کد خبر: ۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بازاریابی شبکه‌ای نوعی بازاریابی است که افراد مختلفی در این سیستم به عنوان بازاریاب انتخاب می‌شوند.این افراد اگر بتوانند محصولی را به فروش برسانند پورسانت دریافت می‌کنند. این شیوه در عمل در کشور ما سابقه‌ای به نام شرکت‌های هرمی را دارد.

بازاریابی شبکه‌ای نوعی بازاریابی است که افراد مختلفی در این سیستم به عنوان بازاریاب انتخاب می‌شوند.این افراد اگر بتوانند محصولی را به فروش برسانند پورسانت دریافت می‌کنند. این شیوه در عمل در کشور ما سابقه‌ای به نام شرکت‌های هرمی را دارد. آن‌ها از چنین شیوه‌ای استفاده می‌کردند به این صورت: کسی که خواهان عضو شدن در شبکه بود باید در ابتدا هزینه‌ای را برای عضویت پرداخت می‌کرد.این شخص اگر می‌توانست در مجموعه افرادی را به عضویت در بیاورد، آن هزینه اولیه‌ای که پرداخت کرده بود را باز پس می‌گرفت. بعدها فعالیت این شرکت‌ها غیر قانونی اعلام شد و این شرکت‌ها از ترفند واسطه قرار دادن کالا برای قانونی شدن استفاده کردند و به بازاریاب‌ها گفتند شما اگر این کالا را بفروشید کسب درآمد می‌کنید اما بسیاری از این کالا‌ها دارای ارزش واقعی نبودند مثلا سکه‌های طلایی که تنها روکشی از طلا داشتند به فروش می‌رسیدند. در هر صورت این فعالیت‌ها در عمل به نوعی کلاهبرداری تبدیل شد. کسانی که در راس بودند، افراد دیگر را وارد مجموعه و وادار به خرید می‌کردند و به بازاریاب‌ها پورسانت تعلق می‌گرفت. اما سرگروه‌ها منفعت بیشتری کسب می‌کردند اما گروه‌های بعدی پول و درآمدی به دست نمی‌آوردند. بعدا قوانینی در ایران تصویب
شد که بر اساس این قوانین شرکت‌های هرمی به نوعی به بازاریابی می‌توانند بپردازند ولی متاسفانه باز هم همان چهره‌ها شکل گرفته است. در اقشار مختلف جامعه نیروهای بیکار زیادی وجود دارد. این شبکه‌ها در اکثر موارد به فروش کالاهایی می‌پردازند که ارزش ادعا شده را ندارند و اگر این کالاهای بی‌کیفیت به فروش برود بازاریاب‌ها درآمد کسب می‌کنند ولی در نهایت گروه‌های پایین به درآمدی نمی‌رسند و عده‌ای با خرید این کالاهای بی‌کیفیت متضرر می‌شوند. نظام دلالی گری و واسطه گری یکی از مشکلات نظام اقتصادی ما است که متاسفانه رشد عجیبی هم پیدا کرده است. به این دلیل که ما نتوانستیم نظام تولیدی را به خوبی سامان دهیم و از نیروهای کار در بخش تولید استفاده کنیم. نتیجه این امر آن است که افراد از انواع شیوه‌ها برای کسب سود در دلالی استفاده می‌کنند. شرکت‌های هرمی به شکل بازاریابی شبکه‌ای درآمدند که بعضی از آن‌ها دارای مجوز می‌باشند و برخی بدون مجوز فعالیت می‌کنند. باید سرمایه‌ها به بخش واقعی وارد می‌شد تا سود واقعی به دست بیاید و نظام دلالی گسترش پیدا نکند. شرکت‌های هرمی در دنیا وجود داشته است و از آن طریق وارد ایران شد و بازاریابی شبکه در دنیا دارای انجمن و فعالیت‌های بسیاری است. خود بازاریابی فی‌النفسه کار خلاف قانونی نیست اما به نسبت بخش‌های درست و قانونی آن عملا بخش‌های خلاف آن جلوه بیشتری پیدا کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: