کد خبر: ۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
باز هم صداوسيما و باز هم گلايه از جام‌جم؛ اين‌بار گلايه‌ها قديمي بود و ارتباطي با امروز و ديروز ندارد بلکه اقدام جديد صداوسيما بار ديگر اذهان را به ياد اقدامات قبلي اين رسانه انداخت که همان ناديده گرفتن نقش زنان و محدودسازي‌هاي غيرمتعارف براي آنان است.

آرمان ملي – مطهره شفيعي: باز هم صداوسيما و باز هم گلايه از جام‌جم؛ اين‌بار گلايه‌ها قديمي بود و ارتباطي با امروز و ديروز ندارد بلکه اقدام جديد صداوسيما بار ديگر اذهان را به ياد اقدامات قبلي اين رسانه انداخت که همان ناديده گرفتن نقش زنان و محدودسازي‌هاي غيرمتعارف براي آنان است. در سريال «سرزده» که از شبکه يک پخش مي‌شود، اصلاح شديدي روي صورت چند بازيگر زن سريال از جمله نسيم ادبي و مريم مؤمن اتفاق افتاده است. اين کار طوري صورت گرفته که گويي چهره آنها سياه‌وسفيد شده! حتي گاهي صورت بازيگران زن سريال، دورنگ شده است! مجموعه سرزده براي پخش در شب‌هاي قدر امسال توليد شده بود، اما به دلايل نامعلوم از جدول پخش ماه رمضان کنار رفت. ممکن است دليل تعويق پخش سريال، اعمال همين اصلاحات باشد. اين اقدام صداوسيما براي بسياري از افراد عجيب و غريب نبود چراکه سال‌هاست زنان و نقش آنها در صداوسيما ناديده گرفته مي‌شود اما در شعارهاي روساي صداوسيما شرايط متفاوت است به‌عنوان نمونه در خرداد 97 علي عسگري در جايگاه رئيس صداوسيما در ديدار اعضاي شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان و خانواده شوراي عالي انقلاب فرهنگي چنين گفت: «نقش زن در خانواده بي‌بديل و حياتي است و شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني براساس راهبردهاي تدوين‌شده، به موضوع زنان و خانواده توجه ويژه‌اي دارند.» با توجه اين اظهارات علي عسگري و عزت‌ا... ضرغامي لازم است به مرور بي‌توجهي صداوسيما به زنان اشاره شود که فاصله ميان گفتار تا عمل مشخص شود.
سانسور عجيب تصوير خواننده زن!
فروردين 99 برنامه «نغمه‌ها» که از شبکه 4 سيما پخش مي‌شود در يکي از برنامه‌هاي خود تصوير رهي معيري (شاعر) را جايگزين تصوير يک خواننده کرد!
بي‌احترامي به خانم ورزشکار
بهمن سال گذشته ويدئويي چند ثانيه‌اي از گلشيد اميديان، بازيکن تيم ملي بسکتبال بانوان در فضاي مجازي منتشر شد که واکنش کاربران را به همراه داشت. در اين ويدئو، ملي‌پوش بسکتبال با تعجب از ممانعت مامور حراست سازمان صدا‌و‌سيما از ورودش صحبت کرد. ماجرا از اين قرار است که دوشنبه گذشته اميديان به همراه کيميا يزديان، ديگر ملي‌پوش بسکتبال بانوان به برنامه «صبح بخير ايران» شبکه اول صداوسيما دعوت شده بود اما حراست اين سازمان به دليل نوع پوشش مانع از ورود اين بازيکن شد. گرچه ممانعت از ورود ميهمانان خانم به دليل نوع پوشش، پيش از اين هم سابقه داشته است اما با مشاهده ويدئو مورداشاره، به نظر مي‌رسد نوع پوشش اين بازيکن مشکلي نداشته است.
سانسور پاي نماينده انگليس
تير سال گذشته بخش خبري ساعت 14 شبکه يک سيما حين پوشش سخنراني جرمي کوربين، رهبر حزب کارگر انگليس، نماينده زن پارلمان بريتانيا را سانسور کرد.
حذف آزاده نامداري به بهانه نامعلوم
آزاده نامداري مجري پرحاشيه صداوسيما به‌ناگاه ممنوع‌التصوير شد. مساله‌اي كه عنوان مي‌شد به علت مخالفت مديران وقت با فعاليت او، پس از حواشي جدايي‌اش بوده و ظاهرا حتي به او گفته شده بوده كه مسئولان نيروي انتظامي خواسته‌اند تا ممنوع التصوير شود. اين موضوع توسط اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده وقت نيروي انتظامي تکذيب شد. احمدي‌مقدم گفته بود: «صداوسيما به‌عنوان يك تاكتيك براي فشار به افراد مي‌گويد كه نيروي انتظامي خواهان ممنوع‌التصويري از سوي شما شده است. ما زير آن نامه نوشتيم كه ما مخالفتي با اجراي برنامه توسط اين مجري زن نداريم و اساسا نقشي هم در ممنوع‌التصوير كردن ايشان نداشته‌ايم.»
ممنوع الکاري
عزت‌ا... ضرغامي سال 97 در حساب توئيتري خود با هشتگ‌هاي بانوان و ورزشگاه نوشت: «‌نمي‌خواهيم مردم را به زور به بهشت ببريم. ولي وظيفه داريم راه بهشت را براي آنان هموار کنيم. امروز، بستن راه‌هاي گناه، جز از طريق رفع نيازهاي ضروري مردم و خوشبين کردن آنان به اسلام عزيز مقدور نيست. دندان نشان دادن به آنان راه بهشت را بر همه مي‌بندد.» پس از آن زهرا عاملي، مجري در واکنش به پست حمايتي عزت‌ا... ضرغامي نوشت: خواستم چيزي ننويسم... ولي هفت سال ممنوع‌التصويري‌ام در زمان شما رقم خورد... به چه گناهي؟ خنديدن روي آنتن زنده؟ آقاي ضرغامي چنانچه نخواهيد براي انتخابات رنگ عوض کنيد من اين برگشت شما به آغوش مردم و بهتون تبريک مي‌گم و خوشحال مي‌شم... ولي يادتون باشه... همه اين جماعت فراموشکار نيستن... جدايي مجريان زن و مرد در برنامه‌ها از ديگر ابتکارات شما بود و من اولين قرباني اين تصميم... شما بيش از حد نسبت به يه ريمل حساس بوديد...
نتايج محدوديت‌هاي صداوسيما
محدوديت‌هاي غيرمتعارف صداوسيما حتي براي کارمندان اين نهاد مشکل‌ساز است. آنها در برخي مواضع پي به دليل اقدامات مديران نمي‌برند و به‌ناچار مسيري را انتخاب مي‌کنند که شايد اشتباه باشد اما بدون شک صداوسيما در گام نهادن کارمندانش در مسير ديگر داراي نقش است به‌عنوان نمونه 22 دي سال گذشته سايت‌هاي خبري اصولگرايان نوشتند: «دو تن از مجريان صداوسيما به نام‌هاي «صبا راد» و «زهرا خاتمي‌راد» از ادامه فعاليت در رسانه ملي انصراف داده‌اند. ظاهرا علت اين تصميم، همراه شدن با موج خبري علت سقوط هواپيماي اوکرايني و جان باختن بيش از 140 نفر از هموطنان عزيز است» يا صبا راد که به گفته خودش 21 سال در راديو و تلويزيون خدمت کرده، چندوقت پس از استعفايش منتقد برنامه خودش «به خانه برمي‌گرديم» مي‌شود و به عوامل برنامه با تمسخر پيشنهاد مي‌دهد که آهنگي خاص را به‌عنوان تيتراژ استفاده کنند! در مرداد 92 هم برخي سايت‌ها مدعي شدند يکي از مجري‌هاي صداوسيما به نام (م-ح) به خارج از کشور رفته و در آنجا اقدام به کشف حجاب کرده است. اين مجري تلويزيوني بعد از حضور در خارج از کشور به عنوان مجري برنامه‌هاي سرگرمي در حوزه کودکان در شبکه ماهواره‌اي فعاليت مي‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: