کد خبر: ۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اين روزها بسياري از استان‌هاي کشور با افزايش حجم تعداد مبتلايان با کرونا مواجه شده‌اند و در بسياري از شهرها ظرفيت بيمارستا‌ن‌هايشان پرشده است.

آرمان ملي: اين روزها بسياري از استان‌هاي کشور با افزايش حجم تعداد مبتلايان با کرونا مواجه شده‌اند و در بسياري از شهرها ظرفيت بيمارستا‌ن‌هايشان پرشده است. بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت و درمان، به‌زودي در 13 استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربايجان غربي و شرقي، فارس، خراسان رضوي، تهران، البرز و کرمان، محدوديت‌هاي کرونايي بر اساس يک جدول زماني اعمال خواهد شد. بر اساس گفته سيدکاظم فرهمند، سخنگوي ستاد پيشگيري و مقابله با ويروس کرونا در خراسان رضوي: «مشهد از شنبه 14 تير به مدت يک هفته تعطيل مي‌شود». اين اتفاق به‌دليل افزايش تعداد موارد بستري ابتلا به کرونا از 10 تيرماه نسبت به يک ماه پيش از آن و دو برابر شدن تعداد مبتلايان رخ داده است.
هم‌زمان معاون استاندار خراسان رضوي‌ ضمن اشاره به نزديک‌بودن سالگرد «ميلاد امام رضا» از شهروندان خواست از سفر به مشهد خودداري کنند. او گفت از 29 شهرستان اين استان دو شهرستان قرمز،‌ هشت شهرستان زرد و 11 شهرستان در وضعيت نارنجي قرار دارند. در مورد مشابه نيز استاندار هرمزگان از تصويب طرح تعطيلي يک هفته‌اي استان هرمزگان از سوي ستاد ملي مديريت بيماري کرونا خبر داد و گفت: «از اول خرداد‌ماه روند صعودي افزايش بيماران و مبتلايان را شاهد بوديم و به همين دليل طرحي براي تعطيلي يک هفته‌اي استان و هفت شهرستان قرمز آماده و به ستاد ملي مديريت بيماري کرونا ارسال کرديم که اين طرح از سوي ستاد ملي مورد موافقت قرار گرفت».
مشاغلي که شامل محدوديت مي‌شوند
وزارت بهداشت اعلام کرد مراکزي که مشمول اين محدوديت‌ها مي‌شوند، در دو گروه سه و چهار دسته‌بندي شده‌اند. گروه سه شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌هاي علميه، آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي، زبانسراها و ساير آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهاي کودک، استخرهاي سرپوشيده، سينما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهاي پذيرايي، آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي زيبايي، کاهش زمان فعاليت مترو و حمل‌ونقل درون شهري، مساجد و مصلي‌ها و برگزاري آزمون‌هاي حضوري است. گروه چهار نيز شامل اين فعاليت‌هاست: برگزاري مراسم اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و همايش‌‌ها، باشگاه‌هاي ورزشي ورزش‌هاي پربرخورد از جمله کشتي، کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزي، انجام دورکاري شاغلين گروه حساس، کافه، قهوه‌خانه، چايخانه و مراکز عرضه مواد دخاني، باغ وحش و شهربازي‌ها، مراکز تفريحي آبي، استخرهاي سرپوشيده و باشگاه‌هاي ورزشي سالني.
2549 ابتلا و 141 فوتي در يک روز
در اين شرايط سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي 2هزار و 549 بيمار جديد کرونايي از سه شنبه (10 تير) تا چهارشنبه (11 تير 99) خبر داد و گفت: يک‌هزار و 621 مورد بستري شدند. بنا بر اعلام لاري مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 230‌هزار و 211 نفر رسيد، همچنين با فوت 141 بيمار در اين مدت و مجموع جان باختگان اين بيماري به 10‌هزار و 958 نفر رسيد. تا کنون 191‌هزار و 487 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و 3081 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوي وزارت بهداشت همچنين وضعيت استان‌هاي اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالي و کهگيلويه و بويراحمد در وضعيت هشدار دانست. او به شرايط تهران و افزايش قابل توجه موارد ابتلا و بستري اشاره کرد. اين آمار نشان مي‌دهد که کرونا در هر 10 دقيقه يک نفر را در ايران مي‌کشد. از سوي ديگر پيگيري‌ها نشان مي‌دهد بسياري از افرادي که در 10 روز گذشته با حال بد به بيمارستان‌هاي تهران مراجعه کرده و بستري شده‌اند، در تعطيلات خرداد در سفر بوده‌اند. عامل مؤثر ديگر در افزايش شيوع، تقويت الگوي ابتلاي خانوادگي به کروناست. شيوع دوباره کرونا و صعودي شدن منحني ابتلا و مرگ‌ومير در حالي است که به‌نظر مي‌رسد حساسيت و توجه جامعه به‌خودمراقبتي به‌شدت کاهش يافته است. به اين موارد بايد اضافه کرد افزايش دما و آغاز فصل تابستان را که رعايت دائمي برخي موازين بهداشتي مانند استفاده از ماسک را در زندگي روزمره براي مردم دشوار کرده است. به‌نظر مي‌رسد روزهاي سخت‌تري در راه است.
نام:
ایمیل:
* نظر: