کد خبر: ۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سومين جلسه رسيدگي به اتهامات محمد امامي از متهمان بانک سرمايه و 33 متهم ديگر پرونده صبح ديروز به رياست قاضي مسعودي‌مقام برگزار شد. قاضي مسعودي‌مقام خطاب به وکيل متهم امامي، گفت: شما هر کاري مي‌خواستيد در رسانه‌ها کرديد و مختاريد هرکاري مي‌خواهيد انجام دهيد

سومين جلسه رسيدگي به اتهامات محمد امامي از متهمان بانک سرمايه و 33 متهم ديگر پرونده صبح ديروز به رياست قاضي مسعودي‌مقام برگزار شد. قاضي مسعودي‌مقام خطاب به وکيل متهم امامي، گفت: شما هر کاري مي‌خواستيد در رسانه‌ها کرديد و مختاريد هرکاري مي‌خواهيد انجام دهيد، اما من پايم را از قانون فراتر نمي‌گذارم؛ آقاي وکيل شما در سال 97 به دفتر من مراجعه کرديد؛ زماني که پرونده هيئت‌مديره بانک سرمايه مطرح بود گفتيد من مسئول وصول مطالبات بانک سرمايه بودم، اما با آن خاتمه همکاري دادم و يک‌سري مستندات در رابطه با فساد بانک سرمايه، در رابطه با هيئت‌مديره و برخي تسهيلات‌گيرندگان دارم که من به شما گفتم ما تحقيق مي‌کنيم؛ به صراحت اسم برخي متهمان پرونده را آورديم، من به دفتر شما گفتم حق نداريد ايشان را دعوت کنيد، چون ممکن است ذهنيت ايجاد شود، شما مدام به من مي‌گفتيد قاضي شجاع و عادل. حالا چه شده که وقتي هنوز فقط کيفرخواست قرائت‌ شده (به فرض که درست هم نباشد) شما اين همه جنجال مي‌کنيد و مي‌گوييد که از اين دادگاه عدالت را نجوييد! قاضي گفت: آقاي وکيل شما بيش از 10 جلسه با مراجعه به دادگاه پرونده را خوانده‌ايد و رسيد گرفته‌ايد که مستندات را دريافت کرديد؛ درخواست اول شما به تاريخ 99.03.19 موجود است که درج کرده‌ايد استدعا دارم تصوير کيفرخواست را که صادره از شعبه 8 بازپرسي است (که قرار جلب به دادرسي است) به من ابلاغ کنيد؛ در ضمن نوشته‌ايد که کيفرخواست حضورا ابلاغ شد. در ادامه قاضي خطاب به وکيل متهم امامي گفت: من قسم ياد مي‌کنم که گفتم هر مطلبي که بخواهيد به شما بدهند؛ ما به‌طور سيستماتيک به شما ابلاغ کرديم. وکيل متهم امامي گفت: چيزي به من ابلاغ نشده است. قاضي ادامه داد: بهتر است از مسائل حاشيه‌اي دوري کنيد ما هيچ‌گاه از مسير قانوني خارج نخواهيم شد، شما هر آنچه بخواهيد مي‌توانيد در رسانه‌ها بگوييد اما در دادگاه همه چيز قانوني خواهد بود. عدالت چيزي است که منطبق با قانون باشد پذيرش حرف شما صرفا عدالت نيست؛ عدالت همچنان که در محکوميت است در برائت نيز وجود دارد پس اجازه دهيد ما رسيدگي خود را انجام دهيم.
حق الوکاله من را 8ميليارد گفتند
متهم امامي ضمن رد اتهامات مطرح‌شده گفت: به هيچ عنوان قبول ندارم اول وکيلم دفاع مي‌کند و جلسه بعد خودم. وکيل مدافع متهم امامي گفت: قبل از اينکه ما بخواهيم در جايگاه قرار بگيريم نماينده بانک سرمايه بايد اينجا باشد. تا الان حرف‌هاي متعددي از بانک سرمايه شنيديم و نماينده بانک سرمايه بايد در جايگاه بايستد و بگويد بر اين اساس از امامي و ساير موکلان شکايت دارد و اين حق ماست. وکيل متهم امامي گفت: بايد مستندات پرونده باشد تا من دفاع کنم. قاضي خطاب به وکيل متهم گفت: مستندات در پرونده مندرج بود و شما مطالعه کرديد و تمام ضمايم پرونده نيز در قرار جلب به دادرسي وجود دارد. وکيل متهم امامي در ادامه گفت: ما در سه محور به دادسرا شکايتي را ارائه داديم و بيش از يکسال است که هنوز به آن سه محور مورد شکايت ما رسيدگي نشده است. وکيل متهم امامي گفت: من هيچگاه مسئول وصول مطالبات بانک سرمايه نبودم؛ آقاي مسعودي‌مقام شما در زمينه موضوعات اقتصادي صاحب‌نظر هستيد و در کمال سلامت کار مي‌کنيد؛ نظام بانکي ما در عمل به قانون پولي و بانکي کشور عمل نمي‌کند؛ آيا واقعا پيش‌فاکتورهاي صوري که در نظام بانکي وجود دارد، زاييده و اختراع مشتريان نظام بانکي است؟ نظام بانکي ما اشراف به اين دارد که پول تسهيلات در محل خود صرف نمي‌شود و فقط به دنبال سود است. وکيل متهم امامي تصريح کرد: در يکي از پرونده‌هاي بانکي که در دادسراي پولي و بانکي مطرح بود به فردي رسيديم که به او مي‌گويند مرد در سايه اقتصاد ايران. نماينده دادستان خطاب به وکيل متهم امامي گفت: آقاي الف را مي‌گوييد؟ وکيل متهم گفت: خير. وکيل گفت: من در ابتدا پرونده امامي را نمي‌پذيرفتم و حتي براي ديدنش به زندان نيز نرفتم؛ به امامي گفتم اول به من ثابت کن که پول بانک سرمايه را تضييع نکرده‌اي و سپس به من ثابت کن که مي‌خواهي اين پول را برگرداني؛ آقاياني که مي‌خواستند من را معرفي کنند، حق الوکاله من را 8ميليارد معرفي کردند که خود آقاي امامي هم خبر نداشت.
شکايت از محمد امامي به‌عنوان سردسته
در اين قسمت از دادگاه قاضي مسعودي‌مقام از نماينده بانک سرمايه خواست تا جهت ارائه توضيحات در جايگاه قرار گيرد. نماينده بانک سرمايه ضمن قرارگيري در جايگاه گفت: در فرآيند اخذ و مصرف تسهيلات توسط امامي و مجموعه وي از مراحل اول تا مصرف تسهيلات تخلفاتي رخ داده است که با عناوين مجرمانه تطبيق دارد و با غير موضوع مصرف کردن و پولشويي خسارت غيرقابل جبراني به بانک وارد شده است. وي بيان کرد: وکيل محترم رسيد داد. جاي ورود به ماهيت و پذيرش اينکه موکل وي منابع مالي بانک را به تاراج برده و به جاي اينکه منابع را برگردانند از صبح مي‌شنويم که مي‌گويند اين و آن را نگرفتم. در اين بخش از جلسه دادگاه نماينده بانک سرمايه گفت: در خصوص ادعاي وکيل محترم مبني بر ذي سمت يا سمت نداشتن وي در جلسه يادشده همکار محترم حضور دارند و مي‌گويند چه در جلساتي که به بانک سرمايه مراجعه کردم و چه در جلساتي که در بازپرسي تشکيل شده پيشنهاد مشخصي براي وصول مطالبات مطرح نشده و سمت داشتن يا نداشتن بي ربط و حاشيه است از طرفي علي‌الاصول در صورت امتناع بانک سرمايه عقل حکم مي‌کرد که موضوع را به اطلاع بازپرس مي‌رساندند، اما چنين کاري را نکردند. در ادامه وکيل شرکت سرمايه‌گذاري فرهنگيان و تدبيرگران اطلس گفت: ما از محمد امامي به‌عنوان متهم اصلي و سردسته، سيدمهدي هاشمي به‌عنوان مديرعامل وقت تجارت‌آفرين سون قشم و شيرخان و فرشاد صادقي به‌عنوان متهمان شکايت کرديم و از ياسر ضيايي شيرکلايي، علي بخشايش، حميد ترکمان و رمضانعلي رحمتي نيز شکايت کرديم که در دادسرا در حال رسيدگي است.
اسناد مسئوليت در بانک سرمايه را داريم
در ادامه جلسه دادگاه قهرماني نماينده دادستان گفت: وکيل متهم امامي اعلام کرد که مسئول وصول مطالبات بانک سرمايه نبوده است، حال آنکه اين چنين نيست و ما اسناد مسئوليت وي در بانک سرمايه را داريم و شکايت بانک سرمايه از وکيل متهم امامي هم به اين خاطر است که وي وکيل بانک سرمايه بوده و به اسناد اين بانک دسترسي داشته و الان وکالت متهم امامي را پذيرفته است. آقايان نمي‌خواهند ما به پرونده ورود ماهوي کنيم اما همينجا اعلام مي‌کنم که من با قوت تمام به پرونده ورود ماهوي مي‌کنم. نماينده دادستان گفت: امامي در صورت‌هاي مالي که براي شرکت سون قشم صادر مي‌کند اعلام مي‌کند که 109ميليارد فروش خالص داشته درحالي‌که اسناد مالي اين ميزان فروش وجود ندارد و از سويي ديگر امامي در اداره ماليات ميزان فروش خود را 5ميليارد و 800ميليون درج مي‌کند! علي‌اي حال امامي با اين وضع 50ميليارد تومان تسهيلات مي‌گيرد. پس از سخنان نماينده دادستان قاضي مسعودي‌مقام ضمن اعلام ختم جلسه و با بيان اينکه جلسه بعدي دادگاه روز دوشنبه 21 مهر در 2 نوبت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد، گفت: پرونده به هر ميزان صفحه و مجلدات باشد، به آنها رسيدگي مي‌شود و متهمان و وکلايشان در فرجه قانوني بايد در رابطه با مفاد کيفرخواست و مستندات پرونده به دفاع بپردازند و همانطور که بالغ بر 10 جلسه به وکلاي متهمان اجازه داده شده پرونده را مطالعه کنند باز هم مي‌توانند در صورت لزوم درخواست مطالعه پرونده را مطرح کنند و قطعا به درخواست آنها پاسخ داده خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: