کد خبر: ۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در پی اعلام ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی، سخنگوی جمعیت هلال احمر روز جمعه خبر داد که ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور منتفی شده است.



با وجود عوارضی که این روزها در خصوص واکسن فایزر بیان می‌شود، تناقضات جالبی پنهان مانده است که «مردم‌سالاری‌آنلاین» با طرح این پرسش‌ها آن را بررسی میکند: آیا سازندگان واکسن فایزر را میشناسید؟ میدانید این واکسن با شراکت یک شرکت آلمانی ساخته شده است؟ صاحب این شرکت آلمانی را می‌شناسید؟ می‌دانید او در سال 2019 در ایران برنده جایزه جشنواره مصطفی(ص) بوده است؟ در این گزارش تلاش کرده ایم به برخی از تناقضاتی بپردازیم که پس از ممنوعیت واردات واکسن، مورد توجه قرار نگرفته است.
آواخر آبان ماه بود که سی‌ان‌ان در خبری فوری گزارش داد شرکت فایزر در آمریکا، موفق به ساخت واکسن کووید۱۹ شده، واکسنی که گفته می‌شد در ۹۰ درصد آزمایش‌های انسانی جواب داده است.‌ این شرکت از همان ابتدا اعلام کرده که تا پایان سال میلادی(2020) ۱۵ تا ۲۰ میلیون دز از این واکسن را تولید خواهد کرد. اما شرکت فایزر به تنهایی موفق به کسب این موفقیت نشده بود؛ واکسن کرونا با شریک آلمانی BioNTech ساخته شده بود، شرکتی که مالک آن یک مسلمان ترکبار، ساکن آلمان است.
اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، اوگور شاهین (Ugur Sgahin) دانشمند ترک تبار مسلمان که استاد دانشگاه ماینز آلمان نیز هست و در دستیابی به واکسن کرونا ویروس جدید با شرکت فایزر شراکت داشته، در سال ۲۰۱۹ (آبان 98) در ایران برنده جایزه مصطفی(ص) شده بود.‌ اما دلیل اخذ این جایزه چه بود؟ شاهین به دلیل پژوهشی که در ارتباط با  اثر توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان براساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان انجام داده بود، برنده جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) شد؛ جالب است بدانید آنطور که عنوان شده در ساخت واکسن کرونا نیز از روش mRNA بهره گرفته شده است.
در اواخر آبان ماه بسیاری از رسانه‌ها به شاهین که صاحب گران‌ترین جایزه خاورمیانه شده بود، لقب قهرمان کشف واکسن کرونا را دادند، و حالا همان رسانه‌ها از عوارض واکسن فایزر سخن می‌گویند. حالا سوال اینجاست که اوگور شاهین اگر قابل اعتماد نبود، چطور برنده جایزه مصطفی (ص) شد؟ جایزه‌ای معادل 12ونیم میلیارد تومان! اگر قابل اعتماد است که چرا ورود واکسن فایزر ممنوع اعلام شد؟
جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) با محوریت شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام برگزار می‌شود. گفته می‌شود که جایزه این جشنواره یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی در سطح جهان است. محوریت اصلی جایزه مصطفی(ص) بر شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام است و محدوده پوشش آن نیز مسلمانان جهان و اتباع کشورهای اسلامی.
تسنیم در این زمینه گزارش داده سال گذشته فراخوان سومین دوره از جایزه مصطفی(ص)، به 202 نهاد معتبر علمی بین‌المللی و 512 نفر دانشمند از 52 کشور ارسال شد؛ در حوزه دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی، در بررسی اولیه با کمک 200 دانشگاه و 35 کشور و صرف حدود 4 هزار نفر ساعت در ارزیابی‌ها، سه دانشمند مقیم کشورهای اسلامی به عنوان برگزیدگان این بخش انتخاب شده‌اند که یک جایزه نیز بین این سه نفر بصورت مشترک اعطا شد. سومین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) نیز در آبان­‌ ماه سال 98 در تالار وحدت برگزار شد که در آن از 2 دانشمند ترکیه­‌ای و 3 دانشمند ایرانی تقدیر شد که یکی از آنها دکتر «اوگور شاهین» (Ugur Sgahin)، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینتس آلمان بود. تسنیم که به شاهین لقب قهرمان کشف واکسن کرونا را داده بود وی را اینگونه معرفی کرد: شاهین متولد سال 1965 از ترکیه است که با اثر «طراحی و ارزیابی بالینی واکسن‌های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA بر اساس موتاسیون هر بیمار در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی» به  جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص)  دعوت شده.
در همان روزهایی که خبر کشف واکسن کرونا و نقش شاهین در آن منتشر شده بود همین خبرگزاری در توصیف این واکسن و سازنده آن نوشت: «این واکسن کرونای ساخته شده توسط برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019، بیش از 90 درصد کارایی دارد؛ واکسن کرونای ساخته شده توسط این دانشمند جهان اسلام با ایمنی و اثربخشی 90 درصدی ِخود بسیار فراتر از استانداردهای مورد انتظار، برای تأیید واکسن کووید-19 است، زیرا طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، هیچ واکسنی 100 درصد مؤثر نیست. واکسن کرونا که با تلاش دانشمندی مسلمان، امیدی بر حل مسئله کرونا شده است، مبتنی بر فناوری آر.ان.ای پیامرسان (mRNA) است و برای ایجاد پاسخ ایمنی بدون استفاده از عوامل بیماری‌­زا طراحی شده است؛ این دستاورد پروفسور شاهین با استفاده از فناوری مورد تقدیر در جایزه مصطفی(ص) بوده است.»
جالب است بدانید که این روزها یکی از ایراداتی که در داخل کشور به این واکسن گرفته می‌شود استفاده از همین فناوری است، منتقدان معتقد هستند این فناوری استفاده شده در فایزر DNA بدن انسان را تغییر خواهد داد! آیا برای کشفی که DNA بدن انسان را تغییر می‌دهد به یک پزشک مسلمان جایزه دادیم؟ جایزه‌ای که همان روزها گفته می‌شد باعث معرفی شاهین شده است. حالا همین خبرگزاری در خصوص فایزر می‌نویسد که «واکسن فایزر، واکسن ژنی است که علاوه بر مدت ایمنی پایین، در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته قدرتی ندارد!» سوال اینجاست که آیا دادن جایزه خطا بوده یا در موضوع ممنوعیت واردات واکسن فایزر، این موضوع مورد توجه قرار گرفته نشده است؟
گران‌ترین جایزه خاورمیانه را به دانشمند ترک می‌دهیم، چندی بعد به او بابت کشف واکسن کرونا افتخار می‌کنیم، لقب قهرمان به او می‌دهیم و به جهانیان می‌گویم ما اولین بار به نبوغ او پی بردیم! حالا چند ماه بعد، به خاطر ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی، درباره پیامدهای تزریق واکسن کشف شده توسط وی هم هشدار داده می شود؛ از جمله می گویند با تزریق واکسن کشف شده توسط او خطر حمله بیولوژیکی کشور را تهدید می‌کند و ما خودمان واکسن می‌سازیم. اگر پزشکان کشور ما تجهیزات و توانمندی ساخت واکسن کرونا را دارند، چرا در زمان جایزه دادن، شاهین را به آنها ترجیح دادیم؟ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
نام:
ایمیل:
* نظر: