کد خبر: ۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد مبتلايان به کرونا در کشور و به‌تبع آن شهرهايي با وضعيت قرمز همچنان سير صعودي را دنبال مي‌کند و در شرايطي که محدوديت‌هاي اصناف و اجتماعات در اين رابطه برداشته شده و مردم تا حد زيادي در مواجهه با اين ويروس دچار روزمرگي شده‌اند.

آرمان ملي- رها معيري: تعداد مبتلايان به کرونا در کشور و به‌تبع آن شهرهايي با وضعيت قرمز همچنان سير صعودي را دنبال مي‌کند و در شرايطي که محدوديت‌هاي اصناف و اجتماعات در اين رابطه برداشته شده و مردم تا حد زيادي در مواجهه با اين ويروس دچار روزمرگي شده‌اند، بنا به آمار در هر ساعت از شبانه‌روز به‌طور ميانگين بيش صد نفر به ويروس کوويد 19 مبتلا مي‌شوند و چهار نفر جان خود را از دست مي‌دهند. همچنين به گفته وزارت بهداشت، شش استان در وضعيت قرمز کرونايي قرار دارند. همه اين عوامل نشان مي‌دهد که مردم در رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي بي‌تفاوت بوده‌اند و سياست‌ها و برنامه‌ها در جهت کاهش اين بيماري در کشور موفق عمل نکرده است، کما اينکه اين روزها صحبت‌هايي در رابطه با بازگشت محدوديت‌ها و اعمال سخت‌گيري‌هاي مجدد در ميان مردم به گوش مي‌رسد، اما همچنان رئيس‌جمهور تداوم فعاليت‌هاي اقتصادي را در اولويت مي‌داند. طبق اعلام سخنگوي وزارت بهداشت از پنجشنبه (29 خرداد) تا جمعه (30 خرداد) 2615 بيمار جديد مبتلا به کوويد-19 در کشور شناسايي شده‌اند که مجموع تعداد کل مبتلايان کشور به 200‌هزار و 262 نفر رسيد. به گفته سيما لاري 120 بيمار کوويد-19 جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به 9392 نفر رسيد. وي همچنين با بيان اينکه خوشبختانه تاکنون 159‌هزار و 192 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند، گفت: در عين حال 2833 نفر از بيماران مبتلا به کوويد-19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. لاري تاکيد کرد: استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربايجان غربي و ايرانشهر در سيستان و بلوچستان در وضعيت قرمز قرار دارند.
موج دوم کرونا در استان‌ها
در شرايطي که به باور سخنگوي وزارت بهداشت و درمان، استان البرز در شرايط قرمز قرار ندارد، اما حسن ايلانلو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي البرز با هشدار به مردم براي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي فردي و اجتماعي اعلام کرد که اين استان وارد پيک دوم بيماري شده است. او معتقد است که بررسي‌ها نشان مي‌دهد آمار بستري و مرگ و مير ناشي از کرونا در استان البرز در حال افزايش است. همچنين ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت با اعلام اينکه 10 استان به قله کرونا رسيده‌اند، پرده از آماري وحشتناک برداشت که نشان مي‌دهد در برخي از استان‌ها، هشدارهاي کارشناسان را جدي نمي‌گيرند. او مي‌گويد که در يک استان 120 نفر در يک مراسم عروسي مبتلا شده بودند و از دادستان‌‌ها درخواست داريم به اين مسائل ورود پيدا کنند. حريرچي در ادامه گفت که اين استان‌‌ها از جمله استان کردستان در ماه‌‌هاي گذشته به قله نرسيده بودند و الان به قله مي‌‌رسند و قله دومي براي اين استان‌‌ها مطرح نيست. اين استان‌‌ها تعطيلات فروردين را تحمل کرده بودند و اصول فاصله‌‌گذاري اجتماعي و بسته شدن مراکز کسب و کار را رعايت کرده بودند و الان دچار مشکلاتي شده‌‌اند. مورد درخواست مقام استاني است که اين استان‌‌ها اختيارات استاني داشته باشند که اين امر در ستاد ملي کروناي کشور تصويب شد و آيين‌‌نامه آن روز شنبه نهايي خواهد شد. از سوي ديگر قاسم‌ جان بابايي، معاون درمان وزير بهداشت نيز با اشاره به وضعيت شيوع بالاي بيماري‌هاي حاد تنفسي ناشي از کرونا ويروس در چند استان کشور، گفت: عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و ناقلين بدون علامت، نقش بسزايي در گسترش و همه‌گيري اين ويروس دارد.
تلاش‌ محققان ايراني نتيجه داد؟
اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري خبرهايي در رابطه با واکسن کرونا به گوش مي‌رسد، هرچند که به باور دانشمندان، تا پايان سال ميلادي واکسن کرونا را نمي‌تواند بسازد و مسئولان کشور همچون رئيس‌جمهور گفته است که تا پايان امسال کرونا در کشور ما خواهد بود، اما کميته علمي ستاد ملي مقابله با ويروس کرونا از نتايج مثبت تحقيق در مورد يک داروي ضدالتهاب ريه در درمان کرونا خبر داده است. دکتر مصطفي قانعي رئيس کميته علمي ستاد ملي مقابله با ويروس کرونا در اين باره گفته است: داروهاي آزيترومايسين و ناپروکسن نيز به‌دليل داشتن خاصيت ضدالتهابي در تهيه اين داروي ترکيبي استفاده شدند. در اسفندماه سال گذشته در ابتداي شيوع اين بيماري در پروتکل‌هاي درماني کشورهاي آمريکا و انگليس آمده بود که به هيچ‌وجه به بيماران کوويد 19 کورتن ندهيد اما الان آنها نيز به اين نتيجه رسيدند که کورتن مي‌تواند در درمان التهاب ريه اين بيماران موثر باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: