کد خبر: ۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
لطفا به این دو عدد بنگرید:حقوق یک کارگر براساس قانون نهایتا 3 میلیون تومان است و میزان اقساط وام بانک مسکن برای یک زوج جوان بیش از 5 میلیون تومان.


یعنی به عبارتی اگر یک کارگر جوان بخواهد وام مسکن اخذ کند و جهت خرید خانه اقدام نماید باید حداقل 2 میلیون تومان روی حقوق ماهیانه خود بگذارد!صبر کنید.داستان اسفناک‌تر از این حرف‌هاست. طبق آمار سال 1398 وام مسکن تنها 31 درصد مبلغ خرید یک خانه را تامین می‌کند.یعنی آن کارگر باید برای خرید خانه ضمن تهیه وام مسکن و پرداخت ماهیانه بیش از 5 میلیون تومان اقساط، 70 درصد مبلغ خرید خانه مورد نظر خود را نقد در جیب داشته باشد!لطفا باز هم صبر کنید!اگر در بهترین حالت ممکن خط فقر در کلان شهر‌ها برای یک خانواده 4 نفره را 8 میلیون تومان حقوق در ماه در نظر بگیریم بین 60 تا 70 درصد کارگران کشورمان زیر خط فقر هستند و این یعنی اصلا و ابدا امکان پس انداز وجود ندارد که برفرض بخواهند از این طریق بخشی از هزینه‌های خرید مسکن را متحمل شوند.
این مقدمه کوتاه را عرض کردم تا به صورت خلاصه و موجز بگویم سیستم بانکی کشورمان فشل است!یعنی این سیستم به جز پول مردم را گرفتن و خواباندن در حساب و یک کارت الکترونیکی صادر کردن تقریبا هیچ فایده دیگری ندارد!
اگر این چنین نبود می‌شد با الگوبرداری از سیستم‌های بانکی در کشورهای توسعه یافته نظیر مالزی از نوع اسلامی آن وکانادا از نوعی لیبرالی آن با ارائه خدمات نوین و آسان، مردم را حتی با حداقل حقوق خانه دار کند.لیکن با این سیستم شترگاو پلنگی حاکم بر سیستم بانکی کشور که تابع هیچ الگویی نیست همانطور که عرض کردم اوج خدمت بانک‌ها در حال حاضر صدور کارت الکترونیک و همان ارائه رمزپویا است که شده سند افتخار و مباهات بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور! بگذارید چند مثال از فرنگ بیاورم: برای خرید خانه در سوئد دولت تا 85 درصد هزینه مسکن را به صورت وام می‌پردازد. البته برای گرفتن این وام شخص باید شغل ثابت داشته باشد تا بتواند 15 درصد مبلغ باقیمانده بهای مسکن را پیش پرداخت کند. همچنین اگر کسی شغل ثابت نداشته باشد؛ می‌تواند از طریق ضمانت افرادی که شغل ثابت دارند، وام مسکن را دریافت کند. در سال 2014 دولت کره جنوبی محدودیتها را برای استفاده از وام مسکن تسهیل کرد تا بازار راکد مسکن را رونق دهد و مصرف داخلی را تحریک کند. دولت کره‌جنوبی اعلام کرده بود که سقف پرداخت وام را از 50 درصد قیمت مسکن به 70 درصد افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، وام‌گیرندگان مجاز خواهند بود تا 60 درصد درآمد خود را بابت قسط وام بپردازند. این رقم پیش از این برای شهر سئول که سخت‌ترین شرایط اعطای وام در کره‌جنوبی برای آن وضع شده بود، 50 درصد بود. بانکهای مالزی دو نوع وام مسکن ارائه می‌کنند؛ وام سنتی زماندار و وام مسکن انعطاف‌پذیر. در وام سنتی زماندار از وام‌گیرنده خواسته می‌شود که هر ماه مبلغی را بابت اقساط بازپرداخت وام، برای مدت زمانی مشخص (به‌عنوان مثال 30 سال) پرداخت کند. این پرداخت قابل پیش‌بینی، به وام‌گیرنده این امکان را می‌دهد که کنترل بهتری بر نقدینگی خود داشته باشد. وام مسکن انعطاف‌پذیر، در اصل همان وام سنتی زماندار است که با یک حساب جاری ترکیب می‌شود. این نوع از وامها برای افرادی مناسب است که می‌خواهند از انعطاف‌پذیری در پس‌انداز پول بیشتر، در زمان‌های مختلف بهره‌مند شوند. در این نوع وام، هر چه وام‌گیرنده پول بیشتری در حساب جاری خود پس‌انداز کند؛ می‌تواند نرخ بهره وام مسکن خود را کاهش دهد. نرخ بهره وام مسکن در مالزی معمولاً درصدی کم‌تر از نرخ بهره پایه است. به عنوان مثال اگر نرخ بهره پایه 6.6 درصد باشد، نرخ بهره وام 1.4 درصد خواهد بود. بانکها معمولاً حداکثر 80 تا 90 درصد قیمت کل ملک را وام می‌دهند. این به معنای آن است که برای یک خانه به مبلغ 500 هزار رینگیت، خریدار می‌تواند مبلغ 400 هزار تا 450 هزار رینگیت وام بانکی دریافت کند و بقیه مبلغ را نقد بپردازد. می توان به سادگی حدس زد که سیاستگذاران بانکی در کشورمان ابدا به این موضوعات فکر هم نمی‌کنند چه برسد به اقدام.یعنی برای شان مهم نیست اقساط وام چقدر با حقوق دریافتی کارگران تطبیق دارد و یا میزان وام چند درصد از مبلغ یک واحد 40 متری را تامین می‌کند.دلیل این موضوع هم ساده است:اینجا همواره قوانین به شکلی نوشته می‌شود که اقلیت رانت خوار و مرفه بالاتر برود و اکثریت عادی و غیربرخوردار بیشتر و محکم‌تر بر زمین بخورد به طوریکه توان بلند شدن و حرکت نداشته باشد!جالب آن است که کک کسی هم از این وضعیت نمی‌گزد!حاشیه درست می‌شود و تا مدت‌ها رسانه‌ها و ذهن مردم درگیر آن است.از تخریب تابلوی مرحوم شجریان بگیرید تا دعوای زرگری و پوچ در مورد مازوت سوزی.ای دل غافل!
نام:
ایمیل:
* نظر: