برای دولتهای اروپایی باشد که خیابان های اروپا نیز ممکن است با چنین شورش هایی مواجه شود.
اعتراض ها در هلند از روز شنبه در سراسر این کشور در حالی آغاز شد که با تصمیم دولت برای اجرای منع رفت و آمد شبانه برای مقابله با کرونا ارتباط داشت. مارک روته نخست وزیر هلند اغتشاش و شورش در این کشور را که در جریان آن معترضان به پلیس حمله کردند، محکوم کرد.
مقررات منع رفت و آمد برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم در هلند اعمال شده است، پس از آنکه انستیتو ملی سلامت هلند در مورد موج جدید ابتلا به کووید–۱۹ به واسطه شیوع گونه جدید و جهش یافته ویروس در انگلیس هشدار داد و حال آنکه موارد جدید ابتلا به کرونا در این کشور طی هفته های اخیر کاهش یافته است.
پلیس اعلام کرد که در جریان نا‌آرامی هفته جاری در هلند، صدها نفر بازداشت شدند. مدارس و فروشگاه های غیرضروری در هلند از اواسط دسامبر (اواخر آذر) تعطیل شده است. رستوران ها در هلند نیز دو ماه قبل از این تاریخ بسته شده بود.
دولتمردان اروپایی، آشفته از شناسایی گونه‌های جدید ویروس کرونا در تلاشند تا حتی با تهدید شرکت‌های تولیدی واکسن فایزر آمریکایی و آسترازنکا انگلیسی، پایبندی آن‌ها به تعهداتشان را تضمین کرده و بر وعده دور از ذهن ایمن سازی ۷۰ درصدی جمعیت کشورهای عضو اتحادیه تا تابستان جامه عمل بپوشاند.
پس از گذشت چهار هفته از طرح واکسیناسیون سراسری کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا که به صورت رسمی از روز یکشنبه ۲۷ دسامبر (هفتم دی ماه) آغاز شد، مشکلات لجستیکی پیش بینی نشده و دشواری‌ها در اجرای یک برنامه تولید و توزیع روشن و هماهنگ با شرکت‌های دارویی سبب شد تا برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه ابتدایی دولت‌ها به فراموشی سپرده شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: