کد خبر: ۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ادعای عجیب بیغش،نماینده مجلس در مورد واگذاری کیش به چین تکذیب شد اما کار از کار گذشته بود زیرا هرچه وزارت خارجه رشته بود، پنبه شد
محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی بسیار کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید از قول من بنویسید: « با بررسی هایی که انجام داده ام مسئله واگذاری یکی از جزایر ایران به هیچ وجه در قرارداد ایران وچین مطرح نبوده است واین مسئله از اساس تکذیب می‌شود »!

محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی بسیار کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید از قول من بنویسید:
« با بررسی هایی که انجام داده ام مسئله واگذاری یکی از جزایر ایران به هیچ وجه در قرارداد ایران وچین مطرح نبوده است واین مسئله از اساس تکذیب می‌شود »!
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: محمود احمدی بیغش در گفت و گویی
بسیار کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید:«آن چه خیلی کوتاه پخش شد، دست بر قضا مصاحبه‌ای طولانی و مفصل بود که اگر لطف کنند و تمام آن را منتشر کنند قطعاً معلوم می‌شود آن چه از من نقل شده با آن چه من گفته ام، تفاوت بسیاری دارد!»
نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که انتشار ویدئویی از او، برای ساعاتی، فضای مجازی و رسانه‌ای کشور و بین الملل را معطوف به خود ساخت اضافه می‌کند:«هر کس ذره‌ای با الفبای قانون و سیاست خارجه آشنا باشد می‌داند چنین قراردادی ـ که هنوز نیز وجود خارجی ندارد ـ تا به تصویب مجلس نرسد قطعاً ضمانت اجرایی نخواهد داشت و حرف اصلی من نیز در همین محور خلاصه می‌شود که خلاصه شده ی همان گفته نیز«سوء تفاهم» ایجاد کرد.»
احمدی بیغش به این نکته ی بسیار مهم نیز اشاره می‌کند که:«قراردادی با این درجه اهمیت، بدون تایید و تصویب نمایندگان و وکلای مردم بیشتر به یک کاغذ پاره شبیه است تا قرارداد! هرچند اطلاق عنوان قرارداد به آن چه بین ایران و چین در جریان بوده، اساساً خطا است.»
محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در انتها می‌گوید از قول من بنویسید:« با بررسی هایی که انجام داده ام مسئله واگذاری یکی از جزایر ایران به هیچ وجه در قرارداد ایران وچین مطرح نبوده است واین مسئله از اساس تکذیب می‌شود.»
>جنجالی که کبریت آن را احمدی نژاد کشید نه احمدی بیغش!
اگرچه بعدها، معلومِ همه شد که بحثِ «قرارداد»، «سند راهبردی»، « برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» یا معاهده ی فی مابین ایران و چین به مدت 25 سال، مسئله‌ای است که به دیروز و امروز باز نمی‌گردد و سال‌ها است روی میز مقامات پکن ـ تهران قرار دارد اما سخنرانی تند و تیز محمود احمدی نژاد در 7 تیرماه 1399، که در سفر به گیلان به سر می‌برد به گونه‌ای بود که «دوست» و «دشمن»(!) نسبتِ به آن واکنش نشان دادند زیرا رئیس‌جمهور پیشین ایران، درباره یک قرارداد ۲۵ ساله سخن می‌گوید که«پنهان» و «دور از چشم ملت ایران» با یک کشور خارجی منعقد شده است.
آن طور که بسیاری از رسانه های داخلی و بین المللی انعکاس دادند؛ احمدی‌نژاد در جمع مردم گیلان گفته بود:«هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و
ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت
نخواهد شناخت.» البته اندکی بعد و یا به تعبیری درست تر، چند ساعت بعد مشخص شد، اشاره رئیس‌جمهور پیشین ایران به «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» است که یکشنبه اول تیرماه 1399 پیش‌نویس آن در هیات دولت تصویب شده بود. در همان زمان، سایت دولت بهار متعلق به حامیان احمدی‌نژاد از سخنرانی او در استان گیلان گزارشی منتشر می‌کند که در آن گفته می‌شود:«شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد.»
احمدی‌نژاد ادعا کرده بود:« متن توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی به نام برجام هم از نظر نمایندگان مجلس و مردم «مخفی» نگه داشته شده بود» که نشان می‌دهد، پررنگ کردن موضوع «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» بهانه‌ای برای «انتقام» گیری از دولت «حسن روحانی» با مستمسکی به نام«برجام» است واگرنه کیست که نداند در دولت«محمود احمدی نژاد» مخفی کاری های شبهه برانگیز کم نبوده است!
وقتی رئیس جمهور پیشین می‌گوید:« اگر اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند، به نفع خود شما خواهد بود زیرا افکار ملت فعال می‌شود و پیشنهاد می‌دهد و مطالبه می‌کند و اگر خللی یا اشکالی باشد، اصلاح می‌شود» تازه معلوم می‌شود«شگرد» رئیس دولت های«نُهم» و «دهم» در «جنجال و ابهام» آفرینی است زیرا عبارات و تاکیدات و ابهام آفرینی های نام آشنای رئیس دولت های نهم و دهم این مضمون را به ذهن تلقین می‌کرد که همین چند روز پیش
به دور از چشم ملت و خیلی های دیگر بین دوکشور چین و ایران قراردادی 25 ساله منعقد شده و حال که او متوجه شده اینچنین به افشاگری پرداخته است!
>واکنش های رسمی، نیمه رسمی و غیررسمی!
از لحظه ی انتشار«15 ثانیه از 15 دقیقه گفت و گوی انجام پذیرفته با محموداحمدی بیغش»، زنجیره‌ای از توضیح و تکذیب و واکنش ها، روی خروجی خبرگزاری‌ها جاخوش می‌کند، وزارت امور خارجه، تکذیبیه‌ای رسمی منتشر می‌کند، برخی مصاحبه می‌کنند و بعضی در صفحات شخصی خود، آن چه را
احمدی بیغش گفته بود، تکذیب می‌کنند:
ـ روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای اظهارات آقای احمدی بیغش نماینده مردم محترم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صدا و سیما مبنی بر اینکه « بنا بوده است اختیار جزایر ایرانی به چین واگذار شود» را از اساس کذب خواند و تکرار اینگونه ادعاهای بی‌اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهار نظرهای غیر مسئولانه، از هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی شایسته صورت پذیرد.
روابط عمومی وزارت خارجه در ادامه، ضمن رد هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره، مدیریت و یا دیگر اشکال ادعایی در خصوص جزایر ایرانی تصریح کرد: سند همکاریهای ۲۵ ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد افتخار آمیز و در راستای منافع ملی است و انتظار این بود که پس از توضیحات مفصل وزیر محترم امور خارجه در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شاهد تکرار اینگونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان محترم مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.
ـ همچنین حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر می‌نویسد: «اگر یک عضو مجلس ادعایی بدون استناد را در مورد مساله‌ای مربوط به استقلال کشور مطرح و ادعاهای دشمنان را تاییدکند؛ آیا وظیفه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این است که خود راسا میزان صحت ادعا و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد یا باید منتظر شکایت دولت و دبیرخانه
بماند؟» که اگر در مقام تکذیب گفته‌ها برآمده اما معلوم می‌شود اساساً آدم تنگ حوصله‌ای است و لازم است اندکی با صبر و متانت بیشتر با برخی مسائل کنار بیاید!
ـ محمود صادقی نیز در توئیتر واکنش نشان داده می‌نویسد:
« مبنای اظهارات این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس چیست؟ آیا وزارت خارجه نمی‌خواهد توضیح بدهد؟!»
ـ رضازاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر این موضوع که:«هیچ وقت واگذاری کیش به چین در قرارداد ۲۵ ساله وجود نداشته است» به خبرگزاری ایسنا، می‌گوید:«از ابتدا هم قرار نبوده که کیش و یا هر نقطه‌ای از کشور ما در این قرارداد به چین واگذار شود. این حرف‌ها تبلیغات بیگانگان به خصوص آمریکا و اسرائیل است.
وی اضافه کرده است:«آقای ظریف در این جلسه توضیح داد که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین پس از ملاقات های روسای جمهور ایران و چین و دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری بسته شد. قراردادی برای کمرنگ کردن محاصره اقتصادی است که توسط آمریکا و کشورهای اروپایی انجام می‌شود. لذا این قرارداد تجاری برای ارتباط ایران با کشورهای اروپایی و آفریقایی از طریق راه ابریشم جدید است. این قرارداد هنوز در مرحله پیش نویس است و وارد فاز توافق نهایی نشده است. قطعا مقامات اطلاعاتی امنیتی، سیاسی و نظامی بررسی های لازم را انجام می‌دهند و بعد از تایید نهایی دو طرف، پیش نویس نهایی می‌شود. لذا طرح مباحثی همچون واگذاری کیش ادعای اسرائیل و آمریکا است. هیچ نقطه‌ای از کشورواگذار نشده است.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما منابع انرژی عظیمی از نظر نفت و گاز در دنیا داریم و کشور چین به دلیل جمعیت بالایش و به عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان می‌خواهد انرژی خود را از کشور ما تامین کند. برای این کار چین زیرساخت‌ها و تقویت تکنولوژی را در کشورمان انجام می‌دهد و از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مبادلاتی با ما خواهد داشت. کما اینکه در حال حاضر هم چین دومین مبادله کننده اقتصادی با آمریکا است اما آمریکا و اسرائیل به دلیل منافع شان به دنبال شیطنت بازی هایی هستند همچون اینکه بیان می‌کنند قرار است در این قرارداد کیش واگذار شود که اساسا درست نیست. هدف پشت پرده هم زیر سوال بردن قرارداد است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفته است:«این اطمینان را به مردم می‌دهیم که قرار نیست حتی یک وجب از خاک کشورمان واگذار شود، اینها صرفا تبلیغات بیگانگان به خصوص آمریکا و اسرائیل است. صرفا
تفاهم نامه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و فرهنگی بین ایران و چین بوده که در آن منافع دو کشور دیده شده است.»
ـ قاضی‌زاده هاشمی دو روز قبل از آن که محمود احمدی بیغش در کانون یک خبر قرار گیرد، طی توئیتی یادآور شده بود:«طرح «واگذاری کیش به چینی‌ها» شایعه‌ای کینه‌توزانه است.» اما به طور قطع او نمی‌دانست 48 ساعت پس از این توئیت، یکی از همکاران او چنین شائبه‌ای را مطرح می‌کند که:«واگذاری بوده اما جلوی آن گرفته شده!»
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه ی مجلس یازدهم که در یک رشته توییت به حرف و حدیث‌ها پیرامون قرارداد جامع همکاری 25 ساله ی ایران و چین واکنش نشان داده بود می‌نویسد: «موضوع واگذاری کیش به چینی‌ها ساخته ذهن متعصب، کینه‌توزانه و از سر بی‌سوادی اپوزیسیون مزدور آمریکا جهت توقف قرارداد ایران و چین است. ‌خوشبختانه متون انگلیسی و فارسی این موافقتنامه در سایت‌ها منتشر و برای پرسشگران خیرخواه و باسواد کشور قابل بررسی است. به شدت به دنبال بررسی دقیق و همه جانبه قرارداد ایران و چین توسط مجلس و کارشناسان هستم، اما مخالف هجمه هیجانی، از سر بی‌اطلاعی و بدون دانش به آن هستم. ‌قطعی است که قرارداد ایران و چین ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و بهبود تجارت خارجی ایران است؛ باقی ابهامات، طبیعی و قابل رفع هستند.
مذاکرات میان ایران و چین طی 5/2سال گذشته انجام شده و البته هنوز از سوی هیچکدام از دو دولت قطعی نشده است. ‌نمونه این موافقتنامه، موافقتنامه جلوگیری از اخذ عوارض مضاعف میان ایران و هند بود که هفته گذشته در صحن علنی مجلس بررسی و مقرر شد دو کشورمیزان عوارض دریافتی را کمتر کنند.»
ـ استاندار هرمزگان نیز 19 تیرماه 99 نسبت به «شایعه واگذاری جزایر کیش و قشم» واکنش نشان داده به رسانه‌ها گفته بود:
« قانون، اجازه واگذاری حتی یک متر از خاک‌مان را نمی‌دهد.»
استاندار هرمزگان ضمن تکذیب شایعه واگذاری جزایر کیش و قشم، تاکید کرده بود: این شایعه سازی‌ها با هدف ایجاد تشویش در میان مردم صورت می‌گیرد و مسئولان برای روشن شدن افکار عمومی باید همه چیز را به شکل شفاف و صادقانه به مردم بگویند. فریدون همتی که در جمع خبرنگاران حضور یافته بود می‌گوید:«ایران هم مانند دیگر کشورها، اهداف کوتاه و بلند مدت
برای توسعه مناطق مرزی و جزایر خود دارد که یکی از این سیاست‌ها جذب سرمایه‌گذار خارجی و طبق قوانین و ضوابط خاص است. سرمایه‌گذار خارجی به‌صورت مستقل یا با مشارکت ایرانی‌ها در مناطق آزاد چارچوب قانونی دارد و قانون ما به هیچ وجه
اجازه واگذاری قطعی حتی یک متر از خاک‌مان را نمی‌دهد.
ـ ظریف، وزیر امور خارجه نیز به واگذاری جزیره کیش به چین واکنش نشان داده و گفته بود:« یک وجب خاک ایران را به چین نمی‌دهیم. این موضوعات درست نیست، حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح شده وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.
>قرارداد ایران و چین پس از توافق نهایی به مجلس ارائه می‌شود
ظریف در توضیح و تشریح برخی از ابعاد برنامه جامع همکاری 25 ساله ایران و چین به نکته ی مهمی اشاره می‌کند که پاسخ بسیاری از حرف و حدیث‌ها است:« هنگامی که به مرحله توافق برسیم، اگر تعهد قانونی در این قرارداد باشد ما باید به مجلس ارائه دهیم. در غیر این صورت به عنوان مصوبه دولت، مجلس در تطبیق قوانین به این قرارداد ورود خواهد کرد لذا این قرارداد
هیچ وقت بر مجلس پوشیده نخواهد ماند.
>قرارداد و توافقی که با تاخیر انجام شده است!
اگرچه خیلی‌ها ـ اعم از ایرانی و غیر ایرانی ـ در مورد « برنامه جامع همکاری 25 ساله ایران و چین » اظهار نظر کرده اند؛ برخی «له» و برخی «علیه» و اما خیلی از چهره های سابقاً سیاسی ـ نظیر عطاءلله مهاجرانی و حمیدرضاآصفی ـ پای را از تایید و تکذیب فراتر نهاده، مدعی شدند که این قرارداد؛ نه این روزها که حداقل سه دهه قبل باید به انجام می‌رسید!
اگر شکایتی از نماینده شازند شود، هیات نظارت رسیدگی می‌کند
عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اگر شکایتی از احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس به هیات ارائه شود حتما رسیدگی می‌شود. ضمن اینکه ممکن است خود مجلس هم به این اظهارات رسیدگی کند.
به گزارش ایرنا،«حسن شجاعی علی آبادی» در مورد ادعای «محمود احمدی بیغش» نماینده شازند در مورد سند همکاری ایران و چین مبنی بر اینکه ایران اختیار تام جزیره کیش را به چین سپرده است، اظهار داشت: ممکن است کسانی نقدی بر اظهار نظر ایشان داشته باشند، اما این مورد نمی‌تواند در صلاحیت ‌هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باشد.
عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارداشت: هر کس می‌تواند از رفتار ایشان شکایت کند و اگر شکایتی در این خصوص به هیات داده شود، به آن رسیدگی می‌شود. وی با بیان اینکه این امکان وجود دارد که نهاد مجلس خود به اظهارات بیغش رسیدگی کند، یادآورشد: در مواردی که بیان دیدگاه نماینده‌ای فضا را ملتهب کند، حتما شکایت از نماینده در دستور کار قرار می‌گیرد. شجاعی علی آبادی افزود: تضمین سلامت درونی مجلس با تاکیدی که رهبر انقلاب داشتند وظیفه اصلی هیات نظارت است و دغدغه دیگر این است که اقدامات این هیات نباید اختلالی در ایفای وظایف نمایندگی داشته باشد. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: قانون اساسی حقوقی را برای نماینده در نظر گرفته است و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید در نقطه تعادلی، عملکرد خود را به گونه‌ای تنظیم کند که منجر به تضمین سلامت رفتار نمایندگان شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: