کد خبر: ۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تجربه نشان داده است که سلیقه خریداران خودرو در گذر زمان دائما در حال تغییر است، چرا که اگر به نوع خودروهای در حال تردد در سطح شهر دقت کنیم خواهیم دید که خودروهایی که در دو دهه قبل در اولویت اول خرید مردم بودند، امروز جایگاه قابل توجهی نزد مردم ندارند.

تجربه نشان داده است که سلیقه خریداران خودرو در گذر زمان دائما در حال تغییر است، چرا که اگر به نوع خودروهای در حال تردد در سطح شهر دقت کنیم خواهیم دید که خودروهایی که در دو دهه قبل در اولویت اول خرید مردم بودند، امروز جایگاه قابل توجهی نزد مردم ندارند. گرچه عده‌ای هم هستند که یا به دلیل عدم تمکن مالی یا از روی بی‌میلی، به تکنولوژی جدید و طراحی‌های نوین در ساخت خودرو اهمیتی نداده و ترجیح می‌دهند که همواره از خودروهای قدیمی و مدل پایین استفاده کنند. به گزارش ایسنا، اما اغلب خریداران در کشورهای پیشرفته همان طور که گفته شد بعد از مقایسه طراحی و تکنولوژی، خودرویی که در نظرشان زیباتر جلوه می‌کند و فاکتورها و آپشن‌های بروزتری را دارد و مطابق سلیقه آنان در میزان مصرف بنزین، خدمات پس از فروش و دوره گارانتی طولانی‌تر و شرایط مناسب‌تری در بخش هزینه است را انتخاب می‌کنند.
در کشور ما به دلیل تولیدات نه‌چندان متنوع صنعت خودروسازی، عموم خریداران با محدودیت انتخاب مواجه هستند و نمی‌توانند تمام فاکتورهای مد نظر خود را در زمان خرید مدنظر قرار دهند و وقتی فراخوان فروش خودروهای ایرانی منتشر می‌شود بالاجبار خودرویی را می‌خرند که از سوی خودروسازان عرضه می‌شود، حتی اگر از سوار شدن بر پراید، پژو، سمند و... خسته شده‌ باشند. ولی بخشی از جامعه که از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده و توان خرید بالایی دارند به دنبال برندی هستند که سال‌هاست به آن دلبسته بوده و حتی حاضرند با پرداخت چند برابر قیمت اعلامی به آرزوی خود برسند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بیشتر خریداران ایرانی به دنبال خرید خودرویی با طراحی زیبا و به روز در کنار کیفیت بالا و امکانات رفاهی مناسب هستند که از ایمنی مناسب برخوردار بوده و با ارائه خدمات پس از فروش مطلوب پاسخگوی نیاز آنان باشد که البته توقع و انتظاری کاملا منطقی و در شان خریدار ایرانی است، اما متاسفانه این خواسته در بازار خودروی ایران برآورده نمی‌شود.
"سیدمهدی سیدوکیلی" یکی از شهروندان ساوجی گفت: خودرویی باید در ایران طراحی و به بازار عرضه شود که اولا متنوع و با کیفیت بوده و ثانیا تمامی نیازهای کاربردی خریدار را تامین کند. وی به ضعف تامین قطعات پس از فروش و اشکالاتی که در خرید خودروی صفر نظیر گیربکس و موتور بوجود می‌آید اشاره کرد و گفت: برخی خودروهای تولیدی در کشور به دلیل ضعف در تولید در همان روزهای نخست با ایرادات موتوری مواجه شده و موجب نارضایتی خریدار می‌شوند. وی افزود: خریدار مجبور می‌شود خودروی صفر را روانه تعمیرگاه کند و خدمات پس از فروش هم نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند در حالی که طبیعتا فرد با خرید خودروی صفر جهت استفاده روزمره، باید خیال راحتی بابت معیوب نبودن خودرو داشته و اطمینان داشته باشد که حداقل خودرو از ایمنی متوسطی برخوردار است. در ضمن با ارائه خدمات پس از فروش خوب و پاسخگو و در شان خریدار، باید خدمات دهی لازم به مشتری صورت گیرد.
"محمود عروجی" مدیر نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش سایپا در ساوه نیز گفت: زمانی که صنعت خودروسازی در ایران شکل گرفت، کره جنوبی دوچرخه می‌ساخت، اما الان با گذشت چنددهه از تولید خودرو در ایران، کشور کره جنوبی توانسته کمپانی‌های متعدد خودروسازی احداث کرده و خودروهای متنوع تولید کند، اما متاسفانه کشور ما در این مدت درجا زده یا به جای پیشرفت در این صنعت، پسرفت داشته است.
وی به رشدهای مقطعی در صنعت خودروسازی ایران اشاره کرد و افزود: ایران همواره از نظر تکنولوژی و تولید خودروی با کیفیت عقب بوده است. برای مثال محصولات ایران خودرو نظیر پژو ۴۰۵ و ۲۰۷ حدود ۱۵ سال قبل از اینکه در ایران عرضه شوند، در برخی کشورهای توسعه یافته تولید شده بودند و این نشانگر جاماندگی صنعت خودروسازی ایران از تکنولوژی ساخت خودرو در دنیاست. او با اشاره به تشدید تحریم‌های ظالمانه گفت: از زمان اعمال تحریم‌ها اکثر خودروسازان خارجی نظیر رنو و حتی شرکت‌های خودروساز چینی از ایران رفتند و ممنوعیت واردات خودرو مشکل خرید خودروی با کیفیت را دوچندان کرد. چرا که مردم ایران نه می‌توانند خودروی خارجی وارداتی با قیمت مناسب را خریداری کنند و نه دو خودروساز مهم کشور توانمندی و مهارت تولید خودرویی با کیفیت و در رقابت با خودروی خارجی را دارند. عروجی ادامه داد: پس از خروج خودروسازان خارجی از کشور در نتیجه تحریم‌ها، خودروسازان ایرانی دست به طراحی خودروهای جدیدی نظیر پژو ۳۰۸ و شاهین زدند و تلاش کردند تا با تامین امکانات رفاهی، ایمنی و کیفیت مورد نیاز مشتری را ایجاد کنند.
خودروی ایرانی خریدار متوسط را نشانه رفته است
وی با اشاره به اینکه بخشی از جامعه را قشر مرفه و دارای تمکن بالا و بخش دیگری را قشر متوسط و ضعیف از نظر درآمدی تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: تاکنون خودروی تولید داخل برای تامین نیاز قشر دارای تمکن مالی بالا تولید نشده و آنها معمولا به سمت خرید خودروی خارجی تمایل دارند اما نوسانات ارزی و افزایش سرسام‌آور قیمت خودروی خارجی حتی منجر به عدم دسترسی بخشی از جمعیت غنی ایرانی به خودروی تولید خارج شده است. وی رونمایی از تولیدات جدید خودرویی در کشور را از انتظارات مردم دانست که با استقبال خوبی هم مواجه می‌شود و مردم امید دارند یک خودروی با کیفیت و امکانات رفاهی خریداری کنند. خودروهای وارداتی نظیر سراتو، مگان، ساندرو و... کیفیت خوبی دارند، اما در راستای کاهش قیمت تمام شده و ایجاد امکان خرید برای مردم، متاسفانه برخی آپشن‌های آنها حذف می‌شود تا قیمت آن کاهش یافته و در توان خریدار باشد. این فعال در حوزه خودرو افزود: اغلب مردم ایران ترجیح می‌دهند خودروی تولید داخلی البته با کیفیت مطلوب و امکانات رفاهی بیشتر بخرند و به محض عرضه یک خودرو با آپشن‌های جدید و پیشرفته استقبال خوبی از آن به عمل می‌آورند. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی نظیر آلمان مردم باید بالاجبار بخشی از درآمد ماهانه خود را برای حمایت از کالای تولید داخلی هزینه کنند که این کار به معنای واقعی کلمه حمایت از کالای تولیدی آن کشور است. اما متاسفانه در ایران این الزام وجود ندارد و بعضا به خرید خودروی لوکس خارجی تمایل دارند که البته دلیل آن برآورده نشدن انتظارات مردم از خودروی تولید داخل است.
خریداران داخلی خسته از خودروهای بی‌کیفیت و تکراری
وی با تاکید بر اینکه بخشی از جامعه از سوار شدن بر خودروهای تولید داخل خسته شده اند، گفت: وقتی مردم بالاجبار باید خودرویی را انتخاب کنند که کیفیت فنی و کیفیت رفاهی مناسبی ندارد و در واقع انتخاب شان محدود و البته فاقد کیفیت است قطعا از سر اجبار خودرویی را می‌خرند که علاقه‌ای برای سوار شدن به آن ندارند. وی اظهار کرد: آمار بالای تصادفات، مصرف بنزین بالا و آلایندگی محیط زیستی از عواملی است که کیفیت خودروی ایرانی را زیر سوال می‌برد، اما در شرایط موجود خریدار چاره‌ای جز خرید این محصولات ندارد ولی اگر شرایط عادی بود و محصول خارجی مناسب در دسترس بود، خرید آنرا به خرید خودروی ایرانی ترجیح می‌داد. قطعا اگر محصولات با کیفیت‌تری تولید شود، حتی اگر قطعات آن وارداتی باشد، خریدار ایرانی نیز تمایل دارد که همزمان با صنعت خودروی جهان در یک بازار مصرف برابر قرار گیرد و ترجیحا خودروی ایرانی سوار شود. او با یادآوری سال جهش تولید در کشور گفت: برای جهش و شتاب در تولید بویژه در صنعت خودروسازی باید از نیروهای جوان، متخصص، خلاق و توانمند بهره‌برداری کرد و از بکارگیری نیروهای فاقد صلاحیت که ارتباطی با صنعت خودروسازی نداشته و صرفا به دلیل روابط سیاسی در این صنعت منصوب می‌شوند جلوگیری کرد. البته به نظر می‌رسد که خوشبختانه این رویه که در گذشته آسیب جدی به صنعت خودروسازی وارد کرده بود در حال اصلاح شدن است تا شایسته‌سالاری جای سیاسی‌کاری را بگیرد.
عروجی افزود: بکارگیری نیروهای متخصص و با تجربه و آشنا به تولید خودرو و قطعات آن در صنعت خودروسازی منجر به طراحی خودروی با کیفیت و دارای امکانات رفاهی مطابق با سلیقه ایرانی خواهد شد، اما تا وقتی که یک استاندار بازنشسته، شهردار و یا یک مدیر سازمان غیرمرتبط با صنعت خودرو در راس مجموعه‌های تولید خودرو قرار گیرد علاوه بر ضربه زدن به صنعت، خریدار را همچنان به سمت خرید خودروی خارجی ترغیب می‌کند. وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد روشنگری رسانه‌ها در این حوزه ضروری بوده و باید با شفاف‌سازی در خصوص سیاسی کاری و رانت‌هایی که در انتخاب مدیران صورت می‌گیرد مانع از استمرار این رفتارها شویم تا به نقطه روشن در توسعه صنعت خودرو دست یابیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: