کد خبر: ۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
امروز ششم ذی الحجه و یادآور جنایت فراموش نشدنی آل‌سعود علیه مسلمانانی است که صلاى ابراهیمى «وَ اَذِّن فِى النّاسِ بِالحَجّ» را اجابت کردند.

سرویس سیاسی ـامروز ششم ذی الحجه و یادآور جنایت فراموش نشدنی آل‌سعود علیه مسلمانانی است که صلاى ابراهیمى «وَ اَذِّن فِى النّاسِ بِالحَجّ» را اجابت کردند.
حج مظهر آمیختگی معنویت و سیاست است. وقتی که وحدت و یک‌صدایی مسلمانان در حج با برائت از مشرکین همراه می‌شود،‌نمایی از حج واقعی را می‌توان مشاهده کرد و این همان نقطه‌ای است که استکبار از آن در هراس است.
از این رو، ششم ذی‌الحجه سال 1407 هجری قمری مصادف با نهم مرداد ماه سال 1366 هجری شمسی، رژیم خونخوار آل‌سعود، به جرم برائت از مشرکین به روی حجاج سنگ و آتش گشود و صفحه‌ سیاه دیگری را در تاریخ جنایات خود بر‌جای گذاشت.
در آن سال، دولت عربستان سعودی تدارک تازه‌ای برای برخورد با زائران ایرانی در نظر گرفته بود. برخورد سعودی‌ها در ساعات مانده به برگزاری مراسم شکل جدید پیدا کرده بود و نشانه‌ها حاکی از این بود که مراسم برائت از مشرکان امسال با سال‌های گذشته فرق دارد. روز قبل از مراسم بهداری‌های مکه از پذیرش بیماران ایرانی خودداری کردند. آرایش پلیس عربستان سعودی به‌گونه‌ای بود که گویی آماده برخورد با برگزارکنندگان تجمعات اعتراضی است.
برنامه راهپیمایی ساعت 16 و 30 دقیقه شروع شد. زائران ایرانی و خارجی با پلاکاردهایی که مضامین ضدآمریکایی و اسرائیلی داشت، به سمت محل معین حرکت می‌کردند و آرام شعار می‌دادند. بعد از رسیدن راهپیمایان به محل مورد نظر، ابتدا پیام امام(ره) به کنگره حج خوانده شد و سپس سخنرانی نماینده امام شروع شد. ساعت 18 و 10 دقیقه که سخنرانی در حال اتمام بود، زائران به آرامی برای مراجعه به محل استقرار خود به‌سوی سه‌راهی شعب ابوطالب در حال حرکت بودند. 18 و 40 دقیقه پایان مراسم اعلام و بی‌مقدمه حمله نیروهای پلیس به تجمع‌کنندگان شروع شد. پلیس سعودی باتون به دست، حجاج را مورد حمله قرار داد. از ساختمان‌های اطراف هم سنگ و آجر به سمت حجاج پرتاب می‌شد. کمی بعد پلیس سعودی با گازهای سمی و خفه‌کننده و شلیک رگبار، زائران را مورد هدف قرار داد.
به گزارش تسنیم، تلفات لحظه به لحظه افزایش پیدا می‌کرد و زائرانی که خود را به محل استقرارشان رسانده بودند، هم وضع مناسبی نداشتند چون محل اقامت آنان از سوی نیروهای سعودی محاصره شده بود و این محاصره تا ساعت 11 شب ادامه داشت.
در بیانیه رسمی وزارت کشور سعودی در هشتم ذی‌الحجه، آمار تلفات این حادثه 402 کشته اعلام شد که 275 نفر آنان ایرانی و نیمی از آنان زن بودند و 649 زخمی. آمار اعلام‌شده البته از سوی ایران مورد تشکیک واقع شد و منابع ایرانی از کشته شدن 325 نفر با تفکیک 203 زن و 122 مرد خبر دادند.
مزدوران آل‌سعود برای قتل‌عام و ضرب و جرح زائران خانه خدا از هر وسیله ممکن استفاده کرده‌اند، وسائل به‌کار رفته نشان‌دهنده دو حقیقت است: اولا: انسجام و هماهنگی قبلی برای مقابله با حجاج ایرانی و غیر ایرانی‌ ثانیا: بیانگر عمق کینه و عداوت نسبت به منادیان توحید. انواع وسائلی که از آنها استفاده شده است، به ‌شرح زیر است:
سنگ‌، قطعات بزرگ و کوچک شیشه، لوازم مستعمل مانند کولر و اجاق گاز، سطل‌های پر از شن و ماسه‌، آب جوش‌، قطعات بزرگ یخ‌، شلاق‌، چوب‌های میخ‌دار، شیشه‌های نوشابه‌، قطعات سنگ بتون، چماق‌، باطوم چوبی و الکتریکی‌، میله‌های آهنی‌، کپسول‌های آتش‌نشانی‌، گاز آشک‌آور، گازهای سمی‌، گاز خفه‌کننده، گاز اعصاب‌، گلوله‌های ساچمه‌ای و انفجاری‌، تفنگ‌های دوربین‌دار، مسلسل و انواع سلاح‌های سبک دستی‌، نارنجک دستی‌، بمب‌های آتش‌زا.
کارگزاران‌ بی‌اراده حاکمیت سعودی
امام خمینی(ره) در واکنش به این حادثه خونین و برای نشان دادن مظلومیت ملت ایران، آل‌سعود را جهت تصدی امور کعبه و حج‌ بی‌لیاقت دانستند و در پیامی که دهم مرداد 1366 مصادف با هفتم ذی‌الحجه 1407 هجری قمری خطاب به نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی صادر کرد، اعلام کردند: «آن‌ها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم کردند... ما اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه‌داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و مهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنها کاری از دستشان برنمی‌آید، به این خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم... و به این اندازه که کارگزاران‌ بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی‌رحمی عمل کردند، موفق نمی‌شدیم.»
فاجعه منا در سال 94 فقره دیگری در کارنامه سیاه آل‌سعود است که قلوب مسلمانان عالم را جریحه دار کرد. این فاجعه که به جان باختن حدود 8 هزار حاجی از جمله 464 حاجی ایرانی انجامید، در روز دوم مهر ماه سال 1394 همزمان با عید قربان در حالی رخ داد که حاجیان از منا به سوی جمرات حرکت کردند. ۵ گذرگاه طریق المشاه، شارع الجوهره، سوق العرب، ۲۰۴ و ۲۰۶، زائران را از منا به جمرات وصل می‌کند. فاجعه مرگبار منا، جایی در میانه گذرگاه ۲۰۴ رخ داد.
دلیل اصلی روی دادن فاجعه، بسته ماندن گذرگاه فرعی ۲۱۵ اعلام شده که موجب شلوغی شدید جمعیت از ساعت ۸:۳۰ صبح و قفل شدن حرکت در ساعت ۸:۴۵ شد. زائران در صورت باز بودن گذرگاه فرعی ۲۱۵ می‌توانستند به راحتی از محل فاجعه خارج شده و به گذرگاه سوق العرب وارد شوند. علاوه‌بر این، خروجی گذرگاه ۲۰۴ به سوی جمرات هم با خودروهای پلیس عربستان سعودی بسته شد. در این حال، زائرانی که در گذرگاه ۲۰۴ بودند، از یک سو با فشار ورود زائران گذرگاه ۲۰۶ مواجه شدند و از سوی دیگر، نه راهی به جلو داشتند و نه راهی برای ورود به گذرگاه سوق العرب.
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقابل این حادثه موضع‌گیری‌های مهمی داشتند. ایشان ابتدا در پیامی، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند، سپس در شروع جلسه‌ درس خارج فقه دولت سعودی را به «مسئولیت‌پذیری» و «پرهیز از فرافکنی» توصیه کردند. همچنین در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، به حکام عربستان هشدار دادند: «اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»
حکّام سعودی یک عذرخواهیِ زبانی
 از دنیای اسلام نکردند!
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای 17 شهریور 1395 در دیدار با خانواده‌های شهدای منا تصریح کردند: «حکّام سعودی یک عذرخواهیِ زبانی از دنیای اسلام نکردند! چقدر اینها وقیحند، چقدر بی‌شرمند! آیا این کوتاهی‌ای که اینها کردند، سوءتدبیری که نشان دادند، بی‌کفایتی‌ای که به خرج دادند - حالا بعضی می‌گویند تعمّد، ولو آن هم نباشد- نفْس این بی‌تدبیری و بی‌کفایتی یک جرم است برای یک مجموعه دولتی و سیاسی؛ چطور نتوانستید اداره کنید؟ چطور نتوانستید امنیّت این جمعیّتی را که ضیوف‌الرّحمانند، میهمانان خدایند و شما این‌همه درآمد از این ناحیه کسب می‌کنید، و برای خودتان عنوان درست می‌کنید، حفظ کنید؟ چه تضمینی وجود دارد که در اوقات مشابه، حوادث مشابهی رخ ندهد؟ این یک سؤال بزرگ است. دنیای اسلام بایستی‌گریبان اینها را بگیرد، از اینها سؤال بکند؛ چرا سؤال نمی‌کنند؟ مصائب دنیای اسلام اینها است. اینکه جمهوری اسلامی در مقابل این‌همه جهالت، این ‌همه گمراهی، این‌همه مادّی‌گری، این‌همه سهل‌انگاری و احیاناً بی‌غیرتی دیگران، تنها می‌ایستد و مواضع قرآنی خودش را، مواضع اسلامی خودش را، مواضع بر حقّ خود را علناً و صریحاً اعلام می‌کند، این همان شاخصی است که شما ملّت ایران باید به آن افتخار کنید و می‌کنید. و خود شما ملّت ایران هستید که این قدرت را، این شجاعت را به وجود آورده‌اید که می‌توانید در مقابل یک دنیای تاریک جاهل، حرف حق را بزنید و حقایق را بیان کنید.
ایشان تصریح کردند: «حقیقت این است که این کسانی که این بی‌کفایتی را نشان دادند، این ناامنی را بر حجّاج دنیای اسلام -که در آنجا سالی یک بار جمع می‌شوند- تحمیل کردند، اینها انصافاً لایق نیستند برای اداره حرمین شریفین، لایق نیستند برای خدمت حرمین شریفین؛ واقعیّت قضیّه این است. این باید در دنیای اسلام جا بیفتد، باید این فکر ترویج بشود. این هم یک بُعد مسئله است.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین به برخورد دوگانه مدعیان حقوق بشر ‌اشاره و تأکید کردند: «یک بُعد دیگر، نگاه به دنیای مدّعی حقوق بشر است. خب، یک جا یک نفری با یک اتّهامی در یک کشوری فرض بفرمایید به قتل می‌رسد [یعنی‌] اعدام می‌شود یا زندانی می‌شود، شما می‌بینید سروصداهای حقوق بشری بلند شد -البتّه در آن کشورهایی که انگیزه برای مخالفت و مبارزه با آنها وجود دارد- هیاهو درست می‌کنند؛ [امّا] اینجا چند هزار نفر به‌خاطر بی‌کفایتی و بی‌تدبیری و سوء‌عمل یک دولت جان می‌بازند و این دستگاه‌های حقوق بشری و دولت‌های مدّعی حقوق بشر سکوت مرگ می‌گیرند و حرف نمی‌زنند؛ هیچ چیز نمی‌گویند! این هم یک نکته مهمّی است. این کسانی که دل به دستگاه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌دهند و به آنها امید می‌بندند، ببینند این حقیقت را، بفهمند این واقعیّت را؛ ببینند که چقدر دروغ و خِلاف واقع در هویّت این سازمان‌ها و این تشکیلات وجود دارد؛ در این قضیّه سکوت کردند، هیچ چیز نگفتند. گاهی حتّی حقوق حیوانات برایشان این‌قدر اهمّیّت پیدا می‌کند که جنجال می‌کنند، [امّا] چند هزار انسان در یک چنین حادثه‌ای -نه یک حادثه تصادفی، نه سقوط یک هواپیما، [بلکه] در یک حادثه‌ای که وظیفه‌مند بودند کسانی که این حادثه را درست مدیریّت کنند؛ آنجا اینها به‌اصطلاح صاحب‌خانه‌اند، اینها متولّیان امرند، وظیفه آنها بوده است که امنیّت اینها را حفظ کنند- به خاک و خون کشیده بشوند و اینها هیچ چیز نگویند؛ سکوت محض بکنند!»
سلسله و شجره‌ خبیثه‌ ملعونه
حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای همچنین خاطرنشان کردند: «این سلسله و شجره خبیثه ملعونه، دهان‌ها را با پول می‌بندند، این بندگانِ پول و بندگانِ دنیا، نمی‌گذارند کسی [علیه‌] اینها حرفی بزند، اعتراضی بکند. یک هیئت حقیقتاب لازم است، باید بروند از نزدیک ببینند، مسئله را بررسی کنند؛ هرچه [می‌خواهد] طول بکشد. این از جمله کارهایی است که مسئولین محترم ما هم بایستی در نظر بگیرند و دنبال بکنند و اهمّیت [بدهند]. این هم یک بُعد قضیّه است.»
جنایات آل‌سعود همچنان در یمن و بحرین با چراغ سبز آمریکا ادامه دارد. رژیم جنایتکار و خونخوار آل‌سعود در قبال خیانت و فرو کردن خنجر به قلب امت اسلامی و جنایاتی که به پشتیبانی و همراهی آمریکا مرتکب می‌شود، پاسخگو نیست و مسئولیت نمی‌پذیرد. آل‌سعود آشکارا در مسیر پرداخت دیه شهدای منا سنگ‌اندازی می‌کند. برخورد و پیگیری فعال و مقتدرانه برای احقاق حق امری بایسته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: