کد خبر: ۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سرقت از علي دايي چنان در فضاي رسانه‌اي و مجازي پيچيد که رسانه‌ها تا چند روز به اين مساله مي‌پرداختند. چنانکه پس از انتشار فيلم سرقت از وي واکنش‌ها شدت يافت. حال پس از چهار روز که از سرقت گردنبند ارزشمند علي دايي گذشته است، سرانجام روز گذشته سارقان توسط پليس دستگير شدند.

آرمان ملي- حميد شجاعي: سرقت از علي دايي چنان در فضاي رسانه‌اي و مجازي پيچيد که رسانه‌ها تا چند روز به اين مساله مي‌پرداختند. چنانکه پس از انتشار فيلم سرقت از وي واکنش‌ها شدت يافت. حال پس از چهار روز که از سرقت گردنبند ارزشمند علي دايي گذشته است، سرانجام روز گذشته سارقان توسط پليس دستگير شدند. البته اين پايان ماجرا نبود و مساله با واکنش‌هاي گوناگوني مواجه شد. چنانکه نظام‌الدين موسوي نماينده تهران با اشاره به سرقت از دايي مي‌گويد: پايتخت حداقل 120پاسگاه انتظامي کم دارد و متاسفانه طي ساليان اخير دولت و شهرداري به تکاليف قانوني خود در زمينه ساخت مراکز انتظامي عمل نکرده‌اند.
ماجراي سرقت از علي دايي
انتشار خبر سرقت از علي دايي درحالي‌که همراه دخترش بود، سروصداي زيادي به پا کرد و حواشي و واکنش‌هاي زيادي در فضاي مجازي و رسانه‌اي داشت. ماجرا از اين قرار است که حوالي ساعت 18 عصر روز چهارشنبه 8 آبان علي دايي به همراه فرزندش، نورا در حال خروج از دفتر کار خود در خيابان آصف تهران بود که دو فرد موتورسوار به او نزديک شدند. يکي از اين افراد دست بر گردن علي دايي برد و گردنبند او را پاره کرد و به سرقت برد. در همين حين درگيري‌اي نيز ميان اين سارق و علي دايي شکل گرفت که اسطوره فوتبال ايران به‌خاطر اينکه دخترش همراه او بود، از ادامه درگيري دست کشيد و سارقان نيز با بردن گردنبند ارزشمند دايي فرار کردند. پس از اين اتفاق، دايي به کلانتري منطقه مربوطه شکايت کرده و کار را به پليس آگاهي کشاند. با بازبيني دوربين‌هاي مداربسته در محل حادثه روند سرقت از کاپيتان و سرمربي تيم ملي فوتبال ايران به‌طور کامل مشخص شد و تحقيقات پليس آغاز شد. اين در حالي است که روز جمعه نيز ويدئوي شوک‌برانگيز حمله سارقان به علي دايي و سرقت گردنبند طلاي او در فضاي مجازي منتشر شد. آنچه در اين فيلم مشخص بود اينکه گويا سارقان احتمالا او را مي‌شناختند و از جايگاه و موقعيتش اطلاع داشتند. از اين رو از پيش کمين کرده بودند و در زمان خروج دايي از دفتر کارش به او حمله‌ور شده و گردنبند ارزشمند او را به سرقت بردند. در اين راستا، پليس اعلام کرده که اين اتفاق در زعفرانيه در شمال تهران رخ داده است. سرهنگ محمد کالوسي، سرکلانتر يکم پليس پيشگيري در اين باره گفت: «ماموران کلانتري اقدام به تشکيل پرونده کرده و با ثبت اطلاعات و مستندات، پرونده را براي رسيدگي تخصصي به پليس آگاهي ارجاع داده‌اند.» با وجود اينکه به نظر مي‌رسد سارقان از هويت طعمه خود آگاهي داشتند، اما سرکلانتري يکم پليس پيشگيري تهران بزرگ معتقد است: «با توجه به اينکه دو سارق از پشت به دايي و دخترش نزديک شدند، به نظر نمي‌رسد که آنان از قبل شناسايي شده باشند يا حتي سارقان از اين موضوع که از چه کسي سرقت مي‌کنند، باخبر باشند و قصد قبلي در کار بوده باشد، البته اين موضوع در حال بررسي است و فعلا نمي‌توان به شکل قطعي درباره آن اظهارنظر کرد.» البته اين براي نخستين‌بار نيست که چهره‌هاي مشهور مورد سرقت قرار مي‌گيرند و پيش از اين نيز چهره‌هاي معروف و مشهور ديگري مورد دزدي و سرقت قرار گرفته‌اند. با اين حال روز گذشته پليس آگاهي پايتخت خبر رسيد که که سارقان گردنبند آقاي گل جهان دستگير شده‌اند. ظاهرا دستگيري يکي از سارقان در منطقه آصف سبب شده تا پليس ماجراي سرقت از علي دايي را نيز مطرح کند و اين سارق نيز به دزدي از اسطوره فوتبال اعتراف کرده است. يک منبع موثق در پليس آگاهي دستگيري سارقان گردنبند دايي را تاييد کرد و قرار است با برگزاري دادگاه ماجرا پيگيري شود.
تهران 120 پاسگاه کم دارد
خبر حمله به علي دايي و سرقت از او واکنش‌هاي متفاوتي در فضاي مجازي و حقيقي داشت. چنانکه بسياري از کاربران در صفحات اينستاگرامي کامنت‌هاي متفاوت و گاهي عجيبي را در اين خصوص منتشر کردند و نظرات مختلفي در اين خصوص ابراز کردند. فرارو نوشت، اما از نکات جالب اين موضوع واکنش نظام‌الدين موسوي نماينده مردم تهران در مجلس بود که در صفحه توئيتر خود نوشت: «به بهانه حادثه تلخ حمله و سرقت از قهرمان پيشکسوت فوتبال کشورمان آقاي علي دايي، به‌عنوان دبير مجمع نمايندگان استان تهران عرض مي‌کنم که پايتخت حداقل 120پاسگاه انتظامي کم دارد و متاسفانه طي ساليان اخير دولت و شهرداري به تکاليف قانوني خود در زمينه ساخت مراکز انتظامي عمل نکرده‌اند.» اما همين توئيت با واکنش‌هاي شهروندان روبه‌رو شده است. کاربري خطاب به نظام‌الدين موسوي نوشته است: «به‌عنوان نماينده مجلس و دبير مجمع نمايندگان استان تهران به دنبال کاهش بستر‌هاي بروز جرم در تهران باشيد. افزايش پاسگاه و پليس و ... کمکي به کاهش جرم نخواهد کرد. خواهشا منابع کشور را درست و صحيح هزينه کنيد.»
تشکيل قرارگاه براي مقابله با اراذل و اوباش
دنبال اعلام گزارش‌هاي مردمي و ضابطين مبني بر ايجاد ناامني در برخي از نقاط شهر تهران توسط اراذل و اوباش، تاکيد اخير رياست محترم قوه قضائيه مبني بر برخورد قاطع محاکم با اشرار و ناامن‌کنندگان جامعه شنبه جلسه‌اي به منظور ارزيابي اقدامات و ارتقاي سطح هماهنگي و تشديد اقدامات مقابله‌اي عليه اراذل و اوباش با حضور دادستان عمومي و انقلاب تهران، فرماندهان ارشد نظامي، انتظامي و امنيتي استان و قضات ذيربط در دادسراي تهران تشکيل شد. يکي از موضوعات مهم مطرح‌شده در اين نشست، ايجاد قرارگاه مشترکي با محوريت و مديريت دادستان عمومي و انقلاب تهران و با حضور دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي به منظور مقابله با هنجارشکني و همچنين صدور دستورات قضائي براي شناسايي، رصد و نظارت بود.
آنهايي که علي دايي نيستند
تاکنون بسيار شنيده شده که سرقت‌هاي متعددي در سطح شهر از مردم انجام شده است. در اين ميان، برخي گوشي موبايل خود را از دست داده‌اند، برخي طلا و جواهر و عده‌اي هم پول نقد و... اما آنچه که افراد را از هم متمايز مي‌کند درصد شناخته شدن و معروفيت آنهاست و همين موضوع است که ميان سرقت از علي دايي به‌عنوان يک چهره معروف ورزشي با يک شهروند عادي تمايز ايجاد مي‌کند. آنچه مسلم است اگر شخص موردنظري که گردنبند او سرقت شده علي دايي نبود ابعاد سرقت از او اين همه رسانه‌اي نمي‌شد و اساسا پيگيري‌ها نيز به اين شدت نبود. کما اينکه بعضا شاهديم پروسه اداري پيگيري يک سرقت گوشي تلفن همراه آن‌قدر خسته‌کننده و زمان‌بر مي‌شود که بسياري از مردم اساسا عطاي آن گوشي دزدي را به لقايش مي‌بخشند. اين موضوع لزوم تدوين قوانين سختگيرانه‌تري درباره سارقين و برخورد جدي‌تري از سوي دستگاه‌هاي مسئول را نسبت به همه شهروندان مي‌طلبد.
نام:
ایمیل:
* نظر: