کد خبر: ۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
انقلابیون یمن روز دوشنبه با یک فروند موشک قدس 2 شرکت آرامکوی عربستان در جده را در هم کوبیدند. این عملیات همزمان با انتشار خبر سفر مثلا مخفیانه! بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان صورت گرفت و برخی آن را «هشداری مهم به ریاض» درمورد «عادی ‌سازی روابط با اسرائیل» تحلیل کردند.

سرویس خارجی-انقلابیون یمن روز دوشنبه با یک فروند موشک قدس 2 شرکت آرامکوی عربستان در جده را در هم کوبیدند. این عملیات همزمان با انتشار خبر سفر مثلا مخفیانه! بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان صورت گرفت و برخی آن را «هشداری مهم به ریاض» درمورد «عادی ‌سازی روابط با اسرائیل» تحلیل کردند. در ادامه واکنش‌ها به این عملیات موشکی، انصارالله یمن اعلام کرده این موشک در اصل برای حمله به «اسرائیل» طراحی شده است. فارس گزارش داده که عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفته موشکی که پالایشگاه آرامکو در شهر جده عربستان را هدف گرفت در اصل برای بندر ایلات (در سرزمین‌های اشغالی فلسطین) در نظر گرفته شده است. «عبدالوهاب المحبشی» در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته: «موشکی که جده را هدف گرفت، ارتقا خواهد یافت تا بُرد آن به بندر ایلات (فلسطین اشغالی) برسد...همه ملت‌‌های منطقه باید در کنار مردم یمن و فلسطین در برابر تجاوز بایستند.» ایلات شهری مهم، بندری و توریستی در ساحل خلیج ایلات و در جنوب فلسطین اشغالی است و به گفته کارشناسان، حمله موشکی یمنی‌ها به ایلات کاملا امکان‌پذیر است، چراکه بُرد موشک‌های یمنی پیش از این به بندر «ینبع» در شمال غرب خاک عربستان هم رسیده بود.
تایید عملیات موشکی توسط ریاض
اما سعودی‌ها پس از یک سکوت حدودا 24 ساعته، و پس از انتشار تصاویر این حملات، مجبور شدند وقوع حمله را هرچند به طور جزئی تایید کنند. یک مقام بلندپایه شرکت آرامکو دیروز جزئیات بیشتری را از حمله روز دوشنبه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تاسیسات نفتی این شرکت در جده اعلام کرد: «این حمله یک کارخانه توزیع مشتقات نفتی در شمال جده را هدف قرار‌داده است و هیچ تلفات انسانی نداشته و از میان ۱۳ مخزن این تأسیسات، یکی از مخازن که ۱۰ درصد سوخت انبارشده در این تأسیسات را در خود داشته آسیب دیده است.» به گفته این مقام، این واحد توزیع نفت یکی از سه واحد اصلی توزیع مشتقات نفتی در عربستان و «مرکزی بسیار مهم» است که روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت را در سرتاسر کشور توزیع می‌کند. در همین راستا، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به این حمله موشکی گفت که ائتلاف سعودی متجاوز به یمن به مرحله فروپاشی رسیده است و کشور‌های عضو این ائتلاف بیشتر از هر زمان دیگری در معرض باج خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. محمود الزهار، از رهبران جنبش حماس فلسطین نیز حمله موشکی نیرو‌های یمنی به شرکت آرامکو را «رساترین پاسخ به رویکرد عادی ‌سازی روابط با دشمن اشغالگر» عنوان کرد. محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله اما در توئیتی نوشت «حمله به تاسیسات نفتی عربستان با موشک قدس ۲، اقدامی بر ضد ادامه تجاوز به یمن و روند عادی‌‌سازی روابط با صهیونیست‌هاست». در همین ارتباط «محمد برکه» رئیس‌کمیته پیگیری امور فلسطینی‌‌ها در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ به المیادین گفته:« شلیک موشک قدس ۲ موازنه راهبردی منطقه‌ای را تغییر داد و نام آن بر مرکزیت مسئله فلسطین تاکید می‌کند.» برکه تأکید کرد، همزمانی شلیک موشک قدس ۲ با سفر نتانیاهو به ریاض پیام‌های مهمی دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: