کد خبر: ۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ناگهان خبر‌هايي ضد و نقيض در برخي خبرگزاري‌هاي جريان اصولگرا منتشر شد. خبري که ساير رسانه‌ها براي بازنشر آن دودل بودند و منتظر گذر زمان براي صحت و سقمش. خبر ترور يکي از دانشمندان هسته‌اي نام محسن فخري‌زاده.

آرمان ملي- اميد کاجيان: ناگهان خبر‌هايي ضد و نقيض در برخي خبرگزاري‌هاي جريان اصولگرا منتشر شد. خبري که ساير رسانه‌ها براي بازنشر آن دودل بودند و منتظر گذر زمان براي صحت و سقمش. خبر ترور يکي از دانشمندان هسته‌اي نام محسن فخري‌زاده. نامي آشنا براي بنيامين نتانياهو که چندي پيش از او در سخنراني‌اش نام برده بود و او را يکي از رهبران اصلي برنامه هسته‌اي ايران توصيف کرده بود؛ البته زماني که خيلي‌ها واکنش بهروز کمالوندي را نسبت‌به خبر ترور او ديدند، اين تصور را پيدا کردند که ممکن است اين خبر آنگونه هم که در رسانه‌هاي جريان اصولگرا منتشر شده نباشد، چراکه کمالوندي اطمينان داد که همه دانشمندان هسته‌اي در سلامت کامل به سر مي‌برند. سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرده بود که براي هيچ‌يک از دانشمندان هسته‌اي کشورمان حادثه‌اي پيش نيامده است. اما ظاهرا موضوع جدي‌تر از اينها بود چراکه اندکي بعد وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اطلاعيه‌اي از به شهادت رسيدن رئيس سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع در جريان عمليات تروريستي خبر داد. روابط عمومي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: «بعدازظهر جمعه عناصر تروريست مسلح خودروي حامل محسن فخري‌زاده رئيس‌سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جريان درگيري، تيم حفاظت ايشان با تروريست‌ها آقاي ‌محسن ‌فخري‌زاده به‌شدت مجروح شد و بيمارستان منتقل شد. متاسفانه تلاش تيم پزشکي براي احياي ايشان موفق نبود و اين مدير خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفيع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور يکي از مديران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبري و ملت شهيدپرور ايران اسلامي تبريک و تسليت عرض مي‌نمايد.»
غافلگيري؟
ترور فخري‌زاده از سويي و واکنش بهروز کمالوندي از سوي ديگر مي‌تواند يا بيانگر بي‌اطلاعي و غافلگيري داخلي سيستم باشد يا به اين معنا که نقش فخري‌زاده چيزي متفاوت با دانشمند هسته‌اي و در شکل و شمايلي فراتر از آن تلقي شود، اما آنچه در اين وهله مي‌توان ديد، کوتاهي‌هايي است که باعث فراهم شدن شرايط اين ترور شده؛ تروري که در يک روز تعطيل در خلوتي کامل شهر در آبسرد دماوند صورت گرفته است. معمول است که در روزهاي اينچنيني فراهم کردن مسائل امنيتي ساده‌تر و انجام اقدامات تروريستي موفق دشوارتر است، حال آنکه اين ترور و البته بي‌اطلاعي يکي از بالاترين رده‌هاي سازمان انرژي اتمي از آن بيانگر غفلت صورت‌گرفته در امر محافظت دقيق‌تر و جامع‌تر از اين چهره‌هاي علمي و دانشمند کشور است. مي‌گويند يک نيسان پر از مواد منفجره در حين عبور خودروي فخري‌زاده خود را منفجر مي‌کند و سپس عامل بعدي اقدام به تيراندازي مي‌کند. بعد از درگيري با تيم محافظتي وي، فخري‌زاده در پي انفجار و اصابت تير پس از انتقال با بالگرد به بيمارستان به شهادت مي‌رسد. دکتر محسن فخري‌زاده يکي از پنج شخصيت ايراني بود که نامش در فهرست 500نفره قدرتمندترين افراد جهان که از سوي نشريه آمريکايي فارن‌پاليسي منتشر مي‌شود، قيد شده بود. البته در قطعنامه 1747 شوراي امنيت که در تاريخ 24 مارس 2007، عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تصويب شده نام وي جزو افراد تحريم‌شده قرار داده شده است. آمريکايي‌ها، وي را «صندوقچه اسرار» برنامه هسته‌اي ايران قلمداد مي‌کردند. برخي نام پدر برنامه هسته‌اي تهران را بر او گذاشتند يا عده‌اي ادعا مي‌کردند که وي برنامه‌هاي حساس هسته‌اي ايران را مديريت مي‌کند. اما اشاره شخص نتانياهو به دکتر فخري‌زاده در سخنراني‌اش، بي‌ترديد بعد از اين ترور اولين نگاه‌ها را به سمت اسرائيل مي‌برد. به‌خصوص که بعد از اين ترور نتانياهو در ويدئويي که از خود منتشر کرد اعلام داشت: مي‌خواهم ليستي از کارهايي که اين هفته انجام داده‌ام
را با شما در ميان بگذارم يک ليست جزئي چون نمي‌توانم همه چيز را بگويم. خيلي‌ها لااقل بخشي از اين پيام را بي‌ارتباط با موضوع ترور نمي‌دانند و شايد هم خبرهاي ديدارش با بن‌سلمان، اگرچه فعلا پنتاگون و دفتر نتانياهو از اظهارنظر درباره شهيد فخري‌زاده سر باز مي‌زنند. اما وزير امورخارجه کشورمان تاکيد کرد: نشانه‌هاي جدي از نقش اسرائيل در ترور دانشمند برجسته کشورمان ديده مي‌شود. او در توئيتي گفت: «تروريست‌ها امروز يک دانشمند برجسته ايران را ترور ‌کردند. اين بزدلي - که نشانه‌هاي جدي از نقش اسرائيل در آن ديده مي‌شود - نشانگر جنگ‌طلبي از سر استيصال مرتکبان اين اقدام است. ايران جامعه بين‌المللي - خصوصا اتحاديه اروپا - را پايان دادن استانداردهاي دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن اين عمل تروريستي دولتي فرامي‌خواند.»
مقايسه سردار سليماني و فخري‌زاده
اما از سويي برخي از واکنش‌هاي مقامات نيز کليدواژه انتقام سخت را بر سر زبان‌ها انداخته است. انتقام سختي که يادآور ترور سردار سليماني و حوادث پس از آن است؛ به‌نحوي‌که ترور سردار سليماني به‌عنوان شخص اول نظامي اکنون با ترور فخري‌زاده به عنوان شخص اول دانشمند هسته‌اي ايران مقايسه مي‌شود.
لازم به ذکر است اوايل سال 1397، منابع رژيم‌صهيونيستي اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسي اين رژيم «موساد» تلاش کرده يک دانشمند هسته‌اي ايران را ترور کند اما عمليات او موفق نبوده است. در اين‌باره وبگاه «واللا نيوز» گزارش داده بود عوامل موساد پيشتر تلاش کرده‌اند يک دانشمند هسته‌اي ايراني به نام «محسن فخري‌زاده مهابادي» که مسئول راکتور اتمي تهران است را ترور کنند. اين وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌اي ايراني که پيشتر ترور شدند يا سوءقصدي عليه جان آنها انجام گرفته، عمليات آن توسط عاملان موساد اجرا شده است. مقامات اطلاعاتي خارجي موساد به «واللا» گفته بودند که فخري‌زاده در ليست ترور موساد قرار داشت. نام فخري‌زاده از طريق ليست سازمان ملل در اختيار موساد قرار گرفته بود. وي در اين ليست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و رئيس پيشين مرکز تحقيقاتي فيزيک (PHRC)» معرفي شده بود. از نکات جالب‌توجه اينکه برخي بار ديگر نام الکاظمي نخست‌وزير عراق نيز مطرح مي‌کنند، کسي که پيشتر در معرض بود که ممکن است در ترور سردار سليماني راهنمايي‌هايي کرده باشد، اکنون شايد با مانع شدن خروج کامل نظاميان آمريکا از عراق زمينه‌هايي را خواسته يا ناخواسته فراهم کرده است. نگاهي به اظهارات برخي از سران کشور کليد واژه انتقام را نشان مي‌دهد و اينکه عده‌اي مسير تقابل را برگزيده‌اند. قاليباف به‌عنوان رئيس مجلس کشورمان در اين‌باره گفته است: «‏وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ... إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ... اين متن بخشي از آيه 227 سوره شعرا (و آنان که ظلم و ستم کردند به‌زودي خواهند دانست که به چه کيفرگاهي و دوزخ انتقامي بازگشت مي‌کنند) و بخشي از آيه 22 سوره سجده است (البته ما از بدکاران انتقام خواهيم کشيد.)» يا سرلشکر پاسدار محمد باقري رئيس ستادکل نيروهاي مسلح که گفته است: بار ديگر تروريست‌هاي کوردل وابسته به استکبار جهاني و رژيم پليد صهيونيستي در اقدامي وحشيانه، يکي از مديران و خدمتگزاران عرصه علمي، پژوهشي و دفاعي کشور را به شهادت رساندند. انتقام سختي در انتظار آمران و عاملان اين اقدام کور خواهد بود. سردار دهقان نيز در اظهاراتي بيان داشته است: صهيونيست‌ها در واپسين روزهاي عمر سياسي متحد قماربازشان در پي تشديد و افزايش فشار بر ايران براي ايجاد يک جنگ تمام‌عيار هستند. شب دراز است و قلندر بيدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان اين شهيد مظلوم فرود خواهيم آمد و از کرده خود پشيمان‌شان مي‌کنيم! اظهاراتي که همه شايد از احتمال اقدامات سخت ايران خبر مي‌دهند.
شناسايي عناصر خودفروخته آغاز شده
وزير اطلاعات گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسايي عناصر خودفروخته تروريست جنايت ددمنشانه ترور محسن فخري‌زاده را آغاز کرده و انتقام خون شهيد عزيز را از مسببان و هاديان جنايتکار خواهند گرفت.
محمود علوي در واکنش به ترور محسن فخري‌زاده رئيس سازمان پژوهش و نوآوري، با انتشار پيامي اعلام کرد: شهادت مظلومانه رئيس سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، شهيد والامقام دکتر محسن فخري‌زاده موجب تالم و تاسف فراوان شد. محمود علوي تصريح کرد: به آگاهي مردم عزيز و قدرشناس کشورمان مي‌رساند سربازان گمنام امام زمان(عج)، شناسايي عناصر خودفروخته تروريست اين جنايت ددمنشانه را آغاز کرده و انتقام خون شهيد عزيز را از مسببان و هاديان جنايتکار خواهند گرفت.
اقدام نظامي راه‌حل؟
همه اين اتفاقات اما در حالي رخ مي‌دهد که با پايان دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ چندي بود که خبرهاي جسته و گريخته‌اي از تلاش‌هاي نظامي آمريکا و حتي احتمال حمله نظامي اين کشور يا هم‌پيمانانش عليه مکان‌هاي تاسيسات هسته‌اي ايران شنيده مي‌شد. خبرهايي که بسياري با توجه به دوماهه باقيمانده رئيس‌جمهور آمريکا و البته شرايط نامعلوم بنيامين نتانياهو در اسرائيل و همينطور بن‌سلمان در عربستان به‌عنوان آخرين تلاش‌هااين مثلت شوم براي اعمال فشار به ايران از آن ياد مي‌کردند. اين در حالي است که اخيرا اخباري از ديدار سه‌گانه نتانياهو و بن‌سلمان و پمپئو وزيرخارجه آمريکا و تصميماتي درخصوص برنامه‌هاي هسته‌اي ايران و آغاز به کار بايدن در آينده شنيده مي‌شد. بسياري از کارشناسان نيز اين نظريه را مطرح مي‌کردند که آمريکا و حاميانشان بدشان نمي‌آيد که در چنين شرايطي با تله‌گذاري، ايران را وارد مقوله تنش‌هاي نظامي کنند، به نحوي که اين تنش‌ها عملا دست بايدن رئيس‌جمهور آينده آمريکا را نيز براي هرگونه مذاکره يا بازگشت به برجام ببندد، چراکه اگر عملا آمريکا يا اسرائيل وارد جنگي با ايران بشود، آن هنگام بايدن موظف به تداوم آن جنگ به نفع اسرائيل و آمريکا خواهد بود، وگرنه اعلام پايان آن جنگ به محض روي کار آمدن بايدن، يعني قبول شکست که مطمئنا اين موضوع چيزي نيست که مردم و سيستم آمريکا بربتابند و چنين چيزي عليه بايدن و حزبش تمام خواهد شد. به عبارتي، در اين روزها «ترامپ»، نتانياهو و بن‌سلمان بيکار ننشسته و قصد دارند، راه رئيس‌جمهور دموکرات آمريکا و ايران را در آينده ناهموار سازند و تنها کافي است تا در چنين شرايطي ايران در زمين بازي ساخته شده اين سه نفر وارد شده تا همه چيز با تحريک کشورمان وارد تنش‌هاي شديد و حتي نظامي بشود. در اين ميان رفتارها و همکاري‌هاي منطقه‌اي کشورهاي عربي نيز با آمريکا بايد مورد توجه قرار گيرد. به نظر مي‌آيد که ايران در چنين شرايطي بايد بيش از هميشه هوشيارانه وارد عمل شود و با دقت و درايت اقدامات خود را عملياتي کند تا در تله رفتارهاي پرتنش گرفتار نشوم.
نام:
ایمیل:
* نظر: