کد خبر: ۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ديروز، سه‌شنبه در بيروت پايتخت لبنان انفجارها و آتش‌سوزي عظيمي روي داده به گزارش خبرگزاري‌ها، صداي انفجارها به قدري شديد بوده که در پايتخت و حومه شنيده شده. خبرنگار الميادين از ده‌ها زخمي در اين حادثه خبر مي‌دهد.

آرمان ملي: ديروز، سه‌شنبه در بيروت پايتخت لبنان انفجارها و آتش‌سوزي عظيمي روي داده به گزارش خبرگزاري‌ها، صداي انفجارها به قدري شديد بوده که در پايتخت و حومه شنيده شده. خبرنگار الميادين از ده‌ها زخمي در اين حادثه خبر مي‌دهد. يک منبع امنيتي مي‌گويد اين حادثه تروريستي نيست. در همين حال وزير بهداشت لبنان گفته است که يک کشتي حامل ميزان زيادي مواد منفجره (آتش‌بازي) در بندر بيروت منفجر شده است. حمد حسن به شبکه «ال بي سي» گفته است، تعداد زيادي در اين انفجار مجروح شدند و خسارات مالي بسياري وارد شده است. تلويزيون الميادين نيز گزارش داده است که صدها نفر در اين انفجار مجروح شدند. مقامات امنيتي لبنان هم به رويترز گفته‌اند، علت وقوع اين انفجار در دست بررسي است. شبکه الميادين لبنان با تاييد وقوع انفجار در بندر بيروت، گزارش داد که اطلاعات اوليه نشان مي‌دهد، اين انفجار تروريستي نيست.
واکنش رسانه‌ها به انفجارهاي بيروت
درحالي‌که شبکه «سي‌ان‌ان» آمريکا از انفجار در بندر بيروت خبر داده، شبکه الجزيره قطر گزارش داد که اين انفجار در نزديکي منزل سعد الحريري، نخست‌وزير سابق لبنان روي داده است. الجزيره افزود: صداي انفجار مهيبي در نزديکي منزل سعد الحريري نخست‌وزير سابق لبنان در مرکز بيروت و اندکي پيش از صدور حکم قضائي درباره ترور پدرش رخ داده است. با اين حال شبکه الجزيره گزارش داد که اطلاعات اوليه نشان مي‌دهد انفجار در يکي از انبارهاي مواد منفجره (مانند طرقه) واقع در بندر بيروت رخ داده است.خبرگزاري آناتولي ترکيه هم گزارش داد که انفجار مهيبي در نزديکي منزل سعد الحريري نخست‌وزير سابق لبنان رخ داده و تلفات بزرگي به همراه داشته است. خبرگزاري فرانسه هم گزارش داده که انفجار مهيبي در بيروت رخ داده و صداي آن در سراسر پايتخت لبنان شنيده شده است. خبرنگار اسکاي‌نيوز عربي در بيروت نيز اعلام کرد که وقوع دو انفجار پي‌درپي در بندر بيروت تاييد شده است. الميادين نيز از زخمي شدن صدها نفر در اين انفجار خبر داد و اعلام کرد: ده‌ها مجروح به بيمارستان‌هاي نزديک محل وقوع انفجار منتقل شده‌اند. خبرنگار اين شبکه افزود: انباري که در آن انفجار رخ داده، حاوي ماده بنزين بوده است. انفجار منجر به شکسته شدن شيشه‌هاي ساختمان‌هاي مجاور در بيروت شده است. وي با اشاره به تلفات مادي شديد ناشي از انفجار در بندر بيروت در ادامه گزارش داد: نيروهاي ارتش لبنان و خودروهاي آمبولانس زيادي براي انتقال مجروحان اين انفجار به محل حادثه اعزام شدند. براساس گزارش شبکه اسکاي‌نيوز عربي، وزير بهداشت لبنان در اين باره گفت که انفجار ناشي از مواد منفجره بوده و شمار زخمي‌ها بسيار بالاست. اين شبکه همچنين اعلام کرد که «بدري‌ضاهر» مديرکل گمرک لبنان اعلام کرده که در جريان اين انفجار يک انبار مواد شيميايي در بندر بيروت منفجر شده است. همزمان شبکه خبري اسکاي‌نيوز عربي هم در خبري اعلام کرد که خبرهايي از کشته شدن دست‌کم يک نفر در اين انفجار مخابره شده است. خبرنگار الميادين در فلسطين نيز در اين باره گزارش داد: رسانه‌هاي اسرائيلي درباره وجود سلاح حزب‌ا... در بندر بيروت سخني به ميان نياورده‌اند. وي افزود: آنچه برخي سايت‌هاي وابسته به احزاب لبناني به نقل از رسانه‌هاي اسرائيلي منتشر شده‌اند، ساختگي است. همچنين در ادامه پيرامون اين انفجار الميادين افزود که نگراني‌هايي از وقوع شمار زياد کشته‌شدگان ناشي از اين انفجار وجود دارد. انبار غلات در بندر بيروت براثر اين انفجار به‌طور کامل تخريب شده است.
وقوع 2 انفجار در بندر بيروت
در آخرين گزارش‌ها از اين انفجارها شبکه خبري اسکاي‌نيوز عربي در خبري اعلام کرد که وقوع دو انفجار پي‌درپي در داخل بندر بيروت تاييد شده است. همين شبکه افزود: مدير امنيت عمومي لبنان کشته شدن شماري از افراد در اين دو انفجار را تاييد کرده است. اسکاي‌نيوز به نقل از منابع پزشکي از کشته شدن تعدادي از نفرات در اين انفجارها خبر داده است. همزمان الميادين نيز گزارش داد که آمبولانس‌ها همچنان در حال انتقال مجروحان هستند و محافل پزشکي از کشته شدن شماري از افراد در اين انفجار خبر مي‌دهند. براساس گزارش اين شبکه، مديرکل گمرک لبنان اعلام کرده که ماده نيترات دليل انفجار عظيم در بندر بيروت بوده است. رويترز به نقل از منابع امنيتي لبنان گزارش داد دست‌کم در انفجار ديروز ده نفر جان خود را از دست داده‌اند. الجزيره به نقل از مديرکل امنيت عمومي لبنان گفت: آنچه رخ داد به دليل انفجار ترقه‌ها نبوده است، بلکه به دليل انفجار مواد منفجره قوي بوده که از چند سال پيش مصادره شده بود.
مقايسه با بمباران اتمي هيروشيما و ناکازاکي
استاندار بيروت در بازديد از محل انفجار در بندر اين شهر اين حادثه را با بمباران اتمي هيروشيما و ناکازاکي مقايسه کرد. قاضي مروان عبود فوجي به شبکه اسکاي‌نيوز حادثه‌ بندر بيروت را با حادثه ژاپن در جريان جنگ جهاني دوم و حمله اتمي آمريکا به جزيره ناکازاکي و هيروشما مقايسه کرد و گفت: اين انفجار مرا به ياد حادثه ژاپن مي‌اندازد. او تاکيد کرد: تيم اطفاي حريقي در ماموريت خاموش کردن حريق به محل اعزام شدند و اين قبل از انفجار بود و اطلاعاتي از آنها نداريم. استاندار بيروت متاثر از صحنه‌هاي وحشتناکي که مشاهده کرده و ميزان خساراتي که در پي انفجار بيروت به جا مانده بود، به گريه افتاد. عبود به رسانه‌هاي لبناني اظهار کرد: آنچه روي داده را قبلا در لبنان نديده‌ام و اتفاق رخ‌داده شبيه حادثه هيروشيما و نازاکي ژاپن است. او افزود: بيروت مصيبت ديده و ميزان ويراني و خرابي زياد است و اتفاق رخ‌داده بي‌سابقه است.
واکنش منابع حزب‌ا... لبنان
شبکه otv لبنان به نقل از منابع نزديک به حزب‌ا... اعلام کرد، آنچه از حمله رژيم صهيونيستي به انبار تسليحاتي حزب‌ در بندر بيروت مطرح مي‌شود، صحت ندارد. به گزارش ايسنا، به نقل از اين شبکه، انفجار مهيبي عصر ديروز بندر بيروت را لرزاند و خسارات مادي عظيمي به بار آورد. منابع رسانه‌اي مي‌گويند انفجار ناشي از انبار مواد منفجره و بنزين بوده است.
واکنش آمريکا و اسرائيل
جسيکا مک نالتي سخنگوي پنتاگون نيز در واکنش به انفجار بيروت گفت: ما تحولات انفجار در بيروت را رصد مي‌کنيم و اظهارنظر در اين خصوص هنوز زود است. فرماندهي مرکزي آمريکا هم در واکنش به انفجار اعلام کرد: درباره تلفات انساني بالاي انفجار بيروت نگرانيم و درحال پيگيري گزارش‌ها هستيم. همچنين منابع رسمي اسرائيلي اعلام کردند که اسرائيل با آنچه در لبنان رخ داده، هيچ ارتباطي ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: