کد خبر: ۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مقايسه آمار رسمي که روزانه اعلام مي‌شود هم گوياي آن است که مرگ‌ومير بر اثر کرونا در 15روز اول تير در مقايسه با 15روز اول خرداد افزايش قابل‌ملاحظه‌اي داشته است. تسنيم اين آمارها را روي نمودار آورد و نشان داد افزايش آمار مرگ‌ومير عددي 132درصدي را نشان مي‌دهد.

مقايسه آمار رسمي که روزانه اعلام مي‌شود هم گوياي آن است که مرگ‌ومير بر اثر کرونا در 15روز اول تير در مقايسه با 15روز اول خرداد افزايش قابل‌ملاحظه‌اي داشته است. تسنيم اين آمارها را روي نمودار آورد و نشان داد افزايش آمار مرگ‌ومير عددي 132درصدي را نشان مي‌دهد؛ در نيمه اول خرداد تعداد فوتي‌هاي کرونايي 888نفر بوده درحالي که در نيمه اول تير تعداد کل مرگ‌وميرها به 2064نفر رسيده است. از سوي ديگر افزايش تعداد مبتلايان به کرونا نيز در دو هفته گذشته باعث شده که بسياري از بيمارستان‌هاي در شهرهايي که وضعيت قرمز دارند، تخت خالي نداشته باشند. طبق آمار وزارت بهداشت و درمان استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ايلام، آذربايجان هاي غربي و شرقي و خراسان رضوي در وضعيت قرمز قرار دارند و استان‌هاي تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، يزد، سيستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبيل در وضعيت هشدار به سر مي‌برند. همچنين از روز دوشنبه (16 تير) تا سه شنبه (17 تير 99) دو‌هزار و 637 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که يک‌هزار و 455 مورد بستري شدند و 200 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند. تاکنون 245‌هزار و 688 نفر از هموطنان‌مان به کرونا مبتلا و 11‌هزار و 931 نفر نيز جان خود را از دست دادند. همچنين 3270 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
کسي به خواهش‌ و تمناي ما گوش نداد
همزمان سعيد نمکي، وزير بهداشت از موج تازه کرونا در کشور خبر داد، او مي‌گويد که بارها گفتم ممکن است در دقايق 90 از گوشه‌هاي زمين گل بخوريم، متاسفانه عده زيادي حرف‌هاي ما را گوش نکردند و موج تازه‌اي از بيماري گرفتارمان کرد. وي با انتقاد از کساني که فشار براي بازگشايي اصناف مي‌آوردند، افزود: به ياد داريد که در آن روزها تقاضاها و تمناهاي زيادي از مردم کرديم؛ هم از مردم شريف و هم آنهايي که براي تسريع در برخي بازگشايي‌ها فشار زيادي مي‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگي و مذهبي که همواره ما آنها را به حوصله بيشتر و وقت مناسب‌تر توصيه مي‌کرديم. البته با مسئولان محترم حرف‌هايي دارم که از اين تريبون نمي‌زنم و قطعا به آنها نامه مي‌نويسم؛ اينکه چگونه ناوگان حمل‌و‌نقل شهري را تقويت کنيم و در برخي موارد چگونه به هم کمک کنيم تا امور مردم تسهيل شود و ... را در ستاد ملي کرونا و طي مکاتبات با مسئولان پيگيري مي‌کنم. دلم نمي‌خواست مردم با چنين تاواني عرايض من را جدي بگيرند. روزي که تمنا و خواهش مي‌کردم، شايد براي برخي‌ها اين هشدارها زياده‌گويي بود، اما اصلا دلم نمي‌خواست اثبات عرايض ما با تاواني چنين سنگين و مرگ‌هايي چنين تلخ براي مردم بروز کند. اميدوارم اين حرف‌ها را جدي بگيرند و در آينده نزديک با همدلي و وفاق و رعايت پروتکل‌ها بتوانيم اين مرحله سنگين را پشت سر بگذاريم.
کمبود شديد تخت در استان‌هاي قرمز
در روزهاي گذشته مقامات مرتبط با حوزه سلامت برخي استان‌هاي در شرايط قرمز، از کمبود تخت بيمارستاني براي بستري افراد با شرايط حاد سخن گفتند و از مردم خواستند مراقبت‌هاي بيشتري را لحاظ کنند. حتي در روزهاي گذشته انتشار تصاويري از بيماران مبتلابه کرونا به‌دليل کمبود تخت در پارکينگ بيمارستان مسيح دانشوري نگهداري مي‌شوند و در خودرويشان مراحل درمان را سپري مي‌کنند، از وضعيت وخيم کمبود تخت‌هاي بيمارستاني حتي در پايتخت نيز حکايت دارد. همزمان با انتشار اين تصاوير نگران کنند دکتر پيام طبرسي، رئيس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري اعلام کرد: «در حال حاضر در اين بيمارستان تخت خالي براي بيماران کرونايي موجود نيست». او همچنين توضيح داد که بيماران در پارکينگ نگهداري نمي‌شوند؛ تصويري که منتشر شده است تصوير قسمتي است که بيمارستان در آنجا سايه‌بان زده‌ و کپسول اکسيژن قرار داده است که تا زماني که تخت‌هاي بستري خالي شوند و بيماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسيژن مورد نياز خود را دريافت کنند. همچنين جليل کوهپايه‌زاده، رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به افزايش آمار مراجعات سرپايي کرونا در تهران از محدوديت‌ تخت‌هاي بستري در پي ارائه خدمات هم‌زمان به بيماران کرونايي و غيرکرونايي خبر داد و گفت:‌ «در هفته‌هاي اخير به‌ويژه از تير در تهران آمار فراواني يا شيوع بيماري کوويد 19 رو به افزايش است. هر‌روزه در مراکز تحت پوشش ما آمار ترخيص‌شدگان در مقايسه با آمار بستري‌شدگان افزايش داشته؛ ‌البته مراجعات سرپايي نيز با روند افزايشي همراه بوده است». او يکي از مشکلات کنوني را هم دشوراي تفکيک محل بستري بيماران مبتلا به کرونا از ديگر افراد نيازمند بستري عنوان کرد. اين وضعيت و کمبود تخت بيماستاني بار ديگر موضوع نقاهت‌گاه‌ها را به اخبار کشانده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: