کد خبر: ۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که بنا بود برای ممانعت از ورود کرونای جهش‌یافته انگلیسی به کشور، پرواز‌های ایران به انگلیس لغو شود، اما شناسایی چهار مورد دیگر ابتلا به کرونای انگلیسی در خانواده‌ای که به اروپا سفر داشته‌اند، نشان داد انگار مرز‌های کشور چندان جدی کنترل نمی‌شوند.



حالا و با عنایت به اینکه ویروس کرونای جهش‌یافته نسبت به نوع قدیمی‌تر آن تا ۷۰ درصد سرایت‌پذیری بیشتر دارد، نگرانی‌ها از پیک جدید بیماری در بهمن و اسفند ماه جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. به خصوص اینکه کاهش آمار ابتلا، بستری و فوتی‌ها رفته‌رفته مردم و مسئولان را دوباره وارد فاز عادی‌انگاری کرده و با بازگشایی مجدد مشاغل و شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی، پیک زمستانه کرونا دور از تصور نیست.
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۵ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۶ نفر رسید. در همین زمان، ۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۱۷۱ نفر رسید.
تا کنون یک میلیون و ۷۴ هزار و ۸۸۷ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۶۶۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۸ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۶۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.
در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
تأیید ۴ مورد ابتلای جدید
حالا در کنار سایر چالش‌های ویروس کرونا باید نگران گسترش شوع ویروس کرونای انگلیسی به کشور هم باشیم؛ چراکه چهار مورد ابتلای جدید به این ویروس از سوی وزیر بهداشت تأیید شد.
سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به ابتلای چهار نفر به ویروس کرونای انگلیسی در کشور گفت: «چهار مورد جدید از ویروس موتاسیون‌یافته و جهش‌یافته انگلیسی یا اروپایی در کشور تأیید شده‌است.»
وی افزود: «بعد از موردی که قبلاً از ویروس جهش‌یافته کرونا اعلام کردم، در ردیابی‌هایی که برای ویروس جدید انجام می‌دهیم، یک خانواده ایرانی که مسافرتی به اروپا داشتند و به کشور بازگشتند، علامت پیدا کردند. گرچه مسافران با PCR منفی وارد کشور می‌شوند، اما با سامانه‌ای مرتب رصد می‌کنیم و این افراد در خانه‌ها قرنطینه می‌مانند و به محض شروع علائم نمونه‌گیری می‌کنیم.» به گفته نمکی یکی از هموطنان که با خانواده به خارج از کشور سفر کرده‌بودند، علامت پیدا کرد. وی در خانه قرنطینه بود. پنج‌شنبه گذشته تست‌های لازم را گرفته و بررسی‌های مجدد انجام شد. در نهایت مشخص شد این چهار مورد هم در آزمایشگاه ریفرانس ما از نوع ویروس موتاسیون‌یافته انگلیسی است.
تأکید وزیر بهداشت بر تشدید کنترل مبادی ورودی
حالا وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را مکلف به کنترل مبادی ورودی کشور کرده‌است.
در این نامه آمده‌است: با توجه به گسترش ویروس جهش یافته در اکثر کشور‌های اروپایی، ضروری است کلیه مسافرینی که از مقصد اروپا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مرز‌های هوایی، زمینی و دریایی وارد کشور می‌شوند، علاوه بر تست مجدد در مبادی ورودی به مدت مناسب و منطبق با پروتکل‌های مربوطه در محل سکونت به صورت قرنطینه به سر برند.
نمکی کارکنان نظام سلامت را مکلف کرده‌است، همه روزه در مورد سلامتی و ردیابی علائم بیماری به طریق مقتضی پیگیری نمایند و در صورت مثبت‌شدن تست فرد مذکور یا بروز علائم در وی، افراد مستقیم مرتبط از جمله خانواده و همچنین افراد غیرمستقیم مرتبط مانند رانندگانی که در ایاب و ذهاب آنان نقش داشتند، از لحاظ تست و سایر موارد مورد بررسی قرار گیرند.
وی همچنین در خصوص ورود مسافرین غیراروپایی تأکید کرده‌است: ضروری است سطح بررسی‌ها و مراقبت‌های لازمه را افزایش داده و با پروتکل‌های سختگیرانه‌تر امکان هرگونه مغفول ماندن موارد مبتلا مرتفع گردد.
نگران پیک مجدد کرونا در بهمن و اسفند
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم تأکید کرد: «به شدت نگران پیک مجدد در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه هستیم، زیرا بازگشایی‌ها صورت گرفته و هوا سردتر شده‌است و تردد‌ها هم وجود دارد که البته به معنای سفر رفتن نیست.»
رئیسی با اشاره به برنامه زمان‌بندی بر اساس تعداد واکسنی که به کشور خواهد رسید، تأکید کرد: «بر اساس برنامه سند از قبل از پایان سال واکسیناسیون آغاز خواهد شد و تمام تلاشمان این است که واکسیناسیون افراد فاز یک را قبل از سال جدید انجام دهیم که تاحدود خیلی زیادی در کاهش مرگ و میر مؤثر است. پس از آن با بقیه واکسن‌هایی که از طریق کوواکس به دستمان خواهد رسید فاز دو را آغاز خواهیم کرد.»
به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اگر قرار باشد ۶۰ میلیون نفر واکسن دریافت کنند؛ یعنی ۱۲۰ میلیون دوز واکسن احتیاج خواهیم داشت و اگر ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن هم بتوانیم تزریق کنیم، یک سال طول می‌کشد تا جامعه هدف واکسن دریافت کنند. البته به شرط آنکه واکسن‌ها به موقع به در دسترس وزارت بهداشت قرار گیرد.
رئیسی درباره آخرین خبر‌ها از واکسن ایرانی کرونا گفت: «این واکسن روی هفت نفر دیگر نیز تزریق شد. در فاز اول کارآزمایی بالینی بیشتر بحث ایمنی واکسن مطرح است که کمیته عالی نظارت مستمر داشته و دارند و خوشبختانه تاکنون عوارض خاصی مشاهده نشده‌است و این روند تا تزریق واکسن به ۵۶ نفر ادامه خواهد یافت. در این ۵۶ نفر هم به برخی واکسن‌نما تزریق می‌شود تا قدرت مقایسه وجود داشته باشد. اگر مشکلی نباشد در بهار سال آینده واکسن ایرانی به دست ما می‌رسد. انستیتو رازی هم کار پره‌کلنیکال را انجام داده و به زودی کارآزمایی بالینی انسانی را آغاز خواهد کرد. کشور ما با کشور دیگری هم به توافق رسیده که با انتقال تکنولوژی تولید واکسن را پیش ببرند.»
نام:
ایمیل:
* نظر: