کد خبر: ۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
احمدرضا حسيني بروجني، معاون ميراث فرهنگي خوزستان درباره آتش زدن خانه مرعشي اعلام کرد که اين خانه در شهرستان شوشتر يکي از بناهاي تاريخي ارزشمند و با معماري کم‌نظير است که در کنار ساباط معين‌التجار قرار دارد.

احمدرضا حسيني بروجني، معاون ميراث فرهنگي خوزستان درباره آتش زدن خانه مرعشي اعلام کرد که اين خانه در شهرستان شوشتر يکي از بناهاي تاريخي ارزشمند و با معماري کم‌نظير است که در کنار ساباط معين‌التجار قرار دارد. با وجود اخبار منتشره در فضاي مجازي و رسانه‌ها مبني بر آسيب ديدن اصل بناي خانه مرعشي و همچنين قدمت 300‌ساله اثر، اين بنا قدمتي حدود 100 سال دارد و خبر آسيب به خانه تکذيب مي‌شود. به گفته حسيني بروجني، با تشکيل شوراي تامين شهرستان شوشتر، موضوع بررسي شد و با شناسايي دلايل اين اتفاق يا عاملان آن، مراتب از راه مراجع قانوني پيگيري مي‌شود. اين در حالي است که روز جمعه (6 تير) «مضيف ميسان» از آثار گردشگري شهرستان دشت‌آزادگان در استان خوزستان به دست افراد ناشناس به آتش کشيده شد و از بين رفت. غلام شجاعي، معاونت گردشگري اداره‌کل ميراث فرهنگي خوزستان در اين رابطه گفته است: باتوجه به اينکه آتش‌سوزي مضيف ميسان در روستاي دحيماوي شهرستان دشت آزادگان به‌دليل اختلاف قبيله‌اي بوده و مالک اين مضيف دخالتي در اين مساله نداشته، پيگيري موضوع از سوي دادستاني شهرستان درحال پيگيري است.
تخريب گنبد تاريخي يک امامزاده
پيش از اين نيز گنبد امامزاده حمزه ماهشهر بدون هماهنگي با سازمان ميراث‌فرهنگي تخريب شد. حد فاصل 25 كيلومتري جاده بندر ماهشهر به هنديجان واقع شده است. ساختمان اين بنا نيز در سال 98 به‌عنوان اثر ملي به فهرست آثار فرهنگي و تاريخي ملي راه يافته بود، با اين حال، به گفته احمدرضا حسيني روجني، معاون ميراث فرهنگي خوزستان، اداره اوقاف و امور خيريه ماهشهر بدون هماهنگي و در نظر داشتن ثبت ملي اين بنا، اين گنبد تاريخي را تخريب كرد. در واكنش به اين تخريب، اداره كل ميراث فرهنگي استان خوزستان از اداره اوقاف اين استان شكايت كرد و خواستار بازسازي عين‌به‌عين اين گنبد تاريخي شد. با اين حال روابط عمومي اداره كل امور اوقاف و خيريه استان خوزستان در واكنش به اعتراضات، اظهار كرد كه اين تخريب به منظور بازسازي و با هماهنگي قبلي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري بندرماهشهر، دادستان و امام‌جمعه اين شهر صورت گرفته بود. علاوه بر گنبد بارگاه شاهزاده حمزه، در ارديبهشت سال جاري نيز تخريب يك بناي مسكوني در بافت سنتي شوشترنو در شهر شوشتر و با مجوز شهرداري تخريب شد. با انتشار تصاوير اين تخريب در فضاي مجازي، عباس اسكندري‌نيا، شهردار شوشتر تاكيد كرده بود كه با توجه به سيستم اداري شهرداري، براي تسريع در روند تصميم‌گيري‌ها، به معاونت‌ها و مسئولان اداره‌هاي زيرمجموعه تفويض اختيار داده شده است. با اين حال به زعم شهردار، اين ملك تخريب‌شده در هسته مركزي و بافت همگن منطقه شوشترنو قرار نداشت و محل آن در حاشيه جنوبي بافت بود. پيش از اين نيز در سال 1388 مجتبي گهسوني، سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان از تخريب و پي‌كني بخشي از عرصه باستاني حسين‌آباد در شهرستان شوش خبر داده بود. اين محوطه تاريخي در عرصه باستاني شوش و در كنار محوطه 400 هكتاري تپه‌هاي آپادانا، شهر شاهي، آكروپل و صنعتگران قرار داشت. با اين حال شهرداري به منظور توسعه آرامستان شهر، اقدام به تخريب اين تپه باستاني كرده بود كه اداره ميراث‌فرهنگي شوش از ادامه اين پروژه ممانعت به عمل آورده بود. محوطه باستاني شوش نيز در كنار ساير آثار تاريخي و فرهنگي اين شهر مورد تعرض قرار گرفته است. اين در حالي است كه شوش يكي از قديمي‌ترين سكونتگاه‌هاي شناخته‌شده جهان است. بقعه دانيال نبي شهر شوش و تپه‌هاي مجاور آن در تاريخ 24 شهريور 1310 با شماره ثبت 51 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: