به دنبال حواشی پیش آمده پیرامون قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران و حکم فوقسنگینی که علیه فدراسیون صادر شد، تمامی اعضای هیئترئیسه فدراسیون مکلف شدند که لیست اموال خودشان را به مراجع ذیصلاح ارائه بدهند. این خبر را علی کفاشیان در گفتوگو با خبرآنلاین اعلام کرده و جالب اینجاست در اینبین نام علی کفاشیان هم به چشم میخورد.
لیست اموال هیئترئیسه فدراسیون را گرفتند
به دنبال حواشی پیش آمده پیرامون قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون
فوتبال ایران و حکم فوقسنگینی که علیه فدراسیون صادر شد، تمامی اعضای
هیئترئیسه فدراسیون مکلف شدند که لیست اموال خودشان را به مراجع ذیصلاح
ارائه بدهند. این خبر را علی کفاشیان در گفتوگو با خبرآنلاین اعلام کرده و
جالب اینجاست در اینبین نام علی کفاشیان هم به چشم میخورد. شخصی که به
گفته خودش در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس از او کوچکترین مشورتی گرفته
نشده!
چهره ها
حیوان آزاری در شامایرانی !
در
برنامه «شامایرانی» قرار شد هرکسی بازی را ببازد یک حیوان خانگی را
بغل کند که هم نقضحقوق حیوانات است و هم رفتاری ناهنجار
نویسنده: نگار فیضآبادی | کارشناسارشد روان شناسیبالینی
قسمت جدید شام ایرانی، روز جمعه به میزبانی «نسیم ادبی»، بازیگر زن
منتشر شد. او بازی طراحی کرد و قرار شد هرکسی که ببازد، یک حیوان خانگی را
بغل کند و با او عکس بگیرد. آوردن دو مار(بهعنوان حیوان خانگی) برای سرگرم
کردن مهمانها، صحنه عجیبی بود که در این برنامه اتفاق افتاد و در
یادداشتی روانشناسانه به ابعاد مختلف موضوع میپردازیم و اینکه چرا نباید
دوباره شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. چرا رفتار سلبریتیها مهم است؟
وقتی یک مجموعه تصمیم بگیرد پیامش را بهطور گسترده به مخاطب منتقل
کند، روان شناسان اجتماعی چند پیشنهاد را پیش رویش میگذارند. یکی از
روشهای پیشنهادی این است که بیشتر مخاطبها، گوینده پیام را بشناسند. فردی
که بتواند با محبوبیتش، میانبری بزند و راه نفوذ در دل بینندهها را کوتاه
کند. اگر امروز چهره سلبریتیها را در تبلیغات تلویزیونی میبینیم، به
همین دلیل است. معمولاً چهرههای مشهور، جزو گروههای مرجع بهحساب
میآیند. هنجارهای جامعهپسند یا جامعهستیز، فرقی نمیکند. رفتار آنها
میتواند بهعنوان الگو باعث ترویج هر نوع هنجاری در جامعه بشود. ممکن است
رفتارشان بازدارنده باشد و مخاطب را به انجام ندادن یک کار سوق دهد یا
برعکس، با اشتیاق مشغول کار اشتباهی شوند و ناخواسته این پیام را به بیننده
منتقل کنند که آوردن یک حیوان وحشی در مهمانی، هیچ اشکالی ندارد و اتفاقاً
به سرگرم شدن افراد کمک میکند! بُرد رفتاری اشخاص مشهور، بهقدری بالاست
که هزاران نفر آن را میبینند و درباره انجام دادن یا ندادن یک کار فکر
میکنند. کافی است تسهیل یا بازداریزدایی اتفاق بیفتد؛ همان موقع است که
ترس بیننده کم میشود و به یک رفتار مشخص رغبت پیدا میکند. مثلاً اگر کسی
قبلاً به دلیل منعهای شدید، سمت سیگار نمیرفته حالا ممکن است با دیدن
سیگار کشیدن یک سلبریتی، با خودش بگوید گویا خیلی هم اشکالی ندارد! عملکرد
چهرهها میتواند بازداریها را کمرنگ یا پررنگ کند. البته این اتفاق بیشتر
برای کسانی میافتد که هویتشان انسجام کمتری دارد، تأثیرپذیرتر هستند و
بیشتر از آنکه به ارزشهای درونی خودشان متعهد باشند، به ارزشهای
دیگران چشم دوختهاند. هدف خانم «ادبی» توجیهکننده نیست
خانم بازیگر درباره آوردن مارها به خانه میگوید: «این کار را کردم
تا از مردم بخواهم از پوست این حیوانات برای کیف و کفش و ... استفاده
نکنند». مهم است که گوینده، رده سنی مخاطبانش را بشناسد و بداند که با کودک
صحبت میکند یا بزرگ سال! یک بزرگ سال، این توانایی را دارد که ساعتها
درباره انتزاعیترین موضوعات حرف بزند بیآن که نیاز داشته باشد آن را
ببیند. این موضوع میتوانست سوژه یک گفت وگو باشد و بدون حضور مار پیش
برود. نکته دیگر، تلاش میزبان برای از بین بردن ترس مهمانهایش از مار بود.
ترس انسان از مار، قدمتی طولانی دارد و شواهد تکاملی نشان میدهد اجداد ما
همیشه از مار میترسیدند، اما چه لزومی دارد بخواهیم این ترس دیرینه را از
بین ببریم؟ مواجهه انسان شهری با یک حیوان وحشی مثل مار چقدر است که
نترسیدن، معتبر و مفید باشد؟ آیا اگر از خرس بترسیم، باید حتماً با آن روبه
رو شویم؟ ضمن اینکه بهتر است درمان ترسها را به عهده روان شناسان
بگذاریم و تا زمانی که یک فوبیای مشخص، جزو شکایتهای اصلی فرد نیست، هرگز
تصمیم نگیریم شخص را دچار غرقهسازی کنیم. پیامدهای منفی این کار، بهمراتب
بیشتر از سود آن است. تعداد زیاد رفتارهای ناهنجار در این قسمت از برنامه
همه میدانیم جامعه ما با مشکلات زیادی روبهرو است. هیچکدامشان
حل نمیشوند مگر با رفتار مسئولانه، تلاش و استمرار. مسئله ترویج حقوق
حیوانات، زمانی به رسمیت شناخته میشود که سالها درباره پیامدهای مختلفش
حرف بزنیم و عمل کنیم. ماسک نزدن مهمانها در برنامه (بهبهانه تست منفی
کرونا)، رعایت نکردن فاصله اجتماعی، شوخیهای نامناسب، رواج فرهنگ لاکچری و
مصرفگرایانه (رعایت تم، لباس و...)، سرگرم شدن با مار و عکاسی با آن،
تعدادی از رفتارهای ناهنجار این قسمت از برنامه بود. برای اصلاح جامعه، همه
مسئول هستیم و البته سلبریتیها مسئولتر!
مهران، بالاتر از احسان!
انتشار فهرست پربینندهترین برنامههای سیما در مرداد ،از فاز جدید رقابت شبکه های سه و نسیم رونمایی کرد
نویسنده: مصطفی قاسمیان
صبح دیروز نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره
برنامههای بالای 10 درصد مخاطب سیما منتشر شد. در این نظرسنجی که
برنامههای مرداد ماه 99 را بررسی میکرد، برنامه «دورهمی» شبکه نسیم در
صدر قرار گرفت و «عصر جدید» شبکه سه با اختلاف کمی نسبت به آن، جایگاه دوم
را از آن خود کرد. گزارش امروز با نگاهی تحلیلی، به بررسی نتایج این
نظرسنجی میپردازد.
مدیری، علیخانی را جا گذاشت
در رتبه نخست پربینندهترین برنامههای رسانه ملی، نام «دورهمی» با
اجرای مهران مدیری دیده میشود. این برنامه محصول شبکه نسیم، همواره یکی از
سه برنامه پربیننده سیما بوده و گاهی نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده،
با این حال، برای نخستین بار است که «دورهمی» همزمان با «عصر جدید» روی
آنتن تلویزیون بوده و توانسته از مسابقه محبوب شبکه سه پیشی بگیرد.
«دورهمی» در مرداد ماه 99، تنها برنامه تلویزیون با درصد مخاطب بیش از 50
درصد لقب گرفته است. از فصل چهارم این برنامه، چند قسمت باقی مانده که بعد
از ماههای محرم و صفر پخش خواهد شد.
«عصر جدید» در رتبه دوم
مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» محصول شبکه سه سیما، مدتهاست که به
عنوان یک اتفاق ویژه در تاریخ برنامههای سرگرمیمحور صداوسیما مطرح شده
است. جالب است بدانید این برنامه، در یک سال و نیم گذشته که روی آنتن رفته،
همواره عنوان پربینندهترین برنامه غیرنمایشی تلویزیون را به خود اختصاص
داده و از رقبایش چون «دورهمی»، «خندوانه» و «برنده باش» آمار بالاتری از
لحاظ مخاطبان داشته است. نتایج نظرسنجی مرداد ماه 99، نشان میدهد این
برنامه برای اولین بار، عنوان پربینندهترین را با اختلاف کمی به «دورهمی»
واگذار کرده است. آن چه در فصل دوم «عصر جدید» رخ داده، مجموعهای از
اتفاقات و حواشی گوناگون است که در کاهش آمار مخاطبان این برنامه بیتأثیر
نبوده. نخست آن که ضبط و پخش این برنامه در دو مقطع به دلیل شیوع ویروس
کرونا متوقف شد. پخش هر قسمت از «عصر جدید» در دو شب که برای حضور بیشتر
مسابقه در جدول پخش شبکه سه انجام شد، اتفاق دیگری بود که مزید بر علت شد.
همچنین حذف تماشاگران از «عصر جدید»، رخداد دیگری بود که بخشی از جذابیت
این برنامه را گرفت و باعث سقوط آن به رتبه دوم پربینندهترین برنامههای
سیما شد.
رقابت سنگین سه و نسیم
در فهرست 10
برنامه پرمخاطب تلویزیون، هشت برنامه محصول شبکه های سه و نسیم است. با
بررسی همه برنامههای بالای 10 درصد مخاطب در شبکههای سیما نیز به
نتیجهای مشابه میرسیم. از میان 18 برنامه پربیننده سیما، هفت برنامه
متعلق به شبکه نسیم است و شش برنامه متعلق به شبکه سه. دیگر شبکههای
تلویزیون، درمجموع پنج نماینده در فهرست 18 برنامه پربیننده سیما دارند.
پیشتر هم از این دو شبکه، به عنوان پربینندهترین شبکههای تلویزیون یاد
شده بود، اما سابقه نداشت این دو شبکه پربیننده، تا این حد دیگر شبکههای
تلویزیون را کنار بزنند و با اختلاف زیاد، این عنوان را در اختیار بگیرند.
در انتظار برنامههای جذاب محرمی
نکته نگرانکننده درباره این فهرست، آن است که «دورهمی»، «عصر جدید»،
«گلچین خندوانه» و «کودک شو» که محبوبترین برنامههای مرداد ماه 99 را
تشکیل میدهند، به دلیل ایام عزاداری دو ماه پخش نمیشوند و به نظر نمیرسد
شبکههای مختلف، برای آنها جایگزین مناسبی تدارک دیده باشند. این روال
برای «اعجوبهها»، «شکرستان»، «شوتبال»، «بچه محل»، «ویتامین خ» و
«ویدئوچک» نیز صادق است. علاوه بر عناوینی که گفته شد، «فوتبال برتر»،
«فوتبال 120»، «شبهای فوتبالی» و «لذت فوتبال» نیز به دلیل پایان فصل
مسابقات فوتبال ایران و جهان از آنتن کنار خواهند رفت و جدول پخش شبکهها،
از برنامههای جذاب خالی خواهد شد. هفته پیش در گزارشی نوشتیم که
«مختارنامه» عملاً تنها اثر شاخص نمایشی رسانه ملی درباره قیام
سیدالشهدا(ع) است و از سوی دیگر، این گزاره برای برنامههای غیرنمایشی نیز
صادق است. شبکههای مختلف باید برای پر کردن جای خالی برنامههای
یادشده،البته با مضمون ماه محرم فکری بیندیشند. در ادامه فهرست همه
برنامههای شبکههای سیما را که با اعلام مرکز تحقیقات رسانه ملی، بیش از
10 درصد بیننده دارند، مشاهده میکنید.