کد خبر: ۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
از نمايندگان مجلس دهم بوديد و انتقاداتي بعضا سياسي به اين مجلس وارد مي‌شد. اکنون با توجه به سابقه نمايندگي که داريد، عملکرد مجلس يازدهم را تا به امروز چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ ‎قبل از انتخابات مجلس يازدهم بسياري از نمايندگان اصولگراي فعلي براي کشاندن مردم پاي صندوق‌هاي راي وعده‌هايي دادند که اين وعده‌ها عملي نشده و تحقق نيافته است.

‎ از نمايندگان مجلس دهم بوديد و انتقاداتي بعضا سياسي به اين مجلس وارد مي‌شد. اکنون با توجه به سابقه نمايندگي که داريد، عملکرد مجلس يازدهم را تا به امروز چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
‎قبل از انتخابات مجلس يازدهم بسياري از نمايندگان اصولگراي فعلي براي کشاندن مردم پاي صندوق‌هاي راي وعده‌هايي دادند که اين وعده‌ها عملي نشده و تحقق نيافته است. بي‌ترديد وضعيت اقتصادي جامعه به مراتب از زماني که مجلس دهم بر سر کار بود، بدتر شده است. قيمت تمامي اجناس از زمان روي کار آمدن مجلس يازدهم به مراتب بالاتر رفته است. بايد پذيرفت که مجلس متاسفانه در بعضي مواقع نمي‌تواند براي حل مشکلات اقتصادي کاري انجام دهد که البته اين موضوع در مورد قوه مجريه هم صدق مي‌کند.
دليلش چيست و آيا اختيارات کم است؟
‎دليل اينکه قوا نمي‌توانند مشکلات را حل کنند و اين به ساختارهاي کلي باز مي‌گردد که وجود دارد. کنترل کردن تعاملاتي که در حوزه سياست بين‌الملل و اقتصاد داخلي رخ مي‌دهد، از اختيارات مجلس و دولت فراتر است. اگر در اين راستا اقدامات جدي صورت نگيرد، شرايط سخت‌تر مي‌شود.
به وعده‌هايي اشاره کرديد که در زمان انتخابات داده شد اما محقق نشد. اين موضوع سبب بي‌‌‌اعتمادي جامعه به نهادهاي انتخابي مي‌شود. تصور مي‌کنيد فرصتي براي جبران اين بي‌اعتمادي وجود دارد؟
‎همانطور که اشاره کرديد مجلسيان يازدهم قبل از انتخابات به ارائه وعده‌هايي به جامعه پرداختند که در حال حاضر متوجه شده‌اند که نمي‌توانند اين وعده‌ها را محقق کنند. مجلس يازدهم نه تنها توان تغيير در شرايط اقتصادي کشور را ندارد، بلکه در ابتداي شروع فعاليتش، دو مصوبه را تصويب کرد که به‌نظر بنده به نفع مردم محروم هم نبود. يکي از مصاديق اثبات آن موضوع قير مجاني است که به ضرر مردم تمام شد. مجلس يازدهم طرح‌هايي را تصويب کرده که به‌نظر مي‌رسد، ظاهرا به ضرر مردم عادي است. بعضي از طرح‌هايي که مجلس يازدهم به تصويب مي‌رساند به نفع اقليت برخوردار از رانت جامعه است و گره‌اي از مشکلات اکثريت مردم باز نمي‌کند. نمايندگان مجلس قبل از انتخابات اسفند 98 شعارهايي دادند که به‌نظر مي‌آيد در حال حاضر از مسير فعلي خود خارج شده است. اقليتي که به نمايندگان اصولگرا درمجلس يازدهم راي دادند و در انتخابات مشارکت کردند، منتظر هستند تا اقداماتي براي حل مشکلات مردم از سوي اين مجلس انجام شود که تا امروز چنين نشده است. بخشي از مردم که به نمايندگان مجلس يازدهم راي داده بودند، تصور آن را داشتند که ناتواني مجلس دوره قبل باعث بروز چنين مشکلاتي در کشور شده است، اما با وجود گذشت چندين ماه از آغاز به کار اين مجلس ناتواني نمايندگان پارلمان يازدهم مشهود شده ‌است. مردمي که ناچار شدند به کانديداهاي منتخب براي ورود به مجلس راي بدهند انتظار گشايش در فضاي اقتصادي را دارند. مردم وقتي مشاهده مي‌کنند وضعيت اقتصادي بهبود پيدا نمي‌کند احساس نااميدي مي‌کنند.
روز سه‌شنبه استيضاح رئيس‌جمهور منتفي اعلام شد اما در روزهاي قــبل از آن شاهد فضاسازي شديد از سوي برخي نمايندگان در راستاي استيضاح روحاني بوديم . به‌نظر شما اين دسته از مخالفان دولت با توجه به تاکيد بزرگان کشور مبني بر لزوم همکاري با پاستورنشينان چه هدفي را دنبال مي‌کنند؟
‎نمايندگاني که در مجلس يازدهم موضوع استيضاح رئيس‌جمهور را مطرح مي‌کردند به‌خوبي آگاه بودند که استيضاح آقاي روحاني به نتيجه نمي‌رسد. بعضي نمايندگان يک يا 2روز با هدف غبارآلود کردن فضاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي کشور اين موضوع را مطرح و پس از آن عقب‌نشيني کردند که احمداميرآبادي فراهاني عضو هيات رئيسه مجلس يکي از اين نمايندگان است. او روز دوشنبه در سخناني استيضاح رئيس‌جمهور را منتفي دانست. آقاي اميرآبادي با نمايندگان استيضاح‌کننده در يک طيف قرار دارند و مي‌دانستند که نمي‌توانند رئيس‌‌جمهور را استيضاح کنند.
برخي معتقدند طرح چنين موضوعاتي براي مقصر نشان دادن دولت در تمام مشکلات است. اينطور فکر نمي‌کنيد؟
‎نمايندگان مجلس يازدهم قصد دارند وضعيت نامطلوب اقتصادي کشور را به گردن دولت بيندازند. جالب است که پيش از اين مقصر وضعيت موجود جامعه را دولت و مجلس دهم معرفي مي‌کردند و اما اکنون قائل به پذيرش نقش مجلس در مشکلات نيستند. تا وقتي که مجلس دهم بود و با اينکه فراکسيون اميد در اقليت بود، مدام تحت عناويني نظير مجلس ناکارآمد اين مجلس را نقد مي‌کردند و مي‌گفتند که مجلس دهم کاري نمي‌کند و به وضعيت معيشت مردم توجهي ندارد. در حال حاضر مجلس يازدهم توپ را در زمينه دولت مي‌اندازد و انگار نه انگار که اين مجلس سهمي دارد. اگر در نظر بگيريم که مجلس مي‌تواند در اوضاع سياسي و اقتصادي کشور مشارکت داشته باشد و مجلس دهم، مجلس متهمي بود و نمي‌توانست عمل کند، الان چرا مجلس يازدهم کاري نمي‌کند. اگر مجلس نمي‌تواند در اوضاع سياسي و اقتصادي کشور مشارکت داشته باشد، پس چرا مجلس دهم را متهم مي‌کرديد. در حال حاضر که قوه مقننه در اختيار اصولگرايان قرار دارد، در تلاشند که قوه مجريه را مقصر وضعيت موجود و مشکلات کشور معرفي کنند البته بنده اعتقاد دارم که ارکان مختلف هيچ‌فرقي با يکديگر ندارند و همه آنها در زير يک پرچم زندگي و فعاليت مي‌کنند. اگر قرار باشد نهادي را مقصر شرايط نامطلوب اقتصادي در جامعه بدانيم، بي‌‌‌شک تمام مسئولان و نهادها داراي سهم هستند و نمي‌توان قوه مقننه را مستثني کرد.
به‌نظر مي‌رسد جامعه هم ديگر خسته شده و مانند سابق ميل ورود به چالش شناسايي مقصر را ندارد. دليل اين تغيير رفتار جامعه را چه مي‌دانيد؟
‎درست است. براي مردم ديگر تفاوتي ندارد که مجلس با دولتمردان درگير باشد و يا يکديگر را مقصر شرايط کشور بدانند. درگيري مجلس و دولت براي مردم نه آب و غذا مي‌شود و نه انسولين به آنها مي‌رساند. براي مردم فرقي نمي‌کند که دولت يا مجلس باهم درگير باشند، چون هيچ‌گره‌اي از مشکلات مردم باز نمي‌کند.
اظهارات اخير آقاي مجتبي ذوالنوري هم حاشيه‌ساز بود. برداشت شما از آن ادعاها چيست؟
قبلا شاهد بوديم که اگر نمايندگان يا ساير افراد کوچکترين صحبتي مي‌کردند و رسانه‌هاي خارجي آن اخبار را منعکس مي‌کردند، فورا مورد انتقاد و حتي پرونده‌سازي قرار مي‌گرفتند و گفته مي‌شد که باعث سوءاستفاده رسانه‌هاي بيگانه شده‌ايد. چطور مي‌شود که رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس علنا مي‌گويد بايد رئيس‌جمهور را اعدام کنيم و همه رسانه‌هاي خارجي به بازتاب اين اظهارات مي‌پردازند اما به ايشان حتي تذکر داده نمي‌شود. بسياري از رسانه‌هاي خارجي از صحبت‌هاي مجتبي ذوالنوري تعجب کردند، چراکه جايگاه ايشان در قوه مقننه بسيار مهم است. اساسا ايشان نه در قوه قضائيه هستند نه نماينده آحاد مردم ايران که رئيس‌جمهور را به اعدام محکوم مي‌کنند. در اين چند روز که صحبت اعدام رئيس‌جمهور مطرح شده بود، بسياري مي‌گفتند که اگر واقعا به فکر مردم هستيد يک رفراندوم درباره رئيس‌جمهور و ساير قوا برگزار کنيد تا ببينيد مردم خواستار چه اقداماتي هستند. بعد از اين صحبت‌ها هم همايش استيضاح را برگزار کردند که نشان مي‌دهد عده‌اي به جاي حل مشکلات کشور فقط به‌دنبال حاشيه‌سازي و تشنج در جامعه هستند. در هيچ بخش اخلاق اسلامي اشاره نشده که قواي يک کشور اينگونه به بحث، جدل و توهين به يکديگر بپردازند. در بعضي از جلسات مجلس‌يازدهم که نه تنها رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس بلکه چندين نماينده مجلس هم به‌صورت ستيزجويانه و غيراخلاقي، رئيس‌جمهور را مورد خطاب قرار دادند، البته نه به اين شدت که آقاي ذوالنوري مطرح کرد اما به رئيس‌جمهور توهين کردند. لفظ اعدام که آقاي ذوالنور به کار برد، بار حقوقي دارد ولي کلمات ديگري که توسط نمايندگان مجلس به کار برده شده است از نظر اخلاقي و سياسي توهين‌آميز بوده است. از طرف ديگر افراد مرتبط با رئيس‌جمهور مانند مشاور ايشان يا شخصيت‌هاي ديگر براي تلافي کردن توهين‌ها و ادعاهاي نادرست طيف مخالف، از واژگان نامناسبي استفاده مي‌کنند که به آنها هم انتقاد وارد است.
برخي چنين مطرح مي‌کنند که طرح موضوعات چالشي براي دور کردن اذهان جامعه از برخي مشکلات به‌ويژه در حوزه اقتصادي است.
‎يکي از موضوعاتي که در اين شرايط گريبان‌گير کشور شده، مسايل حاشيه‌اي است که کشور را به سمت شرايط بدتر اقتصادي، سياسي و... سوق مي‌دهد. به‌نظرم يکي از دلايل مطرح شدن اين موضوعات بر اين اساس است که اذهان از مسايل اصلي جامعه که موضوعات اقتصادي است، منحرف شود و آنها را فراموش کنند اما بايد بدانند براي مردم اظهارات رئيس‌جمهور يا نمايندگان مجلس داراي تفاوت با ديگري نيست که دليلش هم اين است که مردم کشور ما در انبوه مشکلات و ناملايمات غرق شده‌اند.
چرا مجلس به‌جاي پرداختن به حاشيه‌ها به لايحه‌هاي خود رسيدگي نمي‌کند؟
‎ براي آقاي قاليباف و تعدادي از نمايندگان به خاطر اينکه تازه وارد اين فضا شده‌اند تا مسلط شوند زمان لازم است. از طرف ديگر متاسفانه به‌نظر مي‌رسد که افراد متخصص و مسلط در حوزه‌هاي مختلف به اندازه‌اي که بتوانند در مجلس تاثيرگذار باشند وجود ندارد. لوايح، از طرف دولت وارد مجلس مي‌شود و مجلس آنها را بررسي و به قانون تبديل مي‌کند، ممکن است يکي از اهداف آنها خريدن زمان باشد تا انتخابات و رئيس‌جمهور جديد که دولت بعدي بعضي لوايح را از دستور خارج کند. البته الان هم زود است بخواهيم درباره اين مسايل قضاوت کنيم.
‎ مهمترين رويداد سياسي کشور در سال آينده انتخابات رياست جمهوري سيزدهم است. شانس پيروزي اصولگرايان در انتخابات آينده را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
‎به‌نظر بنده، رياست جمهوري هم به اصولگرايان مي‌رسد تا ديگر بهانه‌اي براي مشکلات کشور نداشته باشند. جريان اصولگرا بايد متوجه باشد که مشکلات کشور فقط تقصير دولت آقاي روحاني نيست. همه ارکان کشور بايد با يکديگر همکاري و وحدت داشته باشند . اگر ارکان مختلف با هم مقابله و روبه‌رو شوند آن وقت کشور دچار چالش و حواشي مي‌شود.
حــضور مــردم در انتخابات سال آينده را چگونه پيش‌بيني مي‌کنيد؟
‎اگر در شرايط اقتصادي مردم گشايشي ايجاد نشود، مردم در انتخابات سال آينده حضورشان مانند انتخابات مجلس خواهد بود. اصلاح‌طلبان هم در اين شرايط شانس پيروزي در انتخابات با مشارکت کم مردم نخواهد داشت. اصولگرايان هم هميشه پايگاه راي ثابتي را دارند که با همان ميزان مشارکت مي‌توانند در انتخابات پيروز شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: