کد خبر: ۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تیتر و گزارش سخیف یک روزنامه شبه اصولگرا که در واقع نشان دهنده سطح سواد و میزان پایبندی این رسانه به مباحث اخلاقی است، حاوی نکات مهمی است.


حتما می دانید که این روزنامه در تیتر نخست خود با توجه به اینکه وزیر خارجه در مجلس دو کارت زرد گرفت نوشت : ظریف ترامپید!
اما سوال این است چرا رسانه های اصولگرا تصمیم گرفته اند این روزها به یاد ایام حصول برجام به ظریف بتازند؟ بهرحال تا زمانی که ترامپ در قدرت بود خبری از این تخریب ها و تکاپوهای ضد برجامی نبود.لیکن این روزها شرایط تغییر کرده. نوع حملات به ظریف حتی از زمان شکل‌گیری توافق هسته ای نیز تندتر وسخیف تر است.
برای پاسخ به سوال مذکور کافی است چند خبر را در کنار هم بگذاریم.اکنون که این چند خط به رشته تحریر در می آید ترامپ از کاخ سفید خداحافظی کرده و به نشانه قهر حتی در مراسم تحلیف حضور نیافته است.طبعا، جوبایدن جایگزین ترامپ در کاخ سفید شده و بدون آنکه اتفاق خاصی رخ دهد مراسم سوگند او برگزار شده است.
ضمن آنکه رئیس جمهور جدید آمریکا در مراسم تحلیف جمله ای را بر زبان جاری ساخته که هرچند ممکن است واقعی و غیرقابل اتکا باشد اما می تواند کاسه و کوزه برخی را بر هم بزند.بایدن گفته دوران قبل به پایان رسیده و به دنبال تعامل با «همه» جهان است.گفته می شود در همین راستا در اولین اقدام رئیس جمهور جدید آمریکا دستور بازگشت این کشور به سازمان بهداشت جهانی را خواهد داد.از آن طرف بایدن کابینه ای را انتخاب کرده که همخوانی با ادعای او دارد.فی المثل بسیاری از اعضای کابینه یا در تیم تحقق برجام بودند و یا موافق آن.
در ایران نیز دولت روحانی همچنان قدرت را در اختیار دارد و بسیار متمایل است برجامی که ترامپ آن را از بین برد بازگردد.اگر بر فرض آمریکا به تعهدات بازگردد چه اتفاقی می افتد.مشخصا بسیاری از معادلات سیاسی در کشور برهم می خورد.به عبارت ساده رویای حضور در پاستور برای برخی قدری و یا شاید بسیار زیاد کمرنگ می شود.بازگشت برجام یعنی بازگشت نسبی اقتصاد کشور به شرایط نرمال و این یعنی ایجاد یک رضایت حداقلی در جامعه؛هر چند سخت!
فلذا چنین تیترهایی بی حساب و کتاب نوشته نمی شود؛ترسی پشت آنها وجود دارد.ماموریتی که روزی ترامپ بر عهده داشته تصور می شود روی زمین مانده و بهرحال باید کسی آن مسئولیت را برعهده بگیرد تا تیم فعلی مستقر در پاستور و اصلاح طلبان به کلی پایگاه شان را از دست بدهند!
نام:
ایمیل:
* نظر: