کد خبر: ۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شايد يکي از خبرهايي که مردم ايران و البته اکثريت کشورهاي دنيا دنبال مي‌کنند، رفتن يا ماندن ترامپ از کاخ سفيد است.



مردي که در عمر 4ساله رياست‌جمهوري خود هرکاري مي‌خواست انجام داد. از محروم کردن حضور ايراني‌ها در آمريکا تا ديوارکشي در مرز مکزيک که با انتقادات بسيار زيادي روبه‌رو شد. اما ترامپ آنقدر طمع قدرت دارد که حاضر نيست در صلح و دوستي کاخ سفيد را تحويل دهد و پل‌هاي پشت سر خود را براي سال 2024 خراب نکند. کار به جايي رسيده که مجلس نمايندگان آمريکا نمي‌تواند حتي يک هفته‌ ديگر صبر کند و اصرار به اجراي متمم 25 قانون اساسي دارد. اما تحقير شدن ترامپ اينجا پايان نمي‌يابد و بالاخره انتقاد او به رسانه‌ها کار دستش داد و بعد از توييتر و فيس‌بوک، حال يوتيوب هم کانال ترامپ را به صورت تعليق آورده است. اين در حالي است که استيضاح ترامپ از عصر روز گذشته آغاز شده و نانسي پلوسي و همراهانش قصد دارند هر طور که شده ترامپ را از اريکه قدرت به زير بکشند.
تصويب طرح برکناري ترامپ
مجلس نمايندگان آمريکا با صدور قطعنامه‌اي از مايک پنس خواستند با فعال‌سازي متمم 25 قانون اساسي براي برکناري ترامپ از قدرت به دليل نقشش در شورش‌هاي هفته گذشته در کنگره موافقت کند. اين در حالي است که معاون ترامپ پيش از اين جلسه، در نامه‌اي هشدار داده بود که که اين اقدام پيامدهاي وحشتناکي دارد. مجلس نمايندگان با 220 راي در برابر 205 راي مخالف، اين قطعنامه را تاييد کرد. قانونگذاران از مايک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا خواستند وظيفه رئيس‌جمهور موقت را برعهده گرفته و ترامپ را به دليل ناتواني در انجام کار برکنار کند. نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا گفته بود که پس از تصويب درخواست از معاون رئيس‌جمهور براي فعال کردن متمم 25 قانون اساسي، وي بايد طي 24 ساعت به اين درخواست پاسخ دهد. کميته قضائي مجلس نمايندگان آمريکا هم اعلام کرد، سخنراني دونالد ترامپ موجب شد طرفداران او فکر کنند روند دموکراسي تهديدي به شمار مي‌آيد که بايد دخالت کنند، با وجود اينکه ترامپ به طرفداران خود پيشنهاد کرد به صورت مسالمت‌آميز به طرف کنگره بروند، اما محتواي سخنراني او تهديدآميز بود. روند برکناري ترامپ طبق متمم 25 قانون اساسي آمريکا به اين شرح است: معاون رئيس‌جمهور و اعضاي کابينه بايد از کنگره بخواهند که صلاحيت‌هاي رئيس‌جمهور را لغو کنند. پس از آن رئيس‌جمهور آمريکا چهار روز زمان دارد تا به آن اعتراض کرده و رد کند. پس از آن کنگره طي 21 روز براي حل اختلاف تلاش خواهد کرد و طي اين مدت، معاون رئيس‌جمهور وظايف رئيس‌جمهور را در اختيار خواهد داشت. در صورتي که کنگره نتواند به توافقي درباره لغو صلاحيت‌هاي رئيس‌جمهور برسد، وي تمامي امتيازات و صلاحيت‌هاي خود را به دست خواهد آورد.
دادستان‌ها تعيين شدند
رئيس مجلس نمايندگان آمريکا شامگاه سه‌شنبه نام 9 عضو دموکرات مجلس نمايندگان را براي هدايت محکمه استيضاح دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري چهل‌وپنجم آمريکا معرفي کرد. جيمي راسکين عضو کميته نظارت و اصلاحات که طراح اصلي استيضاح است، به عنوان مدير ارشد تعيين شده است. ديانا دگت، عضو کميته انرژي و تجارت که به عنوان رئيس کميته فرعي نظارت و تحقيقات فعاليت مي‌کند. ديويد سيسيلين عضو کميته قضائي که به عنوان رئيس کميته فرعي قوانين ضد انحصاري، تجارت و اداري اشتغال دارد و در کميته امور خارجه هم فعاليت مي‌کند. خواکين کاسترو عضو کميته اطلاعات و کميته امور خارجه است که رياست کميته فرعي نظارت و تحقيقات را هم برعهده دارد. اريک سوالول عضو کميته اطلاعات و رئيس کميته فرعي مدرنيزاسيون و آمادگي اطلاعات و کميته قضائي است. تد ليو عضو کميته قضائي و کميته امور خارجه است. استيسي پلاسکت عضو کميته راه و روش مجلس است. مادلين دين عضو کميته قضائي است که در کميته فرعي قانون اساسي، حقوق مدني و آزادي‌هاي مدني فعاليت مي‌کند. جو نگوس عضو کميته قضائي است و در آنجا به عنوان نايب‌رئيس کميته فرعي قوانين ضد انحصاري، تجارت و اداري اشتغال دارد. در صورتي که استيضاح ترامپ راي بياورد، او تنها رئيس‌جمهوري آمريکا خواهد بود که 2 بار و از 2 مجلس متفاوت استيضاح شده است. پس از آن نوبت به محکمه سنا خواهد رسيد که رياست آن را رئيس ديوان عالي آمريکا برعهده خواهد گرفت.
آغاز استيضاح
روند استيضاح «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا در واپسين روزهاي قدرتش در کنگره اين کشور آغاز شده و موافقان استيضاح اعلام کردند يورش 17 دي به کنگره، به معناي راه‌اندازي «تروريسم داخلي» است که با اظهارات ترامپ برانگيخته شده‌اند. در همين راستا عصر ديروز پس از شروع نشست مجلس نمايندگان براي بررسي اتهام «تحريک به شورش» دونالد ترامپ، اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا جلسه رايزني درباره استيضاح «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور مستقر آمريکا به دليل تحريک معترضان براي حمله به ساختمان کنگره در هفته گذشته را آغاز کردند. در صورتي که استيضاح ترامپ به تصويب کنگره برسد او نخستين رئيس‌جمهور در تاريخ آمريکا خواهد بود که دو بار در دوران رياست‌جمهوري‌اش استيضاح مي‌شود. اعضاي دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا و گروهي از نمايندگان جمهوريخواه قصد دارند به طرح استيضاح او رأي مثبت بدهند. اين رأي‌گيري يک هفته بعد از يورش معترضان به نتايج انتخابات رياست‌‌جمهوري به ساختمان کنگره انجام مي‌شود. سرعت پيشبرد اين رأي‌گيري و حمايت جمهوري‌خواهان از آن، خشم قانونگذاران آمريکايي از نقش ترامپ در تحريک معترضان براي حمله به ساختمان کنگره را نشان مي‌دهد. در اين جلسه، ستني هوير رهبر اکثريت دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا گفت: ترامپ عهدشکني کرده و شورش مسلحانه را برانگيخته است و اقدامات وي نياز به واکنش فوري دارد. همچنين تعدادي از جمهوريخواهان نيز استيضاح او را ضروري مي‌دانند. رئيس‌جمهور براي ترساندن مقاماتي که واقعيت را فاش مي‌کنند، هر کاري را مي‌توانسته انجام داده است. در همين راستا جوليا براونلي، نماينده دموکرات مجلس نمايندگان در اين جلسه گفت: من از جمهوريخواهان مي‌خواهم که به اين قطعنامه رأي دهند و از قانون اساسي محافظت کنند. ننسي روت مِيس نماينده جمهوريخواه نيز گفت: من فکر مي‌کنم رئيس‌جمهور و هر کسي که در اين خشونت‌ها سهيم بوده بايد پاسخگو باشد. کتي کستر، نماينده دموکرات مجلس نمايندگان گفت: آنچه ترامپ انجام داد و تحريک وي به خشونت بزرگ‌ترين خيانت يک رئيس‌جمهور در تاريخ کشورمان است. ايلهان عمر، نماينده دموکرات نيز در اين جلسه گفت: ما بايد اين رئيس‌جمهور را فورا استيضاح و از مقامش برکنار کنيم تا نتواند تهديدي براي دموکراسي ما باشد. آدام شف، رئيس دموکرات کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا گفت: از اينکه تعداد قابل‌توجهي از جمهوريخواهان از قطعنامه استيضاح ترامپ حمايت کنند، تعجب نمي‌کنم. جيم مک‌گاورن رئيس کميته قوانين مجلس درباره آنچه که در 17 دي رخ داد گفت: اين اقدام به جهانيان پيام مي‌دهد که دموکراسي در ايالات‌متحده ادامه دارد. فقط يک مايل و نيم پايين‌تر در خيابان پنسيلوانيا، دونالد ترامپ و متحدانش خشم يک جمعيت خشن را برانگيختند. اين در حالي است که جمهوري خواهان مخالف استيضاح نيز به اظهارنظر پرداختند و تام کول اظهار داشت: استيضاح سريع رئيس‌جمهوري، زمان کافي براي دادرسي را نمي‌دهد و مي‌گويد: اين کار ما را بيشتر تجزيه خواهد کرد. از طرف ديگر، جيم هررا نماينده جمهوريخواه واشنگتن، به ليست جمهوريخواهاني که به استيضاح ترامپ راي مثبت مي‌دهند پيوست؛ در نهايت مجلس نمايندگان آمريکا به پيش‌نويس لايحه استيضاح دونالد ترامپ به اتهام تشويق به شورش که مقدمات عزل او را فراهم مي‌کند، رأي داد.
به آرامي کنار مي‌رويم
معاون رئيس‌جمهوري آمريکا خطاب به فرمانداران ايالت‌هاي مختلف آمريکا گفت که دوره دولت ترامپ رو به پايان است و انتقال قدرت به‌آرامي انجام مي‌شود. مايک پنس سه‌شنبه‌شب به وقت تهران به فرمانداران ايالتي گفت که دوره حکومت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور کنوني آمريکا رو به پايان است و دولت جديد کار‌هاي باقي‌مانده در زمينه کرونا را انجام مي‌دهد. مايک پنس گفت که دولت در مرحله گذار است و با تيم «جو بايدن» رئيس‌جمهور منتخب همکاري مي‌کند. وي از فرمانداران ايالتي براي تلاش در مهار کرونا تشکر کرد و به آنها قول انتقال بي‌وقفه دولت را داد. وي افزود: هدف اين است که در تلاش‌هاي مستمر براي سلامتي مردم آمريکا هيچ خللي ايجاد نشود. اين در حالي است که منابع خبري گزارش دادند که کليه سفر‌هاي مقام‌هاي ارشد دولت آمريکا از جمله معاون رياست‌جمهوري و وزير خارجه اين کشور به دليل در پيش بودن مراسم تحليف رئيس‌جمهوري منتخب لغو شد. وزارت خارجه آمريکا سه‌شنبه‌شب به وقت تهران اعلام کرد با توجه به برگزاري مراسم تحليف رياست‌جمهوري، کليه مسافرت‌هاي خارجي کارمندان اين وزارتخانه لغو شده است.
ترامپ طرفدارانم اراذل و اوباشند
«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا عصر روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن در سخناني گفت که حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره، اراذل و اوباش هستند. ترامپ تاکيد کرد که آزادي بيان در آمريکا در معرض حملات قرار گرفته است و استيضاح وي از سوي نمايندگان باعث تشديد اختلافات خواهد شد که اين براي آمريکا خطرناک است. وي همچنين گفت: درباره استفاده از متمم 25 قانون اساسي آمريکا نگران نيست و اين موضوع تهديدي براي او محسوب نمي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: