کد خبر: ۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
هنوز چالش‌هاي برگزاري مراسم خاکسپاري استاد شجريان تمام نشده بود که چالشي ديگر در مشهد خبرساز شد. برگزاري جشن بيعت در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد عجيب بود؛ مراسمي که با استقبال زياد مردم مواجه شد و از تصاوير منتشرشده مشخص است که سکوهاي ورزشگاه مملو از جمعيت است.

آرمان ملي: هنوز چالش‌هاي برگزاري مراسم خاکسپاري استاد شجريان تمام نشده بود که چالشي ديگر در مشهد خبرساز شد. برگزاري جشن بيعت در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد عجيب بود؛ مراسمي که با استقبال زياد مردم مواجه شد و از تصاوير منتشرشده مشخص است که سکوهاي ورزشگاه مملو از جمعيت است. عصر‌پنجم آبان از ساعت 14 تا 17 به مناسبت نهم ربيع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مراسم جشني در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد برگزار شد. سخنران مراسم علي‌اکبر رائفي‌پور بود و برخي مداحان و ذاکران سرشناس اهل‌بيت (ع) نيز در اين جشن به اجراي برنامه پرداختند. در بخشي از اعلان‌هاي اين مراسم در فضاي مجازي ذکر شده بود: «آماده‌ايم با حضور باشکوه در اجتماع مردمي عيد بيعت با امام عصر(عج)، ياري‌اش کنيم، با او تجديدبيعت نموده و همدل و هم‌صدا از او بخواهيم تا به نجات جهان برخيزد.»
کي مجوز داد؟
برگزاري اين جشن در اين ابعاد قطعا نيازمند مجوز از نهادهاي ذيربط در مشهد مانند شهرداري، فرمانداري و استانداري و ستاد کنترل بحران کرونا در استان خراسان رضوي است. تبليغات برگزاري اين جشن با لوگوي شهرداري مشهد بوده، اما اين نهاد نقش‌آفريني در جشن را کتمان مي‌کند. شهرداري مشهد تاکيد کرد که «اين نهاد در برگزاري جشن مردمي عيد بيعت در ورزشگاه امام‌رضا (ع) هيچ نقشي نداشته و از لوگوي شهرداري سوءاستفاده شده است». اين اطلاعيه مي‌افزايد:«از آنجا که اين شهرداري در جريان برگزاري چنين مراسمي نبوده و نيست و براي استفاده از لوگوي سازماني نيز هيچ‌گونه هماهنگي صورت نپذيرفته است، حق پيگرد قانوني سوءاستفاده‌کنندگان براي شهرداري مشهد محفوظ است.» رئيس مرکز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت در توئيتي در واکنش به اين اتفاق نوشت: هيچ مجوزي از ناحيه وزارت بهداشت يا دانشگاه علوم پزشکي مشهد براي برپايي تجمع و مراسم عمومي تحت‌عنوان بيعت يا... (آن هم تنها 48ساعت بعد از رهنمودها و تاکيدات مقام معظم رهبري در مقابله با کرونا) براي هيچ فرد يا گروهي صادر نشده است مسئولان فرمانداري مشهد اعلام کردند براي برگزاري اين جشن مجوزي از اين نهاد دريافت نشده است و سازمان تبليغات اسلامي به عنوان متولي و شوراي هيات‌هاي مذهبي مشهد به‌عنوان برگزارکننده مجوزهاي لازم را از مراجع بهداشتي مشهد دريافت کرده‌اند. مسئول کارگروه اطلاع‌رساني بيماري کرونا دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز به ايرنا گفت: براي برگزاري تجمع در دوره کرونا بايد مجوز بهداشتي دريافت کرد. ظاهرا جشن مشهد توسط سازمان تبليغات برنامه‌ريزي و اجرا شده بود. رئيس اداره تبليغات مشهد گفت: «اين جشن باشکوه در فضاي باز و با رعايت کامل فاصله‌گذاري اجتماعي انجام شد و طي هماهنگي با مرکز بهداشت مشهد و به‌صورت شفاهي مجوز برگزاري آن اخذ شده است. نکته قابل تامل آنجاست که بتول گندومي، عضو شوراي شهر مشهد در همين رابطه گفت اين مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.
واکنش وزير بهداشت چه خواهد بود؟
دقيقا يک هفته پيش، 29مهرماه وزير بهداشت از نبود همکاري براي مديريت کرونا ابراز گلايه تند و جدي کرده بود. سعيد نمکي در بخشي از انتقاداتش گفته بود، اگر روزي قرار باشد که عدم توفيق در مديريت اپيدمي را به حساب وزارت بهداشت بنويسند، دهانم باز خواهد شد و خواهم گفت که چه کساني چه کردند. به عنوان وزير بهداشت به‌تنهايي نمي‌توانم اين وضعيت را جمع کنم. او با مقايسه قدرت وزير بهداشت در ايران و ساير کشورها گفته بود: کجاي دنيا وزير بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس مي‌کنند. در کشورهايي که در جمع کردن اپيدمي توفيق حاصل کردند، وزير بهداشت مي‌نويسد و مي‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند. اينجا وزير بهداشت تمنا مي‌کند، خواهش مي‌کند و زانو مي‌زند، اما کسي گوش نمي‌دهد. کدام يک از اتوبوس‌هاي ما منطبق با اصول پروتکل‌هاي بهداشتي است؟ چند نفر را به خاطرماسک نزدن جريمه کردند؟ حالا و با برگزاري اين مراسم شايد بايد منتظر موج جديدي از انتقادات وزير بهداشت باشيم.
فقط مي‌توانم بگويم که متاسفم!
مينو محرز، عضو ستاد ملي مقابله با کرونا با اشاره به برگزاري جشن بيعت و تجمع در شهر مشهد گفت: از مردم و مسئولان تعجب مي‌کنم که بعد از اين همه مدت چرا اجازه مي‌دهند که چنين اتفاقاتي رخ دهد؟ گويا برخي هنوز باور ندارند که اين بيماري به صورت وحشتناک در کشور زياد شده است و نبايد اجازه برگزاري تجمعات را داد. فقط مي‌توان متاسف بود. محرز با ابراز تاسف نسبت به برگزاري اين مراسم گفت: فقط مي‌توانم بگويم که متاسفم! کساني که چنين تجمعي را در مشهد ايجاد کردند مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.
واکنش رائفي‌پور به انتقادات
رائفي‌پور سخنران مراسم بيعت بود و پس از حواشي ايجادشده در رشته توئيتي به انتقادات واکنش نشان داد. او نوشت: «‌‎هيات مذهبي مجتمع اميرالمومنينِ مشهد پس از اخذ مجوزهاي لازم و ارسال آنها براي بنده، از حقير براي سخنراني در مراسم ‎#عيدبيعت امسال رسما دعوت نمود. با توجه به روال بودن برگزاري مراسمات مذهبي در ورزشگاه امام رضا (ع)، اخذ مجوزهاي قانوني و شرط بنده مبني بر رعايت پروتکل‌ها پذيرفتم. ‏به غير از بنده، از آقايان محمد طاهري، احمد واعظي، صابر خراساني، حسين طاهري و سيد مهدي تحويلدار نيز دعوت شده بود. به‌راستي چرا اين جماعت فقط روي سخنران مراسم تمرکز کرده‌اند؟ به فرض صحت ادعاي منتقدان، مسئولان برگزارکننده بايد پاسخگو باشند يا بنده؟ در ضمن گفتني است موسسه مصاف ‏تمامي مراسمات خود از جمله برنامه اصلي که هرساله در ميدان امام‌حسين (ع) تهران برگزار مي‌شد را به دليل شيوع بيماري کرونا لغو کرد. گفتني است بنابر اعلام مسئولان ورزشگاه نيز مراسمات عزاداري ماه محرم مشهد به همين شيوه در ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار شده بود. متوجه نمي‌شوم منتقدان محترم دقيقا انتظار دارند بنده چه اقدامي مي‌کردم؟ ‏بلافاصله پس از مراسم، تصاويري مغرضانه از زواياي افقي (که فهم آن فقط پر ارزني شعور و سواد رسانه‌اي نياز دارد) براي القاي عدم رعايت پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتي در رسانه‌هاي ليبرال انتشار يافت که با توجه به شناختي که از ميزان خباثت اين جماعت سراغ داريم امري طبيعي است.» وي سپس اين سوالات را مطرح کرد: «1- به فرض صحت ادعاي منتقدان، چرا فقط سخنران مراسم که او هم يکي از مدعوين بوده هدف شماست؟ 2- چرا در مراسم تشييع شجريان که از قضا در همين شهر برگزار و فاتحه تمام پروتکل‌هاي بهداشتي خوانده شد اين جماعت لال بودند؟ در مترو و اتوبوس‌ها خبري نيست؟ يک‌شبه نگران مردم شديد؟ ‏3- اما چرا برخي انقلابي‌ها ناجوانمردانه با اين جريان همراه شدند؟ همراهي با اينها به درک، چرا دوشادوش رسانه‌هاي ملکه انگليس و عربستان قرار گرفته‌ايد؟ آيا نمي‌دانيد اساسا مشکل اين جماعت برگزاري مراسمات باشکوه مذهبي است؟ حقد و کينه از رائفي‌پور داريد؟ سرتان سلامت! اما به چه قيمتي؟ ‏مگر نمي‌بينيد؟ هرسال بهانه‌اي را براي به حاشيه بردن مراسم تجديدبيعت با امام زمان‌(عج) قرار مي‌دهند؟ مگر درباره مراسم سال گذشته نگفتند رائفي‌پور ميتينگ ورود به بهارستان راه انداخته است؟ مگر نمي‌بينيد از رونق گرفتن ‎#عيدبيعت و به حاشيه رفتن مراسم بدعت‌آميز نهم ربيع آتش گرفته‌اند؟ ‏در مظلوميت مولايمان همين بس که مبتلاي امثال من و شماست. اگر فکر کرده‌ايد در مارپيچ سکوت فرومي‌روم و اين حملات، توهين‌ها، تمسخرها و... ذره‌اي در اراده بنده خللي ايجاد مي‌کند زهي خيال باطل... تنها تاثيرش اين است که مصمم‌تر شوم.»
نام:
ایمیل:
* نظر: