کد خبر: ۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
داستان تحويل خودروي دناپلاس اتومات به نمايندگان و خريد اقساطي آن طي چند روز اخير در شبکه‌هاي اجتماعي جنجالي به پا کرده و بسياري از کاربران نمايندگان را مورد انتقادات شديدي قرار داده‌اند.

آرمان ملي- حميد شجاعي: داستان تحويل خودروي دناپلاس اتومات به نمايندگان و خريد اقساطي آن طي چند روز اخير در شبکه‌هاي اجتماعي جنجالي به پا کرده و بسياري از کاربران نمايندگان را مورد انتقادات شديدي قرار داده‌اند. چنانکه اين مساله صداي امام‌جمعه لواسان را درآورده و در واکنش به اين موضع خواستار شفافيت، پاسخگويي و روشنگري از نمايندگان انقلابي شده است. قدرمسلم در چنين شرايطي که جامعه با مشکلات اقتصادي و معيشتي دست‌وپنجه نرم مي‌کند و از مجلسي که با شعار بهبود وضع اقتصادي مردم تشکيل شده انتظار راه چاره دارد؛ تخصيص چنين خودروهاي گران‌قيمتي به نمايندگان نگاه جامعه را به مجلس و نمايندگان تا حدي تغيير مي‌دهد و به نظر مي‌رسد که بايد اصلاحاتي در اين روند صورت گيرد.
ماجراي دناپلاس و نمايندگان
داستان پرداختي‌ها به نمايندگان و حقوق و مزاياي آنها همواره در جامعه مطرح بوده و هر کسي از ظن خود نسبت به اين مساله اظهارنظر مي‌کرده است. اينکه خالص دريافتي نمايندگان چقدر است و چه ميزان هزينه‌هاي جانبي در امورات ديگر به آنها تخصيص پيدا مي‌کند. آنطور که از در رسانه‌ها منتشر شده و چند ماه پيش شرق نيز به اين مساله پرداخت؛ خالص دريافتي نمايندگان مجلس يازدهم11ميليون و 600هزار تومان و بابت هزينه‌هايي از قبيل هزينه دفاتر، استخدام نيروي دفتري، اياب و ذهاب، اقامت و سکونت در تهران، راننده و قبض تلفن همراه مبالغي به‌طور جداگانه دريافت مي‌کنند. البته ناگفته نماند که اين رويه پرداخت‌ها صرفا براي نمايندگان مجلس يازدهم نبوده و در ساير مجالس پيشين نيز اين هزينه‌ها به تناوب وجود داشته و صرفا کم و زياد مي‌شده است. اما نکته‌اي که طي چند روز گذشته در مورد نمايندگان مجلس به نوعي حاشيه‌ساز شد بحث تخصيص خودروي دنا پلاس به آنها بود که با واکنش‌هاي تندي در فضاي مجازي مواجه شد و چندي از نمايندگان درخصوص آن در مقام پاسخ برآمدند. ماجرا از اين قرار است که شامگاه يکشنبه30شهريور روح‌ا... ايزدخواه نماينده تهران در مجلس در صفحه شخصي خود در اينستاگرام از تحويل خودروي دنا پلاس اتومات توسط مجلس به نمايندگان متقاضي خبر داد و نوشت: «در ابتداي شروع مجلس شوراي اسلامي فرمي براي خودرو به نمايندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزينه داشت: 1. استفاده از خودروي مجلس با راننده، که در اين صورت، هزينه‌ها حسب ميزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتي 30هزار و روزانه 500هزار تومان) از دريافتي ماهانه نماينده کسر مي‌شود. 2. تحويل اماني خودروي صفر (پارس) به نماينده و عودت آن به مجلس در پايان نمايندگي، که در اين‌صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل (حدود 5ميليون)، از هزينه‌هاي دفتري ماهانه حذف مي‌شود. 3. فروش اقساطي يک خودروي صفر به نماينده (دنا يا پارس) که قسط آن از دريافتي ماهانه کسر شود. بنده چون خودرو نداشتم (همسرم يک خودروي‌ ام‌وي‌ام 110 به ارزش فعلي 50ميليون تومان دارد) گزينه سوم و نوع خودروي دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم. قيمت تحويل اين خودرو به نماينده، 302ميليون تومان و اقساط آن 3ساله است. سند آن هم حداقل تا يک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غير ندارد.» اعلام اين خبر موجب بروز واکنش‌هايي منفي در شبکه‌هاي اجتماعي شد و بسياري از کاربران انتقادات تندي را نسبت به اين نماينده و تفاوت قيمتي خودروي تحويلي به نمايندگان با خودروي دنا پلاس اتومات موجود در بازار وارد کردند. چنانکه اين عضو کميسيون صنايع مجلس طي نامه‌اي به معاون اجرايي مجلس نوشت: «به‌رغم درخواست اوليه انصراف خود را از تحويل خودروي دنا پلاس اتومات اعلام مي‌دارم ضمنا در صورتي که هزينه‌اي بابت اين انصراف متوجه مجلس شوراي اسلامي مي‌شود پرداخت خواهم کرد.» نکته اينجاست که با وجود شرايط اقتصادي بغرنج جامعه چه لزومي دارد خودروي دنا پلاس اتوماتيک که قيمت روز آن 600ميليون تومان است است به‌طور اقساطي به نمايندگان تخصيص داده شود تا استفاده يا خريداري کنند تا موجب بروز شائبه‌هايي در جامعه شود. اين درست که حق نمايندگي را نبايد منکر شد اما بهتر بود که در اين شرايط خودروهاي داخلي با قيمت‌هاي بسيار پايين‌تري در اختيار نمايندگان براي خريد قرار مي‌گرفت تا شاهد چنين واکنش‌هايي نيز در جامعه نباشيم.
واکنش امام‌جمعه لواسان
امام‌جمعه لواسان در حساب کاربري خود در توئيتر خبر داد که به هر نماينده مجلس يک خودروي دنا به قيمت کارخانه داده‌اند و قرار است پول آن ماهانه از حساب نمايندگان کسر شود. انتخاب، نوشت، حجت‌الاسلام سيد سعيد لواساني نوشت: «يکي از نمايندگان محترم توضيح دادند که قيمت دنا پلاس تحويلي به نمايندگان 302ميليون است که 3ساله از حقوق آنان کم مي‌شود يعني حدودا ماهي 8ميليون و سيصدهزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمايندگان ماهانه چقدر مي‌گيرند؟ خب مي‌خواستيد ماشين بدهيد چرا پژو پارس يا تيبا نداديد؟» وي در متن ديگري در حساب توئيتري خود نوشت: «واقعا غيرقابل پذيرش است، اينکه چرا ماشين ايراني اين همه گران است؟ بماند. اما اينکه نمايندگان مجلس دناپلاس را قسطي گرفتند، يعني چه؟ آيا معنايش تضمين تخلفات خودروسازان و چراغ سبز براي سرکيسه کردن مردم نيست؟ شفافيت و پاسخگويي چه شد؟ منتظر روشنگري نمايندگان انقلابي‌ هستيم!»
تحويل دناپلاس اتومات مناسب نبود
يک عضو هيأت‌رئيسه مجلس با اشاره به برخي انتقادات نسبت به تحويل خودروي دناپلاس اتومات به نمايندگان به صورت اقساط اظهار کرد: به نظر من تحويل خودروي دناپلاس اتومات به نمايندگان متقاضي مناسب نبود؛ بايد خودروي معمولي‌تري به نمايندگان داده مي‌شد؛ نوع خودرو نبايد به گونه‌اي باشد که هزينه بالايي داشته باشد؛ البته بايد پاسخگوي ميزان رفت‌وآمدها در جاده‌ها هم باشد. بهتر بود مالکيتش با مجلس شوراي اسلامي باشد؛ مثل وزيري که چندين خودرو در دفترش دارد و متعلق به بيت‌المال است بهتر بود اين خودرو هم متعلق به بيت‌المال بود و روزي که فرد ديگر نماينده نيست آن را تحويل مي‌داد. ايسنا نوشت، حسينعلي حاجي دليگاني گفت: اينکه مجلس چه نوع خودرويي براي نمايندگان تهيه کند قابل تامل است؛ بايد خودرويي مطابق با شئونات باشد و به نحوي حداقل کارهاي نماينده انجام شود. نماينده شاهين‌شهر در مجلس با بيان اينکه قانون مديريت خدمات کشوري جايگاه نماينده را مطابق با جايگاه وزير مي‌داند، اضافه کرد: طبيعتا نماينده براي انجام امورات و وظيفه نمايندگي‌اش نياز به خودرو دارد کما اينکه هر کدام از وزرا هم خودرويي را از طرف وزارتخانه در اختيار مي‌گيرند و استفاده مي‌کنند و تعداد، مدل، نوع و هزينه‌اي که براي خودرو و رانندگان يا کساني که در کنار وزير هستند صورت مي‌گيرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزير نيز حداقل 30نفر از رئيس حوزه دفتر تا دبيرخانه شاغل هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: