کد خبر: ۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، و متحد روسیه و چین محسوب می‌شود، تاکنون از شناسایی کشور مستقل کوزوو خودداری کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و دستاورد ‌سازی در حوزه سیاست خارجی، تلاش‌هایی برای نزدیک کردن این دو کشور به یکدیگر کرده بود.

صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، و متحد روسیه و چین محسوب می‌شود، تاکنون از شناسایی کشور مستقل کوزوو خودداری کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و دستاورد ‌سازی در حوزه سیاست خارجی، تلاش‌هایی برای نزدیک کردن این دو کشور به یکدیگر کرده بود. سرانجام توافق عادی ‌سازی روابط این دو کشور در حوزه اقتصادی به سال‌ها مناقشه پایان داد. «عبدالله هوتی» نخست‌وزیر کوزوو و «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان این توافق اقتصادی را امضا کردند. اما در کنار این توافق اقتصادی توافقاتی نیز درمورد رژیم صهیونیستی به امضا رسید تا شاید به رئیس‌جمهور نامحبوب آمریکا برای پیروزی در انتخابات پیش رو کمکی کرده باشد.رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۱۴ شهریور اعلام کرده بود صربستان متعهد شده سفارت خود در فلسطین اشغالی را به اورشلیم منتقل کند و همین‌طور جمهوری کوزوو و رژیم صهیونیستی نیز برای برقراری مناسبات میان خود به توافق رسیده‌اند. تغییر در مناسبات رژیم صهیونیستی با صربستان و کوزوو سه هفته پس از اعلامیه رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌‌سازی رابطه به دست آمده است. اما دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با «الکساندر ووچیچ»رئیس‌جمهور صربستان در کاخ سفید باحاشیه‌های معنا داری همراه شد که بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های دنیا داشت. فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی را از جریان سفر الکساندر ووچیچ، به آمریکا و دیدار وی با دونالد ترامپ، منتشر کردند که در شبکه‌های اجتماعی جنجال زیادی به پا کرده است.
یکی از این تصاویر که بسیاری از رسانه‌ها مانند ایسنا، مهر، باشگاه خبرنگاران جوان و المیادین آن را منتشر   کرده‌اند نشان می‌دهد که ترامپ همتای صربستانی خود را مانند یک دانش‌آموز در مقابل میزش نشانده! اقدامی که بسیاری آن را نشان دهنده خوی واقعی آمریکا در برخورد حتی با دوستانش تعبیر کردند.
بخشی از تصاویر ویدئویی نیز نشان می‌دهد هنگام قرائت بیانیه‌ای توسط ترامپ درباره دیدار با رئیس‌جمهور صربستان و صحبت‌های او درباره انتقال سفارت صربستان از تل‌آویو به قدس اشغالی تا تیرماه سال آینده، الکساندر ووچیچ با شنیدن این جمله غافلگیر شده و انگار که از گنجانده شدن آن بی‌اطلاع بوده باشد به برگه‌های در دستش نگاه می‌کند تا از وجود چنین بندی در آنها اطمینان حاصل کند!
انتشار این تصویر تاسف‌آور از برخورد «متکبرانه» رئیس‌جمهور آمریکا، گویای نکات مهمی است. آمریکا رابطه با کشورهای دیگر را نه برای نفس«رابطه» بلکه با نگاه یک قدرت هژمون به یک قدرت تحت سلطه دنبال     می‌کند. رفتار رئیس‌جمهور آمریکا با کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و بحرین و تحقیرهای سریالی حکام عرب توسط وی گویای این مسئله است. به همین دلیل ذوق زدگی برای ارتباط با آمریکا لزوما به ایجاد یک رابطه متوازن بین کشورهای مختلف با واشنگتن نخواهد انجامید و خوی استکباری آمریکا هیچ‌گاه اجازه رفتار محترمانه و متوازن با کشورهای دیگر را نخواهد داد. ترامپ نیز در شرایط فعلی تلاش‌های زیادی برای ارتباط با ایران و کره شمالی انجام داده‌اما خیلی زود نمایشی بودن و تبلیغاتی بودن این رفتارها مشخص شده‌اند. ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران و خیلی از توافقات بین‌المللی دیگر نشان داد که به هیچ توافق و پیمانی یایبند نیست و این پیام را به جامعه بین‌الملل مخابره کرد که آمریکا نگاهی ارباب رعیتی به جامعه بین‌الملل دارد و خبری از روابط متقابل و توام با احترام اقتصادی-سیاسی بین آمریکا و دیگر کشورها شکل نخواهد گرفت.
امیدواریم این اتفاق ناخوشایند عبرتی باشد برای گروه‌های سیاسی که تصور می‌کنند، تنها راه‌حل مشکلات کشور، دخیل بستن به کشوری در مختصات آمریکاست. این عده به این نکته نیز توجه داشته باشند که، این رفتار ترامپ با کسی است که، برای کمک به او در پیروزی انتخابات پیش روی آمریکا به کاخ سفید رفته بود!
واکنش‌ها
اما نفسِ اقدام کوزوو و صربستان در انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی که خیانت به مسلمانان جهان و فلسطینی‌هاست با واکنش‌های گسترده‌ای در جهان اسلام مواجه شده است. دبیرکل اتحادیه عرب تصمیم «کوزوو» و صربستان برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی را محکوم و شدیداً از آن ابراز انزجار کرد. احمد ابوالغیط شنبه در واکنش به توافق کوزوو و رژیم اشغالگر قدس بر سر عادی‌‌سازی روابط بین خود و انتقال سفارت به شهر قدس را اقدامی «باطل» و «مخالف قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت» دانست.
قطعنامه ۴۷۸ سازمان ملل هرگونه ایجاد مراکز دیپلماسی در قدس اشغالی را غیرقانونی و ممنوع می‌داند و مخالف هرگونه اقدامی است که وضعیت قانونی موجود در این شهر فلسطینی را تغییر دهد. دولت ترکیه نیز شنبه شب تصمیم کشورهای صربستان و کوزوو برای انتقال سفارتخانه‌های خود در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس را محکوم کرد. وزارت خارجه فلسطین هم تصمیم افتتاح سفارت صربستان و کوزوو در قدس اشغالی را «تجاوزی آشکار» به مسئله فلسطین توصیف کرد.
تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد که فلسطین روابطش را با هر کشوری که سفارتش را به قدس منتقل کند، قطع خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: