کد خبر: ۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بازار سهام يک ماه است که حال و روز خوشي ندارد و هر روز اخبار ضدونقيضي به منظور کمک‌هاي حقوقي‌ها و بازيگران اصلي، پيرامون آن منتشر مي‌شود. اين در حالي است که شاخص کل بازار سرمايه پس از ريزش بيش از 15 درصد طي دو هفته و افت حدود 500 هزار واحدي به کانال يک ميليون و 600 هزار واحد تنزل يافت و زنگ خطري را براي سهامداران حقيقي و خرد بازار به صدا درآورد.

بازار سهام يک ماه است که حال و روز خوشي ندارد و هر روز اخبار ضدونقيضي به منظور کمک‌هاي حقوقي‌ها و بازيگران اصلي، پيرامون آن منتشر مي‌شود. اين در حالي است که شاخص کل بازار سرمايه پس از ريزش بيش از 15 درصد طي دو هفته و افت حدود 500 هزار واحدي به کانال يک ميليون و 600 هزار واحد تنزل يافت و زنگ خطري را براي سهامداران حقيقي و خرد بازار به صدا درآورد. وضعيت به حدي آشفته شد که خبري مبني بر جلسه رئيس سازمان بورس با حقوقي‌هاي نمادهاي بزرگ و شاخص‌ساز، براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش و حمايت آنها از بازار در ساختمان ملاصدرا دست‌به‌دست شد و به تبع اميدواري را براي بهبود وضعيت، روانه بازار سرمايه کرد، اما اين حمايت دو روز بيشتر دوام نياورد و برخلاف گفته مسئولان بورسي مبني بر ادامه حمايت از بازار تا 10 روز، پس از تعطيلات چند روز گذشته مجدد شاهد شکل‌گيري صف‌هاي فروش چند صد ميليوني در نمادهاي بزرگ بازار بوديم.
سرمايه مردم بازيچه دست بازيگران
تبليغات بي حدوحصر مسئولان براي سرمايه‌گذاري مردم در بازار سهام سبب شد تا بسياري از مردم با سرمايه‌هاي ريز و درشت نسبت به دريافت کد بورسي و معامله در تالار شيشه‌اي اقدام کنند. در واقع حقيقي‌ها، بازار سرمايه را مصداق شفافيت مي‌دانند که پول آنها نسبت به بازارهاي موازي امنيت بيشتري خواهد داشت. به عبارتي دقيق‌تر خيلي از افراد با تمام دارايي نقد خود اقدام به سرمايه‌گذاري در بازار سهام کردند و موج بي‌اعتمادي شکل گرفته در يک ماه اخير که دلايل گوناگوني همچون (اخبار ضدونقيض وکج‌سليقگي‌هاي مختلف توسط مسئولان) را مي‌توان از مهم‌ترين آن برشمرد، منجر شد تا اين عزيزان متحمل ضررهاي سنگين شوند. با نگاهي به گروه‌هاي بورسي در شبکه‌هاي اجتماعي متوجه خواهيم شد بسياري از مردم نسبت به تخلف‌هاي آشکار توسط مسئولان بورسي، حقوقي‌ها و بازيگران اصلي برخي از سهام گله‌مند هستند. نمونه‌اي از آنها نوسان‌گيري حقوقي‌هاي بزرگ بازار است؛ به گونه‌اي که به اعتقاد سهامداران خرد در همين چند روز گذشته حقوقي‌ها و بازيگران اصلي اقدام به خريدهاي سنگين در روزهاي منفي و پس از آنکه بازار دو روز روند روبه بالايي را پي گرفت، مجدد اقدام به فروش قابل توجه کردند که اين مهم سروصداي بسياري برانگيخت. اين در حالي بود که پيش از اين مسئولان بورس کشور صراحتا خبر از حمايت ادامه‌دار حقوقي‌ها دادند.
عدم توقف نمادها با دامنه نوسان 20 و 50 درصد
مورد مهم ديگر عدم توقف نمادهاي بورسي با افت بيش از 20 تا 50 درصد است که براساس قانون، «چنانچه قيمت سهام شرکت در 5 روز کاري بيش از 20 درصد نوسان کند ( مثبت يا منفي)، نماد متوقف و ناشر بايد اطلاعيه شفاف‌سازي منتشر کند. گفتني است نماد متوقف شده در روز معاملاتي با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي مي‌شود. (البته معيار فوق براي شرکت‌هاي مندرج در بازار پايه معادل 40 خواهد بود، همچنين اين نوسان فقط شامل حال نوسان به سمت بالا نبوده و نوسان به سمت پايين را نيز شامل مي‌شود.) از طرفي ديگر چنانچه قيمت سهام شرکت در 15 روز کاري بيش از 50 درصد نوسان چه مثبت و چه منفي داشته باشد، نماد متوقف و ناشر بايد کنفرانس اطلاع‌رساني برگزار کند، آنگاه نماد معاملاتي حداکثر 2 روز کاري بعد با محدوديت دامنه نوسان بازگشايي مي‌شود.» همچنين طي دو سه هفته اخير با وجود آنکه برخي نمادها نوسان 20 درصد را رد کردند و برخي از آنها بعضا تا 60 درصد هم اصلاح داشتند، متوقف نشدند که به زعم بسياري از کارشناسان اين را مي‌توان مصداق بارز تخلف دانست. در همين خصوص وليد هلالات، کارشناس بازار سرمايه، در گفت‌وگو با «آرمان‌ملي» مي‌گويد: لازم است تا ناظر دستورالعمل توقف نمادها در صورت دامنه نوسان با ارقام مذکور را رعايت کند که متاسفانه در شرايط منفي بازار برخلاف روند صعودي، اين مهم رعايت نشد.
وعده حمايت دوباره
ادامه موج بي‌اعتمادي در روزهاي اخير بلاي جان بازار سرمايه است و نگراني‌ها در ميان سهامداران حقيقي و خرد همچنان نقل گروه‌هاي بورسي است. شايان ذکر است روز پنجشنبه خبري مبني بر جلسه دوباره حسن قاليباف اصل، رئيس سازمان بورس، با برخي از حقوقي‌هاي نمادهاي بزرگ براي حمايت از بازار سرمايه اين‌بار در ساختمان بورس تهران در سعادت‌آباد منتشر شد. اما نکته قابل توجه آن است که آيا اين بار هم همانند دفعه گذشته حقوقي‌ها تنها دو روز اقدام به حمايت خواهند کرد؟! به اعتقاد بسياري از کارشناسان اين جلسات اگر با وعده‌هاي توخالي همراه شود و بار ديگر شاهد شيطنت و تخلف در بازار سرمايه باشيم چه بسا وضعيت به مراتب بدتري را در ادامه روند معاملات شاهد خواهيم بود و رشد سرطاني اين بي‌اعتمادي ادامه خواهد يافت و دود آن بيش از همه در چشم سهامداران خرد و مردم عادي خواهد رفت. حال بايد منتظر ماند و ديد نتايج جلسه مذکور چه تاثيري بر اعتمادسازي دوباره در روند معاملاتي هفته‌هاي آتي خواهد داشت!
نام:
ایمیل:
* نظر: