کد خبر: ۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
برخي رويکردهاي صداوسيما طي سال‌هاي گذشته باعث شده تا جامعه نسبت به اين رسانه چندان ديد مثبتي نداشته باشد. اين در حالي است که مديران صداوسيما هنوز هم تجديدنظري در خصوص رويکردها و سياست‌گذاري‌هاي خود در بخش‌‌هاي مختلف نداشته‌اند.

آرمان ملي: برخي رويکردهاي صداوسيما طي سال‌هاي گذشته باعث شده تا جامعه نسبت به اين رسانه چندان ديد مثبتي نداشته باشد. اين در حالي است که مديران صداوسيما هنوز هم تجديدنظري در خصوص رويکردها و سياست‌گذاري‌هاي خود در بخش‌‌هاي مختلف نداشته‌اند. نمود عيني اين مساله را مي‌توان در برنامه‌‌اي ديد که اخيرا در شبکه قرآن سيما پخش شد و در آن يک کارشناس مذهبي صحبت‌هايي به ميان آورد که واکنش‌هاي‌ بسياري در پي داشت. هر چند بيشتر واکنش‌ها به مديران صداوسيما بود تا کارشناس مدنظر؛ چراکه برخي معتقدند اين سياست‌‌هاي صداوسيماست که باعث شده سطح برنامه‌ها و کارشناسان به حدي برسد که صداي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و حتي اصولگرايان نيز درآيد. بايد ديد در آينده شاهد تغيير در رويکردها و سياست‌هاي صداوسيما در جهت بهبود وضع اين رسانه خواهيم بود يا اينکه شرايط به همين نحو پيش خواهد رفت.
لزوم تغيير و اصلاح رويکرد
چندي پيش بود که کليپي در فضاي مجازي دست به دست شد که در آن يک کارشناس مذهبي در برنامه «روبه‌راه» شبکه قرآن حاضر شد و درخصوص ظهور امام زمان (عج) گفت: «در نقشه خداوند تبارک و تعالي، حتي از زمان تولد پيغمبر(ص)، انقلاب اسلامي ايران ديده شده. اين خيلي مهم است. امام مي‌فرمايد اين (مساله) دو نکته خيلي مهم دارد؛ يکي اينکه معناي اينکه پيغمبر در مکه متولد مي‌شود اما حوادثش در ايران هست، به‌خصوص شکسته شدن 14 کنگره کاخ کسري، اين هست که 14 قرن بعد از تولد پيامبر بساط ستمشاهي برچيده مي‌شود، بساط ظلم برچيده مي‌شود. قرن 14 قرن بسيار مهمي است در مسائل آينده و آينده‌پژوهي در نگاه معارف اسلامي و نکته دوم که امام فرمودند اين است که بعد از رحلت پيامبر، جبرييل که سه ماه خدمت حضرت فاطمه زهرا (س) مي‌رسيد و حضرت زهرا(س) به خاطر آن اسمش مقدس است، حضرت جبرئيل با اخبار انقلاب اسلامي حضرت زهرا را آرام مي‌کرد و مي‌گفت ايراني‌ها خواهند آمد. چون شما ببينيد از زمان پيغمبر خبر خوشي ما نداريم در تاريخ اسلام. اولين خبر خوش در تاريخ اسلام، انقلاب اسلامي است» اين صحبت‌هاي مديرعامل موسسه منتظران مهدي با واکنش‌هايي مواجه شد. چنانکه حتي گروهي موسوم به اصولگرايان شبکه‌هاي اجتماعي توئيتر هم به پخش اين سخنان روي آنتن زنده تلويزيون واکنش نشان داده و خواستار آن شدند که بابت اين ادعاها از مردم عذرخواهي شود. هر چند برخي نيز انگشت پرسشگري خود را به سمت رئيس صداوسيما نشانه رفته و از سياستگذاري‌هاي اين سازمان انتقاد کردند. آنچه مسلم است، ايجاد شبهه و نااميدي در ميان مردم و بيان سخناني از اين دست که واکنش جامعه را برانگيزد موجبات بي‌اعتمادي به رسانه ملي را شکل مي‌بخشد. لذا اگر بيان تحليل‌هاي شبهه‌انگيز از سوي برخي کارشناسان عادي ايجاد حاشيه مي‌کند، اين مساله از سوي برخي روحانيون به طرق اولي حاشيه‌‌سازتر خواهد بود و باعث مي‌شود با ديد ابهام و ترديد به اين نوع مسائل بنگرند که مي‌تواند در مشارکت‌هاي اجتماعي و سياسي تاثير منفي بگذارد. در همين راستا، فريد مدرسي، فعال رسانه‌اي در واکنش به اين ويدئو و اظهارات مطرح‌شده در آن، در حساب توئيتري‌اش نوشت: «جناب علي‌عسکري تا چه زماني بايد چوب ضعف و بي‌تدبيري جنابعالي و عدم درک شرايط کنوني در صداوسيما را بخوريم... و دم برنياوريم. اين ديگر سياست نيست، بازي با اعتقادات مردم است. از آن روز بترسيد که صبر متدينين لبريز شود.» قدر مسلم صداوسيما بايد برآيند خواست ملي مردم باشد و درخصوص رويکردهاي اخير خود تجديدنظري کند. هر چند به نظر مي‌رسد که احتمالا تغييرات آقاي علي‌عسکري نيز در همين راستا باشد. در عين حال بايد اذعان داشت؛ اگر نگاه صداوسيما به آنچه در اين رسانه مي‌گذرد مثل نگاه به فردوسي‌پور باشد موجب فاصله گرفتن مردم خواهد شد اما اگر اين تغييرات توام با انتخاب کارشناسان خبره و زبده باشد مي‌تواند اميد به حمايت مردم از اين رسانه و حضور در صحنه سياسي و اجتماعي پررنگ‌تر کند.
واکنش زائري به کليپ حاشيه‌ساز
کليپ منتشرشده در فضاي مجازي از يک کارشناس مذهبي با واکنش‌هاي مختلفي روبه‌رو شد چنانکه در يکي از اين واکنش‌ها يک کارشناس مسائل ديني اظهار داشت: سال‌ها قبل يک نفر به نام «محمد شجاعي» بود که مرحوم شد؛ آيت‌ا... محمد شجاعي، عارف و سالک واصلي که کتاب‌هاي عميق و پرمغزي هم دارد از جمله «مقالات» در مباني نظري تزکيه. رضوان‌ا... عليه. بعد‌ها در سال‌هاي اخير يک «محمد شجاعي» ديگر پيدا شد که به او استاد شجاعي مي‌گفتند و مريداني هم دارد و دفتر و دستک و موسسه و تشکيلاتي و... که البته معمم هم نبود و گاهي هم افراد کم‌اطلاع آثار آن مرحوم آيت‌ا... شجاعي را به حساب ايشان مي‌گذاشتند. حجت‌الاسلام محمدرضا زائري در صفحه اينستاگرام خود نوشت: حالا در سيما بيانات و افاضات عجيب و غريب دارد. فقط اميدوارم آنها که در اين سراشيبي حراج عقيده و ايمان مردم ... دم برنمي‌آورند براي فرداي قيامت خود حجتي داشته باشند و بتوانند جواب خدا را بدهند، البته در صورتي که هنوز مثل ما به قيامت و قبر و سوال و جواب باور دارند!
نام:
ایمیل:
* نظر: